Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.


Sama on tullut kyllä huomattua. Jos joku ehdottaa hyödyttömän/haitallisen byrokratian purkamista ja valtion toimintojen tehostamista, niin joku toinen heti välittömästi kertoo tuon johtavan kadotukseen, koska kokonaiskysyntä. Äly on tosiaan tippunut johonkin sinne oman poteron pohjalle.

Epä-älyllistä on keskustalla elvytyksestä tai leikkauksista hyvänä tai pahana asiana. Älyllistä olisi keskustella mistä kannattaisi leikata ja minne suunnata elvytykset. Niitä voidaan tehdä samaankin aikaan.
 
Epä-älyllistä on keskustalla elvytyksestä tai leikkauksista hyvänä tai pahana asiana. Älyllistä olisi keskustella mistä kannattaisi leikata ja minne suunnata elvytykset. Niitä voidaan tehdä samaankin aikaan.

Vähän 2-piippuinen juttu. Toisaalta keskusteluun pitäisi ottaa myös se, että miten elvytykset, tai leikkaukset, saataisiin kohdistettua sinne, minne pitäisi. Itse väitän, että huonosti kohdistettu elvytys on huonompi kuin ei elvytystä lainkaan ja luottoni siihen, että keskushallintomme saisi elvytystä kohdistettua oikein, on nollassa. Tämän takia esim. itse pidän Suomen tilanteessa elvyttämistä melko absoluuttisesti huonona asiana. En voi toki ottaa kantaa muiden puolesta.

Tällä hetkellähän nimenomaan elvytetään huonosti. Eli elvytystä kohdistetaan siten, ettei tarvitsisi tehdä mitään vielä tällä vaalikaudella. Ja seuraavalla vaalikaudella on oletettavasti sama homma.
 
Pitäisi siis sanoa tarkemmin asia, esim. näin "Ei ole elvytetty, vaan on otettu valtiolle lisää velkaa, jotta ei tarvitsisi tehdä rakenteellisia uudistuksia ja huolellisesti kohdistettuja leikkauksia, eli laiskat ja vastuuttomat poliitikot ostavat velalla aikaa itelleen ja puolueilleen.". Sepä munkin korviin ja silmiin on julkisessa keskustelussa näyttänyt epä-älyllisen tarkoitushakuiselle, että on väitetty viime vuosina harjoitetun elvytystä, kun käytännössä on otettu velkaa vastuuttoman laiskottelun mahdollistamiseksi. Ei semmoinen mitään elvytystä ole. Infra rapistuu edelleen, julkisen puolen rivityöläisten määrä ei ole kasvanut, vaan jopa pienentynyt, kun taas hallinnon paperinpyörittäjien määrä lienee kasvanut. Ei näin. Eipä sillä, ei voi automaattisesti sanoa, että kaikkia julkisen puolen rivityöläisiäkään olisi liian vähän, esim. opettajia, koska ikäluokat eivät ole kasvaneet. Mutta esim. kotihoitoon tarvittaisiin selvästi lisää hoitajia, sosiaalityöntekijöitä ja kouluterkkareita tarvittaisiin myös lisää, tod.näk. myös sekä rikostutkijoita, että järjestyspoliiseja, ainakin paikoitellen.

Jos tulevalla hallituksella todella olisi palleja, niin se yhdistelisi kuntia aika lujaa tahtia ja potkisi sieltä päällekkäisiä kuntien viskaaleja pois ja lopettaisi niitä 5v irtisanomissuojia. Mutta koska kepu, niin näin ei tietenkään tule käymään.
 
Sen verran tuosta Supercellistä, että kyllä ko. firman suoritukselle kannattaisi taputtaa Suomessa kaikkien muidenkin kuin vain salamavaloihin sinnikkäästi pyrkivän poliitikon. Kyseessä on kuitenkin koko maailman ylivoimaisesti eniten voittoa tahkoava pelifirma hyvin isolla erolla seuraavaan.

Suomalaisilta saatua arvostusta saattaisi lisätä se, että Suomessa menestys perustuisi enemmän kotimaiseen työhön eikä melkein täysin sattumaan ja yhteiskunnan ulkopuolella toimimiseen.

- - - Updated - - -

Ei semmoinen mitään elvytystä ole. Infra rapistuu edelleen, julkisen puolen rivityöläisten määrä ei ole kasvanut, vaan jopa pienentynyt, kun taas hallinnon paperinpyörittäjien määrä lienee kasvanut. Ei näin. Eipä sillä, ei voi automaattisesti sanoa, että kaikkia julkisen puolen rivityöläisiäkään olisi liian vähän, esim. opettajia, koska ikäluokat eivät ole kasvaneet. Mutta esim. kotihoitoon tarvittaisiin selvästi lisää hoitajia, sosiaalityöntekijöitä ja kouluterkkareita tarvittaisiin myös lisää, tod.näk. myös sekä rikostutkijoita, että järjestyspoliiseja, ainakin paikoitellen.

Pitäisi siis sanoa tarkemmin:

- vain yksityinen sektori voi luoda työpaikkoja.

- jos ei ole huolehtinut elämän jatkuvuudesta, pitää elää sillä, mitä siihen asti on saanut hankittua.
 
Vähän 2-piippuinen juttu. Toisaalta keskusteluun pitäisi ottaa myös se, että miten elvytykset, tai leikkaukset, saataisiin kohdistettua sinne, minne pitäisi. Itse väitän, että huonosti kohdistettu elvytys on huonompi kuin ei elvytystä lainkaan ja luottoni siihen, että keskushallintomme saisi elvytystä kohdistettua oikein, on nollassa. Tämän takia esim. itse pidän Suomen tilanteessa elvyttämistä melko absoluuttisesti huonona asiana. En voi toki ottaa kantaa muiden puolesta.

Tällä hetkellähän nimenomaan elvytetään huonosti. Eli elvytystä kohdistetaan siten, ettei tarvitsisi tehdä mitään vielä tällä vaalikaudella. Ja seuraavalla vaalikaudella on oletettavasti sama homma.

+1

Minun puolesta voidaan laittaa nyt vaikka ne toisessa ketjussa mainitut tiet kuntoon, vaikka sitten velalla. Ne kun ruukaa siirtymään omaisuutena jälipolville kuten myös velat. Nykyisestä syömävelasta ei siirry jälkipolville muuta kuin paskat päätökset.

Investointeja voitaisi siis tehdä järkevästi, mutta näin ei tule tapahtumaan. Se, että pistettäisiin julkinen sektori nyt oikeasti kuntoon ja kohdennettaisi tässä säätyneitä rahoja investointeihin on nykypoliitikkojen kohdalla täydellistä utopiaa. Uskoisin, että eläkeläiset ja julkisen työntekijät muodostavat tällä hetkellä leijonaosan äänestäjäkunnasta ja näiden etuihin ei todellakaan tulla puuttumaan. Päättäjyyttä tarvittaisiin (tai ehkä virkamieshallitusta).

Kevennyksenä näytteitä suomalaisesta kansankapitalismista aidoimmillaan: esimerkki 1 ja esimerkki 2
 
Pitäisi siis sanoa tarkemmin asia, esim. näin "Ei ole elvytetty, vaan on otettu valtiolle lisää velkaa, jotta ei tarvitsisi tehdä rakenteellisia uudistuksia ja huolellisesti kohdistettuja leikkauksia, eli laiskat ja vastuuttomat poliitikot ostavat velalla aikaa itelleen ja puolueilleen.". Sepä munkin korviin ja silmiin on julkisessa keskustelussa näyttänyt epä-älyllisen tarkoitushakuiselle, että on väitetty viime vuosina harjoitetun elvytystä, kun käytännössä on otettu velkaa vastuuttoman laiskottelun mahdollistamiseksi. Ei semmoinen mitään elvytystä ole. Infra rapistuu edelleen, julkisen puolen rivityöläisten määrä ei ole kasvanut, vaan jopa pienentynyt, kun taas hallinnon paperinpyörittäjien määrä lienee kasvanut. Ei näin. Eipä sillä, ei voi automaattisesti sanoa, että kaikkia julkisen puolen rivityöläisiäkään olisi liian vähän, esim. opettajia, koska ikäluokat eivät ole kasvaneet. Mutta esim. kotihoitoon tarvittaisiin selvästi lisää hoitajia, sosiaalityöntekijöitä ja kouluterkkareita tarvittaisiin myös lisää, tod.näk. myös sekä rikostutkijoita, että järjestyspoliiseja, ainakin paikoitellen.

Niin, mutta elvytys poliittisessa mielessä tarkoittaa sitä, että otetaan velkaa ja käytetään lainarahat johonkin. Eli siis, jos äänestetään vaaleissa sen puolesta, että "elvytetään", niin äänestetään sen puolesta, että otetaan lisää velkaa (ja käytetään rahat johonkin). Rahan käyttökohteen valitsee luonnollisesti keskushallinto ja tähän mennessä käyttökohteeksi on valittu juurikin se, että: "Ostetaan aikaa, niin ei tarvitse tehdä mitään".

Puolueet, jotka haluavat elvyttää, ovat olleet vallassa jo pitkään, koska kaikki puolueet ovat kannattaneet elvytystä, jotkut vain enemmän tai suuremmilla summilla kuin toiset. Kuitenkin "elvytys" on realisoitunut täysimittaisesti tuohon "ei tehdä mitään" -kohteeseen. Jos tilanne olisi se, että otettua lainaa olisi kohdistettu erilaisiin investointeihin ja tappelu puolueiden välillä olisi ollut sitä, että "pitää investoida vielä enemmän" vs "tämä on hyvä investoinnin taso/pitää investoida vähemmän", niin voisin uskoa tulevaan elvytykseen, mutta näin ei ole tapahtunut. Ja koska näin ei ole tapahtunut, minusta on hyvin vaikea uskoa, että samat puolueet ja samat ehdokkaat yhtäkkiä muuttaisivat vaalien jälkeen linjaansa siten, että jatkossa elvytykseen suunnattu laina käytettäisiinkin elvyttämiseen eikä virkamiesten palkankorotuksiin, uusien virastoiden perustamiseen, hallinnon monimutkaistamiseen, jne.

Jos tulevalla hallituksella todella olisi palleja, niin se yhdistelisi kuntia aika lujaa tahtia ja potkisi sieltä päällekkäisiä kuntien viskaaleja pois ja lopettaisi niitä 5v irtisanomissuojia. Mutta koska kepu, niin näin ei tietenkään tule käymään.

Jos eduskunnalla olisi älyä tai palleja, niin siten olisi tehty jo nykyisen hallituksen aikana. Kovin radikaalia muutosta hallituspuolueissa ei kuitenkaan tule tapahtumaan. Hieman sama homma, kuin Brittien pääministeri Cameronin parin vuoden(?) takainen lupaus, että mikäli hänen puolueensa voittaa seuraavat vaalit, niin EU-jäsenyydestä järjestetään kansanäänestys. Kaikki varmaan tajuavat, että jos Cameron puolueineen oikeasti haluaisi, niin parissa vuodessa asian olisi saanut hoidettua. Mutta todellisuus on, että häntä ei kiinnosta koko asia paskan vertaa, kunhan haluaa pysyä vallassa, joten antoi kenties katteettoman lupauksen, jolla pyrkii pysymään vallassa.

Ihan samalla tavalla Kokoomus ja SDP olisivat voineet tehdä tarvittavat asiat jo tällä hallituskaudella, mutta eivät tehneet. Puolestaan Kepu ja Persut olisivat voineet tehdä kunnollisen ehdotuksen tai listan asioista, jotka pitäisi tai olisi pitänyt tehdä, mutta eivät tehneet. Mitä nämä neljä suurta sitten tekivät? Hallituspuolueet Kok. ja SDP nostivat veroja, lisäsivät byrokratiaa, tappelivat keskenään ja antoivat välillä ympäripyöreitä lausuntoja, joissa ei sanottu yhtään mitään. Kepu ja Persut tappelivat keskenään, syyttivät hallituspuolueita ja antoivat ympäripyöreitä lausuntoja, joissa ei sanottu yhtään mitään. Ja voin kertoa jo tässä vaiheessa, että mitkä puolueet ikinä ovatkaan ensi kaudella hallituksessa ja oppositiossa, niin asiat menevät juuri edellä kuvailemallani tavalla.

Mikäli äänestämällä haluttaisiin saada tilanteeseen muutos, niin puolueiden sisäisten voimasuhteiden pitäisi kääntyä. Eli istuvista kansanedustajista ~80 % pitäisi tippua pois ja vastakkaista linjaa ajavia uusia kansanedustajia pitäisi nousta tilalle. Näin tuskin tulee tapahtumaan, koska kuten PappAna eduskuntavaaliketjussa totesi, niin äänestysikäisen enemmistön etu on, että heidän elintasoaan pönkitetään velalla ja laitetaan vähemmistö/tulevat sukupolvet huolehtimaan sotkusta.
 
Suomalaisilta saatua arvostusta saattaisi lisätä se, että Suomessa menestys perustuisi enemmän kotimaiseen työhön eikä melkein täysin sattumaan ja yhteiskunnan ulkopuolella toviennistä.

- - - Updated - - -



Pitäisi siis sanoa tarkemmin:

- vain yksityinen sektori voi luoda työpaikkoja.

- jos ei ole huolehtinut elämän jatkuvuudesta, pitää elää sillä, mitä siihen asti on saanut hankittua.

Ei yksitysellä sektorin työpaikat ole sen ihmeempiä kuin julkisen. Jos nyt lähdetään one linereihin niin yksityinen sektori ei voi tuottaa nettovarallisuutta. Sen pitää tulla joko julkiselta tai viennistä. Maailmanlaajuinen ongelma on yksityinen eikä julkinen velka.
 
Entäs 20-40v? Ei tällaisessa tilanteessa näy edes aikomusta muuttaa mitään.

Taitaa 20-40 v porukka olla pyramidin pohjalla. Velkaa päällä ja epävarma tulevaisuus. Ei siinä paljon riskejä oteta. Omistava luokka taas omistaa omakotitaloja ja mökkejä metsästä eikä ole valmis arvostusten normalisoimiseen. Siksi tätä julkiselle tuelle perustuvaa korttitaloa pidetään pystyssä.
 
Totta kai on, yksityiseltä puolelta puuttuu (poliittinen) byrokratia työnantajan ja työntekijän välistä. Julkinen sektori ei maksa palkkoja, vaan siirtelee verovaroja (tulonsiirrot).

Onko yksityisellä sektorilla joku mystinen rahanteko siis? Ei ole. Samoja julkisen sektorin luomia rahoja sekin siirtelee.
 
Silloin kun tätä maata alettiin rakentamaan suo, kuokka ja jussi meiningillä ei paljoa ollut rahasta väliä, tärkeintä oli saada katto pään päälle ja ruokaa pöytään. Kauppiaalla oli vahakantinen vihko johon merkittiin suola ja sokeri velat. Julkista sektoria edusti nimismies ja pappi. Vero maksettiin luontaistuotteina.

Kyllä tämän maan on rakentanut yksityinen sektori kun ei siihen aikaan ollut julkista sektoria edes olemassa siinä määrin miten se nykyään tunnetaan. Eikä tuosta ole kuin herranjestas 100 vuotta aikaa.
 
Onko yksityisellä sektorilla joku mystinen rahanteko siis? Ei ole. Samoja julkisen sektorin luomia rahoja sekin siirtelee.

Ei yksityisellä sektorilla ole julkista sektoria. Julkinen sektori se vasta rahaa tarvitsee, kun pitää verottaa ja yksityisen sektorin ideoita ei voi verottaa.
 
Taitaa 20-40 v porukka olla pyramidin pohjalla. Velkaa päällä ja epävarma tulevaisuus. Ei siinä paljon riskejä oteta.

Juuri tuon tilanteen takia 20-40-vuotiaiden pitäisi olla huomattavasti eri linjoilla kuin nyt, että pelastaisivat edes itsensä. Kuitenkaan eivät ole, vaan elävät entistä lujempaa yli varojensa.

Leino yli 40-v vs. Ozan, Abdirahim ja Raoul alle 40-v: https://youtu.be/XzzSqAjFNiw
 
AKT sulkee satamat kokonaan, jos murtajalakko laajenee | Talous | Kaleva.fi

Vapaamuotoinen tiivistys, ei suora lainaus: "Jos meille ei myönnetä sopimusmonopolia erikseen lailla, niin tuhotaan vienti". Niin, onhan se järjetöntä joidenkin mielestä, että yhä on olemassa ihmisiä, jotka saavat sopia asioista keskenään ilman ay-pamppuja. Tyhmempi voisi luulla, että ne, jotka haluavat liiton työsopimuksen, liittyvät liittoon ja ne, jotka eivät sitä halua, eivät liity. Valtio on toki reagoinut tähän siten, että kieltää työnteon niiltä, jotka haluavat sopia itse omista asioistaan.
 
Back
Ylös Bottom