Mitä tuo tulevaisuutenne töiden suhteen?

Liittynyt
21.10.2005
Viestejä
10 950
IT-alalla ei ole hirveän helppoa nähdä mitä tekee esim. 10v päästä. Välillä jos motivaatiota riittää, niin voi ajatella, että ehkä sen seuraavat 5v vois tuolla duunissa vielä jaksaa, mutta sen jälkeen on ihan hämärää.

Kai sitä hieman kadehtii aloja joilla voi miettiä, että tätä painetaan eläkkeelle asti ja vaikka siitä eteenpäinkin jos keikkaa huvittaa tehdä. Esim raksalla varmasti duunia riittää enemmän tai vähemmän maailman tappiin asti.

Asiat täytyy järjestää siten, että alan vaihto on tulevaisuudessa mahdollinen jos sellaiseen tilanteeseen joutuu.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
IT-alalla ei ole hirveän helppoa nähdä mitä tekee esim. 10v päästä. Välillä jos motivaatiota riittää, niin voi ajatella, että ehkä sen seuraavat 5v vois tuolla duunissa vielä jaksaa, mutta sen jälkeen on ihan hämärää.

Kai sitä hieman kadehtii aloja joilla voi miettiä, että tätä painetaan eläkkeelle asti ja vaikka siitä eteenpäinkin jos keikkaa huvittaa tehdä. Esim raksalla varmasti duunia riittää enemmän tai vähemmän maailman tappiin asti.

Asiat täytyy järjestää siten, että alan vaihto on tulevaisuudessa mahdollinen jos sellaiseen tilanteeseen joutuu.

Itse olen elänyt siinä kuvitelmassa, että IT-alalla alkaa olla taas pula koodaajista. Täytyy tunnustaa, että itseäkin hieman epäilyttää millaiset ekonomien työnkuvat ovat tulevaisuudessa. Tuntuu vähän siltä, että taloushallinnon osaajia koulutetaan vähän joka tuutista. :itku: Itse koitan nyt vielä opiskellessa lukea hieman haastavampia aineita, jotta erottuisi edes vähän muista hakijoista...
 
Jotenkin sellainen kutina, että jos duuniin liittyy vanhan hoivaamista oli se palveluita, rakennuksia, laitteita, yms niin niillä menee paljon paremmin kuin heillä ketkä luovat uutta. Vanhaa täytyy aina korjata, mutta tuotanto vähenee aina kun talous hiljenee.

Terveysalalta ei ainakaan lopu koskaan hommat. Kaikki vaan lekuriksi.
 
Itselläni vaikuttaisi ihan positiiviselta ainakin tällä hetkellä. Päässyt ihan hyvään lafkaan duuniin ja uskoisin etenemismahdollisuudet olevan kohdallaan koulutuksen edetessä maisteri/lisensiaattivaiheeseen. Toki tulevaisuutta on hankala ennustaa ja taantuman iskiessä myös rahoitussektorilla järjestelyt muuttuu. Itse uskon kuitenkin siihen, että koulutus maksaa itsensä takaisin. Muuten olisin jo täyspäiväisessä ammatissa.
 
Itsellä ei ole oikein mitään ihmeempiä suunnitelmia työelämän suhteen. Nykyinen duuni on sellainen, että sitä varmaan saa tehdä vaikka sinne eläkkeelle asti, mutta riittääkö kiinnostua (kun palkkakin on mitä on) on eri juttu.

Nyt yritän hakea haasteita tosta sijoittamispuolesta. Jos seuraavan taantuman/laman pystyisi sitten hyödyntämään ja saisi tuloa vähän muustakin kun perse ruvella raatamisesta toisen piikkiin.

EDIT: On sitä opiskeluakin työn ohessa tullut mietittyä. Ei vain oikein jaksa kiinnostaa nyt kuin kaupallinen ja se nyt ei taida mikään työllisyyden multihuipennus olla, kun ei tästä nyt suoraan mihinkään korkeammalle asteelle lähdetä, vaan pitäisi ihan perustutkinnoista lähteä liikkeelle.
 
Ainakin tällä hetkellä näyttää hyvältä. IT-alalla siis olen ja ylläpidän isohkon firman atk- puolta. Pakko tässä on työn ohessa päivitellä osaamista ja siksi suoritan tuon MCSE- tutkinnon. Uskon tuosta olevan hyötyä tulevaisuudessa jos tulee sellanen tilanne että joutuu etsimään uuden työpaikan. Ja onhan tuosta opittu jo aikalailla. On ainakin työkokemuksen lisäksi jotain konkreettista paperia mitä näyttää. " kato, olen virallisesti sertifioitu mikkisofta huora "

Kun en oikeen muita hommia hallitse niin on ainakin yritettävä pysyä ajan tasalla tietotaidon suhteen. Muuten jää pian jalkoihin.
 
Itsellä ei ole oikein mitään ihmeempiä suunnitelmia työelämän suhteen. Nykyinen duuni on sellainen, että sitä varmaan saa tehdä vaikka sinne eläkkeelle asti, mutta riittääkö kiinnostua (kun palkkakin on mitä on) on eri juttu.

Nyt yritän hakea haasteita tosta sijoittamispuolesta. Jos seuraavan taantuman/laman pystyisi sitten hyödyntämään ja saisi tuloa vähän muustakin kun perse ruvella raatamisesta toisen piikkiin.

EDIT: On sitä opiskeluakin työn ohessa tullut mietittyä. Ei vain oikein jaksa kiinnostaa nyt kuin kaupallinen ja se nyt ei taida mikään työllisyyden multihuipennus olla, kun ei tästä nyt suoraan mihinkään korkeammalle asteelle lähdetä, vaan pitäisi ihan perustutkinnoista lähteä liikkeelle.

Eikö niitä ole jotain sijoitusneuvojan/sijoituspalvelututkintoja, jotka eivät käsittääkseni vaadi aikaisempaa pohjakoulutusta ja jotka voi suorittaa tenttien?
 
Mulla on periaatteesa olemassa urasuunnitelma noin seuraavalle 15 vuodelle, tarkoituksena on tuossa ajassa siirtyä puhtaasta juridiikasta enemmän henkilöstöhallinnon suuntaan. Mutta en ihan hirveesti ota asiasta stressiä, olen periaatteessa aina avoin kaikelle ja tuurilla ja sattumalla on nykyinen urakin rakennettu ;) Ensimmäinen mutka matkassa on jo ensi syksynä, jolloin on muutto sellaiseen maahan, jonka kieltä en osaa, joten saattaa olla paluu jonkinnäköiseen opiskelijaelämään (MBA?) edessä, ja sitten ei taas tiedä minne joutuu...
 
En usko, että 20 tai 30v päästä suomessa tarvitaan puoliakaan koodareista mitä nyt on ja kokoajan koulutetaan älyttömästi lisää.

C-osaajilla voi riittää hommia, koska nykyään kaikki hehkuttaa Java, Java, Java.

Kaikista vanhoista koodareista ei voi myöskään tulla päälliköitäkään. Aika monelle tulee varmaan eteen kokonaan alan vaihto. Mitä jos sektorin työpaikat vaikka puolittuvat.

Aina olen ollut sitä mieltä, ettei IT-ala ole ihan näitä "oikeita" töitä.
 
kyllä tuntuu vientiä olevan suomessa suunnittelupuolella. vaikka suomeen ei enää investoidakaan kauheesti, ulkomaille meneville tehtaille on kysyntää. ne kiinalaiset yms ihmiset jotka osaa samat hommat kun suomalainen inssi, ei oo enää niin tyhmä että pyytäis jotain orjapalkkaa vaan saman rahan se tahtoo kun kolleegat muuallakin...ja suomessa on insinöörin veloitus tosi halpa.

itellä tavotteena tasanen ura- ja palkkakehitys (ei tosin mikään huima keskiverroilla insinööreillä) kunhan eka sais ton opinnäytetyön tehtyä.
Johtoportaaseen ois kova hinku sit joku päivä..

e: ja toi työvoimahomma toiminee myös koodareitten kanssa. jos on pätevä intialainen kaveri ni varmasti pyytää samaa palkkaa kuin suomalainen vastaava.

sit tuo päälliköksi yleneminen on täysin tyypistä kiinni. osaa ei kiinnosta yhtään vaan ovat vaan tyytyväisiä hommiinsa mitä saavat ja tekevät vuodesta toiseen
 
En usko, että 20 tai 30v päästä suomessa tarvitaan puoliakaan koodareista mitä nyt on ja kokoajan koulutetaan älyttömästi lisää.

Minkä takia koodarit muuttuisivat yhtäkkiä tarpeettomiksi? Eiköhän sitä tulevaisuudessakin tarvita/haluta aina vaan uutta softaa vanhan tilalle ja toisaalta joskus 20 vuoden päästä on varmaan jo kalsaritkin softalla toimivia.
 
Eikö niitä ole jotain sijoitusneuvojan/sijoituspalvelututkintoja, jotka eivät käsittääkseni vaadi aikaisempaa pohjakoulutusta ja jotka voi suorittaa tenttien?

Itse en ainakaan ole moisista kuullut. Jos joku jotain tietää, niin kiitän ja kumarran jo etukäteen jos minuakin näistä valaisee. Ja eipä ole paikkakunnallakaan väliä jos ei itse oppilaitoksessa tartte viikottain hypätä.

Ilmeisesti aikuisopinnoissa voi aika montaakin juttua opiskella verkossa ja tenttien, eikä sitä koulunpenkkiä joudu liikaa kuluttamaan. Perheen, työn ja koulunpenkin yhteensovittaminen kun ei aina kovin helppoa ole. Kotoa käsin taas on vuorokaudessa paljon tunteja jolloin opiskelu onnistuu hyvin.
 
Itse en ainakaan ole moisista kuullut. Jos joku jotain tietää, niin kiitän ja kumarran jo etukäteen jos minuakin näistä valaisee. Ja eipä ole paikkakunnallakaan väliä jos ei itse oppilaitoksessa tartte viikottain hypätä.

Ilmeisesti aikuisopinnoissa voi aika montaakin juttua opiskella verkossa ja tenttien, eikä sitä koulunpenkkiä joudu liikaa kuluttamaan. Perheen, työn ja koulunpenkin yhteensovittaminen kun ei aina kovin helppoa ole. Kotoa käsin taas on vuorokaudessa paljon tunteja jolloin opiskelu onnistuu hyvin.

Finanssi- ja vakuutuskoulutus Finva (löytyy googlaamalla) tarjoaa rahoitus- ja vakuutusalan ammattitutkintoa.
 
Itse en ainakaan ole moisista kuullut. Jos joku jotain tietää, niin kiitän ja kumarran jo etukäteen jos minuakin näistä valaisee. Ja eipä ole paikkakunnallakaan väliä jos ei itse oppilaitoksessa tartte viikottain hypätä.

Ilmeisesti aikuisopinnoissa voi aika montaakin juttua opiskella verkossa ja tenttien, eikä sitä koulunpenkkiä joudu liikaa kuluttamaan. Perheen, työn ja koulunpenkin yhteensovittaminen kun ei aina kovin helppoa ole. Kotoa käsin taas on vuorokaudessa paljon tunteja jolloin opiskelu onnistuu hyvin.

Taloustieteet on vielä siitä mukava ala, että hyviä perusteoksia(kirjoitettu vielä milenkiintoisesti) löytyy PALJON. Oikeasti missään kauppiksessakaan ei paljoa tarvitse persuustaan luennoilla kuluttaa(lukuun ottamatta laskuharkkoja missä on ihan hyödyllistä käydä). Melkein kaiken pystyy opiskelemaan paremmin kirjoista mitä luennoilla käymällä.
 
Itse olen elänyt siinä kuvitelmassa, että IT-alalla alkaa olla taas pula koodaajista. Täytyy tunnustaa, että itseäkin hieman epäilyttää millaiset ekonomien työnkuvat ovat tulevaisuudessa. Tuntuu vähän siltä, että taloushallinnon osaajia koulutetaan vähän joka tuutista. :itku: Itse koitan nyt vielä opiskellessa lukea hieman haastavampia aineita, jotta erottuisi edes vähän muista hakijoista...

Janne, mitä ovat mainitsemasi haastavammat aineet millä aiot erottua muista työnhakijoista? Kiinnostaa vaan siinä mielessä kun noita asioita on tullut mietittyä itsekin viimeaikoina miten koulutuksesta saisi eniten irti ainevalintojen suhteen.
 
Täytyy tunnustaa, että itseäkin hieman epäilyttää millaiset ekonomien työnkuvat ovat tulevaisuudessa. Tuntuu vähän siltä, että taloushallinnon osaajia koulutetaan vähän joka tuutista. :itku:

Mua ei juurikaan huoleta uranäkymät kauppakorkeasta valmistumisen jälkeen. Tottahan se on, että talouspuolen kouluja on jokainen kyläpahanen täynnä, mutta uskon, että jos töistä alkaa olla pulaa, niin siitä kärsivät ensisijaisesti alempia tutkintoja työnantajille tuntemattomammissa opinahjoissa suorittaneet, kun taas arvostetuimpien koulujen KTM:t porskuttavat. Ja ainahan voi mennä ulkomaille töihin :)
 
Ens vuonna pitäs valmistua inssiksi amkista, nyt on alkanu tuntua siltä että lähen vielä lukeen DI:n paprut perään. Koodiorja-puolella siis tällä hetkellä, haen tosin varmaan Tuta-puolelle jos lipastoon tulee mentyä. Vaikuttaa paljon mielenkiintoisemmalta nykyseltään tuo taloudellinenkin puoli sekä kansainvälisyys. Tuohon hakuunkin on tosin vuosi aikaa, joten tässä kerkeää varmasti sattua vaikka mitä.

Koodihommat ja suunnittelu menis varmaan jos ei muuta keksi, mutta on vähän intressit vaihtunu opiskelujen aikana. Ens kesä voi ratkaista aika paljon riippuen siitä mitä duunia saa. Jännä nähä.
 
JAa-a, tätä tässä on viimeiset pari vuotta duunikavereiden kanssa kahvipöydässä mietitty. IT-alalla ollaan ;)
 
Sitä kun ei selkeää omaa alaa oikein ole, niin ei todellakaan osaa sanoa. Tähän mennessä hommat on vaihdellu melkoisesti. Huono puoli on se, että aina löytyy asiaan ja toimeen paremmin perehtynyt, mutta toisaalta harvoin on rinnalle tuotu yhtä monipuolinen tyyppi. Eli kaikki on mahdollista...:D
 
Täytyy tunnustaa, että itseäkin hieman epäilyttää millaiset ekonomien työnkuvat ovat tulevaisuudessa. Tuntuu vähän siltä, että taloushallinnon osaajia koulutetaan vähän joka tuutista. :itku: Itse koitan nyt vielä opiskellessa lukea hieman haastavampia aineita, jotta erottuisi edes vähän muista hakijoista...

Sinuna en olis hirveen huolissani. Mua ainakin lähinnä pakahduttaa tää tarjoutuvien mahdollisuuksien määrä, kaikkea kun ei valitettavasti voi kokeilla. Kyllä se meidän ekonomitaustalla on vain itsestä kiinni, vaikka totta kyllä toki, että tietyt aineet tarjoavat ainakin helpomman lähdön työuralle.
 
Back
Ylös Bottom