Mitä teen väärin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Urpåå
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onkelmana nyt se, että penkkipunnerrusta suorittaessa voimat loppuvat kesken, niin pienillä kuin isoillakin painoilla, eli en saa suoritettua sarjaa loppuun.
Lihaksissa ei tunnu miltään, missään vaiheessa, mutta silti sarja tyssää kuin seinään. Tuntuu siltä kuin liikkeestä puuttuisi tietynlainen "vääntö" kokonaan. Tekniikan ei pitäisi olla täysin pielessä(?), sillä tätäkin liikettä on tullut harjoiteltua personal trainerin avustuksella.
Ja jos nyt en edes teidän ohjeiden avulla kykene tekemään liikettä oikein, niin olisiko penkkipunnerrukselle mahdollisesti jotakin korvaavaa liikettä?

Ps. Olen kyllä lukenut joitakin tekstejä täältä, liittyen tuohon penan oikeanlaiseen suoritukseen, mutta niistä ei tuntunut olevan apua

^Paljonko penkki nyt? Jos lukema on kaksinumeroinen, niin älä mieti missä lihaksissa se tuntuu vaan keskity saamaan niitä sarjapainoja ylöspäin. Lihakset kasvavat kyllä voimien mukana ja se sarjakestävyyskin paranee treenaamalla. Ylipäätänsä nuo oireet kuulostavat enemmän tottumattomuudelta ja huonolta kunnolta kuin tekniikkaongelmalta. Ajan myötä se tuntuma lihaksiinkin löytyy kyllä. (Tietenkin tekniikan on turvallisuudenkin takia pakko olla suunnilleen kunnossa, mutta jos sen on joku osaava katsonut läpi niin OK).

IMO on yksi yleisimpiä ja hölmöimpiä aloittelijoiden virheitä hifistellä jollain lihastuntumalla raskaissa perusliikkeissäkin, vaikka voimatasot olisivat jostain varpusen ja pikkutytön välimailta. Treenitausta ei käy ilmi kirjoituksesta, mutta oletan rivien välistä sen olevan varsin lyhyt.

Varmaan myös yksi syy ongelmaani on se, että en uskalla laittaa "kunnollisia" painoja, jos kukaan ei ole varmistamassa (hyvä, jos edes varmistajankaan kanssa).
Ja oikeaan meni, eli treenitaustani on vielä mitättömän lyhyt, joten periaatteessa turha minun on sanoa ettei pena tunnu missään, varmaan sitten ajan kanssa ja lihaskestävyyden parantuessa sujuu tuo pena vähän paremmin(?).
Ja tuohon kysymykseen, että paljonko penkki on nyt, niin vastaisin, että riittävästi. Ikäisekseni tulos on mielestäni hyvästä päästä, koska monilla n. vuoden salilla käyneillä kavereillani on aikas samat tulokset.

Hyvin voisi ollakin, mutta mikä lasketaan heikkoudeksi? Ojentajien sarjapainot taljalla on 30kg, 2 sarjaa ja 10-15 toistoa sarjassa. Itse en osaa tuosta arvioida mitään, kun en tiedä yhtään mitään muiden tuloksista kyseisessä liikkeessä, joten joku viisaampi saa luvan arvioida sen puolestani..

Hyvin voisi ollakin, mutta mikä lasketaan heikkoudeksi? Ojentajien sarjapainot taljalla on 30kg, 2 sarjaa ja 10-15 toistoa sarjassa. Itse en osaa tuosta arvioida mitään, kun en tiedä yhtään mitään muiden tuloksista kyseisessä liikkeessä, joten joku viisaampi saa luvan arvioida sen puolestani..

Ojentajapunnerrus taljassa on aika huono mittari, siinä kun helposti juntataan ihan muilla lihaksilla ne painot loppuun. Miksi ihmeessä et voi vain vastata siihen penatulokseen kilomäärällä ja niillä sarjoilla mitä teet? Ei ketään täällä ala mollaamaan, vaikka kyse olisi jostain 50kg:stä. Vaikea sitä on neuvoa tai etsiä syytä, jos ei edes tiedetä montako sarjaa teet ja millaisilla painoilla. Siulla voi olla yksinkertaisesti ihan liian pitkät sarjat ja lihaskestävyys ei riitä, mutta sitä on mahdoton sanoa jos et kerro millainen se siun penkkiosiosi on.

Teen ensin pelkällä tangolla 20 toistoa lämmittelyksi, sitten 40kgx15, jonka jälkeen 50kgx7-12. Maksimi penkissä on 80kg.

Ei muutakun treeniä vaan. Mä en ole oikein koskaan saanut penkkiä tuntumaan kunnolla rinnassa, vaikka pari vuotta on jo treenattu ja tekniikka penkissä on hyvä. Liikeen jälkeen sitten kyllä tuntuu veri tisseissä.

Se "tuntuma" alkaa kyllä löytymään niihin lihaksiin sitä myötä kun ne kasvaa ja hermottuu :)

Itellä tulee tup "tyssää ku seinään" -ilmiö aina jos vedän ekat sarjat liian loppuun asti. Esim. eka on menny vaikka 80kgx8 ja jos se oli raskas ni seuraava saattaaki tyssätä jo 4 toiston kohdalle. Jos sulla ei kuitenkaan tunnu "missään" niin tuskin on sitte tuostakaan kiinni eli varmaan ihan tottumattomuutta. Katoppa parin kuukauden päästä, veikkaan että luonnistuu jo paljon paremmin :)

Mulla oli joskus kutakuinkin sama, musta 25 kilolla tuli 12, 30 taas kymppi. Mutta, se ei ollut jutun pointti.
Ala tekemään esimerkiksi ranskalaista punnerrus ojetajille tai tee normia ja kapeaa penkkiä vuorotellen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Teen ensin pelkällä tangolla 20 toistoa lämmittelyksi, sitten 40kgx15, jonka jälkeen 50kgx7-12. Maksimi penkissä on 80kg.

Millaiset tauot? Onko muuta lämmittelyä kuin tuo 20 toistoa tangolla? Mie ainakin poljen ensin kuntopyörää, sen jälkeen vedetään tangolla lämpöä, väännetään pienellä kässärillä vipareita ja kiertäjäkalvosimia ja sitten vasta aletaan penkkaamaan. Auttoi ainakin itsellä huomattavasti kun ne olkapäät sai kunnolla lämpiämään. Toisekseen, millainen se siun penkkisarja edes pitäisi olla? Jos toi 40kg on vielä lämmittelyä niin tiputtaisin sen vaikka kahdeksaan toistoon ja sitten tekisin 3x6 työsarjan. Liian pitkät lämmittelysarjatkin syö sitä tehoa.

Varmaan myös yksi syy ongelmaani on se, että en uskalla laittaa "kunnollisia" painoja, jos kukaan ei ole varmistamassa (hyvä, jos edes varmistajankaan kanssa).

Tämä on takuulla enemmän kehitystä estävä tekijä kuin riittämätön tuntuma

Ja oikeaan meni, eli treenitaustani on vielä mitättömän lyhyt, joten periaatteessa turha minun on sanoa ettei pena tunnu missään, varmaan sitten ajan kanssa ja lihaskestävyyden parantuessa sujuu tuo pena vähän paremmin(?).

Juuri näin. Perustreeniä ja perusasioita riittävästi alle, eri penkkiversioilla kikkailu ja muut hienoudet vuoroon vasta sitten.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom