Miten käytät ylijäävät rahasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Snowbe
  • Aloitettu Aloitettu
En oikeastaan tuhlaa ylimääräistä mihinkään, vaan laitan ne säästöön. Ajastaan niille kyllä löytyy käyttöä... Tietysti joskus pitää hieman hemmotella itseään ja perhettä, esim. hyvällä ruoalla, juomalla, tms...

Nuorempana yleensä kävi niin, että mikäli yhtään rahaa jäi pakollisten menojen jälkeen, niin se ikäänkuin "piti" tuhlata heti johonkin turhaan. Pidemmällä juoksulla ns. kädestä suuhun elämä ei ole järin herkkua. Nykyään arvostan sitä, että säästössä pysyy jotakin pahan päivän varalle.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Autoon menee (ja mielellään) kaikki mikä jää ryyppäämisiltä ja lukuisilta juorulehti tilauksilta yli.

Vaatteisiin, kenkiin, laukkuihin, ulkona syömiseen, mä olen hävyttömän laiska laittamaan kotona ruokaa :nolo: , matkusteluun ja prätkään ja sen/siihen liittyviin varusteisiin yms. uppoaa sievoiset summat joka vuosi.

Vastataan nyt täälläkin samat jutut...

Itse tykkään ostaa tosi paljon kaikkea kivaa kotiin sekä käydä toisinaan syömässä hyvin ravintolassa pitkän kaavan mukaan. Minulle ruuanlaitto ja kaikki ruokaan liittyvä päivittäisestä ruuanlaitosta poikkeava toiminta on harrastamista.

Samoin minusta on ihanaa, kun voin viettää aikaa sellaisessa kodissa, mikä tuntuu kodilta ja missä on sellaisia tavaroita, joista pidän. Ja varsinkin nyt, kun ostin juuri viime viikolla itselleni oman asunnon, menee rahaa varmasti kotiin liittyviin juttuihin remppaamisen takia. Lisäksi pyrin "hemmottelemaan" itseäni erilaissa hoidoissa (esim. hieronta tai erilaiset muut hoidot).

Nykyään tykkään laittaa rahaa myös matkustamiseen. Seuraava etappi onkin Rio De Janeiro huhtikuussa. Lisäksi laitan rahaa liikuntaharrastuksiin, mutta en mitenkään ylettömästi. Ihan vain normi jumppakortin verran tai joihinkin satunnaisiin juttuihin sekä urhjeiluvaatteisiin ja -välineisiin. Puntilla käyn ilmaiseksi työpaikalla.

Nuorempana baarit ja vaatteet tuntuivat olevan tärkeitä, mutta eivät enää niin paljoa. Tai siis tietysti tykkään bilettää ja olla kivoissa vaatteissa, mutta en jaksa juosta enää koko aikaa baareissa ja orjallisesti muodin perässä sekä lukea koko aikaa muotilehtiä. Enemmän tykkään niissäkin kallistua kodin tai liikunnan puolelle.

Nuorempana kodinlaittaminen jäi vähemmälle ja ostin kaiken mahdollisimman halvalla ja aajttelin että hankin sitten vanhempana unelmakodin. Meikkaan ihan normaalisti, mutta meikkejä ostan vain sen verran kuin on tarvis. Sormeni eivät syyhyä kosmetiikkakaupassa.

Lapsia tai lemmikkieläimiä minulla ei ole. Säästöön laitan toisinaan rahaa sen verran kuin liikenee

Itselle kun ei jää kovin paljon tuota vapaa-aikaa ,kun tulee tehtyä n70h./vk töitä.Niin ei tule paljon baareissa ja kahviloissa enää notkuttua.
Rahat kyllä menee ihan lapsiperheen normaaliin elämiseen.Jos jotain ylinmääräistä jää niin ne menee säästöön pahan päivän varalle/ omakotitalon tontin säästämiseen.
Joskus on kiva ostaa jotain, viime viikolla hommasin digikameran ja tallentavan dvd-soittimen.Nyt olen joutunut käyttämään kaiken vähäisen aivokapasiteettini niiden opiskeluun ::eek: ,ei ole helppoa.:curs:

Pakko vielä lisätä: ATK=0e/v
Töistä saa läppärin mitä voi käyttää himassakin. Ei vois vähemmän kiinnostaa pistää rahaa tietokoneisiin.

Kaikki rahat kyllä menee mitkä tuleekin, mutta jos sitä joskus liikaa notkuu taskussa, niin yleensä kauppareissulta tulee jotain hieman parempaa ruokaa mukaan.
Jos sitä lovoa on ihan hemmetisti liikaa niin sitten hommataan lisää kitarakamppeita, pleikka pelejä, sisutus rojua ynnä muuta mukavaa elintason nostattajaa.
Sinänsä yllättävää ettei rahaa ole liikaa näkynyt vieläkään vaikka lopetin kännijuomisen kolmisen kuukautta sitten ja röökaaminen loppui noin 3 viikkoa sitten (hyvä minä!!!). Ehkäpä se alkaa näkymään tuossa muutaman kuukauden viiveellä?

Huppe sanoi:
Pakko vielä lisätä: ATK=0e/v
Töistä saa läppärin mitä voi käyttää himassakin. Ei vois vähemmän kiinnostaa pistää rahaa tietokoneisiin.

Sama vika. Ei todellakaan kiinosta räplätä koneita enää vapaa-ajalla. Töissäkin pyrin välttämään kaikkea "haardis"-hommaa ettei hermo mene.

Rahat katoaa:

- Vaimo
- Lapsi
- Lisäravinteet
- Aseet
- Ammukset

... huomasin just, että enhän mä osta paljo mitään. Mihkä helvettiin ne rahat muuten oikeesti menee?

Richard75 sanoi:
- Sijoituksiin mm.osakerahostoihin, eläkevakuutukseen
Unohdin tuon. Säästöön pistän myös koko ajan hieman rahaa, jotta pääsisi joko aiemmin eläkkeelle tai myöhemmin isommalla eläkkeellä.

Laskujen ja vuokran jälkeen jäävän summan käytän yleensä seuraaviin asioihin:

-Elektroniikka.

Jos minulla on (paljon) rahaa, käytän sen yleensä kodin elektroniikkaan. Viimeisin hankinta on HPn kalliimpi monitoimilaite, johon meni iso osa säästöistä. Sitä ennen hankin jouluna ipod nanon + kossin nappikuulokkeet.
Seuraavaksi elektroniikkahankintalistaan on merkitty kiintolevyllä varustettu Handanin tai Topfieldin kiintolevyllä varustettu digiboksi. Saapa nähdä, kauanko joutuu rahaa säästämään tuota varten mutta pakko hankkia. Uutta nokian puhelinta olen tässä myös katsellut ja vieläkin on kaikenlaista, mitä pitäisi hankkia...:rolleyes:

-Elokuvat.

Välillä on pitkiäkin taukoja, jolloin en ole ostanut musiikkia tai dvd elokuvia mutta välillä tulee ostettua paljonkin elokuvia. Jokin 8-10e arvoinen dvd tarttuu myös yleensä mukaan, jos käyn keskustassa. Elokuvateatterissa tulee harvemmin käytyä, ehkä 5 kertaa vuodessa.

-Paremmat lisäravinteet ja paremmalla salilla käynti.

Jos rahaa on vähän enemmän, ostan jotain parempaa protskua kuten ON nutritionin 100% wheytä pieruheran sijasta. Hyvien protskujen ominaisuudet kuten hyvä sekoittuvuus, maku ja pienemmät vatsavaivat menevät hinnan edelle, jos vaan on rahaa.

Yliopisto-opiskelijana olisi mahdollisuus käydä lähes puoli-ilmaiseksi salilla. Viihdyn kuitenkin paremmin hyvillä kaupallisilla saleilla, ja salimaksuihin meneekin täten paljon rahaa. Se että salilla on suhteellisen hiljaista suurimman osan ajasta + kunnon laitteet ovat tärkeitä seikkoja salia valitessa. Lähes ilmaisilla saleilla käy myös kaikennäköistä erikoista asiakaskuntaa, joilla on salietiketti huonosti tai vielä huonommin hallussa, mikä ei houkuttele meikäläistä niille saleille.

Ulkona syöminen + ruoka:
Mäkkärissä tai jossain vastaavassa roskaruokapaikassa tulee käytyä viikottain. Limukkaa, suklaata ja karkkia tulee ostettua kaupasta turhan usein välttämättömien elintarvikkeiden lisäksi.

Aika pitkältihän tuota tulee kaikki ylimääräinen säästöön laitettua. Aika nuukasti tulee käytettyä kyllä rahaa. :) Tosin hyvähän se vaan on. Voikin sitten suoraa ostaa itselle oman asunnon eikä tarvii mihinkään vuokralle lähtee kitumaan. Onpahan sitten elämä vakaammalla pohjalla kun jotain omaakin saa. :)

- Vaatteisiin
- Säästöön
- Johonkin tarpeelliseen
- Ylimääräsiin lisäravinteisiin (muut kuin palkkari ja vitskut)
- Lauantaista lähtien saattaa mennä juomapuolellekin jonkun verran

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom