Miten hormoninäpyt sun muut saa pois?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

Hippa

Okkapukku.
VIP
Ei ollut kivaa ei, kun sellaiset 12-vuotiaat irvaili mulle mun naamasta, kun se on täynnä sellaisia pieniä näppyjä.

Ei ole finniongelmaa (onneksi!), mutta mulla on nenä, otsa ja nenän vierustat täynnä sellaisia pientä näppylää.

Mä tuun hulluksi niiden kanssa! :mad2:

Onks vinkkejä?

Tossa teinitautikeskustelussa olikin juttua mahdollisesta syystä, mutta kun salia tai lisäravinteita en jätä pois niin pitää olla toinen vaihtoehto :p

Musta noi kuulostaa ihan perinteisiltä hikinäpyiltä. Mulle aikanaan kosmetologi sanoi että hormoninäpyt tulevat ennen kaikkea tonne leukaperiin (ja leukaan? ei muista enää, kun niistä teinivuosista on jo aikaa), ruokavaliosta johtuvat poskiin, nenään ja otsaan. Onko ne ihomatoja (joita voisi periaatteessa puristella, vai sellaisia ihan pieniä kovia vierivieressä olevia kovia näppylöitä = hikinäppyjä). Onko sulla kunnon naamanpesuaineet, kasvovedet ja rasvat? (Joo ei, clerasil EI oo hyvä :) . Itse käytän Cliniquen vaahtoavaa naamanpesuainetta (siis saippuaa, ei mitään puhdistusmaitoa), kuorivaa kasvovettä ja sit ihan vaan lumenen perusvoidetta.

Naama pitäis saada puhtaaksi heti treeniin jälkeen. Treenin aikana hiet pitäis taputella pois puhtaalla pyyhkeellä (eikä hieroa bakteereja täynnä olevilla pikkukätösillä tai vanhalla hikipyyhkeellä, jossa bakteerit on päässyt muhimaan päivä- (tai viikko!)kausia.

No, tsemppiä vaan...

rakkaudella
Kutri

Ai niin ja lohduttaudu sillä, ettei sulla ainakaan ole liikaa testosteronia veressä -- miehethän ei tollaisista pikkuasioista välittäisi palanpätkää... :D

Kutri

Muahahahaa :D

Mä en tiedä voiko ne olla hikinäppyjä, kun mä hikoilen ihan HIRVEÄN vähän. Yleensä hiki tulee selkään. Joskus mietin, että treenaanko ollenkaan tarpeeksi kovaa, ku en hikoile, mutta en mä hikoile muuallakaan. Ainoastaan, jos jännittää sikana ni kainalot kastuu..

Se on sellaisia kovia pienen pieniä näppyjä. Joskus ne kuivuu sillai, että niitä saa raavittua pois.

Joskus 11-vuotiaana oli samanlaista ja terkkari sanoi niitä hormoninäppylöiksi. Tosin pari vuotta sitten yksi toinen terkka väitti mun sormessa olevaa pattia nestepatiksi ja lääkäri sanoi viime viikolla, että se on SUONIKOHJU!

EI kyllä noi kuulostaa nimenomaan hikinäpyiltä. Mun sisko saa niitä kesäisin hikoilun ja auringon yhteisvaikutuksesta nimenomaan naamaan. Eikä se mun käsittääkseni edes vaadi hirveää hikimäärää, pieni kosteus riittää.

Mulla on ollut hormooniperäinen akne ja syön edelleen Diane Nova -ehkäisypillereitä sen kurissa pitämiseen (pari kertaa olen yrittänyt lopettaa, mutta samantien on alkanut leuanpielet kukkia ). Ja ne pillerit ovat nimenomaan sellaisia, jotka tuhoavat liikaa testosteronia elimistöstäni, kun se kuulemma aiheuttaa karvankasvuja ja finnejä (ainakin naisille). Ehkäisyosasto ko. pillereissä on kuulemma siksi, että toi testosteronia tuhoava ainesosa voi aiheuttaa sikiöille kasvuhäiriöitä jne. (eli normaali ehkäisypillerit eivät auta samaan ongelmaan).

Kutri, estrogeenihirmu?

Armas Kutri :)

Eli siis naamanpesua heti salin jälkeen? Entä muuten?

Tapanani on pestä kasvot saippualla (Sebamed) ja kuoria vain kerran viikossa, sillä kasvojen iho on hyvin kuiva.

Aika heikko taso :rolleyes:

Mutta olen valmis naamani kuivuuden uhallakin mihin vain, jotta saan noi ökkömököt pois!

Siis kai sä myös RASVAAT sen naamasi sen pesun jälkeen? Perinaisellinen rutiinihan menee niin, että ensin pestään naama (tai siis meganaiselliset käyttävät puhdistusmaitoa, mutta ihan niin bimbo mä en vielä ole... :) ), sitten kasvovedellä kostutetulla pumpulilla pyyhitään naama (varsinkin ne alueet, jotka on rasvoittuvampia), sitten lopuksi läpytellään (kyllä, siis taputellaan) naamaan kosteusvoide.

Tämä aamuin illoin ja treenin jälkeen (tosin jos treeni on heti aamusta, teen aamupesun vasta treenin jälkeen ja jos treeni on iltasella, en pese naamaa enää uudestaan illalla).

Kuka sanoi että naisena oleminen olisi helppoa? :-)

rakkaudella
Kutri

Originally posted by kutri
(tai siis meganaiselliset käyttävät puhdistusmaitoa, mutta ihan niin bimbo mä en vielä ole... :) ),

Sori vaan kutri, käytän puhdistusmaitoa, enkä todellakaan oli meganaisellinen, enkä mikään bimbo... :)

Oletko varma, Tiinuli?;)

nimim. meissä kaikissa asuu pieni blondi-bimbo :D

No tää blondibimbo tajusi tänään salilla, että hitto mun naamahan hikoilee!

Ei tosiaankaan mitään vesiputousta, vaan sellainen kostea ja nihkeä naama.

Ja eiku pesulle! :)

Originally posted by kutri
Oletko varma, Tiinuli?;)

nimim. meissä kaikissa asuu pieni blondi-bimbo :D

Hitto niin asuukin. Tummanruskeat hiukseni ovat vain hämäystä :D Hemmetti kun näit lävitseni

Uusi sisäisen kasvun kurssi: löydä sisäinen blondi-bimbosi ja kohtaa hänet rohkeasti!

Anteeksi nyt kauheasti kun kirjoitan tänne puolelle mutta ei tuolla treeni-puolella kukaan tiennyt neuvoa , eli mistä ihmeestä noi hikinäpyt johtuu?!aina kun kun vähänkin hikoaa tai tulee kuuma niin koko keho on näppyä täynnä. Naamaan noita ei kuitenkaan tule. Peseydyn 1-2krt päivässä...

Originally posted by Kraftwerk n
Anteeksi nyt kauheasti kun kirjoitan tänne puolelle mutta ei tuolla treeni-puolella kukaan tiennyt neuvoa , eli mistä ihmeestä noi hikinäpyt johtuu?!aina kun kun vähänkin hikoaa tai tulee kuuma niin koko keho on näppyä täynnä. Naamaan noita ei kuitenkaan tule. Peseydyn 1-2krt päivässä...

Joku siellä treenipuolella mainitsi että hikinäpyt voi olla pesuaineallergiaa. Vaatteita pestäessä pesuainejäämiä jää vaatteisiin, ja hikoillessa ne "liukenee" ja ärsyttää ihoa. Jos käyt noin usein suihkussa, sun pitäisi rasvata ihoa, näpyt ja ihon ärsyyntyminen voi olla myös atooppista ihottumaa ja ihon kuivumista. Rohkeesti vaan rasvaostoksille ja rasvaamaan :)

Suuret kiitokset Tiinulille! pistetään neuvot käytäntöön ja kokeillaan mitä tapahtuu. :)

Mä avaan tän uusiks.

Mun näppyläongelmani ei kadonnut mihinkään, vaikka pesen naamaani päivittäin, laitan rasvaa.

Päinvastoin, tuntuu, että näppylöitä on enemmän kuin koskaan ja iho on hirvittävän kuiva :(

Olen päättänyt mennä kosmetologille, mutta osaako joku kertoa mitä ne siellä tekee (jotta osaan etsiä netistä mahdollisimman edullisen paikan)?

Ongelmani on siis kuiva iho (hilseileviä kohtia) ja näppyläinen otsa, nenä ja nenän vierustat. Otsan näppyläarsenaali on erilaista kuin nenässä ja nenän vierustoilla.

Kosmetologi ainakin arvioi tilanteesi,sano jo puhelimessa miksi olet menossa,ihonpuhdistuksesta en osaa sanoa,todella kuivaa ihoa ei lähdetä mekaanisesti puhistamaan..Kosteuttava naamio..

Eiköhän sieltä apua saa,mun kosmetologi kun punttaa itsekkin niin ei oo aina "hätää kärsimässä" mun kanssa ;)
Jollekkin hyvälle kosmelle kannattaa ittensä tungeta,kerta investoinnilla voipi ongelma hävitä kokonaan:)

Originally posted by Hippa
Mä avaan tän uusiks.

Mun näppyläongelmani ei kadonnut mihinkään, vaikka pesen naamaani päivittäin, laitan rasvaa.

Munkaan näppyläongelmani ei ole kadonnut mihinkään, mutta olenkin tässä talven aikana ensin vaihtanut e-pillerimerkkiä ja nyt lopettanut koko paskatouhun (e-pillereiden syömisen) kokonaan...

Jos vaan kykenet rahallisesti, niin suosittelen lämpimästi Hjeronymus -hoitoa, jossa iho puhdistetaan kemiallisesti, eli iholle laitetaan aihetta, joka saa talin ja epäpuhtaudet pursuamaan ihosta ulos ilman puristelemista. Täällä Lahdessa se maksaa 55 euroa, mutta on hintansa väärti. Otetaan sarjana, n. kolmen viikon välein, ja ihon kunnosta riippuu montako kertaa hoidetaan. Iho heleytyy, vaikka hoidon jälkeen pitääkin muistaa rasvata ihoaan mahdollisimman paljon, koska hoito kuivattaa jonkin verran.

Suosittelen että investoit myös hyvään puhdistusmaitoon, vaikka se kovin bimbonaisellista onkin... :) Jos iho on niin kuiva että se hilseilee, niin siirry puhdistusmaitoon, tai vaahtoavaan puhdistusvoiteeseen. Sebamed taitaa kuivattaa ihoasi liikaa. Puhdistustuotteiden lisäksi tarvitset kasvoveden ja hyvän kosteusvoiteen, talvella yöksi rasvaisemman ja päiväksi kevyemmän. Tiedän, että on kauheaa alkaa puleerata monien tököttien kanssa, mutta ihosta pitää ensin hoitaa pois kuivuus, koska liian kuiva iho edesauttaa näppyjen syntymistä... Kohtuullisen edullisia tuotteita on esim. Lumenella, ja pakkaukset on niin isoja että riittävät pikäksi aikaa.

Tsemppiä ihonhoitoon, ja jos ne 11-vuotiaat vielä nauraa/kettuilee, niin vedä niitä turpaan :D

näppyhin auttaa kun kerran viikossa kuorii ihon tai kaksi kertaa riippuen ihotyypistä. Naamio 2-3 kertaa viikossa, joku savipohjainen kun ne imee rasvaisuutta ja talia.
(kosmetologi)

Suositut

Back
Ylös Bottom