Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

Tuo on jotenkin sairasta, että jo ennestään järkkykireän verotuksen maassa verotusta pitäisi vain koko ajan kiristää. Toivottavasti kansa herää äänestäessään tähän veronkorotuspelleilyyn ja ruksii sinne lappuun ihan jotain muuta kuin tuossa yllä olevan listan kolmen kärjessä olevien puolueiden ehdokkaita.

Suomen budjettivaje on pienempi kuin Kreikalla, se on tunnettua. Mutta vähemmän tunnettua voi olla, että jos mitataan budjettivajetta ennen velanhoitokuluja, tilanne muuttuu hieman toisenlaiseksi.

Economonitor-sivusto on vertaillut euromaita niin sanotun rakenteellisen primääritaseen mukaan. Luku tarkoittaa siis budjettitasetta ilman korkomenoja, josta on myös siivottu suhdanteiden vaikutus...

....Budjettivajeen osalta Suomen asema on suhteellisesti useimpia muita maita parempi, koska Suomen korkomenot ovat niin pienet, kiitos pienen velkataakan ja alhaisen korkotason. Mutta primääritaseen voidaan katsoa kuvaavan vähintään yhtä hyvin talouden suhteellista kuntoa.

Vertailu kertoo, että esimerkiksi Kreikka on tehnyt paljon saadakseen talouttaan tasapainoon - mutta valtava velkataakka tekee kaiken työn käytännössä tyhjäksi.

P121004-31.png

http://www.talouselama.fi/uutiset/t...a+kreikka+pesee+suomen+mennen+tullen/a2149248

Eli itse asiassa Kreikan kansantalous on paremmassa kunnossa kuin Suomen. Ylivelkaantuminen vain meinaa aiheuttaa ongelmia.

Kiva kun Suomi tästä vielä lisää velkaantuu...Ei muuta kuin lisää apua Kreikalle :D

P121004-31.png

http://www.talouselama.fi/uutiset/t...a+kreikka+pesee+suomen+mennen+tullen/a2149248

Eli itse asiassa Kreikan kansantalous on paremmassa kunnossa kuin Suomen. Ylivelkaantuminen vain meinaa aiheuttaa ongelmia.

Kiva kun Suomi tästä vielä lisää velkaantuu...Ei muuta kuin lisää apua Kreikalle :D

Luku tarkoittaa siis budjettitasetta ilman korkomenoja, josta on myös siivottu suhdanteiden vaikutus

Nojoo, "siivottu" on todellakin oikea sana kuvaamaan tuota "structural primary budget balancea". "Jos maailma toimisi erilailla kuin se todellisuudessa toimii, niin siinä tilanteessa taseet saattaisivat näyttää tältä..."

Tuon kuvaajan mukaan jenkeillä ja Japanissa menee muuten aika helvetin huonosti. Jännä ettei se näy joukkovelkakirjojen koroissa... hmm.

Nojoo, "siivottu" on todellakin oikea sana kuvaamaan tuota "structural primary budget balancea". "Jos maailma toimisi erilailla kuin se todellisuudessa toimii, niin siinä tilanteessa taseet saattaisivat näyttää tältä..."

Tuon kuvaajan mukaan jenkeillä ja Japanissa menee muuten aika helvetin huonosti. Jännä ettei se näy joukkovelkakirjojen koroissa... hmm.

Itse asiassa pitimäni sanoa että musta koko kuvaajasta olisi voinut tiputtaa euron ulkopuoliset maat pois. Varmasti on tarpeeksi muuttujia jo ihan euron sisällä...

On ihan utopistista olettaa, että täällä kohta enää osataan yhtään mitään vain siksi, että väestön keskimääräinen koulutustaso on hyvällä tasolla. Todellinen osaaminen ja innovaatiot syntyvät kun viedään uudet ajatukset tuotantoketjun läpi loppuasiakkaalle asti, joten mihin täällä kohta enää erikoistutaan kun kaikki kama tehdään muualla? Videopeleihin?

Eihän viennin tarkoitus ole muuta kuin maksaa tuonnista. Jos ulkomailla halutaan ostaa suomalaisia tietokone- ja videopelejä niin mikäs siinä. Siinä tapauksessa tuotetaan niitä.

EDIT: Sitä mä en oikein ymmärrä, että miksi kiinalaiset tieten tahtoen tuottavat niin helvetisti Yhdysvalloille kaikkia hyödykkeitä ja vielä pitävät renminbin keinotekoisesti aliarvostettuna, mutta vastaavasti heille riittää vaan Yhdysvaltain joukkovelkakirjat säästämis/sijoituskohteena.

Ite käyttäisin mieluummin varat Yhdysvalloissa tuotettujen hyödykkeiden ostoon, mutta kukin tyylillään. "Hulluja nuo roomalaiset."

Tuohan vastaa lähinnä sitä, että katsottaisiin yrityksenkin tuloksessa vain EBITDA-lukua, joka jättää huomiotta tuollaiset pikkuseikat, kuten korot :D

- - - Updated - - -

Eihän viennin tarkoitus ole muuta kuin maksaa tuonnista. Jos ulkomailla halutaan ostaa suomalaisia tietokone- ja videopelejä niin mikäs siinä. Siinä tapauksessa tuotetaan niitä.
Pitää laittaa rasti seinään. Sulla on pitkästä aikaa sellainen posti, että olen täysin samaa mieltä :wtf:

Pitää laittaa rasti seinään. Sulla on pitkästä aikaa sellainen posti, että olen täysin samaa mieltä :wtf:

Hankalaa ymmärtää mikä muu rooli viennillä voisi olla.
Kiina: "Hei mä käytin aikaa, raaka-aineita ja kulutin koneita tehdäkseni tällaisia hyödykkeitä."
Yhdysvallat: "Aijaa. Mitäs haluat niistä maksuksi? Vaihtoehto 1) meidän itse printtaamia lappusia missä on hassuja kuvia vai 2) jotain meidän valmistamia hyödykkeitä?"
Kiina: "Ne paperilappuset kuulostaa ihan hyvältä. Mä kerään niitä."
Yhdysvallat:
294h1ee.jpg

Kiina: "Hei mä käytin aikaa, raaka-aineita ja kulutin koneita tehdäkseni tällaisia hyödykkeitä."
Yhdysvallat: "Aijaa. Mitäs haluat niistä maksuksi? Vaihtoehto 1) meidän itse printtaamia lappusia missä on hassuja kuvia vai 2) jotain meidän valmistamia hyödykkeitä?"
No ei kai viennillä nyt muuta merkitystä oikein voi olla. Joko saadaan käyttökelpoista tavaraa tai jotain universaalia arvonsa säilyttävää valuuttaa (kuten öljy).

Ketjussa on tullut esille aika paljon valtion kilpailukykyyn liittyviä kommentteja yms.

Näitä käytiin läpi todella hyvin teoksessa Pop Internationalism.

Tuossa linkki, josta löytyy muutamia sivuja teoksesta, jossa on aika hyvin tiivistettynä noita argumentteja ja arviot niistä.

Näitä käytiin läpi todella hyvin teoksessa Pop Internationalism.

Tuossa linkki, josta löytyy muutamia sivuja teoksesta, jossa on aika hyvin tiivistettynä noita argumentteja ja arviot niistä.
Oho, taas olen täysin samaa mieltä :wtf:

Mites tässä on näin käynyt?

Tämä on vaan mun mielestä poikkeaa hieman sun aikaisemmasta kannasta "ei sillä ole väliä paljonko valtio velkaantuu omassa valuutassaan". Eikös ne itse printatut rahat ole vaan paperilappusia jossa on hassuja kuvia, vaikka olisi kuinka keskuspankin luotottamia ;)

Tämä on vaan mun mielestä poikkeaa hieman sun aikaisemmasta kannasta "ei sillä ole väliä paljonko valtio velkaantuu omassa valuutassaan".

Kyllä sillä on väliä siinä vaiheessa, kun talous lähentyy täystyöllisyyttä, koska tällöin valtion kulutus aiheuttaa inflaatiota.

Eikös ne itse printatut rahat ole vaan paperilappusia jossa on hassuja kuvia, vaikka olisi kuinka keskuspankin luotottamia ;)

Näin on. Valtio vaan pakottaa toimittamaan niitä itselleen verotuksen muodossa. Tästä syystä esimerkiksi dollareille on Yhdysvalloissa aina kysyntää.

Sitä mä en ymmärrä miksi Kiina niitä dollareita haluaa keräillä sen sijaan, että ostaisivat Yhdysvalloissa tuotettuja hyödykkeitä.

Yhdysvallat:

Jospa ne kiinalaiset haluavatkin joidenkin toisten kuin Yhdysvaltojen valmistamia hyödykkeitä. Sen takiahan se raha on alunperin keksittykin.

Jospa ne kiinalaiset haluavatkin joidenkin toisten kuin Yhdysvaltojen valmistamia hyödykkeitä.

Kiinan kauppatasetta tai vaihtotasetta katsomalla näyttää kyllä siltä ettei niitä kiinnosta kenenkään valmistamat hyödykkeet, vaan nimenomaan Yhdysvaltain joukkovelkakirjojen hamstraaminen. Eipä siinä juuri mitään järkeä olisikaan ostella muiden hyödykkeitä, kun pitävät renminbin aliarvostettuna.

Sen takiahan se raha on alunperin keksittykin.

Harmi että mitään historiallista aineistoa ei taida olla olemassa tukemaan tätä valtavirran taloustietelijöiden lempiargumenttia. Rahalla käsittääkseni tässä tarkoitat jotain vähintäänkin alueellisesti tai universaalisti hyväksyttyä maksamisen välinettä (ei siis voi olla mikään oravannahka).

Ykkösten ja nollien valmistus ja myynti liiketoimintana on vain aika helppo siirtää veroteknisesti minne vain, vaikka tuotekehitys Suomessa pysyisikin. Aika monta Angry Birds lisenssiä pitää lisäksi myydä vaikka business täällä olisikin, kun Huppe menee ostamaan uutta Bemaria. Sitä mukaa kun valmistava teollisuus Suomesta katoaa, pitäisi tuonninkin tippua.

Tällä hetkellä valtiontalouden ideana on ottaa halpaa lainaa ja lisätä valtion osuutta BKT:sta sitä mukaa kun yksyityinen sektori supistuu. Olen insinööri enkä kansantaloustieteilijä, mutta mielestäni olemme vetämässä itseämme jojoon.

Mustakin on hauskaa lukea noita juttuja miten valtion velkaantumisella tai kilpailukyvyn heikentymisellä ei ole merkitystä.

Mustakin on hauskaa lukea noita juttuja miten valtion velkaantumisella tai kilpailukyvyn heikentymisellä ei ole merkitystä.

Onnistut kyllä aina vääntämään palstan parhaat olkinuket. Pisteet siitä.

Kaippa tämä on tulosta näistä Big Brothereista ja muusta paskasta millä ihmiset nykyään hapattavat mielensä...

Kiinan kauppatasetta tai vaihtotasetta katsomalla näyttää kyllä siltä ettei niitä kiinnosta kenenkään valmistamat hyödykkeet, vaan nimenomaan Yhdysvaltain joukkovelkakirjojen hamstraaminen. Eipä siinä juuri mitään järkeä olisikaan ostella muiden hyödykkeitä, kun pitävät renminbin aliarvostettuna.
..
Harmi että mitään historiallista aineistoa ei taida olla olemassa tukemaan tätä valtavirran taloustietelijöiden lempiargumenttia. Rahalla käsittääkseni tässä tarkoitat jotain vähintäänkin alueellisesti tai universaalisti hyväksyttyä maksamisen välinettä (ei siis voi olla mikään oravannahka).

Ehkäpä Kiina haluaa tehdä ostoksensa myöhemmin. Tämän takia se raha varmaan keksittiinkin.

Back
Ylös Bottom