Miten lihas kasvaa?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Originally posted by rollerghost
Siis että, toi on älyttömästi ristiriidassa käytännön kanssa, ei aina kannata uskoa jotakin teoriaa ja jos se koekin oli vielä eläimillä tehty kuten jollakin hiirellä, niin sillä nyt on elintoiminnot muutenkin paljon nopeemmat kuin ihmisellä. Joten eivät ole verrattavia! Eikä siitä voi suoraan laskeakaan paljon mitään, ihmiset ovat kuitenkin niin erilaisia.
Jaa käytäntöä? Olen treenannut kohta 15 vuotta ja käynyt ainakin kaikki valtavirtaan laskettavat bodytreenisysteemit läpi. Tämä on minulle ainoa, millä tulee tulosta kuukaudesta toiseen. Ihmiset ovat erilaisia, mutta samalla lailla ne lihat kasvaa kaikilla jos solubiologian tasolle mennään.
Itselläni ainakin jalat ovat vielä kipeenä monta päivää treenin jälkeen, mikä kertoo siitä, että rakentumista tapahtuu!
Sitten kun kipu on hävinnyt ja jalat tuntuvat normaaleilta alkaa vasta hienoinen alamäki.
DOMS ei todellakaan ole mikään lihaskasvun indikaattori.

Mä näytän tekevän jokaisesta threadista HST-debatin, eikä tää ole ollut ainakaan minulla tarkoituksena. HST on vaan treenimenetelmä muiden joukossa, mutta jos joku voisi koittaa jotenkin perustellusti kiistää noita HST:n perustana olevia lihaskasvun edellytyksiä Haycockin mukaan niin voitais nousta tästä eipäs-juupas suosta vähän korkeammalle.

Jos tämä HST teoria pitää paikkansa (lihas alkaa purkautumaan x tunnin kuluttua), niin sehän tarkoittaisi sitä että vain ja ainoastaan tällä systeemillä pystyy kehittymään? Ei tarvitse olla kovinkaan fiksu tajutakseen että tuossa mennään metsään ja syvälle..

Itse ainakin tiedän monta isoa natua jotka treenaa jaetulla ohjelmalla. ja ne on treenannu pitkään, joten kyseessä ei ole mitään alottelijan kasvua. Miten tuo teoria ja ne koetulokset selittää sen?

Originally posted by metalman
Jos tämä HST teoria pitää paikkansa (lihas alkaa purkautumaan x tunnin kuluttua), niin sehän tarkoittaisi sitä että vain ja ainoastaan tällä systeemillä pystyy kehittymään?

Lihaksen purkautuminen treenin puuttessa ei nyt kovin nopeaa ole...

Itse ainakin tiedän monta isoa natua jotka treenaa jaetulla ohjelmalla. ja ne on treenannu pitkään

Juu mutta he kehittyisivät HST:llä nopeammin :D
Kasvoin MD:llä, HST:llä kuitenkin paremmin.
Täytyy vielä lisätä, että HST:hen kuuluu myös SD-jakso ja selvä progressivisuus, joten pelkkää tiheää frekvenssiä ei voi kiittää kasvusta. Anyways, kannattaa kokeilla ja katsoa miten homma toimii itselleen käytännössä, koska vain sillä on merkitystä.

Jos tämä HST teoria pitää paikkansa (lihas alkaa purkautumaan x tunnin kuluttua), niin sehän tarkoittaisi sitä että vain ja ainoastaan tällä systeemillä pystyy kehittymään? Ei tarvitse olla kovinkaan fiksu tajutakseen että tuossa mennään metsään ja syvälle..
Kyse on optimin hakemisesta, ei mistään ainoasta totuudesta. Lihassolun anabolinen tila kestää minkä kestää treenin jälkeen, tuo 36-48 on tämänhetkinen teoria. Adaptaatio alkaa tämän jälkeen hitaasti purkautua. HST:n idea on, että optimi on treenata heti uudestaan, jolloin lihassolukko joutuu kasvamaan koko ajan (ei toimi ikuisesti, mistä syystä HST:ssä pidetään aika usein täystaukoa). Jos treenaat älyttömän kovaa joudut odottamaan kauemmin ennen seuraavaa treeniä, joten edellisen treenin kasvuhyödystä on osa ehtinyt purkautua. Mikäli tauko ei ole älyttömän pitkä, ei tämä estä kehitystä, ainoastaan hidastaa sitä.

Lisäksi kuten olen jo aiemmin maininnut, moni treenaa lihaksiaan paljon useammin kuin luulee koska noissa splittiohjelmissa tulee sekundääristä rasitusta melkein joka lihakselle varsinaisten treenien välissä mikä parhaimmillaan tuottaa uuden anabolisen vaiheen tai ainakin hidastaa tuota purkamista entisestään.

Itse uskon että jopa HIT toimii... riippuu vaan että kuka sitä tekee. Ei se kaikilla toimi. Treenitausta vaikuttaa myös erittäin paljon.

HST on sama kuin muut systeemit - tosin sen takana on tutkimusta paljon. Luulen kuitenkin että se ei toimi kaikilla... mutta toimii varmaan monella.

Ja mitä tulee siihen 36 -48 tuntia että lihas alkaa purkautua... ehkä totta ehkä ei... Itse sanon että tämä riippuu paljon käytetyistä liikeistä, ja myös mitä muuta toimintaa on - esimerkiksi venyttely antaa jonkinlaisen kasvuärsykkeen - joten se on IMHO hyvin yksinkertainen ja teoreettinen totuus.

Originally posted by screwdriver
Eli valaiseeko joku vielä minua sellaisessa asiassa että jos treenaan nyt 4 kertaa viikossa. Ja kahtena päivänä viikossa, eli ns. välipäivinä harrastan suht raskasta aerobista liikuntaa reilun tunnin/ puolentoista verran (aikalailla 24 h:n jälkeen lihas treenistä).
Rasvaa varmasti palaa tässä, ja lihasta myös mutta onko tämä nyt sellainen oravanpyörä että lihakset eivät pääse kasvamaan vaikka tämän 24 tunnin aika syön ylikaloreita ja yritän syödä oikeaa ravintoa?

Kai nyt joku jotain tähän osaa sanoa, olisi kiva tietää onko omissa touhuissa taas mitään järkeä..

Joku voi tuolla setillä kasvaa, joku toinen ei. Kyse on työkapasiteetista ja hermoston palautumiskyvystä lähinnä. Noin pitkät intensiiviset aerobiset eivät kyllä enää edesauta massan kasvua.

Suositut

Back
Ylös Bottom