Mitä veroa vuokranantajani kiertää??

Vokranantajani asuu Saksassa ja omistaa siellä asunnon tai on siellä vuokralla. Hän tyoskentelee matkailu alalla. Suomessa hänellä ei kaiketi ole tuloja, mutta silti hän haluaa, että hanen veroilmoituksensa tulee minun vuokraamaan, hänen omistamaan asuntoon Suomessa. Ja jos joku kysyisi niin minun pitäisi sanoa että hän asuu myos asunnossa jossain nurkassa jollain muotoa.

Ikäänkuin hän pitäisi kirjoja luonani.

Postitan aina hänen verolaput hänelle Saksaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vokranantajani asuu Saksassa ja omistaa siellä asunnon tai on siellä vuokralla. Hän tyoskentelee matkailu alalla. Suomessa hänellä ei kaiketi ole tuloja, mutta silti hän haluaa, että hanen veroilmoituksensa tulee minun vuokraamaan, hänen omistamaan asuntoon Suomessa. Ja jos joku kysyisi niin minun pitäisi sanoa että hän asuu myos asunnossa jossain nurkassa jollain muotoa.

Ikäänkuin hän pitäisi kirjoja luonani.

Postitan aina hänen verolaput hänelle Saksaan.

Onhan sillä tuloja Suomessa ainakin sinun vuokrasi.

Voisin veikata, että ei maksa veroja minnekkään.
Eli koska saa palkan ulkomaiselta työnantajalta ja "asuu" Suomessa, voi itse valita minne maksaa verot, vai maksaako ollenkaan. Näin oli ainakin vuosituhannen vaihteessa.

Jos kyseessä on hänelle sijoitusasunto, saa kahden asumisvuoden jälkeen myydä asunnon verovapaasti. Ilman omaa asumista ja pelkästään vuokralla pitäen joutuu maksamaan myyntivoitosta verot. Tuossa yksi mahdollinen syy moiseen toimintaan.

Haa... Melkoista kieroilua haisee :hyper:

Mutta miksi et kysy ihan suoraan asianomaiselta itseltään? Ei kai hän sinua niin tyhmänä voi pitää että luulee ettet epäile mitn kummallista? Eli suora kysymys ihan uteliaisuuteen vedoten ja vielä huomauttaen, että sehän on sulle yhden tekevää miten hän toimii... Kunhan juttelet lämpimiksesi... :kippis1:

No kun sama henkilo ei nyt maksa minun yli 1000e takuuvuokria vaan meinaa remontoida asunnon kylpyhuoneen niilla rahoilla. Olen moneen kertaan valittanut etta kylpparin seinat tummuu ja kysynyt etta saanko maalata ja vetaa sinne silikoonia. Ne oli jo muuttessa semmoiset. Nyt kun olen muuttanut jo pois ei takuuvuokria vain kuulu ja kaiken laista remonttia ilmenee.

Eihan toisen bisnekset minulle kuulukkaan mutta ajattelin, etta saisinko takuuvuokran vahan helpommin jos kyselisin, etta miksi minun on 3,5 vuotta pitanyt lahetella niita verolappuja Saksaan....

En kuitenkaan haluaisi myoskaan vaikuttaa idiootilta jos siina ei olekkaan mitaan kunnon kusetusta menossa niin sehan nauraa minulle pain naamaa ja lasittaa viela parvekkeensakin.

No kun sama henkilo ei nyt maksa minun yli 1000e takuuvuokria vaan meinaa remontoida asunnon kylpyhuoneen niilla rahoilla. Olen moneen kertaan valittanut etta kylpparin seinat tummuu ja kysynyt etta saanko maalata ja vetaa sinne silikoonia. Ne oli jo muuttessa semmoiset. Nyt kun olen muuttanut jo pois ei takuuvuokria vain kuulu ja kaiken laista remonttia ilmenee.
Normaalista kulumisesta aiheutuvia "vaurioita" ei saa veloittaa takuuvuokrasta. Sehän nyt on selvää, ettei asunto ole samassa kunnossa kuin 3,5 vuotta sitten. Eri asia on jos seinissä on reikiä ja parketilla on lenkkeilytetty betoniporsaita.

Miksi muuten kylppärin seinät pitäisi maalata? Miten ne tummuivat? Mitä materiaalia seinät olivat? Ihmetyttää vain tuo kuvaus kylpyhuoneen seinistä...

Kyllä itse veikkaan että pelkkä vihjaus yhteydenotosta verottajaan riittää... Vituttaa tuollaiset kaksinaamaiset huijarit! Ensin käyttää sua hyväksi tulojensa pimittämiseen / verohelpotuksiinsa ja sitten yrittää vielä nyysiä takuuvuokrat itselleen. Nyt kova kovaa vastaan ja varmasti saat takuusi pois sieltä!

Oma vuokranantaja Ruotsissa yritti vähän samanlaista velmuilua, mutta kusetin siltä lopulta rahani pois.

juu vihjaat verottajalla. Mies maksaa takuuvuokrat jonka jälkeen otat yhteyttä verottajaan :lol2:

Jos tuossa nyt jostain veronkierrosta on kysymys

Totta helvetissä se kiertää veroja. Hyödyt sen kikkailusta ovat mm.

- kun se "asuu" siinä sen kaksi vuotta itse, niin myyntivoitosta ei mene veroa
- kun se "asuu" siinä itse niin mahdolliset lainan korot voi vähentää verotuksessa
- se ei maksa veroa minnekään, koska uskottelee sakemanneille asuvansa Suomessa

Jos Suomen verottaja ei vielä peläytä sitä, niin eiköhän Teutonian verottaja viimeistään peläytä.

- kun se "asuu" siinä itse niin mahdolliset lainan korot voi vähentää verotuksessa

Jos Suomen verottaja ei vielä peläytä sitä, niin eiköhän Teutonian verottaja viimeistään peläytä.
Mitäs sillä väliä jos sillä on kirjat omassa sijoituskämpässään. Vaatiiko verottaja, että on oltava itse fyysisesti läsnä kämpässään ennen kuin se lasketaan asumiseksi, josta voi tehdä yo. vähennyksiä? Ei tuossa välttämättä mitään laitonta tapahdu, vaikka vähän vilpilliseltä tuntuukin.

Sijoitusasunnon lainan korot saa vähentää verotuksesta. Näin ainakin allekirjoittanut on tehnyt.. Nämä ovat silloin tulon hankintaan liittyviä vähennyksiä.

Ja tuo on kyllä ehkä isoin syy, eli kun pitää kirjat tuolla, niin säästyy hyvin varmoilta veroilta myydessä :evil:

"Asumisaika lasketaan siitä, kun asunnon osituksessa saanut henkilö on alkanut käyttää luovutettavaa asuntoa omana tai perheensä vakituisena asuntona."

"Yleensä henkilöllä tai perheellä voi olla samanaikaisesti vain yksi vakituinen asunto."

"Jos huoneistosta tai rakennuksesta on alle puolet ollut omana tai perheen vakituisena asuntona, luovutusvoitosta on verovapaata vain tätä omaa käyttöä vastaava osa."

Noi löytyi nopeesti vero.fi:stä, korostus minun. Luulenpa että verottaja olisi kovastikin kiinnostunut ko. hemmon asumiskuvioista...

Edit: Niin tietty voi korot vähentää, niinhän itsekin tein... Unohtui vaan tunnekuohussa, kun omakin (entinen) isäntä kusetti sveamammaa oikein urakalla (vaati mm. vuokran aina käteisellä, ja sen pojan kirjat oli siinä talossa koko ajan).

Toi kuullostais ihan siltä, kun vuokranantaja asuisi itse asunnossa ja vuokratulot ohjautuu pimeästi hänelle ja samalla hän saa 2 vuoden asumisen täytettyä. Aivan huippudiili, jos tollasen onnistuu tekemään. Verotonta tuloa kaikki, eli vuokrat sekä myyntivoitto. Todellinen äijä vetäsee vielä vuokralaisen "takuuvuokran" vedoten kosteusvaurioon:). Tosin kaikki ylempi laitonta.

Onko sinulla vuokrasopimusta tehty asuntoon? Tollasella paperilla pelimies vois ylemmän kaltasessa tilanteessa tehdä ihmeitä:).

Ootko maksanut vuokrat kuukausittain "vuokra" maininnalla vai "lainan lyhennys" tms.

Se nyt vaan pitää itseään siinä kirjoilla, jotta ei joudu asunnon myydessään maksamaan tuota 29% veroa myyntivoitosta.

Eiköhän se vuokratakuu tipahda tilille, kun ilmoitat kohteliaasti, että jos rahoja ei kuulu, lähtee puhelu verotädeille.

Itellä oli aikanaan sama tilanne, että omistaja oli mukamas samaan aikaan kirjoilla ku olin sillä vuokralla. Kylläkin molempien suostumuksella, jotta se sais myytyä kämpän ilman isompia veroja.. Sit se kysyi sitä verottajalta, niin ei voinutkaan myydä verovapaasti, koska kämpässä oli ollut sen kahden vuoden ajan alivuokralainen.. Eli enpä tiedä mikä ollut pointti.. Oisko kinunnu ulkomaanpäivärahoja tai jotain muuta..

Olisit repässy kirjeen auki ja katsonut onko hänelle kertynyt pääomatuloja sinun vuokrista :) Jos ei niin sitten olisi ollut aivan selvä juttu.

Kyllä tuo hieman haiskahtaa kusetukselta.

1# On pimeissä töissä ulkomailla
2# Voi tosissaan myydä kämpän ilman veroja 2 vuoden jälkeen
3# Ei ole maksanut pääomaveroa sinun tuottamasta pääomatulosta

1? Eikö verottaja ole hokassut että sälli maksaa lainaa pois vaikka ei ole tuloja
2? Onko kämppä sitten velaton jolloin ei olisi tätä ongelmaa (perinyt)
3? Onko hänen kirjat missä?

Anyway hieman outo käytäntö kaverilla :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom