Mitä tsetseniassa oikeastaan tapahtuu...eli hirviöt itärajamme takana.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarre55
  • Aloitettu Aloitettu
protsku sanoi:
Hyvä selonteko. Olisiko Suomella sitten varaa lähteä kritisoimaan äänekkäästi Venäjän harjoittamaa politiikkaa kun olemme itse Venäjän rajanaapureita? Luulen että Koiviston ja Ahtisaaren aloittama maltillinen idänpolitiikka on kuitenkin meille parasta.

Mä luulen et maltillinen on jees
elemaufus.jpg

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tämä on hyvä ja tarpeellinen aihe, joka nivoutuu aika saumattomasti nyt käytyyn henkilömiinakeskusteluun.

Suomi on samanlainen pieni venäjän rajanaapuri, jonka kanssa slaavit ovat kahinoineet satoja vuosia. Suomalaisia on sen verran enemmän ja meillä on ollut monessa pahassa paikassa takanamme suurempien tuki (ruåtsi satoja vuosia ja saksa 1900-luvulla) että nykytilanne on hieman erilainen kuin noilla.

Venäjällä kansallismielisyys nostaa päätään, ja siksi meidän pitää olla erittäin tarkkana siitä, että meille ei käy samoin kuin tsetseeneille. Aivan takuuvarmasti vaalimaan tuoltapuolen löytyisi paljon porukkaa, jotka kokevat että suomikin on olennainen osa suur-venäjää ja tulisi liittää ensi tilassa takaisin. (tästä joku venäjällä paljon liikkunut kirjoitti netissä, kuinka tavallisen kansan parissa maanpuolustushenki on kasvamassa ja siellä on huolestuttavaa liikehdintää kansan parissa)

Tsetseenien toiminta ei sekään ole ollut kovin puhtoista, mutta maassa maan tavalla. Kun venäläiset käyttävät silmitöntä väkivaltaa ja terroria siviilejä kohtaan, ei tsetseeneillekään jää muuta vaihtoehtoa. Ja tuolla maailmankolkassa tapahtuu niin paljon väkivaltaa, että siitä ei kukaan ota selvää.

Luin amerikkalaisen raportin, jossa mainittiin että ensimmäisen tsetseenian sodan (90-luvun alussa) aikana joku raiskasi Groznyläisen lastentarhan asukit. Siis lapset! molemmat osapuolet syyttävät tästä toisiaan, paikalliset tietysti venäjän sotilaita ja venäläisten mukaan tsetseenit itse tekivät sen saadakseen siiviliväestön mielipiteen puolelleen. Oli kuka tahansa, ei kovin fiksua touhua.

Vaikka mielipiteeni muslimeja kohtaan ovat hieman negatiivissävyisiä, niin sympatiani tuossa asiassa ovat selkeästi pienen, henkensä ja kulttuurinsa puolesta taistelevan kansan puolella.

protsku sanoi:
Hyvä selonteko. Olisiko Suomella sitten varaa lähteä kritisoimaan äänekkäästi Venäjän harjoittamaa politiikkaa kun olemme itse Venäjän rajanaapureita? Luulen että Koiviston ja Ahtisaaren aloittama maltillinen idänpolitiikka on kuitenkin meille parasta.

Entäs kekkosen ajan "maltillinen idänpolitiikka" kun itänaapuri valitsi meille hallituksetkin?

Calle sanoi:
Entäs kekkosen ajan "maltillinen idänpolitiikka" kun itänaapuri valitsi meille hallituksetkin?

Maassamme vaikuttaa nykyään Koiviston-Ahtisaaren-Halosen -linja.

Näin tänään kuusisaaren halki ajaessani Tuomiojan (tai kaksoisolennon) hölkkäämässä jalkakäytävällä. Hetken leikittelin ajatuksella, että teen u-käännöksen ja käyn juttelemassa herran kanssa.

Minua ihan oikeasti kiinnostaisi tietää, miten hän voi elää niin laput silmillä omissa maailmoissaan, muistellen ystävällismielistä suurvaltanaapuria, joka ei meitä koskaan uhkaa. Siksi emme tarvitse natoa emmekä jalkaväkimiinoja, kohta varmaan ei edes puolustusvoimia.

Olisi kiva tietää, miten kaveri reagoisi. Asiasta voisi kyllä nousta isompi haloo, jos Erkki sattui säikähtämään, kun hänen lenkkituokionsa keskeyttäisi kalju kaveri pilottitakissa, joka tivaisi vastauksia kovalla äänellä.

Saattaisi saada supon peräänsä, jos erkki muistaisi rekkari. Siksi jatkoinkin matkaa kohti huopalahdentietä. Pitäisi varmaan lähettää meili avustajalle, jossa esittäisi kysymykset.

ALi sanoi:
Näin tänään kuusisaaren halki ajaessani Tuomiojan (tai kaksoisolennon) hölkkäämässä jalkakäytävällä. Hetken leikittelin ajatuksella, että teen u-käännöksen ja käyn juttelemassa herran kanssa.

Minua ihan oikeasti kiinnostaisi tietää, miten hän voi elää niin laput silmillä omissa maailmoissaan, muistellen ystävällismielistä suurvaltanaapuria, joka ei meitä koskaan uhkaa. Siksi emme tarvitse natoa emmekä jalkaväkimiinoja, kohta varmaan ei edes puolustusvoimia.

Olisi kiva tietää, miten kaveri reagoisi. Asiasta voisi kyllä nousta isompi haloo, jos Erkki sattui säikähtämään, kun hänen lenkkituokionsa keskeyttäisi kalju kaveri pilottitakissa, joka tivaisi vastauksia kovalla äänellä.

Saattaisi saada supon peräänsä, jos erkki muistaisi rekkari. Siksi jatkoinkin matkaa kohti huopalahdentietä. Pitäisi varmaan lähettää meili avustajalle, jossa esittäisi kysymykset.

Heh. Kalju pilottitakkinen mies voisi herättää Erkin miettimään vahvan puolustuksen tarpeellisuutta... :D

Erkki on 60-luvun punakapinallinen-pahasti vaan jämähtänyt kyseiseen aikaan.

Ja kun laskee mukaan sen, minkälaisia vallankumouksellisia hänen suvustaan löytyy, niin eipä ihme että ryssänperse on nuoltu puhtaaksi jo moneen kertaan.

protsku sanoi:

"Maltillinen poiltiikka" (??) aloitettiin sodan jälkeen. Sitä kutsuttiin Paasikiven-Kekkosen linjaksi.

Nykyisin sitä uskalletaan jo kutsua suomettumisen nimellä. Termion peräisin ulkomailta... ;)

Suomettuminen,paljon käytetty sana,mutta mitä se nyt tarkalleen ottaen tarkoittaa?Miksi juuri suomettuminen,miksei ryssittyminen?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom