Miten järkevintä?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Lasken kalorilaskuri.fi:n avulla kalorit yms ja olen sitten aina pyrkinyt syömään kalorit "loppuun".

Ohjelman mukaan mun kalorintarve on 1200, ja ei - en syö noin vähän minään päivänä (syön keskiarvolta varmaan sellaisen 1600-1800kaloria vuorokaudessa, koska liikun paljon). Kuntoilen päivittäin muutaman tunnin, joten saan "lisäkaloreita" ruokaan noin 500kaloria päivässä, vähintään. Yleensä reippaasti enemmän.

Olen nyt tehnyt niin, että olen syönyt myös liikunnalla kulutetut kalorit, mutta onko se järkevää?

Pituutta on 170 ja painoa tällä hetkellä 67-68kiloa. Aloitin säännöllisen "jumppaamisen" hieman alle vuosi sitten, jolloin painoa oli 72-75kg, eli painoa on myös kadonnut tässä jonkin verran ja varmasti on tullut lihastakin tilalle, ainakin haba on kasvanut hirveästi xD . Harrastan pääsääntöisesti bodycombattia ja bodypumppia (useita kertoja viikossa) ja viikon aikana tulee käveltyä työmatkat 35km, hitusen alle 7h viikossa.

Tuntuu että paino ei laske, enkä tiedä mistä se johtuisi, paitsi ehkä tuosta että olen syönyt myös liikunnalla kulutetut kalorit. Voiko sykemittari vääristellä liikuntasuorituksen kalorikulutusta paljonkin?

Miten olisi järkevintä tehdä tuon suhteen? Tarkoitus olisi pudottaa tuo 7kiloa pois kesään mennessä, enkä haluaisi mitään järjetöntä nälkää nähdä kun pitäisi jaksaa liikkuakin vielä. Pitääkö ihan kylmästi vaan yrittää tehdä lisävajetta liikunnalla ja olla syömättä? Vai täh?

Paljonko mun kokoisen olisi järkevintä syödä, jos haluan pudottaa painoa parissa kuukaudessa 5-7kg?

No siis

Kyllä mä tiedän miten painon saa putoamaan, ongelma onkin nyt se, että kannattaako mun syödä liikunnasta saadut miinuskaloritkin vai miten teen. Eli jos mun päivittäinen energiantarve on energynetin mukaan 2700kaloria (tai ilman aktiviisuutta huomioonottaen 2100) ja syön alle 2000kaloria niin miksi paino ei putoa?

Liikun lähes kaksi tuntia päivittäin...

Eli jos haluan laihduttaa ja otan tavoitteeksi syödä 1500kaloria vuorokaudessa + liikun 700kalorin edestä päivässä, niin eihän mun kannata kasvattaaa kalorivajetta 1300kalorin (oletuksena että peruskulutus olisi tuon 2100kaloria, ilman että liikuntan eväänikään) vajeeksi vuorokaudessa? Kun eikö mun tuossa tapauksessa pitäisi yrittää syödä tuota liikunnalla saatua kalorivajetta pienemmäksi, sen sijaan että vedän ihan överiksi ja pidän tiukasti tuosta 1500kalorin päiväannoksesta kiinni ja liikun vielä päälle 700kalorin edestä, jolloin 600kalorin vaje kasvaa 1300kalorin vajeeksi ja paino lähtee putoamaan liian nopeasti.

En ossoo selittää tuota nyt oikein:D

Siis mitä vittua. Syöt vähemmän kuin kulutat, ihan sama liikutko vai et. Laskurit eivät ehkä kerro todellista kulutustasi, siksi jos joku laskuri näyttää että syöt esim. 500kcal miinusta, niin oikeasti saatatkin syödä kulutuksesi verran.

E: Kuten Wltsu sanoi, kalorilaskurit eivät ole tarkkoja kulutuksesi suhteen (eivät tiedä yksilöllisiä tekijoitä).

Sekä ravinnosta saatava energia että varsinkin se kulutuspuoli ovat laskennallisesti vain suuntaa antavia. Totuuden energiatasapainosta kertoo vaaka, eli parempi vain säätää syömistä niin että paino tippuu sopivaa vauhtia. Jos paino ei tipu, niin laskurin lukemista riippumatta vikaa on silloin liiallisessa energian saannissa. Oikeastaan koko kalorien laskeminen on turhaa, kun sopivan kalori- ja liikuntamäärän löytää kokeilemalla.

Välillä kannattaa pitää pientä kevennystä lepoa ja syödä plussakaloreille, niin elämä on mukavampaa ja aineenvaihdunta piristyy.

Kalorilaskuri kertoo tasan sen mitä olet sinne laittanut. EI se ole mikään helvetin kone, joka kertoo todellisen kulutuksesi/vajeesi tai mitään muuta hienompaa. Ihmiset ovat erilaisia aineenvaihdunnaltaan, aktiiviteetiltaan ja ties miltä muilta biologisilta tekijöiltään. Lähde liikkeelle jostain kalorimäärästä, punnitse itsesi viikon päästä. Jos painosi on pysynyt samana vähennä kaloreita/lisää liikuntaa. Mittaa viikon päästä uudestaan ja tee tarvittaessa uudet muutokset.

ps. kalorit ovat kaloreita, ei ole mitään väliä poltatko urheilulla hankkimiasi kaloreita vai peruskaloreita vai mitä. Kuluta enemmän mitä syöt. Ei laihduttaminen ole mitään ydinfysiikkaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom