Mitä teen väärin?!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen parikymppinen tyttö, 160 cm, 52,3 kg ja rasvaprosenttini oli viimeksi mitattuna ~33%.
Aloitin vuoden alussa projektin kohti tiiviimpää kroppaa, eli tähän mennessä treeniä ja dieettiä on takana noin 7 viikkoa. Liityin alkuvuonna uuden kuntosalin jäseneksi ja sain liittymislahjaksi 3 personal trainer -tapaamista. Tavoitteeni ei ole niinkään pudottaa painoa, vaan nimenomaan pienentää rasvaprosenttia ja mahdollisesti myös kasvattaa lihaksia. Saada siis senttejä katoamaan vartalolta. Personal trainerini teki minulle yksijakoisen treeniohjelman, jonka teen salilla 3 kertaa viikossa. Sen lisäksi käyn vähintään yhdellä ohjatulla tunnilla viikossa, yleensä stepissä. En kuitenkaan saanut pt:ltä mitään ruokasuunnitelmaa, mikä on mielestäni outoa. Lisäksi pt ohjeisti, että jos haluan saada senttejä pois kropasta painoa pudottamatta, niin minun tulisi syödä vuorokaudessa tasan sen verran minkä kulutankin. Voiko olla näin? Ei mene mulle jakeluun. Olen käsittänyt että rasvaprosenttia on mahdollista pienentää ainoastaan miinuskaloreilla?

Tässä vielä normaali päivän ruokailu:

kaurapuuro + margariini

ruisleipä + margariini + kalkkunaleikkele + kurkku

profeel-proteiinijuoma + banaani

broileria + keitettyä parsakaalia + raejuustoa

maitorahka + mehukeitto + soijalesitiini + vadelmia + omenaa

Kalorit pysyvät joka päivä noin 1400 kcal. Kysymys kuuluukin, että mitä hittoa teen väärin? En ole vieläkään saanut mitään tuloksia aikaiseksi. Alkupaino oli 53,0 kg, josta se tippui parissa viikossa 51,5 kiloon, mutta on nyt taas noussut 52,3 kiloon. Senttejä ei ole lähtenyt yhtään mistään, eikä kroppa näytä eikä tunnu muutenkaan yhtään kiinteämmältä. Alkaa pikkuhiljaa turhauttamaan ja tekee mieli luovuttaa...

Auttakaa, kiitos!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Rasvaprosentin lasku on sama asia kun painonlasku. Ei kyl 160cm ja 52kg voi olla kaameesti tiputeltavaa. Oma muija oli ainaki ihan anorektinen ku oli 45kg ja 155cm.

Zone-sarja -42%
Hidasta puuhaa. Parhaan tuloksen saat ku et koko ajan ajattele sitä, että ei mitään tapahdu. 7 viikkoa on kuitenkin lyhyt aika joten koita nyt vähintään kesään asti jaksaa yrittää. Tuskimpa teet mitään väärin. Paino ei tipu koska rasva lähtee, mutta lihasta tulee tilalle. Sama mitoilla. Varsinkin kun sinulla ei ole taustalla hirveästi sitä rasvaa. Voimatasojen noustessa voit olla varma, että jotain on tapahtunut.

Toisaalta voi olla myös mahdollista, että treenaat kuten 80% naisista eli istut reiden loitonnus laitteessa ja treenaat ilman painoa samaan aikaan kun tekstaat kaverillesi illan ryyppysuunnitelmat. Stereotypia.

Onnea!

Ei todellakaan näin. Rasvaprosentti voi laskea vaikka paino nousisi.
Just näin. Ja vielä niin että vaikka rasvan määrä pysyy samana, mutta lihasta tulee lisää, niin rasvaprosentti pienenee.

Mutta mutta... Ihmetyttää kyllä jos noilla mitoilla rasvaprosentti on 33. Toihan on just eikä melkein ihannepaino. Tai sitten henkilö on joku ihme friikki jolla on anorektikon lihakset ja päällä laardia. Enpä kyllä usko.

Tällänen kehon muokkaaminen on hidasta hommaa, mutta jos ei parin kolmen kuukauden kuluessa mitään eroa ole niin sulla kusee joku seuraavista vaihtoehdoista: treeni, lepo tai ravinto. Ravintopuolesta on vaikea sanoa, kun et laittanut määriä ylös. Proteiinia saa lätkiä todennäköisesti lisää joka aterialle ja jos toi broilerisetti on treenin jälkeinen ateria, niin siihen hiilaria kaveriksi. Treeni voi olla ok, mutta todennäköisesti asiat tehdään väärin. Aika usein noiden ketjusalien pt:t rakentaa ohjelman väärin siinä mielessä, että ohjelman perusta ei ole niissä raskaissa perusliikkeissä ja toisaalta liikkeen suoritustapa neuvotaan päin helvettiä. Yleensä opettaminen tapahtuu sitä kautta, että miten päin laitteeseen istutaan ja mistä vedetään tai työnnetään, kun pitäisi opettaa miten kropan ja lihaksen pitää liikkua siinä liikkeen aikana ja pitäisi perustella miksi se on tärkeää. Levosta nyt riittää sanoa, että kunhan nukkuu tarpeeksi eikä treenaa liikaa ja muistaa lihashuollon. Aloittelijalla kovin usein lepo ole rajoittava tekijä.

Kiitos vastauksista!

Mulla on mitattu toi rasvaprosentti 2 kertaa sellasella jollain Omron vaa'alla, ja molempina kertona näyttäny tulokseksi 33%. Tiedän ettei se oo mikään maailman luotettavin keino mitata kehonkoostumusta, mutta luulen että se on aika lähellä totuutta kuitenkin. Olen todellakin ns. "laihaläski", koska oon sairastanut anoreksian vuosia sitten.. sen seurauksena varmaan kaikki lihakset lähti ja kun parantuminen alkoi, niin tottakai sitä tuli enemmän rasvaa kroppaan. Juurikin tämän takia en haluaisi painoa tiputtaa.
Oon kuitenkin menossa kahden viikon päästä Inbody-kehonkoostumusmittaukseen, onko teillä kokemusta sen luotettavuudesta? Siitä ainakin saan kattavamman tiedon rasvan ja lihasten suhteesta ja myös siitä kuinka paljon oikeasti kulutan vuorokaudessa.

Back
Ylös Bottom