Mitä teen väärin, kun lihakseni eivät ole kipeät seuraavana päivänä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tipsuu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen yrittänyt lukea aloittelijoiden ketjuja, mutta tuloksetta :/

Minua siis mietityttää se, että miksi lihakseni eivät kipeydy treenin jälkeen :D Monista kipeytyminen on ärsyttävää, mutta olen ruvennut itse
ajattelemaan, että kipeytymisen puute voi varmaan vaikuttaa kehitykseen negatiivisesti.
Esimerkiksi kun treenaan peppua ja nousen laitteesta, jossa jalkoja tulee työntää vuorotellen taaksepäin, peppu tuntuu silloin sarjojen jälkeen
olevan tosi pumpissa. Ajattelen, että huomenna voi vähän kyllä tuntua. Kuitenkin seuraavana päivänä: ei tunnu mitään. Menen taas salille.
Teen sarjat ja peppu tuntuu olevan tosi treenattu ja näin :D Eikä vieläkään seuraavana päivänä mitään. Pidän vielä toisen välipäivän putkeen, mutta silloinkaan
ei tunnu mitään lihaksissa vieläkään. Sama tapahtuu muissa laitteissa. Olen aloittelija, alipainoinen nainen, mutta seuraavana päivänä ei tunnu kauheasti missään,
ei edes vaikka esim. jalkaprässissä olisi tehnyt 90kg:lla sarjoja.

Teenkö lämmittelyt jotenkin huonosti vai mikä tämän aiheuttaa?!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Lihaskivut, domssit yms. seuraavana päivänä eivät ole välttämättömiä.

edit. ja tän olisi myös voinut laittaa ''aloittelijan peruskysymykset'' -ketjuun.

a) Kipu ei ole kehityksen indikaattori. Nousevatko sarjapainot ja kehittyykö kroppa haluttuun suuntaan?

b) Tuosta saa kuvan, että treenaat pääosin laitteissa ja luultavasti naisten tyypilliseen tapaan mukavuusalueella pitkää sarjaa pumppaillen. Ei silloin tarvitse ihmetellä, miksi treeni ei tunnu missään sen jälkeen kun se sarjan jälkeinen hapotus on mennyt ohitse. Raskaita vapaapainoliikkeitä peliin niin alkaa tuntumaankin.

Kuulee vastaavaa puhetta salilla aika paljonkin, varsinkin naisilta. Useampaankin kertaan olen sitten mennyt auttamaan ja käskenyt laittaa sellaiset painot, jolla saa kymmenen toistoa, katsonut sarjan ja kaksin-kolminkertaistanut painot ja käskenyt tehdä saman verran toistoja. Joka kerta sieltä on ne vaadittavat kymmenen tullut, mutta tällä kertaa tiukasti, ehkä muutamalla rest pausella höystettynä.

Summa summarum: Lisää romua, lisää intensiteettiä.

a) Kipu ei ole kehityksen indikaattori.

Tällä lailla.

Edellisiin ei korjattavaa, mutta lisättävää: Lihaksista kai puuttuu vielä hermotus, jolla niistä saisi kunnolla tehoa irti, tai sitten elimistöllä on joku suojamekanismi joka aloittelijalla liiankin tiukasti rajoittaa voimankäyttöä. Ainakin minulla sarjapainot tulivat aluksi hyvin nopeasti ylöspäin, eikä ihan alkuunsa tuntunut oikein miltään sarjan jälkeen, vaikka sarja tuntui olevan maksimiteholla. Aika äkkiä tuosta vaiheesta menee ohi.

Ja tosiaan isommilla liikkeillä, lähinnä vapailla painoilla, saa enemmän tulosta.

Ei mullakaan tule lihakset kipeäksi vaikka voin vakuuttaa että treenit on herrajumala kovia. On harvassa ne kerrat että muistan paikkojen olevan kipeät. Tai ehkä en vain valita..

Zone-sarja -42%
Nuo laite nitkuttelut on vähän tommosia... leluja muutenkin. Kokeileppa vaikka kyykkyä ja suorin jaloin maastavetoa seuraavassa pepputreenissä. Tekniikoihin löytyy varmasti forumilta ohjeita ja videoita, sjmv tekniikka varsinkin on vaikea alkuun sisäistää, mutta kun sen saat kohdalleen niin pitäisi olla takareidet ja pakarat hellänä.

Viimeistään kun ikää tulee, voimat kasvaa, asenne kasvaa ja kangistut, niin lihasarkuutta tulle 1-3 vuorokautta tosi kovan lihaksia lähes ääriasentoihin venyttävän, varsinkin hieman uuden harjoituksen jälkeen. Erityisesti tuo "negatiivinen" vaihe eli yleensä laskuvaihe (eksentrinen) tuottaa lihaksiin mikrovaurioita ja muutoksia, joihin vapaat hermopäätteet reagoivat kuljettaen kipuaistimuksen aivoihin ;) Tietyt lihakset ärtyvät enemmän kuin toiset. Ilman lihasten mikrovaurioitakin lihakset kasvaa, no problem (esim. Schoenfeld). Mutta no pain, (yleensä) smaller gain!

Nuo laite nitkuttelut on vähän tommosia... leluja muutenkin. Kokeileppa vaikka kyykkyä ja suorin jaloin maastavetoa seuraavassa pepputreenissä. Tekniikoihin löytyy varmasti forumilta ohjeita ja videoita, sjmv tekniikka varsinkin on vaikea alkuun sisäistää, mutta kun sen saat kohdalleen niin pitäisi olla takareidet ja pakarat hellänä.

Kylläpä laitteillakin saa revittyä itsensä kipeäksi - lähinnä siinä vaiheessa tulee ns. ongelmia kun painot loppuvat kesken. Laitteella liike on eristävämpi, mutta samaan tapaan yleensä sieltä löytyy haastava vastus.

Tietty vapailla painoilla esim. kyykkäillessä tukevat lihakset joutuvat enempi töihin, eivätkä painotkaan heti lopu :D

Viimeistään kun ikää tulee, voimat kasvaa, asenne kasvaa ja kangistut, niin lihasarkuutta tulle 1-3 vuorokautta tosi kovan lihaksia lähes ääriasentoihin venyttävän, varsinkin hieman uuden harjoituksen jälkeen. Erityisesti tuo "negatiivinen" vaihe eli yleensä laskuvaihe (eksentrinen) tuottaa lihaksiin mikrovaurioita ja muutoksia, joihin vapaat hermopäätteet reagoivat kuljettaen kipuaistimuksen aivoihin ;) Tietyt lihakset ärtyvät enemmän kuin toiset. Ilman lihasten mikrovaurioitakin lihakset kasvaa, no problem (esim. Schoenfeld). Mutta no pain, (yleensä) smaller gain!

Mielenkiintoinen vastaus ...:D En sitten tiedä onko tää hyvä vai huono juttu :D...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse toivoisin ettei tulisi, varsinkin jalkojen domsit on ikävän kovia, ja nyt kun juoksee niin haittaavat kyllä siinä. Ne eivät edes kerro palautumisesta sinänsä, monesti kipeänä vielä kolmen päivän jälkeen kun on jo maven vuoro mutta ei näy voima hävikkiä vaikka tuolilta nouseminen sattuu takareisiin.

Yksi hyvä puoli noissa on: jos on vaikea hahmottaa esim. miten selkä työskentelee leuanvedossa niin eka pistää kyseisen lihakset kipeäksi ja seuraavana päivänä voi opetella tekemään liikkeen kohde lihaksella, koska sen varmasti huomaa kun osuu kohdalleen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom