Miten kyykätään oikein?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dina
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
fullpower sanoi:
Tuota en ymmärtänyt oikein että miksi on typerää kopsata joltain varuste foorumilta ohjeet? Minusta on heti alkuun hyvä opetella ne oikeat tekniikat puhtaasti jonkun valvonnassa niin ei menetä hyviä treeni vuosia sen takia. myöhemmin ne on sitten vaikea opetella. kokemusta on.
Kyykkytekniikasta kysyi aloittelija, jolla tuskin on trikoita tai polvisiteitä. Noita voimanosto kyykkyjä on vaikea tehdä ilman "jousivarusteita". Taakse istuminen ja säären pystyssä pitäminen perustuu pitkälti siihen, että saadaan niistä varusteista apua.

Mun mielestä bodaukseen sopii paremmin painonnosto -tyylinen kyykky.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Corleone sanoi:
Mitähän tuolla tarkoitit? Sama kuin sanoisi, että onko se nyt aitoa kehonrakennusta, jos pystypunnerrustyyliä vaihtamalla saa isommat olkapäät.
Jotain tälläistä tarkoitin:
Timpsa on tehnyt painonnosto -tyylistä (tanko niskassa, polvet edessä, perse hipoo maata) kyykkyä ja omaa siinä 150kg maksimin. Timpsan maastaveto on 200kg. No, Timpsa päättää kokeilla voimanosto -tyylistä kyykkyä (tanko alas selkään, pyllistetään taakse) ja parin viikon totuttelun seurauksena Timpsa ottaa siitä 180kg.

Nouseeko kyykyn maksimi nyt; a) vahvistumisen takia vai b) sen takia, että voimanosto -tyylisessä kyykyssä saa hyödynnettyä paremmin takaosaston vahvoja lihaksia.

Ymmärrän kyllä, jos joku haluaa siirtyä voimanosto -tyyliseen kyykkyyn, mikäli aikoo kilpailla tai se tuntuu paremmalta... :david: :thumbs: :kippis1:

gnut sanoi:
Noita voimanosto kyykkyjä on vaikea tehdä ilman "jousivarusteita". Taakse istuminen ja säären pystyssä pitäminen perustuu pitkälti siihen, että saadaan niistä varusteista apua.

:anssi:
Ite oon ihan ekoja kertoja lukuunottamatta lähes aina kyykännyt leveähköllä (semmonen keskivertoleveä, hieman hartioita levempi, ei siis niin leveä, kuin voisi olla) jalkojen asennolla justiin voimanostotyyliin. Siinä on kyse kropan takaosan lihaksiston voimasta ja notkeudesta, ei varusteista. Ei ole tuntunut ikinä vaikealta tai hankalalta. Se on tottumiskysymyskin, niinkuin Pii kokeneempana reenarina aiemmin tässä ketjussa jo toteaa. Ite tein pari vuotta sumomavea ennen ensimmäistäkään kunnon/kovempaa kyykkyreeniä, joten ehkä mulla vahvistuivat ja kasvoivat takareidet ja perse paremmin voimanostokyykkyyn sopiviksi siinä. :D :mahtiahteri:

Ns. kehoilukyykky (eli jalat kapealla) on parempi, jos haluaa korostaa etureisien kehitystä, eikä (osaa/halua/viitsi/ihanmistäsyystävaan) esim. etukyykkää. Jos taas haluaa pitemmällä tähtäimellä liikuttaa mahdollisimman isoja rautoja kyykyssä tai priorisoida takareisien ja pakaroiden kasvun ja voiman, niin silloin voimanostotyylinen leveämpi jalkojen asento ja suoritustekniikka on pätevämpi. Kummalla tavalla tahansa kyykkää, niin loistava reeniliike on joka tap. kyseessä.

Rin Tin Tin sanoi:
Mä en kyllä laittais mitään sinne kantapäiden alle, vaan miettisin kaikki mahdolliset virhetekijät ja poistaisin ne jotta saa kantapäät pysymään maassa. Itsellä on kanssa ongelmana ollut se että kantapäät nousevat ja ainakin leveämpi asento ja takalinjan venyttely on auttanut.

Helppo sanoa. Vaikka en kyykkääkään itse, puolustan kaikkia, jotka laittavat korokkeen kantapään alle. Mulla on fysioterapeutin mukaan jäykkä/liian lyhyt nilkan jänne, eikä sitä millään venyttelyllä saa joustamaan. En pääse tavalliseenkaan kyykkyyn, (enkä itse asiassa tiennyt, että pitäisi päästäkään ennen kuin kävin fysioterapeutilla) joten aika vaikea olisi turvallisesti kyykätä ilman koroketta.

:piis:

esni sanoi:
Helppo sanoa. Vaikka en kyykkääkään itse, puolustan kaikkia, jotka laittavat korokkeen kantapään alle. Mulla on fysioterapeutin mukaan jäykkä/liian lyhyt nilkan jänne, eikä sitä millään venyttelyllä saa joustamaan. En pääse tavalliseenkaan kyykkyyn, (enkä itse asiassa tiennyt, että pitäisi päästäkään ennen kuin kävin fysioterapeutilla) joten aika vaikea olisi turvallisesti kyykätä ilman koroketta.

:piis:

Ei. Se ei ole mistään jäykkyyksistä kiinni, että pystyykö kyykkäämään. Kyykkäämään pystyy vaikka laskettelumonot jalassa. Se on tekniikasta ja osaamisesta kiinni. Jalkoja hieman leveämmälle ja lantiota väliin.

Korokkeet ovat pir*sta

Kyykyssä ei missään nimessä saa alkaa itseään opettamaan kantapäiden alle laitettavista lankuista/levyistä tms. HYI.
Itse sorruin moiseen aikanaan. Kuten kai kaikki ,-)
Jos ei kyykky kulje, niin venyttelyä ja reenipainojen pudotusta.
Täytyy myös löytää itselle sopiva tekniikka. Tanko niskassa ja jalat leukaluiden levysellä sopii toki joillekin, mutta yleensä se hartioiden leveys (+ ehkä vähän) ja tanko pikkasen alempana (takahartioiden päällä, se kuoppa löytyy kun etsii) on hyvä lähtökohta.
Itse vedän maasta sumotyyliin, kyykky hartialeveys + apout 10 cm. Jäykkä olen kuin rautakanki (venyttelen aamuisin herätessä), mutta reeni kulkee ja kyykky menee alas asti.
Vuosi meni aikanaan etsiessä uutta, itselle sopivaa, kyykkytyyliä ja painot olivat lähinnä naurettavia. Mutta se kannatti.
Kaikilla meillä on hieman erilaiset 'välityssuhteet', eli itselle parhaiten sopivan löytää vain sen vaikean kautta. Punttihommissa aika hidastuu, yksi puoli vuotta ei ole mitään, mutta voi pelastaa seuraavan kymmenen vuotta.
Vai pitäsköhän ottaa vähän T-vitamiinia ku heikottaa...eiku taijjanki ottaa ens koipirenisä etukyykyn ;-)

Joku kirjoitti että "Rinta rottingille".
En välttämättä suosittelis tätä, toki näkee että jotkut voimanostajat laittaa tangon hyvin alas(lapaluiden kohdalle) ja nostavat rinta rottingilla isojakin romuja, mutta tuo ei mielestäni ole hyvä lähtökohta alkaa opetella kyykkyä, käy helposti juuri niin että tulee perse pitkälle taakse, eikä laske "jalkojen väliin" niinkuin pitäisi ja sääri(polvesta alaspäin) ei pysy pystysuorassa.
Itsellänikin oli ongelmia kyykyn kanssa ja välillä kyllästyin koko V*tun kyykkyyn kun ei ottanut kulkeakseen.
Neuvo:1. Ota tanko suht ylös niskaan( näin ei selkä pyöristy, vaan pysyy suorana)
2. Jalat noin hartioiden leveydelle tai hieman yli.
3. Itse pidän jalkaterät hieman ulospäin käännettynä,polvet sitte ja samaan linjaan
4. keuhkot täys ilmaa, pallealla puristus vyötä vasten(vyötä ei liian kireälle)
5.Kyykkyyn ja ylös. Koko suorituksen ajan kiinnitä huomiota keski ja ylävartaloon että pysyy jäykkänä/suorassa.

TSEMPPIÄ REENEIHIN!! :love:

Zone-sarja -42%
Back
Ylös Bottom