Miten 10-Ottelijan kannattais treenata salilla?

Itse olen vasta aloittanut 2kk sitten yleisurhelun!

Itse treenaan nytten perus liikkeillä:

3x Viikossa
Rinnalleveto 3x 6-8x
Puolikyykky 3x 6-8x
Vatsalihasliike lisäpainolla 3x 10-20x
Penkkipunnerrus 2x 8x
Selkälihasliike 3x 10-15x
Sivultanosto 3x 10x
Yliveto 2x 8x
Vinopenkki 2x 6x

Korjattavaa tai lisättävää?

Miksi rinnalle on kaksi liikettä kuin muille lihasryhmille vain yksi? Korvaa penkki tai vinopenkki vaikka leuanvedolla. Ja ehkä pohjenostoista olisi hyötyä myös yleisurheilussa? Muuten mun silmään ihan OK ohjelma, nimenomaan jos yleisurheilun tueksi reenaa.

Jos kerran olet vasta 2kk harrastellut niin tekisin pohjat kuntoon syväkyykyllä ja mavella.

tuo "selkälihasliike" lienee selänojennus? Maastavetoa!

raaka rinnalleveto on tärkein liike. lisäksi kannattaa opetella raaka tempaus ja työntö, ne on mahti puuhaa myös. kevyet takakyykyt, penkkipunnerrus, soutu ja leuanveto on hyvä.

maastaveto ja raskaat kyykyt on melko turhia ja voivat jopa haitata touhua.

jos 10-ottelu on lajina, niin muista, että kyse on ennenkaikkea lajitekniikoiden opettelusta. keskity puntissa räjähtävyyteen ja pidä määrät ja painot kurissa.

Itse harrastan yleisurheilua (pikajuoksua) ja monien valmentajien ja asiantuntijoiden kommentteja on tullut kuultua saliharjoittelusta. Mielipiteet jakautuvat aika lailla, mutta suurin osa on sitä mieltä, että syväkyykyt eivät kuulu yleisurheilijoille. Puolikyykyt ovat paljon lajinomaisempia, ne pystyy tekemään räjähtävämmin ja syväkyykyt saattavat pistää jalat liian jumiin. Eli en aivan ole samaa mieltä måpån kanssa pohjan rakentamisessa. Sen sijaan maastaveto on oiva liike, sillä yleisurheilussa keskivartalon lihakset ja etenkin takareidet ovat tärkeässä osassa. Tärkeää on pitää etu- ja takareisien harjoittelu tasapainossa, muuten tulee takuulla loukkaantumisia. (kokemusta on)

Jos kilpaa harrastat yleisurheilua niin harjoitusohjelmat (myös salin puolella) vaihtelevat todella paljon eri kausien välillä. Peruskuntokaudella pieniä rautoja, toistoja paljon jne. Eli siis kestovoima tyyppistä treeniä. Kilpailukautta lähestyttäessä rautaa lisää ja toistoja pois. Aivan ennen kilpailukautta rautoja pois, mutta toistot jätetään vähiksi. Kaikki toistot tällä ajanjaksolla mahdollisimman räjähtävästi, ellei kyseessä ole palauttava treeni.

Ja vielä sellainen vinkki yleisurheilua ajatellen, että kannattaa muistaa treenata muutenkin kuin kovaa. Esimerkiksi samalla ajanjaksolla voi tehdä maksimi-, sekä nopeusvoimaa. Palauttavat treenit ovat tärkeitä, mutta ne voi toki tehdä muuallakin kuin salin puolella.

Back
Ylös Bottom