Mitä teen väärin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Elluu
  • Aloitettu Aloitettu
Moikka,

Tässä olen reilu puoli vuotta tehnyt elämäntaparemppaa. Nainen, ikä 33v, paino aloittaessa marraskuussa hurjat 88,6 kg nyt viimeisin paino tänä aamuna 83,0 kg. Tavoite napata 20 kg pois, eli päästä 6 alkavaan painoon. Halu ja motivaatio siihen kova, ja valmis tekemään melkeinpä mitä vain työtä sen eteen. Aloitin elämäntaparempan muuttamalla ruokavalion, eli kaikki herkut pois (joulun jälkeen olen syönyt kolme kertaa herkkuja, ja nekin olleet hallittuja, eikä "övereitä"). Teen ruuat itse ja pyrin tosi simppeleihin, eli aamu alkaa kaurapuuro+raejuusto+marjat+pähkinä kombolla, sitten syön yleenä jotain riisi+jauheliha/riisi+kana/pasta+jauheliha/peruna+kala sekä salaatti komboja ruuaksi, rahkaa/hedelmät/marjat välipalana ja illalla esim. munakkaan tai uudelleen puuroa. Keskityin alun saamaan ruokarytmin kuntoon ja nopeasti aloin syömään 5 kertaa päivässä ja noin 1800-2000 kaloria per päivä olen syönyt koko tämän ajan. Muutaman kerran syönyt tänä aikana ravintolassa, jossa en ole laskenut kaloreita, mutta tällaiset satunnaiset sattumat pitäisi kyllä sopia elämään jos muuten syö siististi.

Ruokavalion muutosten lisäksi aloitin aika nollasta kuntosalin ja käyn vähintään 3 kertaa viikossa, mutta saatan käydä 5-6 kertaakin. Salilla olen tehnyt kolmijakoisesti. Lisäksi pyöräilen ja lenkkeilen, 2-4 kertaa viikossa näitä. Nukun yleisesti ottaen hyvin. Juon vettä vähintään pari litraa päivässä. Arjessa istun toki paljon työssäni.

Minua mietityttää, että tulokset ovat yli puolen vuoden työhön melko laihat, kun vaa-alla lähtenyt "vaan" noin 6 kiloa. On sekin tottakai saavutus ja aina parempi, mutta mietin, teenkö jotain väärin, kun paino ei putoa tuon nopeampaa? Toki tiedostan, että tuo saliharjoittelun aloittaminen, kun aika nollasta aloitin, varmasti vaikuttaa koska oletan että samaan aikaan lihakset kehittyvät ja voivat nostattaa painoa. Tuntuu silti, että rasva on tosi tiukassa kiinni ja vaikka kuinka yritän, se ei lähde. Kyllä jonkin verran huomaan vaatteissa eroa ja ovat löystyneet, mutta en mitenkään todella merkittävästi.

Olisiko vinkkejä, miten tästä kannattaisi edetä tai mitä voisi alkaa tarkastelemaan? Ja olisiko järkevää ottaa jokin ns. tauko kalorilaskennasta/"dieettaamisesta" - toisaalta pelkään että tässä paino lähtisi uudelleen nousuun. Kaikki vinkit/ideat tervetulleita, koska en oikein itse tiedä mitä seuraavaksi keksisi, että saisi painoa alemmas.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Unohda se vaaka, jos et ole aikaisemmin tehnyt mitään ja sulla on ollut löysää rasvaa 80+ niin siinä menee oma aikansa että se kaikki poistuu, kuten itsekkin sanoit vaatteissa on tapahtunut muutosta, tai niiden sopivuudessa. Jatka treenaamista, mielellään mahdollisimman monipuolisesti. Jos rasvanpudotus on se tärkein puoli, aerobinen puoli korostuu, jos taas lihasten kasvatus, niin salipuoli on tärkeämpi.

Helpointa alussa seurata on ottaa kuvia itsestään peittelemättä mitään vaikka kerran viikossa joka puolelta, älä vedä vatsaa sisään älä etsi hyviä kuvakulmia, raakoja kuvia eestä sivulta ja takaa niin että seisot suorassa ja thats it.

Jos olet 33 vuotta elänyt kuin pellossa, ei se siitä huippumallin mittoihin muutu "vielä puolessa vuodessa".

Joo, kyllä silti aion vaa-alla seurata jossain määrin tilannetta :) Ehkä mittanauha kaveriksi jatkoon ja nuo mainitsemasi valokuvat.

En oo ihan 33 vuotta pellossa elänyt. On taustalla sairastuminen, joka lihottanut ihan todella nopeasti ihan vuodessa parissa (sitä ennen oli normaalipainoinen). Toki en kokonaan laita sen piikkiin, olen itsekin herkutellut ja ruokarytmi on ollut mitä on ollut. Itsellä parannettavaa, mutta sairastuminen ei tilannetta yhtään edesauttanut. Tässä nyt yritän korjata tilannetta :)

Jos sairaus on vaikuttanut metaboliaan, se voi olla myös syy miksi elimistö ei vastaa odotetusti vaivannäköön.
ns. Saatat joutua tekemään enempi töitä kuin joku toinen samoilla numeroilla. Ja kyllä lihakset painavat enempi
kuin rasva! Tsemppiä projektiin!

Moi,
Saatat olla ihan oikeassa, että aineenvaihdunta on mitä on.. Ja olen vakuuttunut, että joku muu saisi näillä muutoksilla+työmäärällä salilla/lenkeillä yms parempia tuloksia mitä minä. Mutta periksi en anna! Jos sitten seuraavassa reilu puolessa vuodessa lähtee toiset 6 kg, niin onhan se jo 12 kg. Hidasta on, mutta olen päättänyt että periksi en anna ja jatkan tiukahkolla ruokavaliolla mihin ei juuri herkut yms. kuulu. Tähän toki jo niin tottunut, että mitään karkkeja, jätskiä yms sokerista ei enää edes kaipaa. Kiitos tsempeistä. Toivottavasti tämä kuitenkin jossain vaiheessa ottaisi vähän tuulta alleen ja nopeutuisi tuo rasvanpoltto.

Moi,
Saatat olla ihan oikeassa, että aineenvaihdunta on mitä on.. Ja olen vakuuttunut, että joku muu saisi näillä muutoksilla+työmäärällä salilla/lenkeillä yms parempia tuloksia mitä minä. Mutta periksi en anna! Jos sitten seuraavassa reilu puolessa vuodessa lähtee toiset 6 kg, niin onhan se jo 12 kg. Hidasta on, mutta olen päättänyt että periksi en anna ja jatkan tiukahkolla ruokavaliolla mihin ei juuri herkut yms. kuulu. Tähän toki jo niin tottunut, että mitään karkkeja, jätskiä yms sokerista ei enää edes kaipaa. Kiitos tsempeistä. Toivottavasti tämä kuitenkin jossain vaiheessa ottaisi vähän tuulta alleen ja nopeutuisi tuo rasvanpoltto.
Jos menee jo ilman karkkeja helposti niin kokeile ketoa :)
Marjoja saa silti popsia ja joitain pähkinöitä. Ruoista vaan lisukkeet rehuiksi ja puurot tunaksi/muniksi!
Mulla on lääkityksen takia kamalia painonnousuja ollut muutama, nyt viimeistä laihduttaessa ketolla 1kk = -9kg, sitten 2kk ilman ketoa = -2kg...

Ruokavalion muutosten lisäksi aloitin aika nollasta kuntosalin ja käyn vähintään 3 kertaa viikossa, mutta saatan käydä 5-6 kertaakin.
Lihaskin on saattanut kasvaa, eli lihasmassan paino noussut. Silloin vaaka näyttää epämieluisia lukemia, kun ajatuksena pudottaa painoa. Tärkeintä on se mitä peilissä näkyy ja juurikin tuo vaatteiden istuvuus. Noiden jälkeen sitten vaa'an lukema. Hitaasti hyvä tulee 💪🏻

Jos ei muuta liikuntaa tule kuin tuo salitreeni, niin kokeileppa päivittäin saada se 10 000 askelta täyteen niin saa kropan metabolia siitä vauhtia. Myös siis niinä päivinä kun on salitreeni, eli joka päivä se 10 000 askelta.

Vaakalukemaa tärkeämpi mittari on se jos yleisesti olo on nykyään fyysisesti ja mentaalisesti energisempi.

Jatka samaan malliin ja tsemppiä!

Jos menee jo ilman karkkeja helposti niin kokeile ketoa :)
Marjoja saa silti popsia ja joitain pähkinöitä. Ruoista vaan lisukkeet rehuiksi ja puurot tunaksi/muniksi!
Mulla on lääkityksen takia kamalia painonnousuja ollut muutama, nyt viimeistä laihduttaessa ketolla 1kk = -9kg, sitten 2kk ilman ketoa = -2kg...
Kiitti, ketoilua voisin kokeilla. Hiilareita aina välillä kyllä vähennellyt, mutta voisi kokeilla ihan täysi keton vielä -enhän tiiä jos en kokeile, miten toimis :) Tää olikin testaamisen arvoinen vinkki <3 Kiitti :)

Jos ei muuta liikuntaa tule kuin tuo salitreeni, niin kokeileppa päivittäin saada se 10 000 askelta täyteen niin saa kropan metabolia siitä vauhtia. Myös siis niinä päivinä kun on salitreeni, eli joka päivä se 10 000 askelta.
Tämäkin hyvä vinkki! Tähän tähtäänkin, tai jos ei ihan 10k, niin edes sellasta 8k askelta päivään :) Parannettavaa siis on, josko sais sen ainakin ma-pe aina tonne 10 000 ni seki olis hyvä alku ja buustais just aineenvaihduntaa :) Kiitti <3

Lihaskin on saattanut kasvaa, eli lihasmassan paino noussut. Silloin vaaka näyttää epämieluisia lukemia, kun ajatuksena pudottaa painoa. Tärkeintä on se mitä peilissä näkyy ja juurikin tuo vaatteiden istuvuus. Noiden jälkeen sitten vaa'an lukema. Hitaasti hyvä tulee 💪🏻
Kiitos <3 Luo toivoa ja kai se niin on, että maltti on lopulta valttia.

Hyvältä vaikuttaa tekeminen kirjoituksen perusteella. Liikuntamäärä kunnossa 3-6 salia ja 2-4 aerobista. Yksi millä saa vaivihtaa hieman kulutusta on arjessa aktiivisuus ja askeleet. Tuo mainuttu 10k tai enemmän askelia per päivä. Auto tahallaan kauemmas parkkiin. Portaat hissin sijasta jne.
Salitreenin tekemisen tason hiljalleen nostaminen. Tekniikat varmasti hyvät ja sitten nousujohteisuutta varsinkin painoihin. Pokkana vaan lisää painoa. Onhan failure tuttu piste lähes joka liikkeessä?

Näiden jälkeen pitää vaan rueta vähitellen tiputtamaan energiamäärää. Proteiinit säilyttäen korkealla 2g/painokilo tasolla ja muista makroista vähentäen.

Hyvältä vaikuttaa tekeminen kirjoituksen perusteella. Liikuntamäärä kunnossa 3-6 salia ja 2-4 aerobista. Yksi millä saa vaivihtaa hieman kulutusta on arjessa aktiivisuus ja askeleet. Tuo mainuttu 10k tai enemmän askelia per päivä. Auto tahallaan kauemmas parkkiin. Portaat hissin sijasta jne.
Salitreenin tekemisen tason hiljalleen nostaminen. Tekniikat varmasti hyvät ja sitten nousujohteisuutta varsinkin painoihin. Pokkana vaan lisää painoa. Onhan failure tuttu piste lähes joka liikkeessä?

Näiden jälkeen pitää vaan rueta vähitellen tiputtamaan energiamäärää. Proteiinit säilyttäen korkealla 2g/painokilo tasolla ja muista makroista vähentäen.
Kiitti <3 Autoa mulla ei oo, eli tulee sen puolesta onneksi askelia ja hyötyliikuntaa, mutta ehdottomasti arkiliikuntaa pitää vaivihkaa lisätä kun päivät menee istuen. Ja juu, painoja oon pyrkinyt lisäämään koko ajan ja tekemään failureen. Ja oikeeseen failureen enkä siihen kun pää ekan kerran sanoo ettei jaksa. Kiitos hyvistä vinkeistä :)

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Siis 3-6 salitreeniä viikkoon missä tehdään failureen asti sarjat, ja siihen päälle 2-4 aerobista viikkoon? Minusta tuo kuulostaa puolen vuoden pohjaharjoittelulla ihan hurjalta määrältä. Tietämättä nyt tarkemmin asiasta kuulostaa, että palautuminen voi olla ihan mitä vaan ja kroppa saattaa lyödä säästöliekkiä. Ehkä kannattaisi pistää kaikki treenit tarkalleen ylös ja avata hommaa vähän jonkun pätevän personal trainerin kanssa.

Alkuunsahan sitä tietty tuntuu että kun niitä tuloksia haluaa, niin pää sanoo että treenata pitäisi melkein jatkuvalla syötöllä. Liika treeni voi kuitenkin kääntyä helposti itseään vastaan ja palautumisen laiminlyöminen syö saavutuksia hyvin tehokkaasti. Vähemmän mutta fiksummin tekemällä voi saada parempia tuloksia, tai ainakin ihan yhtä hyviä.

Kirjaatko miten tarkasti treenit ja syömiset ylös? Pystytkö postaamaan vaikka tänne niitä? Helposti käy niin, että arvioi treenimäärät ja niiden kovuuden ja ruuan määrän yms. pieleen jos ei pidä tarkkaa kirjaa.

Mjuu, kellolla siis oon mitannut treenejä ja sitten appiin kirjannut välillä ylös tuloksia/painoja, niin näkee mihin saanut lisättyä painoja jne.

Ruokailun suhteen oon käyttänyt semmosta ku FatSecret ja laskenut sillä että päivään tulee se 1800-2000 kaloria. Ja joku vanha ravinto-ohjelma mulla oli, missä siis käytännössä on vaihtoehdot hiilarille/protskulle/rasvalle ja valitsen niistä. Siinä ohjelmassakin siis se on tehty 1800 kaloria/per päivä. Niiden mukaan mä oon mennyt.

Mjuu, kellolla siis oon mitannut treenejä ja sitten appiin kirjannut välillä ylös tuloksia/painoja, niin näkee mihin saanut lisättyä painoja jne.

Ruokailun suhteen oon käyttänyt semmosta ku FatSecret ja laskenut sillä että päivään tulee se 1800-2000 kaloria. Ja joku vanha ravinto-ohjelma mulla oli, missä siis käytännössä on vaihtoehdot hiilarille/protskulle/rasvalle ja valitsen niistä. Siinä ohjelmassakin siis se on tehty 1800 kaloria/per päivä. Niiden mukaan mä oon mennyt.

Itse rupeisin tiputtamaan energiaa vaan alemmaksi pitäen protskus ylhäällä. Liikkuminen on jo vähintään riittävällä tasolla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom