Mitä tehdä wanhalla keittiöllä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Inska sanoi:
Vituttaa noi jätemaksut muutenkin, en siis tarkoita nyt kierrätysmaksuja. Ei yhtään ihme että porukka jättää akkuja, öljyjä ja ties mitä muuta paskaa teiden varsille tai kuskaa metsään.

Juuri näiden luontoa vihaavien pihistelijöiden takia kaikki maksavat nyt kierrätysmaksun jo tavaraa ostaessaan. Ehkä parempi näin kokonaisuuden kannalta, mutta huono juttu kaltaisillesi rehellisille ihmisille, jotka maksoivat kierrätysmaksut ajanmukaisesti muutenkin.

Hämmästyttää välillä, kun näkee esim. loisteputken taloyhtiön roskalaatikossa. Otan sen tietysti pois ja vien aikanaan kierrätykseen, kun on seuraavan kerran asiaa. Jotkut ovat näköjään paitsi tyhmiä, myös välinpitämättömiä. Ehkäpä sitten oppivat, kun rätkäistään loisteputkille 3 euron lisämaksu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
eldd sanoi:
Hämmästyttää välillä, kun näkee esim. loisteputken taloyhtiön roskalaatikossa. Otan sen tietysti pois ja vien aikanaan kierrätykseen, kun on seuraavan kerran asiaa. Jotkut ovat näköjään paitsi tyhmiä, myös välinpitämättömiä. Ehkäpä sitten oppivat, kun rätkäistään loisteputkille 3 euron lisämaksu.
Aijaa, onkos sekin jotain ongelmajätettä? Eipä ole kukaan itselleni koskaan kertonut ettei moisia lasiputkia saa laittaa roskikseen, eihän se ole kuitenkaan kuin lasia ja rautaa, kaasu sieltä pääsee jokatapauksessa joskus ilmaan kun se särkyy.

Juu, myönnetään että menihän tuosta summasta n. 200 € kuljetuksiin ja lavan vuokriin. Jätemaksu tais olla 115 €/t ja sitten tuli päälle vielä joku kaatopaikan perusmaksu tms. Ei ollu mitään ongelmajätetä lavoilla kun itse täytin ne.
Oli joku käynyt tuomassa omankin pesukoneen ystävällisesti lavalle. :jahas:

edit: tossa hinnassa oli siis 2:n eri lavan vuokra ja kuljetukset.
Mä olen itse sellainen viherpiipertäjä että mulla on aina auton takakontissa joku vanha akku ja jäteöljytonkkia ja kuskaan niitä aina siellä niinkauan kunnes tulee se ongelmajätteen keräyspäivä kunnalle.

Inska sanoi:
Juu, myönnetään että menihän tuosta summasta n. 200 € kuljetuksiin ja lavan vuokriin. Jätemaksu tais olla 115 €/t ja sitten tuli päälle vielä joku kaatopaikan perusmaksu tms.
Kallista! Itse kyselin jätelavoja vkl vuokrilla kuljetuksineen niin sain hintoja aina 121 eurosta 300 euroon. Pohjaa piti KTK 288e hinnallaan ja halvin tähän mennessä löydetty on Eskolin 121e/vkl.

Inska sanoi:
:offtopic:
Just tuli lasku kahdesta jätelavasta-> melkein 800 €. Ei edes mitään rakennus tai ongelmajätettä vaan ihan roinaa.

Mitä olen antanut itseni ymmärtää, niin just tollainen lajittelematon "roina" on suhteellisen kallista rojua. Halvemmalla selviää, kun lajittelee.

OT vielä en edes tiedä luokitellaanko normaalit patterit ongelmajätteeksi, mutta tiedän että niillekin on paikkansa. Ulkomailla (briteissä) kun alkoi olemaan älytön määrä tyhjiä pattereita kysyin paikalliselta kämppikseltä että mihis täällä nämä viedään. Normiroskikseen, kuulemma. Eivätpä muutkaan tienneet että ei pitäisi roskikseen heittää. no heitettiin sitten roskikseen. Myöhemmin lyösin jostain kilometrien päästä kaupungista jätteenkeräilypisteen.
Eipä ole siis "jätetietous" hyvällä mallilla Euroopassa.

Delmonte sanoi:
Mitä olen antanut itseni ymmärtää, niin just tollainen lajittelematon "roina" on suhteellisen kallista rojua. Halvemmalla selviää, kun lajittelee.

Periaatteessa noinhan se menee. Sekajäteen maksu taitaa olla halvimmsta päästä. Metallista taitaa jopa saada vähän rahaa. Sekajätettä eli roinaa mulla oli pääasiassa ja niin vähän metallia ettei kannattanut ruveta lajittelemaan eli sekaisin vaan. Vielä taitaa tulla yksi lavallinen rakennusjätettä. Kyllä sitä näköjään mahtuu nurkkiin yllättävän paljon roinaa...varsinkin jos ei 50. vuoteen heitä mitään pois. :jahas:

Naene sanoi:
OT vielä en edes tiedä luokitellaanko normaalit patterit ongelmajätteeksi, mutta tiedän että niillekin on paikkansa. Ulkomailla (briteissä) kun alkoi olemaan älytön määrä tyhjiä pattereita kysyin paikalliselta kämppikseltä että mihis täällä nämä viedään. Normiroskikseen, kuulemma. Eivätpä muutkaan tienneet että ei pitäisi roskikseen heittää. no heitettiin sitten roskikseen. Myöhemmin lyösin jostain kilometrien päästä kaupungista jätteenkeräilypisteen.

Taitaa Suomi olla Euroopassa ja koko maailmassa aika kärkipäässä näiden kierrätysmaksujen kanssa. Oikein pahaa tekee kun kattoo vaikkapa Espnajan mallia, nyt niille on jopa tullut lasinkeräyspisteet, mutta muuten KAIKKI lyödään tavalliseen roskikseen. Ja mitkään limsa-, olut-, tai vesipullot eivät ole pantillisia vaan kaikki menee jätteeseen. Oli muuten uskomaton määrä jätettä, mitä 9 hengen porukalta tuli yhdessä vuorokaudessa. Niitä ei helpolla olisi yksinään roskiin kantanut. Eli ei ihme jos maailma kirjaimellisesti hukkuu paskaan.

Menee jo aika pahasti :offtopic: , mutta muutetaan vaikka ketjun otsikkoa jos porukka haluaa tästä kierrätyksestä ja jätteista jauhaa ja tuo keittiöasia on jo loppuunkäsitelty? Mitä ketjun aloittaja on mieltä?

Naene sanoi:

Turha normipattereita Suomessa on mihinkaan keraykseen vieda. Lajittelijat laittaa ne kuitenkin kaatopaikalle. Turhaa homma kaikille, kun viet ne sinne pisteeseen. Eri juttu on tietenkin lyijyakut ja elohopeaa sisaltavat paristot.. Toki jos ei tieda onko ongelmajate, niin ehka sitten on fiksumpi vieda kerayspisteeseen..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom