mitä olisit tehnyt toisin?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Päivääkään en vaihtais pois. Ei oo harmittanu vaikka en alottanu punttia aikasemmin tai, että oisin treenannu väärin. Kaikki on ollu opettavaista. Ja opitaan, joka päivä lisää :cool:

Siinä!

Originally posted by sokka
Päivääkään en vaihtais pois. Ei oo harmittanu vaikka en alottanu punttia aikasemmin tai, että oisin treenannu väärin. Kaikki on ollu opettavaista. Ja opitaan, joka päivä lisää :cool:

Tiivistäen: siinä se on. Virheiden etsimisestä ja havaitsemisesta on apua enemmän muille kuin itselle, mutta kun nämä "viisaat" kaksikymppiset mega-hyper-super-duty -penkkaajat eivät usko kuin sitä roinalla itsensä muodottomaksi turvottanutta kansainvälistä staraa, joka kehottaa runttaamaan 30 tonnia romua kolmesti viikossa.

Syön. Lepään. Treenaan.
Syön monipuolisesti, erilaisia proteiini- ja ravintolisiä sekä hivenaineita käyttäen.
Lepään venyttelyn ja hieronnan jälkeen riittävästi, jotta kroppa ja keskushermosto ovat palautuneet.
Treenaan lämmittelyn jälkeen tehokkaasti enkä jää asumaan salille.

Sen olen oppinut.

Originally posted by Rock^
Onhan äidin kohdussakin se kehitys erittäin korkeatasoista mutta puhutaan että liian aikaisessa vaiheessa aloitettu raskas punttiharjoittelu häiritsee joitakin toimintoja kuten pituuskasvua.
jos se ei muita toimintoja häiritse niin ei haittaa mitään. en varmaan enää muutenkaan kasvaisi paljoa pituutta ja nyt tätä on turha lopettaakkaan pariksi vuodeksi. hulluksihan siinä tulee

kaverit kyllä jaksaa vittuilla siitä etten kasva enää :D

ei muuten näytä kovin hyvältä... aloitin suht nuorena, en syö omasta mielestäni tarpeeksi, en jaksa venytellä... mitähän tästäkin tulee :( . kai se olis otettava itseään niskasta kiinni ja alettava venyttelemään ja syömään :mad:

Olisin aloittanut "isojen" painojen käytön treeneissä myöhemmin ja keskittynyt kasvuiässä vähän pitempiin sarjoihin ja yleiskunnon kehittämiseen. Saattaisin olla nyt jonkun verran pidempi kuin nykyiset 174 cm. Kehitystä on tosin tullut ihan mukavasti, mutta pitempään varteen olisi saanut pakattua paljon enemmän lihaa.
Naisetkin tuntuvat etsivän pitkiä ja komeita miehiä, mutta nyt olen valitettavasti vain komea :D .

Ravintopuolta ei olisi oikein voinut mitenkään tehdä toisin, koska niin kauan, kun olin rahallisesti riippuvainen vanhemmistani, niin lisäravinteiden ja vähärasvaisen lihan yms. syömistä ei voinut harrastaa mitenkään hirveästi.

Lisäksi olisin välttänyt loukkaantumiseni(olen telonut olkapääni kolmesti, penkissä tottakai, seurauksena pitkä jakso kevyttä pumppailua), jotka ovat johtuneet liian isoista treenipainoista ja huonosta tekniikasta. Niinkuin sanotaan, niin kolmas kerta toden sanoo, joten ehkä olen nyt viimein tajunnut, etteivät maksimikolmoset penkissä ole yhteensopivia olkapäideni kanssa. Viimeisin kolmonen oli 140 kilolla, valitettavasti olkapää tuli siitä niin kipeäksi, etten koskaan päässyt kokeilemaan maksimiykköstä kuntohuippuni kohdalla.

Niin ja kolmivuorotyö ja treenaus eivät ainakaan itselläni oikein sopineet yhteen. Yövuorojen(klo 23-07) jälkeen en saanut nukuttua kunnolla päivällä ja niiden jälkeen olin lähes poikkeuksetta kevyessä ylikunnossa.

kyllä se lepo mullakin monesti unohtui, kun luuli että mitä enempi reeniä -> sen enemmän kehitystä, eli viitenä päivänä viikossa ja monesti liian lyhkäsiä sarjoja isoilla painoilla.

Itse alotin 15- vuotiaana, ja tein sen virheen, että luulin 2 kuukautta reenanneita kavereitani asiantuntijoiksi ja heidän ohjeiden mukaan tahkosin penkkiä 4-5 kertaa viikossa, enkä sitten juuri muuta tehnykkaan, paitti vähän scott-habaa ja niskantakaa punnerrusta. VITTU KUN SITÄ IHMINEN VOI OLLA TYHMÄ, mutta jotenkin se tuntu hienolta, kun ysi luokalla aivan karseella paskatyylillä sai satkun tuupattua.

Varmaan tätä perua on sitten huonot jalat ja heikonpuoleinen selkä verrattuna penkkiin ja rinta/olkapäihin ja tällainen "lihastasapaino" varmaan sitten jää päälle koko loppuelämäksi, kun en penkkireeniä meinaa lopettaa.

Nyt jos saisin aloittaa uudestaan, niin lukisin pakkotoisto.com: a ja kysyisin neuvoa joltain oikeelta gurulta kokonaisvaltaisesta harjoittelusta.

Alussa tuli treenattua aivan liikaa punttia, lenkkiä, aerobicciä jne. Tärkein oppi oli treeniin liittyen se, kun minulle opetettiin kuinka treenataan KOVAA. Eli silleen, että oikeasti tuntuu.

Lisäksi alussa söin liikaa hiilareita ja liian rasvattomasti ja proteiineista ei tietoakaan. Onneksi olin kuitenkin sen verran kiinnostunut, tavoitteet selvillä ja hyvät opettajat lähellä, niin ei kovin montaa vuotta mennyt hukkaan. Tosin koko ajanhan tässä itsestään uutta oppii, mutta perusasiat on kunnossa.

Hohhoijjaa, täällä jampat harmittelee, kun tuli aloitettua puntin heivaaminen "vasta" 15-vuotiaana. Ite mätin sulista hartaasti siinä 16-18-v, eikä ois tullu mieleenkään punttireeni.

Mä aloitin typerästi siinä 21-vuotiaana, ja järkevästi ehkä siinä 23-vuotiaana (raskas maastanosto kehiin, muutenkin monipuolisempaa reeniä). Syöny oon järkevästi ehkä kolmisen vuotta nyt, mutta edelleen tuottaa suuria vaikeuksia syödä määrällisesti tarpeeksi.

Eli: aloittaisin punttireenin esim. 16-vuotiaana (tai ehkä pari vuotta aiemminkin) ja söisin pirun paljon enemmän (erit. protskua ja hyviä rasvoja).

Ääh, turha jossitella. Virheistään pitää vaan oppia ja toimia järkevämmin tulevaisuudessa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Iivili
Hohhoijjaa, täällä jampat harmittelee, kun tuli aloitettua puntin heivaaminen "vasta" 15-vuotiaana. Ite mätin sulista hartaasti siinä 16-18-v, eikä ois tullu mieleenkään punttireeni.
Sama vika, vielä joku neljä vuotta sitten parikymppisenä vittuilin puntilla käyville kavereilleni että että onko teillä heikko itsetunto, pieni muna etc. kun pitää salilla käydä pelleilemässä. Nyt on sitten samassa "suossa" itekin. :rolleyes:

Originally posted by Rock^
Onhan äidin kohdussakin se kehitys erittäin korkeatasoista mutta puhutaan että liian aikaisessa vaiheessa aloitettu raskas punttiharjoittelu häiritsee joitakin toimintoja kuten pituuskasvua.

Ja olenpa lukenut että voimakkaat lihakset murrosiässä aiheuttavat sen että penis ei kasva niin isoksi kuin geenit sallisivat. Kasvaa kuitenkin normaaliin rajoihin. Mene ja tiedä....

Hm, ainakin nämä asiat:

- olisin treenannut kovaa alusta asti, nyt meni vuosikausia (jopa 10vee :( ) tietämättömyydestä johtuvaan nysväämiseen

- olisin syönyt kunnolla, nyt tuhraantui vuositolkulla aikaa liian vähillä kaloreilla kärvistelyyn ja muutenkin ruokavalio oli pitkään syvältä ja poikittain

... no siinähän ne tärkeimmät tulivatkin, ei ihme ettei tulosta oikein tahtonut aikaisemmin tulla... :rolleyes:

Originally posted by Pomme
Ja olenpa lukenut että voimakkaat lihakset murrosiässä aiheuttavat sen että penis ei kasva niin isoksi kuin geenit sallisivat. Kasvaa kuitenkin normaaliin rajoihin. Mene ja tiedä....

IIK! Voitko selventää? Siis salilla hankitut lihakset vai luonnostaan vahvat lihakset aiheuttaa moista. Mä alotin 15-vuotiaana, oisko kantsinu odottaa pari vuotta ja mikä on se just väärä ikä alottaa, että sladdi ei kasva?

Paskapuhetta!

Kova kyykkääminen murrosiässä aiheuttaa vain sen että penis näyttää pienemmältä! Tämä taas johtuu siitä että reidet on niin saakelin paksut :kippis1:

Topicia - Alkuun tuli treenattua kyllä ihan ok. Eli määrällisesti paljon mutta tehollisesti vähän. Se minkä tekisin toisin olisi syöminen. Eli en antaisi murrosiän epävarmuuden estää itseäni syömästä aina ja kaikkea!

Tuli nääs treenattua ja yritin laihduttaa samalla. Ei oikeen kumpikaan onnistunu...

EAT MORE!!

Mä oon nyt täyttämässä 16 ja alotin just punttitreenin. Ohjelma ja treeni hakee vielä "vähän" itseään, mutta tekniikat on kyllä aika hyvin hallussa, kun joskus pienenä poikana :D kävin salilla ehkä vuoden, tehden liikkeet päin vittua ja sillon kyllä kokeneemmat opasti ilman mitään erityistä pyyntöä. Kai se vaan on näyttäny niin kauheelta touhulta.

Mutta joo... Nyt kun oon teidän viisaampien mielipiteitä lukenut, niin vähän sen perusteella punttielämääni muokkaan. Koitan nukkua niin paljon kuin mahdollista (pituuskasvua vielä max. 8cm), treenata sopivin väliajoin ja oikeen pituisilla sarjoilla + sopivilla toistomäärillä ja syödä ihan eläimenä. Oon kyllä nyt huomannu, kun oon ruvennu puntilla käymään, että ruoka on ruvennut maistumaan. Syön varmaan tuplasti entiseen verrattuna, enkä edes mitenkään pakosta... Saattaa kyllä kasvukin siihen vaikuttaa... :rolleyes:

Niin, mitä olisin tehnyt toisin. Nyt on 7-8 vuotta puntti treenejä takana ja olisin varmaan näinä vuosina voinut syödä paljon enemmän (syömällä kasvaa!). Myös harjoitusohjelmia olisi voinut laatia ja vaihtaa tiheämmin. Ja kestävyysurheilu ei ole ollut lihasten kasvun kannalta mikään hyvä asia (polttaa kaloreita). Toisaalta SM-mitalleja on tullut ja olen nykyään vielä ihan kohtuu kunnossa vaikka painoa onkin (pyöräily 13min/10 km. juoksu 12min/3500m).

:kippis1:

Olisin keksinyt jo 80-luvun lopussa kunnollisen graafisen selaimen nettisivujen katseluun, nopeat ja kohtuuhintaiset nettiliittymät ihmisille koteihin ja perustanut pakkotoisto.com nimisen veppisaitin, jolla punttiharrastuksen omaavat tytöt ja pojat voisivat vaihtaa ajatuksiaan treenaamisesta ja ravinnosta :D

Oikeasti se mitä olisin tehnyt toisin:

1. 1. Uskonut vähemmän amerikkalaisten bodilehtien hypetykseen ja sen ajan kehonrakentajien volyymitreeneihin

2. Tajunnut tätä kautta, ettei kuntosaliharjoittelua tarvitsi tehdä samalla periaatteella kuin kestävyysjuoksua (aiempi harrastus) eli enempi parempi

3. Keskittynyt enemmän ruoan määrään.

ja tärkeimpänä

4. Ajatellut enemmän omilla aivoilla!

Syönyt järkevämmin. Vielä vuosi sitten tyyli oli aamupala, HELVETIN iso lounas ja iltapala. Puhumattakaan mistään järkevämmästä hiilari-protsku-rasva -suhteista... :mad:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom