Miten lisää massaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mikkooo
  • Aloitettu Aloitettu
Ongelmana on tällä hetkellä paino. miten saada lisää painoa. olen 173/65 ja haluaisin saada vähintään 10kg lisää massaa mutta en liho sitten millään.

ruokavaliossa voipi piileä salaisuus, syön epäsäännöllisesti mutta silti joka päivä noin 5-6ateriaa ja mömmöjä syön aina treenin jälkeen.

vinkkejä mulle mitä kannattais syödä ja kuinka usein.

kiitos

Laskepa yhtenä päivänä huviksesi montako kaloria saat ja vastaus voipi piileä siinä.

mikkooo sanoi:
hmm joo.. kuinkas monta kaloria ois suotava saada päivässä?

Haa, mainostan jälleen yksilöllisyyttä: Yksilöllistä. Tuon kokoisena kannattaa varmaan vedellä jotain 2900-3000kcal, jos olet vielä kasvuiässä. Hyvin riittää. Tosin jos rasva ei ota tarttuakseen, niin massan tulo voi olla hidasta, koska se on silloin lihasta(rimmasi, saakeli).

joo.. siis oon kohta 20v ja alkaa tuntua jo mahdottomalta saada massaa ilman roinaamista.. mut hmm. joo pitää rupee popsimaan sillee että saa n. 3000cal/päivä.

Sä et saa massaa roinaamalla, jos et saa sitä massaa nytkään!!! Luuletko, että roina tekee sulle massaa tyhjästä...? Syö enemmän niin sitä massaa tulee. Ja tasan tarkkaan sun aineenvaihduntasi ei ole niin nopea, että se estää massan hankintaasi!!! Paljon proteiinia ja hiilaria ja jonkin verran rasvaa.
Ja tästäkin aiheesta löytyy paljon hakutoiminnolla!

mikkooo sanoi:
joo.. siis oon kohta 20v ja alkaa tuntua jo mahdottomalta saada massaa ilman roinaamista.. mut hmm. joo pitää rupee popsimaan sillee että saa n. 3000cal/päivä.

Voi ristus... :rolleyes: Et muuten ikina usko miten vahan tunnet omaa kroppaasi ja miten vahan tiedat treenaamisesta. Viiden vuoden paasta tuut viela naureskelemaan naille jutuillesi.

Kirjota kaikki safkasi paivan aikana seka treenisi tahan threadiin niin jos joku vaikka sattuisi auttamaan. Lisaksi lue kaikki mahdolliset ravinto-, treeni- ja lepothreadit.

mikkooo sanoi:
Ongelmana on tällä hetkellä paino. miten saada lisää painoa. olen 173/65 ja haluaisin saada vähintään 10kg lisää massaa mutta en liho sitten millään.
ruokavaliossa voipi piileä salaisuus, syön epäsäännöllisesti mutta silti joka päivä noin 5-6ateriaa ja mömmöjä syön aina treenin jälkeen.
Miten aktiivinen olet muuten liikunnallisesti? Harrastatko jotain kestävyyslajia salin lisäksi?
Sitä massaa pitäisi tulla yllä olevilla neuvoilla ja jos ei tule niin syöt vielläkin liian vähän.

Fastin sivuilla on hyvä HC-treenaajan ruokavalio-ohjelma. Käy kattoo se jos sillä rupeis massaa tulee. Ja jos ei tuu ni tuplaa se!

mikkooo sanoi:
...ja mömmöjä syön aina treenin jälkeen.

:rolleyes: Eikö tätä voisi sanoa vähän järkevämmin? Esim. palautusjuoma tai lisäravinteet. Taas tuntuu siltä, että lisäravinteet rinnastetaan suoraan dopingiin. Proteiinihormoneja!!1! Hui!!! :curs:

Ja itse aiheesta sen verran, että nyt on taas kyseessä perinteinen aloittelija, joka mielestään syö hyvin ja ihmettelee, miksei massaa tule. Ruokailu on kuitenkin taas tyyliin: Aamupalaksi 1 paahtoleipä ja kuppi kahvia, Päivällä ja illalla kotiruokaa, Iltapalaksi 1 paahtoleipä
...tai jotain sinnepäin.

Ruokailu vain kuntoon ja paljon safkaa naamaan, niin johan alkaa massaa tulla. Olisi tosiaankin mielenkiintoista nähdä kysyjän päivittäiset syömiset, niin voisi jaella sitten tarkemmin ohjeita.

mikkooo sanoi:
haluaisin saada vähintään 10kg lisää massaa mutta en liho sitten millään.

:hyper: *röhönaurua*

nimim. 15 kuukaudessa 92 kg -> 111 kg

PS. Eikä ollut pelkkää läskiä, rasvaprosentit kertoi

ongelmana tässä juuri on se että syön epäsäännöllisesti, välillä saattaa jäädä aamupala kokonaan pois tai välillä iltapala riippuen ihan töistä.

mikkooo sanoi:
ongelmana tässä juuri on se että syön epäsäännöllisesti, välillä saattaa jäädä aamupala kokonaan pois tai välillä iltapala riippuen ihan töistä.
No mitä odotat neuvoksi? Älä nyt suutu, mutta ei me voida tulla sua syöttämään. Muuta tapasi. Ota töihin mukaan rahkaa/raejuustoa/protskua tai kehitä jotain, tavitset vain kekseliäisyyttä. Itse koitan syödä jotain kolmen-neljän tunnin välein, vaikka olen dieetillä. Kyllä sitä massaa tulee jokaiselle jos toimii oikein, itse olin noin 70kg monta vuotta ja nyt alle vuodessa +16kg... tosin tästä saa nyt sulattaa muutaman kilon ;)

Massaahan tulee toisille helpommin ja toisille taas ei. Itselläni 2 vuodessa paino noussut 73kg -> 90kg eli 17 kg ja suurin osa painosta tullut viimeisen vuoden aikana jona opin syömisen tärkeyden. Kannattaa syödä tosiaan säännöllisesti päivän aikaan ja kiinnittää huomiota mitä sinne nassuun tunkee. Seuraa kuinka paljon syöt ja lisää joka aterialle vähän ylimääräistä niin johan alkaa massaa tulemaan. Tähän lisäksi myös oikeanlaista treeniä niin :kippis1: .

mikkooo sanoi:

Väittäisin, että juuri tuossa on se ongelma. Nimittäin ilman säännöllisyyttä on vaikea pitää kontrollia syömisessä.
Itellä on ollut sama ongelma, mutta kyllä paino lähti nousuun muutaman seikan säännöllistämisellä:
- Paljon entistä reilumpi aamiainen
- Koko viikon raejuustot ja hedelmät ostan kerralla töihin välipaloiksi
- Palautusjuoma treenin päälle heti, ja sitten kotiin syömään
- Ennen nukkumaan menoa yöproteiini ja rypsiöljyä.
- Kaikki ylimääräinen liikunta pois
- Säännöllisyys, eli noista lipsuta ikinä.

mikkooo sanoi:

kiitos

Tää on aina yhtä hauskaa kun joku esittää kysymyksen ja vastaa siihen itse samalla.
Lasket nyt ensiksi kalorimäärän mitä nyt syöt, sitten nostat vaikka aluksi 1000kcl ja jos ei vieläkään rupea paino nousemaan niin lisää ruokaa koneeseen.

Toimivia bulkki ruokia mulla on esim Banaani ja Avokado molemmista irtoaa energiaa helvetisti ja helppo ja nopea syödä.

No jos järkevästi sitä massaa hakee niin ei ole järkeä alkaa vetämään niitä banaaneita ja avokadoja joka väliin. Banaani on ainakin nopea hiilari, mieluusti PALJON hidashiilarista ruokaa + tietty ne 2g per painokilo protskut ja rasvaa illalla ainakin. Oliivi/rypsiöljyä protskujen kanssa. Vaikka massaa haluaakin niin miksi hakea massaa fläsästä? Katsoppas jostain perus kulutuksesi + lisäile siihen päivän urheilut ja vähän päälle ja siihen 500kcal plussia niin alkaa tulla painoa eikä sitä läskiäkään ole pelkästään. (eikä mieluusti hiilareita kolmea tuntia ennen nukkumaan menoa vaan öljyä ja protskua)

Bloo Juu en nyt tarkoittanut että pitäisi pelkästään vetää banaaneja ja avokadoja,
eli noista kahdesta saa todella helposti lisäkaloreita ja on ainakin 100 varmasti parempi vaihtoehto kun jotkut Sokeri Gainerit.

sterpuska sanoi:
Bloo Juu en nyt tarkoittanut että pitäisi pelkästään vetää banaaneja ja avokadoja,
eli noista kahdesta saa todella helposti lisäkaloreita ja on ainakin 100 varmasti parempi vaihtoehto kun jotkut Sokeri Gainerit.

Syöt vitusti hedelmiä -> paljon fruktoosia -> maksan glykogeenivarastot täyttyy ja loppu menee suoraan läskiksi. Ei niistä gainereista kuole vaikka onkin parempi jos pystyy syömään jotain hyvää hiilaria + protskua.

Sitä kalorimäärää sitten ei todellakaan oo mitään järkeä nostaa suoraan 1000 kalorilla, tästä seuraa vain turhaa rasvan kertymistä. Huomattavasti järkevämpää on nostaa pienissä erissä ja katsoa mitä tapahtuu.

ljp sanoi:
Syöt vitusti hedelmiä -> paljon fruktoosia -> maksan glykogeenivarastot täyttyy ja loppu menee suoraan läskiksi. Ei niistä gainereista kuole vaikka onkin parempi jos pystyy syömään jotain hyvää hiilaria + protskua.

Sitä kalorimäärää sitten ei todellakaan oo mitään järkeä nostaa suoraan 1000 kalorilla, tästä seuraa vain turhaa rasvan kertymistä. Huomattavasti järkevämpää on nostaa pienissä erissä ja katsoa mitä tapahtuu.

Joo mutta tässä nyt oli mulla vähän sellainen ajatus kun täällä valittelee joku jotain ettei muka tule massaa, niin kannattaa laskea ne perkeleen kalorit koska luultavasti kalorimäärä on luultua huomattavasti pienempi.

Ei ole sellaisia ihmisiä kelle massa ei tartu, massaa tulee varmasti kun syö yli kulutuksen. Ja jos esim 1 banaani ja 1 avokado muka antaa niin paljon fruktoosia että siitä läskiä tulee niin voi voi. eli kun muu ruokavalio on kohdallaan niin 1 banaanilla ja 1 avokadolla saa painon nousemaan eikä siitä varmaaqn kaikki ole läskiäkään.

edit. On vaan tullut huomattua että aika moni jannu turvautuu näihin sokeri Gainereihin ja muu ruokavalio on täysin perseellään sitten juodaan 5drinkkiä päivässä ja massaa tulee.

Back
Ylös Bottom