Miten laskea itse tehdystä ruoasta kalorit?

Eli miten lasken ravintoarvot itse tekemästäni ruoasta? Jos esimerkiksi väännän itse pizzan, johon teen itse taikinan ja lisään täytteet, niin miten saan tietää minkä verran on tullut syötyä proteiinia, hiilihydraatteja ja rasvaa? Ja miten saan tietää kalorimäärän?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
otappa ylhäältä kalorilaskuri ja laita sinne ne ainekset mitä laitata siihen pizzaan,se laskee arvot tai osta kaloritaulukko.

No mietitäämpä hetki :nolo:

Jos väännät pitsapohjan, niin lasket paljonko siihen laitat jauhoja. Punnitset ja lasket ravintoarvot 100g pohjalta. Sama juttu muissa aineksissa. Tänäpäivänä melkein joka safkassa on mainittu ravintoarvot.

Eli punnitset jokaisen ravintoaineen erikseen ja sit lopuksi ynnäät arvot yhteen, prodet, hiilarit, rasvat, kalorit jne..

Mittaamalla/punnitsemalla jokaisen käyttämäsi raaka-aineen ja laskemalla kaikkien näiden ravintoaineet ja kalorit yhteen. Tämän jälkeen tiedät, että esim valmistamasi pizza sisältää vaikkapa 1500 kaloria ja jos syöt siitä neljäsosan, saat 375 kaloria, neljäsosankokonaisproteiinimäärästä jne. Ravintoainejakaumat ja kalorit saat tietysti pakkausten kyljestä ja jos joistain nämä tiedot puuttuu, niin tarkistat asian www.ktl.fi/fineli/ :stä

Ei siihen mitään oikotietä ole, jos sellaista toivoit. Laskettava ne vain on kaikkineen.

edit: hidas

Ja jos olet yhtä laiska kuin minä, kirjoitat saamasi arvot ylös koneelle/johonkin vihkoon ja teet tulevilla kerroilla samalla reseptillä. Mulla on kerran muutossa hukkunut vihko jossa oli kaikkien laittamieni perussafkojen tiedot ja JUMA***** että otti pannuun.

ylhäällä oleva kcal laskuriin voi kirjoittaa vaikka 1 paistettu muna tms.
tutustu siihen ja jos ei aukea niin kysy sitten...

blobbari sanoi:
Eikö ruoan valmistus mitenkään muokkaa ravintoarvoja? Esim. paistaminen.

Joo ja ei. Jos sulla on 100 grammaa jauhelihaa ja siinä on about 19 gr proteiinia, niin siinä on paistamisen jälkeenkin sama 19 gr proteiinia. Mutta tietysti ruokaa käsitellessä, varsinkin kuumentaessa, siitä haihtuu nestettä, jolloin sen paino laskee, vaikka sisältääkin samat ravintoaineet kuin ennenkin. Lue sitä linkkiä jonka postasin aiemmin, siellä on kaikki tiedot sekä raa´asta että käsitellystä sapuskasta. Pitää nähdä vähän vaivaa itsekin.

Kyllä varmaan sellainen talousvaaka olisi aika must tohon hommaan. Hobby Hallista saa ainakin halballa, tyyliin parikymppiä zpl.

Digitaalinen talousvaaka pitäisi jokaisessa keittiössä olla. Siitä on hyötyä itse ruuanlaitossa ja todellakain lähes korvaamaton apu kalorien laskennassa.

Timba79 sanoi:
Digitaalinen talousvaaka pitäisi jokaisessa keittiössä olla. Siitä on hyötyä itse ruuanlaitossa ja todellakain lähes korvaamaton apu kalorien laskennassa.

Ihan totta, digivaaka on kyllä ollut suuri apu ruokamäärien hahmottamiseen. Jos mainostaa saa, niin ainkin Kärkkäisellä Oulussa myydään digivaakaa (en_muista_merkkiä) hintaan 19.90, jo kolme on tullut sieltä haettua (eivät ole särkyneet, vaan ostanut muillekin).

Helpoimmalla senkin jälkeen pääsee kun tekee ruoaksi riisiä ja kanaa, eipä tarvitse punnita kuin kaksi ruoka-ainesta.

Ota täältä väsäämäni ravintoainetaulukko ja lisäile tarvitsemasi ruoka-aineet finelistä. Helvetin kätevä taulukko tärkeimpien ravintoaineiden laskemiseen, vaikka itse sanonkin.

Voisko joku heittää ihan mutu tuntumalta paljo on kaloreita perus työpaikan ruokalasta kasatussa reilussa annoksessa?!? Arvio riittää. Annos on tyyliin riisiä ei kauheesta ja päälle jotain lihakastiketta melko reilusti. Salaattia ja 1 leipä siivu. Ruoka tietysti vaihtelee mutta kaloreita on varmaan suunnilleen saman verran Oli sitten spagettia ja jauhelihaa. Muusia ja lihapullia. jne.
Ei kai siinä yli tuhatta voi olla? Roskaruoka annoksessa on kait suunilleen tuhat mutta ei kai tommosessa, vaikka syömistä on enemmän?
Ei tarvii avautua ihan mutu arvauksia.
Kiitos!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom