Miten leveyttä hartioihin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shelto
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Oon muuten hyväs kunnos, mutta liian kapee olkapäiden väli, eikä tunnu kasvavan. Antakaa vinkkejä.... en oikee tiedä mitään hyviä liikkeitä...

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Originally posted by Shelto
Oon muuten hyväs kunnos, mutta liian kapee olkapäiden väli, eikä tunnu kasvavan. Antakaa vinkkejä.... en oikee tiedä mitään hyviä liikkeitä...

perusliikkeillä lähdet jylläämään:
yksi yksinkertaisin ja toimivin tapa:
pystypunnerrus käsipainoilla istuen, istuen selkätuellisessa penkissä 3X12
vipunostot sivuille seisten käsipainoilla 3X12-20
noilla tulee suht mukavasti leveyttä ja sitten kun treenaat takaolkapäitä niin et näytä orangilta:),
eli vipunostoja taakse 3-4 sarjaa, toistot 10-15 välillä.
vipunostoissa sivuille on tärkeä suoritus tekniikka: pidä kädet pienessä koukussa, älä nosta käsiä yli hartia tason , muista keskittyä treenattavaan lihakseen(sivuolkapää tuo hartioihin leveyden)
Eli ego painot ei vipunostoissa sivuille toimi.

Zone-sarja -42%
Heh, joko kasvattaa kolmipäisiähartialihaksia tai laihduttamalla kaventaa lantioita ja näin pistää hartiat näyttämään leveämmiltä :D

Re: Re: Miten leveyttä hartioihin?

Originally posted by makew

Eli ego painot ei vipunostoissa sivuille toimi.

Joko mä oon todellakin saanu geeneissä tosi hyvät olkapäät, tai sit oot väärässä. Käy kattoon mun kuvat, sieltä näät että olkapäät taitaa olla käsien kanssa mun paras lihasryhmä. Ja painot on todellakin egoilupainot. Pienillä painoilla en oo saanu ikinä mitään tulosta. Lisäksi en tee olkapäille kuin 2 sarjaa pystypunnerrusta ja 2 sarjaa vipareita sivulle. Lisäksi selkäpäivänä 1 tai 2 sarjaa takaolkapäitä.

Re: Re: Re: Miten leveyttä hartioihin?

Originally posted by Powerhousu
Joko mä oon todellakin saanu geeneissä tosi hyvät olkapäät, tai sit oot väärässä. Käy kattoon mun kuvat, sieltä näät että olkapäät taitaa olla käsien kanssa mun paras lihasryhmä. Ja painot on todellakin egoilupainot. Pienillä painoilla en oo saanu ikinä mitään tulosta. Lisäksi en tee olkapäille kuin 2 sarjaa pystypunnerrusta ja 2 sarjaa vipareita sivulle. Lisäksi selkäpäivänä 1 tai 2 sarjaa takaolkapäitä.

no saattaahan se olla että sulla on hyvät geenit mutta useat sanovat saavansa paremman tuntuman pienillä painoilla ja korkeilla toistoilla? kuten olen julistanut tuhanteen kertaan: kokeilkaan mikä toimii ja mikä ei, ei ole yhtä oikeaa tapaa?

BTW saanen kysyä millä toistoilla treenaat olkapäitä?

Ja noista egopainoista vipareissa, tossa Pauliina Talus kirjassaan kertoo ihan hyvän nyrkkisäännön siihen millon mennään egopainoissa, jos sitä sarjapainoa ei jaksa pitää tuossa yläasennossa ollenkaan, vaan alkaa heti ylöspäästyään vajota alas, on painoa liikaa. Mun mielestä järkevä sääntö, kun toistot on hyvä pystyä tekemään välillä myös hitaasti, tuntuman vuoksi.

Re: Re: Re: Re: Miten leveyttä hartioihin?

Originally posted by makew
no saattaahan se olla että sulla on hyvät geenit mutta useat sanovat saavansa paremman tuntuman pienillä painoilla ja korkeilla toistoilla? kuten olen julistanut tuhanteen kertaan: kokeilkaan mikä toimii ja mikä ei, ei ole yhtä oikeaa tapaa?

BTW saanen kysyä millä toistoilla treenaat olkapäitä?

Aivan. Saa pienillä painoilla paremman tuntuman jne. Mutta kuten olen moneen kertaan sanonut, ei niitä lihaksia tuntumalla kasvateta. Ei mullakaan pahemmin tuu tuntumaa missään liikkeissä, enkä siihen edes pyri. Jos aletaan liikaa juoksemaan tuntuman perässä, joudutaan tiputtamaan painoa liikaa eikä saada rikottua lihasta tarpeeksi. Ja toi on totta, että pitää koittaa mikä itelle toimii. Niin se selvii.

Teen pystypunnerruksessa 6-8 toiston sarjoja. Ja vipareissa 8-10 toistoa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No niin niin no. Itse egoilin parikin vuotta selkäliikkeissä enkä saanut selkää lainkaan. Sittemmin otin koko touhun alusta uudella asenteella ja nöyränä niinkuin en olisi koskaan puntteja nähnytkään. Ylätaljan sarjapainotkin pyöri luokkaa 30-40-40-50kg ja juostiin nimenomaan sen tuntuman perässä. Nyt on sen verran saavutettu sitä tatsia selkälihaksiin, että haukkareita ei saa selkäliikkeissä pumppiin muuten kuin ihan erikseen Sikatreeni(tm) päivinä, kaikki selkäliikkeet menee todellakin selkään ja DOMS rulettaa päivätolkulla. Ja on ne sarjapainotkin kiivenneet ihan väkisin vaikka se ei todellakaan ole ollut itsetarkoitus.

Uskon että sama pätee olkapäissä. Eikä se kai mikään uskon asia olekaan, mutta kun en nyt osaa tähän hätään heittää mitään referenssejä niin puhun vain omasta puolestani. Siis treenaamisen pitäisi keskittyä siihen tuntumaan kunnes sitä on edes sen verran että voi vähän lähteä muuttelemaan treenityyliä siihen suuntaan minkä tuntee omassa kropassaan antavan paremman vasteen.

Omat olkapäätreenit tulevat tällä hetkellä hyvin esiväsytettyinä rintapäivän päätteeksi, teen pystypunnerrukset käsipainoilla ja perään viparit seisten tai fiiliksestä riippuen ristikkäistaljassa. Lisäksi takaolkapäät vipareilla taakse. Toistot pyörivät työsarjoissa linjassa 8-12 yleensä vielä käänteisessä järjestyksessä siten että ensin otan puntin jolla menee 12, sitten samalla tai vähän isommalla menee yleensä 10-12 ja viimeisessä 8-10. Vipareissa saa aivan loistavan puristuksen olkapäihin jos jaksaa hakea sitä tuntumaa ;) ja polte yleensä on pahimmillaan vasta kun puntit laskee kädestä, silloin tulee se kohta missä itketään äitiä ja purraan nyrkkiä.

- JjP

Originally posted by JJP

Siis treenaamisen pitäisi keskittyä siihen tuntumaan kunnes sitä on edes sen verran että voi vähän lähteä muuttelemaan treenityyliä siihen suuntaan minkä tuntee omassa kropassaan antavan paremman vasteen.

Nooh. Ihmiset on niin erilaisia. Kokeilemalla oppii. Itellä on just päinvastaiset kokemukset kun sulla. Alusta asti väännetty suht isoilla painoilla ja hyvin kehitty. Syynsä tietenkin silläkin, että aloittelijana kehittyy. No, parin vuoden punttaamisen jälkeen luin ton tehokas kehonrakennus kirjan, ja nyt toivon etten olis ikinä sitä edes nähny. Aloin treenaan tuntumalla ja hain sitä poltetta joka liikkeessä ja kunnon poltteen sainkin. Noin puolen vuoden kohdalla havahduin siihen, että ei vittu sentään, tää ei toimi. Mitään ei ollu tapahtunu ja vitutuskäyrä alko nouseen. Vaihdoin sitten isompiin painoihin ja totuttelin treenaamaan taas oikeesti kovaa. Ja siitä eteenpäin se kehitys on ollu sitä tasaista ylämäkee. Ikinä en enää tuntumatreeniin vaihda. Se on varma.

Ja en sitten tarkoita että mun tapa treenata on ainoa oikea. Puhun vaan omasta kokemuksesta. Ja toivottavasti nyt kukaan aloittelija ei ota musta mallia ja ala heti vääntään täysillä. Kannattaa opetella liikkeet kunnolla ja joskus vuoden päästä voi alkaa katteleen mikä olis oikee tapa itelle. Kaikilla ei toimi mun tyyli, mutta joillakin kyllä.

No tietysti eri ihmiset käsittää nämä asiat eri lailla. Mä nimittäin sanoisin että tuntumapainotteinen treeni voi olla sekä a) isoilla painoilla että b) kovaa. Sehän se pointti olikin, että kun tekee oikealla lihaksella niin koko homma on vain oikeiden painojen löytämistä haluttuun toistomäärään nähden ja tietysti progressiivisuutta pitkällä tähtäimellä.

Itsekin vetelin tänään selkää lonkalta 80%:llä vanhoista egosarjapainoista, toistot luokkaa 10 ja viittä vaille :urjo: asti. Tämmöinen neiti nyt mistään isoista painoista tiedä mutta kovan treenin ainakin luulisin tunnistavani... ;)

- JjP

Originally posted by JJP
Vipareissa saa aivan loistavan puristuksen olkapäihin jos jaksaa hakea sitä tuntumaa ;) ja polte yleensä on pahimmillaan vasta kun puntit laskee kädestä, silloin tulee se kohta missä itketään äitiä ja purraan nyrkkiä.

- JjP

Joo tosta poltteesta minä ainakin tiedän että nyt menee reeni perille asti.
Kokeilin isommilla painoilla ja en saanut tuntumaa. Ei ollut enään täysin puhdas liikerata luulisin.

Egopainot

Joskus ns. egopainolla tehneitä seuranneena niin ei voi muuta kun ihmetellä että mitä vittua!!! Esim YT vedetään niin että ensin avitetaan vetoa että yläruumis on n.45 asteen kulmassa...optimihan on mahd.läh. 90 astetta ja todellakin revitään sen tanko siihen rinnalle usein niin että se ei edes koska rintakehään tai käy leuan alapuolella.painot siinä 80--120kg..tottakai tossakin kehittyy mutta väitän että jos tekee liikkeet hallitusti mutta KOVILLA painoilla niin saa vieläkin parempia tuloksia ja kaikenlisäksi loukkaantumisriski pienenää huomattavasti, toinen vastaava ilmiä vipunostoissa sivuille..

Originally posted by yajo
hehee, mä en oo vissiin koskaan nähny kenenkään tekevän ylätaljaa oikein :D

No tota..legendaarinen P.Talus opetti mua tekee sen niin että lähtö tapahtuu pienessä etunojassa ehkä 95 astetta ja painon pitää olla sellanen että sitä ei tarvi vetää alaselällä..vaan vedetään se tohon leuan alle rintakehään kiinni..silloin ylävartalo 90 asteen kulmassa max 85 astetta..ja pidetään se siinä noin sekuntti ja jännitetään selän lihaksia täysii se aika...ja sit rauhallinen lasku ja uudelleen....toi vaan toimii...ainakin mulle ja kaikille niille joille on toon näyttänyt/selitänyt

Mulla oli selän kanssa sama homma kun JJP:llä, tein kans parisen vuotta liian isoilla painoilla...repien ja vailla tuntumaa ja selkä ei ottanut kasvaakseen sitten millään, nyt oon useemman kuukauden tehnyt pienemmillä painoilla ja tuntumaa ja kunnon loppusupistusta hakien ja selkään on lihaa tullut ihan mukavasti...en tiedä jatkuuko tämä näinkään ikuisuuksia, mutta ehkä niillä egopainoilla voi runtata menemään aina silloin tällöin!! Mutta mulla varsinkin selän kanssa se tuntuma tuntuu olevan se tärkein juttu!! Ja tottakai tehdään kovaa...ei se tarkota sitä ettei tehdä kovaa jos haetaan tuntumaa!!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom