Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.


Jos luvut nyt menee oikein niin menot on kasvanu viidessä vuodessa 9 miljardia. Jokainen ymmärtää mitä pitäis tehdä mutta mikään puolue ei sitä voi sanoa ääneen koska....äänestäjät.

Organisaatio uusiksi ja kenkää pirusti persuksille. Vaikka työttömyys kasvaakin niin parempi se on maksaa työttömyyskorvausta kuin 3000 e/kk "työstä."

Vitut äänestäjistä. Turha niiltä on edes kysyä mitään, koska ei valtaa heillä ei ole. Puolueet ovat vain tärkeä osa virkamieskoneistoa, jonka tehtävä on siirtää kansan rahat virkemiehille.
 
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/53737-toita-suomessa-riittaa-rahaa-ei-talle-saatava-stoppi

Pistää vihaksi kun näitä lukee. Vuodesta 2008 yksityiseltä sekotrilta vähentynyt 70.000 työpaikka ja samaan aikaan jo entisestään ylipöhöttynyt julkinen sektori työllistänyt 40.000 ihmistä. Tämä ei voi jatkua näin. Jossain kohtaa tulee se kipuraja verotuksen nostossa vastaan, eli loppuu keskiluokalta yksinkertaisesti rahat. Samoin loppuu jossain kohtaa halvan rahan saanti ulkomailta.

Leikataanko julkisen sektorin palkkoja rajusti vai ruvetaanko pistämään väkeä pihalle urakalla? Mitä jos puolitetaan koko sektorin palkat? Päästään monesta ongelmista. Voivat samalla sitten palkata kaikki työttömät niin ei ole työttömyyttäkään. :jahas:

Mutta ihan oikeasti, säästöleikkuri pitäisi olla täyskäynnissä jo nyt!
 
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/53737-toita-suomessa-riittaa-rahaa-ei-talle-saatava-stoppi

Pistää vihaksi kun näitä lukee. Vuodesta 2008 yksityiseltä sekotrilta vähentynyt 70.000 työpaikka ja samaan aikaan jo entisestään ylipöhöttynyt julkinen sektori työllistänyt 40.000 ihmistä. Tämä ei voi jatkua näin. Jossain kohtaa tulee se kipuraja verotuksen nostossa vastaan, eli loppuu keskiluokalta yksinkertaisesti rahat. Samoin loppuu jossain kohtaa halvan rahan saanti ulkomailta.

Leikataanko julkisen sektorin palkkoja rajusti vai ruvetaanko pistämään väkeä pihalle urakalla? Mitä jos puolitetaan koko sektorin palkat? Päästään monesta ongelmista. Voivat samalla sitten palkata kaikki työttömät niin ei ole työttömyyttäkään. :jahas:

Mutta ihan oikeasti, säästöleikkuri pitäisi olla täyskäynnissä jo nyt!

Mua vituttaa suunnattomasti nyt tää vaalikeskustelu, kun kaikki vaan lupailee jotakin kun pitäisi alkuun leikata 5mrdia. Mutta tää homma jatkuu niin kauan kunnes valtio on lopullisessa konkurssissa ja sitten leikataan kerralla. Järkevämpää olisi tietty leikata pitkällä aikavälillä eikä kaikkea kerralla. Äänestäjät ovat tähän mielestäni suurin syyllinen, jos oikeasti jotain taloudesta älyttäisiin, niin tää homma ei olisi koskaan mennyt näin pitkälle.
 
Mua vituttaa suunnattomasti nyt tää vaalikeskustelu, kun kaikki vaan lupailee jotakin kun pitäisi alkuun leikata 5mrdia. Mutta tää homma jatkuu niin kauan kunnes valtio on lopullisessa konkurssissa ja sitten leikataan kerralla. Järkevämpää olisi tietty leikata pitkällä aikavälillä eikä kaikkea kerralla. Äänestäjät ovat tähän mielestäni suurin syyllinen, jos oikeasti jotain taloudesta älyttäisiin, niin tää homma ei olisi koskaan mennyt näin pitkälle.

No lueppa tuota tuoretta "mihin sijoittaisin 1000 euroa" ketjua niin et enää ihmettele miksi kansa on niin pihalla kuin on.

Ei millään pahalla kenellekään, mutta jos ajatus on että elä tänään ja maksa myöhemmin ja että sähkö tulee pistorasiasta ja rahaa saa pankkiautomaatista, niin ei ihme jos äänestäjä ei osaa edes kyseenalaistaa niitä lupauksia.

Minulta ei yksikään lupaaja tulee ääntään saamaan. Saneeraaja saa äänen jos vaan kohteet on järkeviä.
 
Minulta ei yksikään lupaaja tulee ääntään saamaan. Saneeraaja saa äänen jos vaan kohteet on järkeviä.

Asut muistaakseni jossain Jyväskylän seudulla. En yritä vängätä vastaan, vaan kysyn ihan mielenkiinnosta mistä sinä leikkaisit vaikka Jyväskylän tapauksessa? Valtion budjetista ainakin itse keksisin leikattavaa vaikka millä mitalla, mutta mitenhän kuntatasolla ( nämähän ovat kunnallisvaalit). Valtio lykkää kokoajan lisää velvoitteita kunnille, joten ei kyllä käy kateeksi kuntapäättäjiä. Itse asun Vantaalla ja parempi puolisko toimii luokanopettajana. Aika karua on jo meininki tällä hetkellä. Erityisluokille selvästi kuuluvat tapaukset sysätään normiluokille resurssipulaan vedoten. Koulunkäyntiavustajat potkitaan ulos. Ei ole kaunista katseltavaa ei. Ja vielä kun opettajan pääasiallinen tehtävä tulisi käsittääkseni olla opettaminen eikä järkkärinä toimiminen. Opetuspuolelta ei ainakaan leikattavaa löydy.
 
Asut muistaakseni jossain Jyväskylän seudulla. En yritä vängätä vastaan, vaan kysyn ihan mielenkiinnosta mistä sinä leikkaisit vaikka Jyväskylän tapauksessa? Valtion budjetista ainakin itse keksisin leikattavaa vaikka millä mitalla, mutta mitenhän kuntatasolla ( nämähän ovat kunnallisvaalit). Valtio lykkää kokoajan lisää velvoitteita kunnille, joten ei kyllä käy kateeksi kuntapäättäjiä. Itse asun Vantaalla ja parempi puolisko toimii luokanopettajana. Aika karua on jo meininki tällä hetkellä. Erityisluokille selvästi kuuluvat tapaukset sysätään normiluokille resurssipulaan vedoten. Koulunkäyntiavustajat potkitaan ulos. Ei ole kaunista katseltavaa ei. Ja vielä kun opettajan pääasiallinen tehtävä tulisi käsittääkseni olla opettaminen eikä järkkärinä toimiminen. Opetuspuolelta ei ainakaan leikattavaa löydy.

No ihan ensiksi kaikki täysin turhat ja kalliit hankkeet. Hyvä esimerkki tuo helvetin "tunneli" tuossa Lutakossa. En voi käsittää miten siihen saatiin sekin miljoonamäärä tuhlattua tai siis mikä järki?

Sitten löytyykin monta vilkkaasti liikennöityä tienpätkää, joihin pitäisi saada kaistoja lisää...mutta ei ole rahaa.

Mutta muuten kyllä vähän aivopieru itseltä, sillä nämä seuraavat vaalit tosiaan kuntavaalit ja mitä tuota talousarviota nopeasti katsoin läpi niin se ylivoimaisesti suurin luku on sosiaali ja terveyspalvelut. Eli siihe pitäisi syventyä paljon tarkemmin jotta voisi nähdä mitä kaikkea se pitää sisällään.

Eli eipä mennä soitellen sotaan näissä kuntavaaleissa. Ihan perushyvä kunta tämä kuitenkin on, vaikkei nyt mitään taloudellista vointonjuhlaa olekkaan tiedossa ja velkaakin on riittävästi.
 
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/53737-toita-suomessa-riittaa-rahaa-ei-talle-saatava-stoppi

Pistää vihaksi kun näitä lukee. Vuodesta 2008 yksityiseltä sekotrilta vähentynyt 70.000 työpaikka ja samaan aikaan jo entisestään ylipöhöttynyt julkinen sektori työllistänyt 40.000 ihmistä. Tämä ei voi jatkua näin. Jossain kohtaa tulee se kipuraja verotuksen nostossa vastaan, eli loppuu keskiluokalta yksinkertaisesti rahat. Samoin loppuu jossain kohtaa halvan rahan saanti ulkomailta.

Leikataanko julkisen sektorin palkkoja rajusti vai ruvetaanko pistämään väkeä pihalle urakalla? Mitä jos puolitetaan koko sektorin palkat? Päästään monesta ongelmista. Voivat samalla sitten palkata kaikki työttömät niin ei ole työttömyyttäkään. :jahas:

Mutta ihan oikeasti, säästöleikkuri pitäisi olla täyskäynnissä jo nyt!

Virkamiesvallassa käy juuri näin. Kansan rahat poltetaan virkamieskoneiston ylläpitämiseen. Kun työnantaja, eli kansa tässä tapauksessa, ei voi kontrolloida tilannetta millään tavalla, homma karkaa käsistä. Yritysmaailmassa tulee YT:t siinä vaiheessa, kun organisaation tehokkuus laskee. Yritysmaailmassa omistajat eivät hyväksy tehottomuutta. Virkamiesvallan alla elävä Suomi kiristää verotusta, jos rahat eivät meinaa riittää virkamieskoneiston lihottamiseen. Kaikki arvaavat mihin tämä johtaa ja seuraukset näkyvät nyt jo. Eikä tämä tunnu ketään edes haittaavan. Kansa vain maksaa tunnollisesti veronsa.

Kuka osaa vastata, että millä tavalla esimerkiksi nämä 40 000 virkamiesta ovat ovat parantaneet suomalaista hyvinvointia? Sehän tässä on kaikkein sairainta, että samaan aikaan kun julkinen sektori pöhöttyy entisestään, monia palveluita karsitaan. Pienempien paikkakuntien palveluita leikataan isolla kädellä ja homekouluissa lapsille syötetään apetta, joka ei kelpaa edes koirille. Virkamies mieluusti leikkaa suorittavan portaan kuluja samaan aikaan kun lisää hallintoon tarpeettomia suojatyöpaikkoja virkamiestovereilleen. Pöhöttämällä koneistoa, syntyy uusia korkeamman palkkaluokan ruutuja organisaatiokaavioon. Entisestä suojatyöntekijästä tulee suojatyökeskuksen johtaja vailla pelkoa irtisanomisesta. Kun mitään järkevääkään tekemistä ei ole, niin duunaillaan sitten ajan kuluksi paskapönttölain kaltaisia älyttömyyksiä, joilla saadaan omalle yhteistyökumppanille mahdollisuuksia syöttää virkamiehille korruption hedelmiä.
 
Virkamiesvallassa käy juuri näin. Kansan rahat poltetaan virkamieskoneiston ylläpitämiseen. Kun työnantaja, eli kansa tässä tapauksessa, ei voi kontrolloida tilannetta millään tavalla, homma karkaa käsistä. Yritysmaailmassa tulee YT:t siinä vaiheessa, kun organisaation tehokkuus laskee. Yritysmaailmassa omistajat eivät hyväksy tehottomuutta. Virkamiesvallan alla elävä Suomi kiristää verotusta, jos rahat eivät meinaa riittää virkamieskoneiston lihottamiseen. Kaikki arvaavat mihin tämä johtaa ja seuraukset näkyvät nyt jo. Eikä tämä tunnu ketään edes haittaavan. Kansa vain maksaa tunnollisesti veronsa.

Kuka osaa vastata, että millä tavalla esimerkiksi nämä 40 000 virkamiesta ovat ovat parantaneet suomalaista hyvinvointia? Sehän tässä on kaikkein sairainta, että samaan aikaan kun julkinen sektori pöhöttyy entisestään, monia palveluita karsitaan. Pienempien paikkakuntien palveluita leikataan isolla kädellä ja homekouluissa lapsille syötetään apetta, joka ei kelpaa edes koirille. Virkamies mieluusti leikkaa suorittavan portaan kuluja samaan aikaan kun lisää hallintoon tarpeettomia suojatyöpaikkoja virkamiestovereilleen. Pöhöttämällä koneistoa, syntyy uusia korkeamman palkkaluokan ruutuja organisaatiokaavioon. Entisestä suojatyöntekijästä tulee suojatyökeskuksen johtaja vailla pelkoa irtisanomisesta. Kun mitään järkevääkään tekemistä ei ole, niin duunaillaan sitten ajan kuluksi paskapönttölain kaltaisia älyttömyyksiä, joilla saadaan omalle yhteistyökumppanille mahdollisuuksia syöttää virkamiehille korruption hedelmiä.

muistetaan, että siellä virkamiehistössä on ihan tarpeellistakin porukkaa. esim. tekninen osasto...mun mielestä esim. vesihuolto, katu-ja viherosasto ainakin on parantanu suomalaista hyvinvointia...

ei sillä, kyllä julkisella puolella olis leikkurille käyttöä ihan helvetisti. tehostaa pitäis, järkevöittää ja priorisoida investointeja, selkeyttää rooleja...
 
muistetaan, että siellä virkamiehistössä on ihan tarpeellistakin porukkaa. esim. tekninen osasto...mun mielestä esim. vesihuolto, katu-ja viherosasto ainakin on parantanu suomalaista hyvinvointia...

ei sillä, kyllä julkisella puolella olis leikkurille käyttöä ihan helvetisti. tehostaa pitäis, järkevöittää ja priorisoida investointeja, selkeyttää rooleja...

Mutta etkö sä nyt ole kuullut, että ne on virkamiehiä? Ei saa olla virkamiehiä. Ne pöhöttää julkista sektoria. Kaikki pitää saada yhden kategorisen väittämän alle. Ei ole vaihtoehtoja.
 
Kuinkas moni noista 40 000:ta on virkamiehiä? Taitaa olla aika moni julkisilla varoilla ostettujen palvelujen yksityisiä toimittajia, opettajia jne. Ei sillä, ei sellainen voi jatkua loputtomiin. Ei se ole kyllä tarkoituskaan. Tässä nyt pyritään pitämään taloutta jotenkuten toiminnassa, koska vienti ei vedä (1. syy: ei ostajia - muualla menee päin persusta, 2. syy: rakennemuutos kesken). Jos tasapainotettaisiin talous nyt kesken kaiken, niinkuin tehtiin 90-luvun lamassa, seuraus olisi raju työttömyys yhdistettynä pieneen työllisyysasteeseen (suurten ikäluokkien eläköityminen). Toivona tässä on, että euroalue alkaa vetämään ennenkuin alijäämä käy liian pahaksi. Suomi voisi välillä yrittää edesauttaa sitä, tietysti.
 
Itse kunnalla työskentelevä näen aika suuren kuilun "vanhojen" julkisen sektorin työntekijöiden ja "uusien" välillä. Kärjistäen vanhat duunari on tottunut 8-16 työhön ilman tulostavoitteita ja vanhat virkamiehet julkisen vallan käyttöön ja sisäpiirin päätöksentekoon (missä siis avoimuus, osallituminen ja demokratia ovat kirosanoja). Uudet työntekijät ovat hyvin pitkälle toimessa ja tekevät ihan järkiduunia ja monet vieläpä kohtuullisen tehokkaasti. Tehottomuus piilee imo prosessien tehottomuudessa (esim. it-järjestelmät, päätöksenteon kasautuminen tietyille henkilöille) ja järjestelmän luonteessa itsessään (politiikan tempoilevuus, lainsäädäntö). Vaihtoehtoa en ihan hevillä nää nykyiselle järjestelmälle hallinnollisessa mielessä. En siis toivo julkisen sektorin amputaatiota tai poistamista kokonaan, koska silloin oltaisiin markkinadiktatuurin tai vastaavan epäinhimillisen järjestelmän kourissa. Nykyinen malli kuintekin perustuu pohjimmiltaan siihen, että ihmisellä on ihmisarvo ja raha ei ole yhteiskunnan suurin tavoite, vaan muut arvot.

Kuitenkin julkisen toimintamallia pitäisi tehostaa huomattavasti, esim. kieltämällä velkaantuminen määräajaksi (pakko sopeutua), vähentämällä oman työn määrää (ostamalla palveluita yksityisiltä), tehostamalla hallintoa ja politiikkaa (sähköinen asiointi ja päätöksenteko, jonkinlainen tulosvastuullisuus politiikkaan, ylivaalikauden pituisen sitoumukset joista seuraava valtuusto ei voi luistaa).

Julkinen on hyvä ja paha samalla kertaa, mutta ainakin tämän saakka se on ajanut ihmisten asiaa. Tulevaisuudesta en tiedä.

Edit: yksi iso ongelma kilpailuttamisessa on Suomen pienet markkinat. Kun pari firmaa kilpailee keikoista on hankala saada tehoja kilpailuttamisen kautta. Varsinkin jossain syrjässä missä on ehkä se yksi firma.
 
Mihin kaikki raha menee: Valtionavut kotitalouksille sekä siirrot Kelalle ja soturahastoille: 15,9 mrd eur

Joku tässä nyt ei täsmää, miten ihmeessä sosiaali- ja terveysministeriön menot ovat laskeneet? Puolustusmenot nousseet vaikka varuskuntia lakkautettu ym. Ja miten valtiovarainministeriön osuus on nyt noin holtiton, mitä kaikkea tuohon lasketaan?

Budjettitalouden määrärahat hallinnonaloittain, mrd euroa. Eka luku 2008, toinen 2011, uusimmasta esityksestä ei vastaavia lukuja löytynyt.

Eduskunta, Tasavallan presidentti ja Valtioneuvosto 0,2 -> 0,2
Ulkoasiainministeriö 1,1 -> 1,3
Oikeusministeriö 0,7 -> 0,8
Sisäasiainministeriö 1,1 -> 1,3
Puolustusministeriö 2,4 -> 2,9
Valtiovarainministeriö 6,7 -> 15,3
Opetusministeriö 6,9 -> 6,6
Maa- ja metsätalousministeriö 2,8 -> 2,8
Liikenne- ja viestintäministeriö 2,1 -> 2,0
Työ- ja elinkeinoministeriö 2,4 -> 3,3
Sosiaali- ja terveysministeriö 13,9 -> 11,6
Ympäristöministeriö 0,3 -> 0,3
Valtionvelan korot 2,4 -> 1,9
Valtionvelan vähentäminen 2,0
Budjettitalouden menot yhteensä 45,1 -> 50,3

http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut...ut/01_budjetit/20070913Budjet/netti_suomi.pdf
http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut...10Budjet/Budjettikatsaus_2011_suomi_netti.pdf
 
Ja miten valtiovarainministeriön osuus on nyt noin holtiton, mitä kaikkea tuohon lasketaan?

En tiedä miksi porukka ei käytä tuota virallista budjetti.vm.fi sivustoa. Sieltähän nuo kaikki löytyy. Huom: noita lukuja ei voi tuosta summata suoraan, koska tuossa on sekä ylä- että alaluokkia. Boldattuna nuo yläluokat.

Eläkkeet ja korvaukset, Kuntien tukeminen ja EU ja kansainväliset järjestöt suurimpina. Noista tulee jo melkein 15 miljardia.

Pääluokka 28
28. VALTIOVARAINMINISTERIÖN HALLINNONALA 16 195 940 000
01. Hallinto 114 691 000
01. Valtiovarainministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 37 548 000
13. Valtion IT-palvelukeskukselle yhteisten tietojärjestelmien käyttöönotoista aiheutuvat kulut (siirtomääräraha 3 v) 4 792 000
20. Valtion kiinteistöstrategian toteuttaminen (siirtomääräraha 2 v) 215 000
21. Valtiovarainministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v) 776 000
29. Valtiovarainministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) 71 360 000
10. Verotus ja tullitoimi 602 915 000
01. Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 403 989 000
02. Tullilaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 160 526 000
63. Takaisin maksetut verot (arviomääräraha) 5 200 000
95. Verotukseen liittyvät korkomenot (arviomääräraha) 32 700 000
97. Autoveron vientipalautus (arviomääräraha) 500 000
20. Palvelut valtioyhteisölle 27 069 000
01. Valtiokonttorin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 20 564 000
03. Valtiovarain controller -toiminnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 1 064 000
06. Valtion IT-palvelukeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 4 431 000
07. Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen toimintamenot (arviomääräraha) 10 000
08. Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) 1 000 000
88. Senaatti-kiinteistöt —
30. Tilastotoimi, taloudellinen tutkimus ja rekisterihallinto 59 601 000
01. Tilastokeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 48 218 000
02. Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 4 132 000
03. Väestörekisterikeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 7 251 000
40. Valtion alue- ja paikallishallinto 86 027 000
01. Aluehallintoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 51 298 000
02. Maistraattien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 34 505 000
03. Alue- ja paikallishallinnon tukitoimet (siirtomääräraha 3 v) 224 000
50. Eläkkeet ja korvaukset 4 285 099 000
15. Eläkkeet (arviomääräraha) 4 107 270 000
16. Ylimääräiset eläkkeet (arviomääräraha) 2 355 000
17. Muut eläkemenot (arviomääräraha) 2 806 000
50. Vahingonkorvaukset (arviomääräraha) 39 130 000
63. Muiden eläkelaitosten vastattavaksi kuuluvat eläkemenot (arviomääräraha) 113 538 000
95. Ennakkotuloista maksettavat korkomenot (arviomääräraha) 20 000 000
60. Valtionhallinnon yhteiset henkilöstömenot 2 135 000
01. Euroopan unionin kansallisten asiantuntijoiden palkkamenot (siirtomääräraha 2 v) 1 000 000
02. Erikseen budjetoidut palkkamenot (arviomääräraha) 50 000
03. Valtion henkilöstöjärjestelyistä aiheutuvat palkkamenot (arviomääräraha) 130 000
20. Työhyvinvoinnin edistäminen (siirtomääräraha 2 v) 675 000
60. Siirto Koulutusrahastolle (arviomääräraha) 280 000
70. Valtionhallinnon kehittäminen 110 403 000
01. Valtion ICT:n ohjaus ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) 11 893 000
02. Valtion talous-, henkilöstö- ja toimitilahallinnon tietojärjestelmät (siirtomääräraha 3 v) 26 910 000
20. Tuottavuuden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) 71 600 000
80. Siirrot Ahvenanmaan maakunnalle 287 684 000
30. Ahvenanmaan tasoitusmaksu (arviomääräraha) 203 684 000
31. Verohyvitys Ahvenanmaan maakunnalle (arviomääräraha) 25 000 000
32. Ylimääräinen määräraha Ahvenanmaan maakunnalle (siirtomääräraha 3 v) 50 000 000
40. Arpajaisveron tuoton palauttaminen Ahvenanmaan maakunnalle (arviomääräraha) 9 000 000
90. Kuntien tukeminen 8 495 436 000
20. Valtion ja kuntien yhteiset tietojärjestelmähankkeet (siirtomääräraha 3 v) 18 000 000
30. Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen (arviomääräraha) 8 433 242 000
31. Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki ja kuntien yhteistoiminta-avustukset (arviomääräraha) 44 194 000
91. Työllisyyden ja elinkeinoelämän tukeminen 255 800 000
41. Energiaverotuki (arviomääräraha) 255 800 000
92. EU ja kansainväliset järjestöt 1 863 630 000
20. Euroopan unionin osallistuminen matkamenojen korvauksiin (siirtomääräraha 2 v) 2 400 000
40. Isäntämaakorvaus Pohjoismaiden Investointipankille (kiinteä määräraha) 8 000 000
67. Kansainvälisille rahoituslaitoksille annettujen sitoumusten lunastaminen (arviomääräraha) 170 000
68. Suomen osuus Kansainvälisen jälleenrakennus- ja kehityspankin peruspääoman korottamisesta (arviomääräraha) 3 060 000
69. Maksut Euroopan unionille (arviomääräraha) 1 850 000 000
99. Erikseen budjetoidut valtionhallinnon menot 5 450 000
95. Satunnaiset säädösperusteiset menot (arviomääräraha) 300 000
96. Ennakoimattomat menot (siirtomääräraha 3 v) 5 000 000
97. Valtion saatavien turvaaminen (arviomääräraha) 150 000

Tuossa on lisäksi joku VM:n tuore tiedote asiasta.
Eli VM:n osalta näyttää tältä: Valtiovarainministeriö 6,7 -> 15,3 -> 16,6
http://valtioneuvosto.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tiedote/fi.jsp?oid=362874

Valtiovarainministeriön hallinnonalalle ehdotetaan määrärahoja yhteensä 16 644 miljoonaa euroa. Summassa on lisäystä 428 milj. euroa vuoden 2012 varsinaiseen talousarvioon verrattuna yleisten valtionosuus-, energiaverotuki- ja eläkemenojen kasvun takia.

Verohallinto on valmistellut mittavaa uudistusta, joka kattaisi kaikki nykyiset verolait ja niiden käsittelyä hoitavat verotusohjelmistot.

Väestörekisterikeskuksen julkiselle sektorille tuottamien vakiomuotoisten tietoluovutusten maksuttomuus toteutuu vuoden 2013 alusta. Tämä nostaa viraston toimintamenomäärärahamomentin tasoa n. 3 milj. euroa vuosittain.

Aluehallintovirastojen lupa- ja valvontatehtävien määrä kasvaa erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon sekä ympäristölupien sektoreilla, mikä edellyttää toimintamenomäärärahan lisäystä.

Valtiokonsernin yhteiseltä tuottavuuden edistämismomentilta tuetaan eri hallinnonalojen keskeisten tietojärjestelmähankkeiden ja muiden kehittämishankkeiden rahoitusta talousarviovuonna noin 40 milj. eurolla.

Valtion maksamiin eläkkeisiin ja korvauksiin ehdotetaan 4 419 milj. euroa, missä on lisäystä 149 milj. euroa vuoden 2012 varsinaiseen talousarvioon verrattuna. Kasvu johtuu lähinnä indeksitarkistuksista.

Suomen maksuosuuksiin Euroopan unionille ehdotetaan 1 899 milj. euroa, missä on lisäystä 49 milj. euroa vuoden 2012 varsinaiseen talousarvioon verrattuna. Suomen maksuosuus arvonlisäveropohjaan ja bruttokansantuloon perustuvista maksuista kasvaa EU-budjetin kasvun ja talouskehityksen johdosta.
 
Tehottomuus piilee imo prosessien tehottomuudessa (esim. it-järjestelmät, päätöksenteon kasautuminen tietyille henkilöille) ja järjestelmän luonteessa itsessään (politiikan tempoilevuus, lainsäädäntö). Vaihtoehtoa en ihan hevillä nää nykyiselle järjestelmälle hallinnollisessa mielessä. En siis toivo julkisen sektorin amputaatiota tai poistamista kokonaan, koska silloin oltaisiin markkinadiktatuurin tai vastaavan epäinhimillisen järjestelmän kourissa. Nykyinen malli kuintekin perustuu pohjimmiltaan siihen, että ihmisellä on ihmisarvo ja raha ei ole yhteiskunnan suurin tavoite, vaan muut arvot.

Onko tosiaan niin, että valinta on tehtävä virkamiesylivallan ja markkinadiktatuurin välillä? Miksei demokratia ole vaihtoehto? Itse pidän demokratiasta ihan tuona arvonakin. Sveitsissä liikkuessa olen kyllä nähnyt ihan iloisiakin ihmisiä eli kai sielläkin eläminen on ihan elämisen arvoista.
 
muistetaan, että siellä virkamiehistössä on ihan tarpeellistakin porukkaa. esim. tekninen osasto...mun mielestä esim. vesihuolto, katu-ja viherosasto ainakin on parantanu suomalaista hyvinvointia...
Otetaanpa esimerkiksi tuo viherosasto. Onko nyt niin, että tuo kuuluu niihin toimiin, jotka on otettava valtion siipien alle? Uskon vakaasti, että joku motivoitunut yrittäjä tekisi samat työt paljon tehokkaammin kuin virkamieskoneisto.

Mutta siinä määrin olen yhtä mieltä, että suorittavan portaan virat ovat vähiten haitallisia. Sieltä löytyy jopa paljon hyödyllisiäkin toimia. Ensin vain pitäisi miettiä tarkkaan, että mitä toimet kuuluvat valtiolle.
 
Onko tosiaan niin, että valinta on tehtävä virkamiesylivallan ja markkinadiktatuurin välillä? Miksei demokratia ole vaihtoehto? Itse pidän demokratiasta ihan tuona arvonakin. Sveitsissä liikkuessa olen kyllä nähnyt ihan iloisiakin ihmisiä eli kai sielläkin eläminen on ihan elämisen arvoista.

Päätöksenteko (niin demokraattinen kuin autoritäärinen) tarvitsevat virkamiehiä toteuttamaan päätöksiä. Täytyy muistaa että virkamies on ensisijaisesti julkisen vallan käyttäjä jolle on demokraattisesti valitut päättäjät delegoineet valtaa. Ilman virkamiehiä me eläisimme mielivaltaisessa maailmassa, koska ei olisi suorittavaa tahoa joka on lailla suojatussa asemassa. Nykyjärjestelmän ongelmat on suoraan poliittisen järjestelmän ongelmia (demokratiavaje ja läpinäkyvyyden puute). Tästä muuten mainitsin edellisessä postissa btw..
 
Otetaanpa esimerkiksi tuo viherosasto. Onko nyt niin, että tuo kuuluu niihin toimiin, jotka on otettava valtion siipien alle? Uskon vakaasti, että joku motivoitunut yrittäjä tekisi samat työt paljon tehokkaammin kuin virkamieskoneisto.

Mutta siinä määrin olen yhtä mieltä, että suorittavan portaan virat ovat vähiten haitallisia. Sieltä löytyy jopa paljon hyödyllisiäkin toimia. Ensin vain pitäisi miettiä tarkkaan, että mitä toimet kuuluvat valtiolle.

Rakennuttajana kunta yleensä toimiikin eikä omana työnä noita hommia juuri tee. Urakat kilpailutetaan jne. En näe juuri hyötyä sen muualle siirtämisessä.
 
Päätöksenteko (niin demokraattinen kuin autoritäärinen) tarvitsevat virkamiehiä toteuttamaan päätöksiä. Täytyy muistaa että virkamies on ensisijaisesti julkisen vallan käyttäjä jolle on demokraattisesti valitut päättäjät delegoineet valtaa. Ilman virkamiehiä me eläisimme mielivaltaisessa maailmassa, koska ei olisi suorittavaa tahoa joka on lailla suojatussa asemassa. Nykyjärjestelmän ongelmat on suoraan poliittisen järjestelmän ongelmia (demokratiavaje ja läpinäkyvyyden puute). Tästä muuten mainitsin edellisessä postissa btw..

Virkamiehien todellinen tarve päätöksenteossa on vähäinen. Suurimmassa osassa Sveitsin kuntia ei ole mitään valtuustoa pelaamassa omaan pussiinsa, vaan päätökset tekee kuntalaiset.

Mitä mielivaltaan tulee, niin suomessa sillä on pitkä historia:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=KvroEHdu6tg#t=408s

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/53761-helsinkia-huijattiin-vuosia-lasku-50-000-eu-toita-ei-tehty
Siis verorahoilla on taas ostettu korruption hedelmiä virkamiehelle. Eikä nytkään puhuta mistään pikkusummista. Paljonko näilläkin sadoilla miljoonilla olisi voitu tarjota hyvinvointia köyhille (jos nyt sallitte tällaisen vastapuolen usein käyttämän tunteisiin vetoavan vertauksen? Jos jotain positiivista haluaa kaivaa, niin viimepäivinä on tullut julkisuuteen paljon vastaavia tapauksia. Sen verran ollaan jo neukkumeiningistä päästy eteenpäin, että näistä voi edes kirjoittaa. Ikävempi puoli tässä on se, että nämä esiintulleet jutut tuskin ovat ainoita.
 
Rakennuttajana kunta yleensä toimiikin eikä omana työnä noita hommia juuri tee. Urakat kilpailutetaan jne. En näe juuri hyötyä sen muualle siirtämisessä.

Kunta ja Valtio tuntuvat vain vuosi toisensa jälkeen epäonnistuvan monessa kilpailutuksessa. Huonot prosessit ja virkamiehet saavat kyllä urakankin pilattua, vaikka tekijät tulisivat muualta. Vastahan tuossa selvisi "pieni" petosvyyhti Helsingin kaupungin rakennustoimesta.
 
Back
Ylös Bottom