Itse olen huomannut, että lämmittely on minulle tärkeä osa treeniä: salilla hyvin lämmitellyillä lihaksilla saa selkeästi enemmän rautaa nousemaan, ja esim. pallopeleissä pysyy pelin temmossa paremmin mukana heti alusta asti, ja loukkaantumisriski on pienempi (tai ainakin tuntuu siltä, että esim. äärivenytyksissä lämpimät lihakset eivät kärsi yhtä paljon).
Mitä taas tulee treenin jälkeiseen venyttelyyn, niin en huomaa siitä mitään hyötyä
Salitreeniin minulla ei vaikuta mitään venyttelenkö vai en - mitään liikerajoituksia ei tule vastaan, ja painoja nousee ihan yhtä paljon. Olen testannut huolellista venyttelyä joidenkin kuukausien ajan, mutta en havainnut mitään vaikutusta punttisalitreenin sujumiseen.
Myöskään pallopelien (futis, koripallo ja säbä) suhteen en ole huomannut etua: pelit menee ihan yhtä hyvin siitä huolimatta miten treenien jälkeiset venyttelyt on tehty (vai onko tehty ollenkaan). Yleensä venyttelen hyvin treenien jälkeen ainoastaan, koska niin "käsketään" tehdä kaikkialla. Lähinnä olen ajatellut, että etuna on parempi liikerata: saa nostettua jalkansa korkeammalle jos tarvii potkaista volley tai kurottaa pidemmälle puolustaessa. Oma fiilis on silti, että kohdallani venyttelyllä ei ole mitään vaikutusta esim. lihasvammojen syntyyn tai siihen, kuinka hyvin yleisesti ottaen peli kulkee.
Ja mitä lihaskipuihin tulee (ja tästä on tieteellisiä artikkeleitakin olemassa): venyttely treenin jälkeen ei vähennä lihaskipuja (delayed onset muscle soreness, DOMS). Tätä olen testannut paljon mm. venyttelemällä ainoastaan toisen jalan huolellisesti kyykkytreenin jälkeen -> molemmat jalat seuraavana aamuna ihan yhtä kipeinä
Eli tässä omat empiiriset näkemykseni venyttelystä, yksilöllisiä eroja on luultavasti tässäkin hommassa aika paljon; itse en ole kehotyypiltäni erityisen notkea, mutta en kankeakaan.
edit: Olen kärsinyt pariin otteeseen "shin splints" (ns. penikkatauti?) -nimisestä vaivasta, johon venyttelyllä sanotaan yleensä olevan positiivinen vaikutus. Myöskään tähän vaivaan ei kohdallani ollut venyttelystä apua, vaikka ihan urheilufysioterapeutin ohjeiden mukaan sitä hoidettiinkin :/
editedit: enpä huomannutkaan, että fysio käsitteli jo DOMSia tuossa aiemmin, mutta tulipahan mainittua oma pieni "tutkimukseni" aiheesta myöskin!