Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

Ei ole reservivaluuttaan (vai missä suhteessa tarkoitat tarkalleen?). Pitäisikö olla? Suomen kanssa taloudellisesti täysin identtistä valtiota ei ole, mutta vertailukelpoisempia ovat muut pienemmät valuutat, jotka eivät myöskään ole reservivaluuttoja.

Lähinnä tarkoitin että "meikäläiset" kaivaa helposti esiin jonku kehitysmaa valuutan johon "teikäläisten" mukaan ei voi verrata ja sitten otetaan esimerkiksi dollari. Kuten esim pååtta ja kumppanit tossa yllä.

Kehitysmaa valuutta ei ole vertailukelpoinen mutta ei kyllä ole taalakaan edes sen vertaa, mun mielestä. Syistä mitkä itse ja Dopey tuossa yllä esitettiin.

Mikä on NAIRU? Ja mihin nuo 60 000 julkisen puolen työpaikkaa luotaisiin (luulisi että kai silläkin on joku merkitys)?

Erittäin teoreettinen työttömyyden taso, jonka alittuessa inflaatio lähtisi puskemaan. Ei niiden kaikkien työpaikkojen tarvitse tai ole tultava julkiselle puolelle. Tarkoituksena on saada yksityinen sektori jälleen aktiiviseksi ja uskaltamaan velkaantumaan rahavirtojen lisääntyessä taloudessa. Sari Sairaanhoitaja ja Aleksi Asfalttimies uskaltavat ja kykenevät ostamaan tuloillaan enemmän ruokaa kaupasta ja käymään useammin parturissa jne.

Erittäin teoreettinen työttömyyden taso, jonka alittuessa inflaatio lähtisi puskemaan. Ei niiden kaikkien työpaikkojen tarvitse tai ole tultava julkiselle puolelle. Tarkoituksena on saada yksityinen sektori jälleen aktiiviseksi ja uskaltamaan velkaantumaan rahavirtojen lisääntyessä taloudessa. Sari Sairaanhoitaja ja Aleksi Asfalttimies uskaltavat ja kykenevät ostamaan tuloillaan enemmän ruokaa kaupasta ja käymään useammin parturissa jne.

Jep, esimerkiksi julkisen sektorin investointeja päätyvät rakentamaan yksityisen sektorin toimijat jne. Tämä voidaan varmasti myös toteuttaa euro-Suomessa niin, että rahat eivät valu ulkomaille eli ei tule sellaisia vaihtotasevaikutuksia joista täällä ollaan huolissaan.

Timse: opiskelija ei saa toimeentulotukea, mikäli on oikeutettu opintotukeen. Jos dokaa riittävän ahkerasti ja floppaa sen takia tentit, niin menettää opintotuen ja saa toimeentulotukea, joka on parhaimmillaan lähes tuplat opintotukeen nähden. Tiedän useammankin tapauksen. Tällä kannustetaan opiskelemaan ahkerasti... eiku.

Nyt on muuten talousongelmiinkin löydetty ratkaisu! Palkataan hallintoon 2000 virkailijaa lisää.

Miksi? Koska öljykauppa? Miksi öljykauppaa pitää esim. Suomen ja Norjan välillä käydä taaloilla?

Koska Norja niin haluaa ja kaikista vähiten niitä kiinnostaa jollain suomen markoilla myydä yhtään mitään.

Mä en tajua miksi nämä esimerkit pitää olla näin äärimmäisiä ja jopa älyvapaita. Miksi ihmeessä lainanottoa lisättäisiin noin paljon? Tavoitteena kokonaiskysynnän lisäämisessä olisi kaiken järjen mukaan täystyöllisyyden ylläpito, ei kokonaiskysynnän lisääminen tämän yli, koska tämä synnyttäisi kysyntäpuolen inflaatiota.
Omasta linkkaamastasi artikkelista:
Rahapoliittisesti suvereeni valtio ei tarvitse verotuloja kuluttaakseen.
ja
Tulojen ja menojen tasapainottaminen periaatteellisena tavoitteena on lähinnä vajaamielinen.
Mikäli Suomi siirtyisi 0-verolla puhtaaseen lainarahoitukseen, kuinka paljon omasta mielestäsi sitten pitäisi lainanottoa lisätä? 2%?

- - - Updated - - -

Eikä öljykauppa ole ainut. Kaikki raaka-aineet noteerataan taaloissa. Jopa Tornion terästehtaan tuotokset ja Talvivaaran sinkki.
Menisi itse asiassa vielä niin, että kummankin maan valuuttojen arvo noteerattaisiin taalaa vastaan. Keskinäinen valuuttakurssi sitten johdetaan noista taalakursseista.

ja

Mikäli Suomi siirtyisi 0-verolla puhtaaseen lainarahoitukseen, kuinka paljon omasta mielestäsi sitten pitäisi lainanottoa lisätä? 2%?

- - - Updated - - -

Menisi itse asiassa vielä niin, että kummankin maan valuuttojen arvo noteerattaisiin taalaa vastaan. Keskinäinen valuuttakurssi sitten johdetaan noista taalakursseista.

Tietenkin näin koska (eur/usd)/(nok/usd)=eur/nok ja jos näin ei olisi niin arbitraasivoitot välittömästi tasapainottaisivat että ym. Yhtälö toteutuu. Näin siis jos valuuttamarkkinat on tehokkaat.

Mä en silti ymmärrä että miksi joidenkin mielestä karrikoidusti voidaan periaatteessa velkaantua täysin rajattomasti ja vedotaan fedin quantitative easingiin. Kuitenkin suomen ja USAn talouksia ei millään tavoin voi verrata. Mutta mun mielipide, vain ja ainoastaan.

E: erityisesti: suomi jos siirtyisi markkaan niin se EI tosiaan olisi mikään reservivaluutta ja kansainvälisen kaupan valuutta.
Nythän suomen euro on teknisesti ottaen vieraan valtion valuutta koska itsenäistä rahapolitiikka ei ole.

ja

- - - Updated - - -

Toisin kuin väität ei ollut mun linkkaama, joten tuskinpa mun sitä tarvitsee kommentoida?

Ja kuten aiemmin sanoin, näissä ääriesimerkeissä ei ole mitään järkeä. Aiemmin puhuit jostain lainarahoituksen 10- tai 100-kertaistamisesta ja nyt ollaan siirtymässä 0-veroon...

Tähän vain ukraina ketjuun.. En tiedä.
10639601_716679308381305_8682348629438114302_n.jpg

Toisin kuin väität ei ollut mun linkkaama, joten tuskinpa mun sitä tarvitsee kommentoida?

Ja kuten aiemmin sanoin, näissä ääriesimerkeissä ei ole mitään järkeä. Aiemmin puhuit jostain lainarahoituksen 10- tai 100-kertaistamisesta ja nyt ollaan siirtymässä 0-veroon...
My bad, se olikin Rangerin linkkaama artikkeli.

Upea esimerkki "köyhäin avusta": tuttava pariskunnalla on koliikkilapsi, molemmat ovat paperilla työttömiä(mies ainakin hankkii x määrän pimeitä tuloja,emäntä äitiyslomalla),nyt heillä käy siivooja yhteiskunnan piikkiin koska ei ole tuloja ja elämä on niin rankkaa kun on koliikkilapsi. Wtf? 2 työtöntä loisii saman katon alla ja yhteiskunta kustantaa siivouksen jotta ei sen vitun vertaa tarviisi vaivautua elämässä?? On hemmetin hienoa, äijä on vielä "elämäntapatyötön" ts. ei ole tarkoituskaan hankkia töitä o_O

Upea esimerkki "köyhäin avusta": tuttava pariskunnalla on koliikkilapsi, molemmat ovat paperilla työttömiä(mies ainakin hankkii x määrän pimeitä tuloja,emäntä äitiyslomalla),nyt heillä käy siivooja yhteiskunnan piikkiin koska ei ole tuloja ja elämä on niin rankkaa kun on koliikkilapsi. Wtf? 2 työtöntä loisii saman katon alla ja yhteiskunta kustantaa siivouksen jotta ei sen vitun vertaa tarviisi vaivautua elämässä?? On hemmetin hienoa, äijä on vielä "elämäntapatyötön" ts. ei ole tarkoituskaan hankkia töitä o_O

Jep, vittu mä olen niin täysin kurkkua myöten täynnä näitä elämäntapa loisijoita ettei enää pysty sanoin kuvailemaan, ainoastaan enemmän vituttaa se että tuollaisesta on tehty mahdollista.. Vielä kun tämäkin huippu perhe jostain tajuaa että kannattaa erota "paperilla" ja ukko muuttaa asumaan omaan kämppään leikisti , niin siinähän saa taas nyhdettyä muutamia satasia lisää kuussa valtiolta.

Tuolle olis helppo laittaa stoppi, mutta sitä ei haluta tehdä.

Jopa minä muistan että sitä samaa paskaa työn kannattavuudesta ja tuista on jauhettu jo 90-luvulla ja mikään ei muutu.

Työttömien vanhempien kodin siivooja on kyllä päivän paras. Jos se on totta, asiasta pitäisi heidän, jotka tietävät tapauksen, nostaa äläkkä.

Itse olen kannalla, että sossun ei pitäisi kalustaa jengin uutta kotia uusilla kalusteilla, vaan antaa kierrätyskeskusten maksumääräys tai ostokortti/-seteli, tms. Itse vuosituhannen vaihteessa jouduin perustelemaan muuttoni 6 markkakympin bensakuluja sossussa (osa kalusteista oli vietävä varastoon maaseudulle). Jos olisin ollut lapsi- ja/tai maahanmuuttajaperhe, sossu olisi tod.näk. hommannut minulle muuttofirman auton kuljettajineen.

Totta valitettavasti, neuvolasta vielä neuvoivat hakemaan tätä palvelua o_O no onhan se varsin rankkaa kun on koliikkilapsi mut kyl aikuinen ihminen pystyy nukkuu millon vaan ja hoitamaan kodin, etenkin kun on molemmat vanhemmat.

Katainen ei ole yksin vastuussa hallituksensa tekemistä töppäyksistä ja Suomen tilanne johtuu siitä, että hallitukset ovat olleet kelvottomia ~aina - ei pelkästään pari viimeistä. Mutta tässä taas yksi esimerkki siitä, kuinka poliitiikassa ei palkita niitä, jotka saavat kansalaisten elämää parannettua, vaan niitä, jotka ovat riittävän häikäilemättömiä ja osaavat jakaa veronmaksajien rahoja oikeisiin osotteisiin: Pätkäkomissaareille 500 000 euron korvaus neljästä kuukaudesta | Taloussanomat
Edes Kreikan tilastoväärentäjille ei ole tainnut tulla mitään sanktioita ja varmaan viettävät nyt ja jatkossakin mukavaa elämää veronmaksajien piikkiin. Eli ei muuta kuin enemmän valtuuksia keskushallinnolle, että saavat lisää rahaa suunnattua elvytykseen ja työpaikkojen luomiseen (lue: omiin ja kavereiden taskuihin). Sinälläänhän 500 000 euroa on häviävän pieni summa, mutta kertoo omaa kieltään siitä, miten ja miksi asioita hoidetaan. Tämä ei nimittäin ole mikään yksittäistapaus.

Työttömien vanhempien kodin siivooja on kyllä päivän paras. Jos se on totta, asiasta pitäisi heidän, jotka tietävät tapauksen, nostaa äläkkä.

Itse olen kannalla, että sossun ei pitäisi kalustaa jengin uutta kotia uusilla kalusteilla, vaan antaa kierrätyskeskusten maksumääräys tai ostokortti/-seteli, tms. Itse vuosituhannen vaihteessa jouduin perustelemaan muuttoni 6 markkakympin bensakuluja sossussa (osa kalusteista oli vietävä varastoon maaseudulle). Jos olisin ollut lapsi- ja/tai maahanmuuttajaperhe, sossu olisi tod.näk. hommannut minulle muuttofirman auton kuljettajineen.

Kyllä toi sossu jo 2000 luvun vaihteessa jakeli rahaa melkolailla huolettomasti riitti vaan että osasi hakea oikeita asioita, ja monihan ei onneksi tänäkään päivänä osaa käyttää kaikkia epäkohtia hyväkseen.
Nimimerkillä: Muuttoavustus + kodin perustamis avustus + toimeentulotuki. + joku helvetin harkinnavarainen tuki bonuksena.

Katainen ei ole yksin vastuussa hallituksensa tekemistä töppäyksistä ja Suomen tilanne johtuu siitä, että hallitukset ovat olleet kelvottomia ~aina - ei pelkästään pari viimeistä. Mutta tässä taas yksi esimerkki siitä, kuinka poliitiikassa ei palkita niitä, jotka saavat kansalaisten elämää parannettua, vaan niitä, jotka ovat riittävän häikäilemättömiä ja osaavat jakaa veronmaksajien rahoja oikeisiin osotteisiin: Pätkäkomissaareille 500 000 euron korvaus neljästä kuukaudesta | Taloussanomat
Edes Kreikan tilastoväärentäjille ei ole tainnut tulla mitään sanktioita ja varmaan viettävät nyt ja jatkossakin mukavaa elämää veronmaksajien piikkiin. Eli ei muuta kuin enemmän valtuuksia keskushallinnolle, että saavat lisää rahaa suunnattua elvytykseen ja työpaikkojen luomiseen (lue: omiin ja kavereiden taskuihin). Sinälläänhän 500 000 euroa on häviävän pieni summa, mutta kertoo omaa kieltään siitä, miten ja miksi asioita hoidetaan. Tämä ei nimittäin ole mikään yksittäistapaus.

Minusta tuo kertoo, että EU-hallinnosta on tulossa hyvää vauhtia uusi jonkinlainen keskiajan aatelisiin verrattava rälssi, jota koskee tyystin eri säännöt kuin tavallisia kansalaisia.

Back
Ylös Bottom