Miten lähteä rakentamaan peruskuntoa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JTS
  • Aloitettu Aloitettu

JTS

Eli miten lähteä rakentamaan peruskuntoa?

Käyn salilla säännöllisesti mutta tuo muu puoli on aika rempallaan ja ajattelin että sitä voisi lähteä petraamaan....

Mä oon ollu aina paska kaikissa juoksuhässäköissä sun muissa eli oliskohan kuntopyöräily salilla hyvä idis?...hölkkäämään en perkele lähde! Nopee kävely vois kyllä olla ok..:thumbs:

Vois siihenkin varmaan väsätä jonkun ohjelman? Oisko ehdotuksia mistä ja miten kannatais lähteä liikkeelle?

Eili peruskunto on pillun päreinä :itku: ja siihen kohotusta! :)

Neuvoja por favor...

Käyhän tuo kuntopyöräilykin, joskis saleilla kannattaa käyttää soutua jos löytyy. Juoksukin on ihan hyvä ajatus (siis ihan juoksi, ei hölkkäys). Jos autoa tai muuta moottoriajoneuvoa käytät lyhyisiin matkoihin, lopeta se, ja kävele tai pyöräile. Salilla jos tetkee pitkiä sarjoja lyihyillä palautumisilla, nousee kunto jonkin verran.

erkjetter sanoi:
hapenottokyvystä mä alottaisin. selvästi heikoin lenkki aina itselläni.

Joo sama juttu täällä...mikä ois hyvä tapa aloittaa?

erkjetter sanoi:
hapenottokyvystä mä alottaisin. selvästi heikoin lenkki aina itselläni.

Eikös aivan peruskestävyysalueella tehty aerobinen liikunta paranna aika hyvin myös hapenottokykyä, mikäli lähtötaso on huono? Kovat hapenottoharjoitukset eivät mielestäni ole tarpeellisia, ennen kuin on luotu hyvä pohjakunto matalalla sykealueella tapahtuvalla harjoittelulla.

Pitkiä, yli tunnin kestoisia kävelylenkkejä kannattaa tehdä. Jos kunto on tosi heikko ei kannta heti alkaa juokseen, peruskunto kohoaa paremmin kevyemmillä pitkäkestoisilla treeneillä.
Peruskunto treenien ei pidä olla mitenkään raskaita. Jos on syke mittari käytössä niin sopiva taso on noin 60% maksimisykkeestä, silloin ei vielä hengästy.

Sauvakävely on hyvä laji peruskunnon kohotukseen.

mä oon koko talven polkenu pyörää rasvanpolttomielessä ja se ei oo hapenottoon auttanut vittujakaan. oon nyt pari kertaa stepperillä vetäny ja käyny juoksemassa niin että happea on joutunu kunnolla vetämään niin heti on eron huomannut hapenottokyvyn parantumisessa.

Sydärin saisin ku lähtisin nyt juoksemaan...Noi pitkät kävelylenkit vois olla kyllä hyvä idea! Nopeaa kävelyä noin 1h vois olla aika jees.

erkjetter sanoi:
mä oon koko talven polkenu pyörää rasvanpolttomielessä ja se ei oo hapenottoon auttanut vittujakaan. oon nyt pari kertaa stepperillä vetäny ja käyny juoksemassa niin että happea on joutunu kunnolla vetämään niin heti on eron huomannut hapenottokyvyn parantumisessa.

Mä olin tehnyt aina lyhyitä ja kovia lenkkejä, juosta jaksoin hyvin. Olin fillarilla tehtävässä hapenottokykytestissä ja tulos oli aika paska, vaikka luulin että tulis kohtuu hyvä tulos. Aloin tekeen kevyempiäkin lenkkejä ja aerobisen kunnon testi tulos on parantunut.

Joku joka tietää paremmin vois selitää mistä tämä johtuu.

Rontto sanoi:
Joku joka tietää paremmin vois selitää mistä tämä johtuu.

Kai se on niin, että juuri tuo peruskestävyysharjoittelu on sitä, joka aiheuttaa pidemmällä aikavälillä rasva-aineenvaihdunnan tehostumista, hiusverisuoniston lisääntymistä, sydänlihaksen vahvistumista ym. rakenteellisia muutoksia. Ilman tätä pohjaa ei voi lähteä rakentamaan hyvää hapenottokykyä.

JTS sanoi:
Eli nopealla kävellyllä kannattaisi lähteä liikkeelle?
Nopeaa reipasta kävelyä ja seuraa sitä sykettä jos on mittari. Sitten pikkuhiljaa kovennat vauhtia/ lisäät pikkuisen normaalia pitemmän lenkin joukkoon. Ehkä jopa hölkkäilet osan matkaa välistä varovasti. Siitä sitten hölkään mistä edelleen juoksuun ja vetoharjoituksiin ja kohta juokset maratoonin kolmeen tuntiin :D

salilla voipi kanssa muuttaa reeniä vaikka siten että pyrkii tekemään peräkkän perusliikkeet jotka kuormittavan eriosia kropasta jolloin sydän joutuu pumppaamaan verta kokoajan kropa eri ääriosiin ja sen kapasiteetti kasvaa.. Tehoa voipi kasvattaa sitten tässä tapauksessa myös palautusta lyhentämällä roimasti sen perinteisen sarjapainojen lisäämisen lisäksi.

Kannattaa sitten pitää järki päässä jos et salireeniä meinaa muuttaa koska jos useampaa ominaisuutta koittaa harjoittaa yhtäaikaisesti niin helposti menee palautuminen överiksi ja hommat kusee joka saralla..

Edit: Hoi! Vaikkai mummojen tapaan haluakkaan sauvoja ottaa kävelylenkille mukaan niin keskityppäs sitten kävelyn ohessa liikuttelemaan reippaasti niitä käsiäsikin niin saapi verenkiertoelimistö siinäkin vähän harjoitusta!

Gdane sanoi:
Edit: Hoi! Vaikkai mummojen tapaan haluakkaan sauvoja ottaa kävelylenkille mukaan niin keskityppäs sitten kävelyn ohessa liikuttelemaan reippaasti niitä käsiäsikin niin saapi verenkiertoelimistö siinäkin vähän harjoitusta!

:offtopic:

mä oon jo pitkään halunnut kokeilla sauvakävelyä kun on kuulema tehokas rasvanpolttoon ja hyvää urheilua muutenkin. en vaan millään kehtaa kun asuu niin paljon tuttuja tässä ympärillä, jos joku vaikka näkisi :nolo:

Aloitat vaikka tunnin mittaisilla kävelylenkeillä 2-3 krt viikossa.MP3:t korvil ja käveleen.Salit tietysti päälle. Kun kävelyt tuntuu kevyeltä hölkkäät tunnin lenkistä vaikka kilometrin,kävelet kilometrin jne.Pikkuhiljaa pidennät hölkkämatkoja ja kävelyt vähenee...

Sykemittari kannattaa hankkia, mutta ei se nyt ihan välttämätön ole. Sillä on vaan pirun hyvä seuraa sitä suoritusta. Yleensä ittellä käy niin, et kävellessä vauhti hiipuu ja juostessa vauhti kasvaa taas liikaa..ja mittari huutaa :P Sykemittari ja mp3-soitin mukaan lenkille :thumbs:

Netistä löytyy varmasti juoksuohjelmia ihan aloittelijoille..tyyliin, että kävellään 10min, juostaan 1min jne.

edit: no tosta löyty heti yks, ku googletti: http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=1235&a=4645

Back
Ylös Bottom