Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

Ei nyt ihan niinkään.

Vai miksi Suomessa ylipäänsä tuotetaan yhtään mitään? Ei kai suomella ole absoluuttista etua yhtään millään taloudellisen toiminnallisuuden alalla?

Huonompi kestokulutustavaroiden laatu? Vertaa nyt vaikka 1980-vuoden talbot horizonia 2015 peugeot 308:iin ja kumpi on laadukkaampi tekele.. Ja epäilemättä jälkimmäisellä ajetaan pidempään ja menee helpommin leimasta.

Tai kuvaputkipaskat ala salora vs nykyiset 60tuuman samsungit..

Vai miksi Suomessa ylipäänsä tuotetaan yhtään mitään?

Kysytkö oikeasti? :)
Tähän voi vastata pitkästikin, mutta useimmiten ja hyvin pitkältihän kyseessä on historialliset syyt. Aikoinaan kun tavara ei kulkenut kontissa maailman ääristä, niin paikalliset yritteliäät laittoi jonkun putiikin pystyyn valmistaakseen erinäisiä perseenpäristimiä tarkoituksena kerätä ympäristön urpoilta fyffeä omiin taskuihin. Ihan kaikkea tuotantoa ei ole vielä ehditty viedä pois tai kyse on sen lajin nappikaupasta että kiinalaisen ei kannata vaivautua.

Jos ideologisesti tykkää siitä, että julkisen sektorin tulee olla minimaalinen, niin se on mielipide muiden joukossa. Typerä sitä on silti pyrkiä peittelemään talousteorian taakse, koska ei talousteoria julkisen sektorin pienentämisen perusteluita yksiselitteisesti tue.
Mitä talousteoria sitten tukee yksiselitteisesti? Teorioita on useita, niiden tulkitsijat ovat vähän väliä napit vastakkain ja käytäntökin on osoittanut sen, että hajontaa löytyy.

Siinä on rakennusliitto kyllä oikeassa että kyseessä on näpertely ja toimet pitäisi olla radikaalimmat. Mitä lakolla uhkailuun tulee niin itse pääministerinä ottaisin tällaiset uhkailut vakavasti ja käynnistäisin välittömästi toimenpiteet lakko-oikeuden väliaikaiseen purkuun. Se että demokraattista hallitusta uhkaillaan lakolla on jotain lähinnä rikolliseen verrattavaa toimintaa...

Pääministeri uhkailee puuttuvansa yleissitoviin sopimuksiin kesken kaiken, kuhan vain muistutti että on niitä keinoja muillakin kuin pääministerillä. Samanlaista henkselien paukuttelua tuo on. Eiköhän Sipilä mieti nyt kahdesti mistä sitä leikataan.

Työehtosopimusten yleissitovuus ja työntekijöiden irtisanomissuoja ovat kenties suurimmat Suomen taloutta ja suomalaisten hyvinvointia vahingoittavat asiat. Nämä kun molemmat lakkautettaisiin, niin siinä lakkaisi myös ammattiliittojen epädemokraattinen ja epäoikeudenmukainen valta terrorisoida yhteiskuntaa.

Mitä nyt esim. Saksassa ja Keski-Euroopassa yleensä taitaa olla parempi irtisanomissuoja kuin Suomessa. Vasta itsekin joutui tulemaan kiertotietä kun Lufthansan lentäjät oli lakossa. On kyllä vastuutonta porukkaa!

Mutta AY-liike. Siinä itse piru:mad: Työntekijän oikeudet on muutenkin sosialistien juonia. Lakkautetaan ne kaikki. Jos ei työ maistu niin raviojassa on tilaa.

Viimeksi muokattu:
Maalaisjärki kaikkiin näihin päätöksiin ja AY mafia kuriin, sillä saataisiin Suomi paremmalle uralle. Mitä itse olen jonkin verran nähnyt isoja työmaita niiin suomalainen raksapatu tekee työtä 30-35min tunnissa, kaikki hyvät miehet tekee urakalla tai on omissa tai muissa pikkufirmoissa töissä.

Hallituksen järjettömän byrokratian ja tarpeettomien toimintojen purkutalkoot näköjään jatkuvat. Muutaman viimeisen päivän aikana ainakin seuraavia säännöksiä ja toimintoja on laitettu listalle

Kauppojen aukiolo
Parturikampaamojen aukiolo
Kuntaliitosten astronominen irtisanomissuoja
Ylen ja Työterveyslaitoksen kiristykset
Kehitysyhteistyönrahojen supistaminen

Mielenkiintoista nähdä, että mitä lisäyksiä listalle vielä tulee. Tahti on tällä hetkellä kiitettävä.

Mites pankkien aukioloajat? Mua on koko aikuisikäni ihmetyttäneet pankkien surkeat aukioloajat ja se, etteivät ole lauantaisin auki. Nythän S-pankki on tuohon tuonut hieman muutosta onneksi.

Mites pankkien aukioloajat? Mua on koko aikuisikäni ihmetyttäneet pankkien surkeat aukioloajat ja se, etteivät ole lauantaisin auki. Nythän S-pankki on tuohon tuonut hieman muutosta onneksi.
Asiasta sen enempaa ymmartamatta sanoisin, etta tuossa on kyse vain kysynnan puutteesta. Mummojen maara vahenee ja asuntolainoja ym pankissa hoidettavia asioita on suhteellisen harvoin, joten ihmiset saa aikataulunsa sovittua riittavan hyvin. Kovin moni tuskin jattaa asuntolainaa ottamatta siksi, ettei saa tapaamista sovittua vklopulle.

Kauppojen aukioloaikojen vapautuksen yhteydessä vapauttaisin myös reseptivapaat lääkkeet kauppoihin myytäväksi. On kohtuu ärsyttävää pikku paikkakunnalla kun lapsi tulee kipeäksi viikonloppuna ja seuraavan kerran apteekki on auki maanantaina klo 10.

Sama. Ne on silloin auki kun tavalliset ihmiset on töissä. Aukiolo voisi olla vakka klo 14:00-19:00.

Valtion virastotot ihan sama homma, vaikkei nyt normien purkamiseen liity.

E: eikä tartte olla edes joka päivä auki. Virastot voisi olla auki myös lauantaisin. Kansalaisia varten ne varmaan kumminkin on, vaikkei se ihan aina siltä tunnu

Laitetaan nyt vähän huumoriakin, ettei mene liian totiseksi.

2278e8fcf0bffa64fe8fe3081b71815d.jpg

Kyllähän pankin kanssa voi asioida myöhemminkin. Danskella onnistuu 8-20 ma-pe ja 10-16 la. Verkkotapaaminen on kätevämpi kuin johonkin konttorille raahautuminen.

Kauppojen aukioloaikojen vapautuksen yhteydessä vapauttaisin myös reseptivapaat lääkkeet kauppoihin myytäväksi. On kohtuu ärsyttävää pikku paikkakunnalla kun lapsi tulee kipeäksi viikonloppuna ja seuraavan kerran apteekki on auki maanantaina klo 10.

Samalla alkoholilaki uusiksi ja viinit ja vahvemmat oluet sinne kauppaan. Saataisiin Suomi edes vähän enemmän kohti sivistysvaltioita tuon suhteen.

Joo, tää sama "hauska" kuva ei olekaan ollut tässä ketjussa kuin vissiin vasta noin kymmenen kertaa...

Ketju on tässä vaiheessa yltänyt 580 sivun pituuteen, enkä lukenut jokaista sivua. Olen amatööri, pyydän hartaasti anteeksi.

Ehkä kuva on hauska juuri siksi, että siinä piilee totuuden jyvä?

Back
Ylös Bottom