Mitä mieltä somaleista?

Status
Viestiketju on suljettu.
Opiskelin joskus parin somalin kanssa samalla luokalla. Molemmat olivat ihan fiksuja ja hyvin käyttäytyviä. Puhuivat muistaakseni viittä kieltä, kävivät joskus baarissa mutteivat juoneet alkoholia. Ihan mukavia tyyppejä. Täytyy sanoa että oli pakko tarkistella mielipiteitä.

Myönsivät ihan suoraan ettei sieltä silloin levottomuuksien aikaan päässeet pois kuin varakkaat. Toinen oli ollut 3 viikkoa jollain vankileirillä, kunnes isänsä oli saanut ostettua kaverin ulos. (siis lahjonut vartijan) Kaveri lähti samantien ulos maasta, siellä ei ollut enää turvallista. Kaveri kertoi esim. että naapurista n. 10-vuotias tyttö oli juossut talosta pihalle ihmettelemään meteliä (laukauksia) ja hänet oli ammuttu samantien pihaan ohi ajavasta autosta. En usko että kaveri kertoi höpöjuttuja, sen verran tunsin kaveria.

Olen juu enemmän kuitenkin tavannut niitä kusipäisiä pakolaisia, mutta ei pitäisi yleistää kaikkia samanlaisiksi (joo vanha latteus)

Kuitenkin olen sitä mieltä, että ihmisiä pitäisi yrittää auttaa enemmän kotimaassaan, kuin lähteä raijaamaan koko kansaa toiselle puolen maailmaa. Siitä tulee kuitenkin ongelmia. Eli Suomen linja pakolaisten suhteen on ok -> tosi pienet pakolaiskiintiöt muihin eu-maihin verrattuna.

Nonni, yhteiskunnallinen kannanottokiintiö taisi tulla tälle päivää täyteen. :hmmm:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Re: Somalit

Originally posted by AG+
Ei liene teiltä pois muuttavat somalit mihin tahansa?

Enpä kyllä minäkään puukkoa keuhkoon neekeriltä kaipaa mutta ihan yhtä vähän suomalaiselta hormoni/viinamieheltä

Jos ei meiltä pois, niin keneltä sitten? Milläs rahoilla kuvittelet, että heidän oleilu täällä maksetaan? Sanooko verot mitään?

Rinnastatko sä hormonit viinaan? Joo, roid-rage...:lol1:

Mulla ei ole mitään erityisesti maahanmuuttajia/pakolaisia vastaan. Rosmo on rosmo, oli se valkoinen saatikka musta. Mutta musta on turha väittää, että ei olis meiltä pois jos tänne elättejä otetaan.

Mä oon sitä mieltä, että siinä vaiheessa kun suuret ikäluokat painuvat eläkkeelle ja töitä löytyis, ei ole mitään hyötyä ottaa tänne mitään työtä vieroksuvaa kansaa. (tai työhön kykenemätöntä, jostain syystä) Oli se kotoisin sitten mistä päin maailmaa tahansa.

Toistaiseksi kun noita työttömyytilanteita eri puolella Suomea katselee, on vielä vaikea uskoa, että jossain vaiheessa töitä olisi niin paljon, että täytyy ulkomailta tuoda mukamas joku ne tekemään.
Kun vielä löytyisi se joku, joka tekee ne työt, eikä vaan elostele töitä tekevien kustannuksella

Originally posted by AG+
kyllä ihmisellä pitäisi olla oikeus muuttaa tällä pallolla mihin haluaa, jopa tauloudellisista syistä. Sitähän ovat suomalaisetkin tehneet satoja vuosia. Ulkosuomalaisia taisi olla noin 2M.

Ei liene teiltä pois muuttavat somalit mihin tahansa?

Tietenkin pitää olla oikeus parantaa elintasoaan, mutta tuskin kenelläkään muulla on velvoitetta sitä kustantaa. Kyllä soumessa olevat Somalit aiheuttavat kustannuksia kaikille työtä tekeville ja Suomeen veroja maksavalle henkilölle. Miten noin selvät asiat voivat olla niin epäselviä?

Täällä kans odotellaan sitä työvoimapulaa ja sillävälin ollaan sitä mieltä että pysykööt pakolaiset kotimaassaan.

Originally posted by AG+
. Ongelmat somalien kanssa tuskin lienevät rodusta tai edes heidän kulttuurista johtuvista seikoista.

Niin minäkin ennen luulin,mutta näkemäni ja kuulemani perusteella olen sitä mieltä että ongelmat johtuvt nimen omaan kulttuurista ja rodusta.Muutenkin pakolaiset jättävät jälkeensä"väestötyhjiön" lähtöalueelle joka täyttyy nopeasti,eli pakolaisia tulee tänne täsmälleen niin kauan kuin niitä tänne otetaan.

Olen myös sitä mieltä että työvoimapulan lieveilmiöt ovat paljon pienemmät kuin jatkuvan pakolaisvirran vastaavat.

Jotain pitäis tehä...

Originally posted by AG+
kyllä ihmisellä pitäisi olla oikeus muuttaa tällä pallolla mihin haluaa, jopa tauloudellisista syistä. Sitähän ovat suomalaisetkin tehneet satoja vuosia. Ulkosuomalaisia taisi olla noin 2M.

Tuosta kommentista moni Suomesta ulkomaille työn perässä lähtenyt saattaisi pahoittaa mielensä...

Vai oletteko ikinä kuulleet suomalaisista, jotka olisivat lähteneet ulkomaille sosiaalituen varassa lekottelemaan? Ei kuule, kyllä ne miehet ja naiset ovat tehneet TYÖTÄ niin perkeleesti ja monet menestyneetkin hyvin maailmalla! Samaa en ikävä kyllä voi sanoa keittiön ikkunani alla notkuvista somalinuorukaisista :(

Oma mielipiteeni on, että kaikki jotka aiheuttaa ongelmia samantien takasin sinne mistä on tullutkin.

Mua vituttaa ne somalit ja varsinkin mannet jotka notkuvat päivät kaupungilla, "lainaillen" muitten kännyköitä yms. Veikkaan että se rikollisuus johtuu siitä että kun elää rikoksilla/sossun rahoilla, pärjää hyvin, sitten joskus kun on tullut tehtyä liikaa niitä rikoksia pääsee tänne Suomenmaan "täysihoitolaan" vähäksi aikaa. Veikkaan että rikollisuus laskisi näitten keskuudessa aikalailla jos rangaistukset laitettaisiin kärsimään näitten "omaan kotimaahan" eli sinne mistä tänne on tullutkin.

Veikkaan että rikollisuus laskisi näitten keskuudessa aikalailla jos rangaistukset laitettaisiin kärsimään näitten "omaan kotimaahan" eli sinne mistä tänne on tullutkin.

Tuo on ihan totta. Ei sitä voi lähteä vieraaseen maahan tekemään rikoksia. Ei vaikka olisi mistä maasta kotoisin tahansa.

Niin minäkin ennen luulin,mutta näkemäni ja kuulemani perusteella olen sitä mieltä että ongelmat johtuvt nimen omaan kulttuurista ja rodusta.

Ei kyse ole siitä, vaan pikemmin sopeutumisongelmista. Siinä dokkarissa, jonka katsoin haastateltiin kahta pakolaista. Toinen oli Lähi-Idästä ja toinen oli Afrikasta, molemmat töissä. Kummatkin sanoi, että oli tosi vaikea saada duunia ja kummatkin sanoi, että täytyy muuttaa omaa asennetaan ja täytyy yrittää sopeutua maahan mahdollisimman hyvin. Muokata sitä omaa suhtautumistaan maahan sopivaksi ja vasta sopeutumisen jälkeen miettiä niitä omia kulttuurisia asioita.

Ei ihmistä voi kuitenkaan vaatia luopumaan omasta kulttuuristaan. Mutta sopeutumista voi vaatia.

Kyllä soumessa olevat Somalit aiheuttavat kustannuksia kaikille työtä tekeville ja Suomeen veroja maksavalle henkilölle. Miten noin selvät asiat voivat olla niin epäselviä?

Miksi just somalialaiset? En usko heidän aiheuttavan yhtään enempää kustannuksia kuin minkään muun maan kansalaiset.

ei ole mitään hyötyä ottaa tänne mitään työtä vieroksuvaa kansaa. (tai työhön kykenemätöntä, jostain syystä)

Työtä vieroksuva kansa? Aika voimakasta yleistystä. Työhön kykenemättömyyden (=ei saa työtä melkein millään) ymmärrän, koska suomalaisten asenteet on mitä on. Ei haluta antaa työtä afrkkalaiselle, ei varsinkaan somaliailaiselle.

Myönsivät ihan suoraan ettei sieltä silloin levottomuuksien aikaan päässeet pois kuin varakkaat

Eiköhän kuka tahansa lähde pakoon ihan mistä vaan, jos rahaa vaan löytyy ja tilanne pakottava. Ei kukaan halua jäädä sodan keskelle.

Pistettiin Suomestakin lapset Ruotsiin evakkoon, kun tiukka paikka tuli.

Tänne saa toki tulla töitä tekemään, mutta pakolaisia tänne ei pitäisi kyllä työvoimaksi alkaa raahata.
Lisäksi maahanmuuttajilta voisi evätä täysin sosiaaliturvan, työttömyysturvan, yms.

Kukaan ole niitä tänne raahannu. En usko, että monikaan on tänne vapaaehtoisesti ja ilomielin tullut. Omassa kotomaassaan on ollut varmasti olot paljon mukavammat ennen sotaa. Ei kohdeltu kuin ruttotautista.

Jep, varma tapa lisätä sitä rikollisuutta tuo sosiaaliturvan evääminen.

Hankkikoon vakuutukset ja yksityisen lääkärin ja tehköön töitä täällä.

Varmasti töitä tekisi, jos töitä annettaisiin. Kuten aiemmin tässä vastauksessa aiheesta jo sanoin.

Ja jos täältä uhkaa loppua työvoima, niin ainahan on sekin mahdollisuus, että täällä jo asuvat suomalaiset alkavat tehdä lapsia.

Se uhka on jo ja lapsienteko sen kun vähenee. Ei paljoakaan auta sitten, kun se työvoimapula on ja porukka rupee vasta sitten pukkaa lasta maahan.

Tilastoissa on todettu jo se, että suomalaiset on kuolemassa sukupuuttoon eikä tilannetta parilla ylimääräisellä lapsella pelasteta.

Okei myönnettäköön, että tuossa sukupuuttovaiheessa me emme ole paikalla, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö asiasta saisi olla huolissaan.

Lastentekoon ei verokevennykset paljoakaan auta, kun ne, jotka niitä lapsia tekee on niitä köyhimpiä (eli ei ole paljoakaan veroa mistä keventää).

Toinen kysymys on siinä missä vaiheessa niitä lapsia ehtii tehdä, ku pitää eka opiskella vuositolkut ihan täysiä ja tehdä töitä samalla. Sitten pitää jo rynnätä työelämään uraa vääntämään ja auta armias jos sieltä pukkaa lapsia ni katkeaa ura aika lyhyeen. (Tuo on kärjistetty versio, mutta ei kaukana todellisuudesta).

Eiköhän tässä taas tarpeeksi tätä romaania ;)

Pistettiin Suomestakin lapset Ruotsiin evakkoon, kun tiukka paikka tuli.

Paljonkohan eroa on kilometreissä välillä:

Somalia -> Suomi ja Suomi -> Ruotsi ?

Kättä kopelolle karttakirjaan.

Olen suvaitsevainen Somaleita ja muita pakolaisia kohtaan siihen asti kun niistä koituu ongelmia. Somalien tekemiä rötöksiin en hyväksy, mutta en ylesitä sitä kaikkii Somaleihin. Täällä Espoossa asuu aika paljon Somaleita, ja minulla ei ole yhtään huonoa kokemusta niistä, suurin osa on ihan ystävällisiä.

Kaikissa vähemmistöissä löytyy Suomesta hyviä ihmisiä, sekä myös niitä idiootteja ketkä pitäisi lähettää takas kotimaahanssa.

Enemmän tuntuu ongelmaa olevan Venäläisistä ja mustalaisista. Vaikka sielläkin varmasti poikkeuksia on. .

Suomalaisten pitäisi näyttää noille ulkomaalaisjengeille kuka on isäntä, ettei ne ryöstä ja pahoinpitele Suomalaisia kaupungilla. Eli kovuutta vähän enemmän, ja turha kiltteys pois. Kaikki varmaan tietää mistä se kiltteys lähtee------> Liian helpot olot pakolaisille.
Ei näin!!! Kovemmat tuomiot, niin varmasti ennalta ehkäisivät rikoksia.

Hippa puhui paljon asiaa.. :kippis1:

yltiörasismin syvimmät juuret

Periaatteessa on sama onko ihminen iranilainen, suomalainen vaiko somali. Jälleen kuitenkin on monella vähintään sata lehmää ojassa. Totuus on se, että ei täällä omistakaan huolta pidetä. Pakolaisten hyysääminen kuitenkin työllistää monia suomalaisia ja arvatenkin heidän sanansa painaa paljon. Lisäksi pitäisi näyttää ulospäin(ulkomaat) humaanilta. Kyllä mua surettaa enemmän pakkasessa värjöttelevä puliukko kuin somali. Sitten sanotaan, että on jokaisesta kiinni mitä on. Näille valopäille voisi todeta, että jokaisen henkilön jalat ovat keskimäärin yhtä pitkät....voisiko tyhjänpäiväisempää ja kyynisempää suhtautumista olla. Samallahan voisimme sanoa, että on tsetse-kärpäsen toukkien etu, että saisivat munia mätiin somaliraatoihin. :p

Ihminen on pohjimmiltaan mikä on ja siksi meitä tuskin on tuhannen vuoden päästä yhtäkään jäljellä, hyvä niin!

:kippis1:

Suomen pakolaispolitiikka on tosiaan EUn maltillisinta. Siksi mua vähän ihmetyttää ihmiset, jotka ryttää sen heti kasaan. Jos ei niitä pientä määrää kiintiöpakolaisia otettaisi, ei Suomesta kehtaisi muualle mennä edes käymään. EUkin ampuisi sellaisilla sanktioilla, ettei tosikaan. Plus kun muistaa, että on niitä suomalaisiakin suoranaisina pakolaisina maasta poies lähtenyt (Ruotsin sotalapset, Ruotsin ja Venäjän vallan aikana nälkää paenneet), niin mielestäni on ihan jees ottaa vastaan pakolaisia pienissä määrin. Saatan olla humanistihörhö, mutta minun mielestäni jokaisella on moraalinen velvollisuus auttaa toisia ihmisiä. Jos jotain haluaa ihmetellä, niin kantsii funtsia tätä Koiviston "kunniavelkaa" - maahan otettiin vanhojen muistojen nojalla suorilta hirveästi venäläisiä (ei ne TAATUSTI kaikkien niiden vuosikymmeniä kestäneiden venäläistämistoimien jälkeen inkeriläisiä olleet!!) miettimättä sen kummemmin mitä tehtiin. Paljon kunnon porukkaa tuli, mutta myös paljon kommarihallinnon alla moraalinsa menettäneitä. Olisi kenties pitänyt harkita vähän enempi ennen toimintaa ...

Paras vaihtoehto olisi tietty auttaa pakolaisia siellä missä ovat, muttei se aina onnistu sekään. Vrt. Somalian naapurit: Etiopia ja Eritrea -eihän siellä silloin kun somaleja rupesi tänne tulemaan pysynyt hengissä edes omat asukkaat, saati sitten pakolaiset. Eli kyllä joitakin pakolaisia voi ottaa muualle, antaa heidän kouluttautua & tehdä täällä duunia ja maksaa veroja, kunnes sitten palaavat takaisin kotimaahansa (BTW, eikös Somaliaan voi jo palata takaisin?).

Sitten päästäänkin toiseen kohtaan eli siihen pakolaisten kohteluun. Olen sitä mieltä, että jo alusta alkaen ollaan ystävällisiä mutta TIUKKOJA! Eli alusta alkaen vastaanottokeskuksia siivoamaan yms., samalla kielikursseille ja muuhun koulutukseen, sitten töitä hakemaan. Helvetin vaikea koulutettujenkin pakolaisten on sitä työtä saada, joten mielestäni valtion pitäisikin ÄRÄHTÄÄ työnantajille, etteivät saatana nyt aiheuta enempiä ongelmia syrjimällä erivärisiä! Jos muut veronmaksajat antavat panoksensa pakolaisten aiheuttamiin kuluihin, pitää työnantajienkin kantaa kortensa kekoon! En tarkoita pakottamista, mutta joku konstihan siihen pitää löytyä että pakolaiset saadaan pois sossuntuelta ja veroamaksaviksi kansalaisiksi! Eli tiukempi asenne ja enemmän munaa siihen touhuun!

Törkeisiin rikoksiin syyllistyneet pakolaiset voisi munkin mielestä palauttaa kotimaahansa.

Siirtolaispolitiikka on taas eri asia kuin pakolaispolitiikka, vaikka ne sotketaankin aina pahasti toisiinsa. Siinä PITÄÄKIN olla itsekäs & omaa etua tavoitteleva. En esim. ymmärrä täysin tätä kohua Tanskan ratkaisuista olla antamatta siirtolaisille kansalaisuutta ilman tanskankielen taitoa jne. - eihän se ensinnäkään koske PAKOLAISIA (tai näin ymmärsin - jos olen väärässä, korjatkaa) ja toiseksi, pitäähän siirtolaisten osata maan kieltä! Tottakai se aiheuttaa ongelmia, mutta siihen pitäisikin yhdistää valtion taholta KUNNON koulutusjärjestelmä siirtolaisille! Eli kun valtio antaa oman panoksensa, antavat siirtolaiset sitten oman panoksensa.

En sitten tiedä miten paljon siirtolaisia Suomi tarvitsee työvoimaksi tulevaisuudessa. Puhutaanhan siitä paljon, mutta niin puhuttiin 70-luvulla ja 80-luvullakin ja väärässä oltiin silloinkin. Joten olen vähän kyyninen näihin metalliteollisuuden yms. pessimistisiin ennusteisiin.

Lopuksi:

Ei pakolais- tai siirtolaispolitiikkaa arvosteleva ole automaattisesti rasisti, mutta jos syynä sen kritisointiin on se, että pidetään esim. kaikkia somaleja varkaina tai kaikkia neekereitä laiskoina, silloin lienee asia selvä.

Eikä "rotuerot" vaikuta tässä asiassa paskaakaan, vaan kulttuurierot ja yleiset sopeutumiserot. Rotueroista puhuminen on silkkaa 30-luvun roskaa.

Rikollinen pakolainen/maahanmuuttaja on yhtä paha kuin rikollinen suomalainen. Ei kummankaan päätä pidä silitellä.

My two cents.

Italiassa aika järkevä malli. Ei työpaikkaa ei oleskelulupaa.

Originally posted by JackOfAllTrades
Paljonkohan eroa on kilometreissä välillä:

Somalia -> Suomi ja Suomi -> Ruotsi ?

Kättä kopelolle karttakirjaan.

Mitä ihmeen väliä jollain kilometreillä on? Luuletko, että ne suoraan Suomeen tuli? Tuskinpa ees tiesi Suomea olevan olemassakaan.

Eräs isäni tuntema afrikkalainen pakolainen lähti maastansa (ei ollut Somalia), kun hänen ja hänen perheensä henki oli uhattuna. Niitä oli monesta maasta käännytetty ja Venäjältä ohjattiin Suomeen. Jossain vaiheessa oli erotettu perheestään ja Suomeen tulessa ei tiennyt yhtään missä vaimo ja lapset on.

Suomessa se pistettiin mielisairaalaan ja pumpattiin niin täyteen rauhottavia, että silmät vaan tökötti päässä. Sitten se oli täällä muutaman kuukauden, kun aivan ilman mitään järkevää perustetta ei saanut minkäänlaista oleskelulupaa ja piti lähteä täältä pois. Sen jälkeen ei ole miehestä kuulunut.

Niin ja siitä Ruotsiin menemisestä, tuskin oli ihan helppo roudata niitä lapsia sinne Ruotsiin, kun ei ollut silloin mitään lentokoneita sun muita nopeita ja helppoja kulkuneuvoja käytössä.

Originally posted by AKV
Sitten päästäänkin toiseen kohtaan eli siihen pakolaisten kohteluun. Olen sitä mieltä, että jo alusta alkaen ollaan ystävällisiä mutta TIUKKOJA! Eli alusta alkaen vastaanottokeskuksia siivoamaan yms., samalla kielikursseille ja muuhun koulutukseen, sitten töitä hakemaan. Helvetin vaikea koulutettujenkin pakolaisten on sitä työtä saada, joten mielestäni valtion pitäisikin ÄRÄHTÄÄ työnantajille, etteivät saatana nyt aiheuta enempiä ongelmia syrjimällä erivärisiä! Jos muut veronmaksajat antavat panoksensa pakolaisten aiheuttamiin kuluihin, pitää työnantajienkin kantaa kortensa kekoon! En tarkoita pakottamista, mutta joku konstihan siihen pitää löytyä että pakolaiset saadaan pois sossuntuelta ja veroamaksaviksi kansalaisiksi! Eli tiukempi asenne ja enemmän munaa siihen touhuun!

Törkeisiin rikoksiin syyllistyneet pakolaiset voisi munkin mielestä palauttaa kotimaahansa.

Hyvä kirjoitus. Tämän voisi tiivistää vanhaan viisauteen: maassa maan tavalla tai maasta pois.

Timo Rautiaista vapaasti lainaten: ei maahanmuuttajille tarvitse käydä minareetteja rakentamaan, mutta maahanmuuttajien perustamien ravintoloiden kivittäminen ym. on sikamaista touhua.

Niin ei tänne tarttee tulla prässäilemään ja sikailemaan. Kuva puhukoon puolestaan.:D
kaljaa.jpg

Hehe arvasin että saan tosi positiivista palautetta

No tietysti kaikki tarttuivat välittömästi sosiaalivarojen jakamiseen somaleille/pakolaisille. Olettehan te siinä oikeassa ja siksi ainoa rationaalinen ratkaisu olisi olla antamatta rahaa sosiaalitoimen kautta kenellekkään. Jos siis katsotte ettei niitä somaleille tulisi jakaa. Yhtä epämieluusti minä maksan jokaisen veromarkkani meni se kenelle hyvänsä. En nyt aivan niin kovan linjan mies ole että sosiaalitoimen lakkauttaisin kunhan nyt vaan leikkaisin 70%.

Hyvä ystäväni on lähes kommunisti tason vasemmistolainen ja voisi kuvata häntä intellektuelliksi siihen päälle matikka pääaineena DI. Taisi kuulua vielä mensan mukaan Top 3 promilleen suomessa (kuhan nyt kehun). Itse ihmettelen jatkuvasti kuinka vasemmistolainen joiden pitäisi olla niin lähimmäisen rakkaita (kun haluavat tasoittaa omaisuuden kaikille) joviaalisti vastustaa henkeen ja vereen yhdenkään ei korkeakoulututkintoa suorittaneen ulkomaalaisen maahanmuuttoa. Taitaa ihmisrakkaus loppua rajalla :).

Hmm olikohan joku leffa vai missä eräs henkilö esitti seuraavan ajatuksen "En minä mikään rasisti ole, vihaan vain köyhiä niin perkeleesti." Taisi olla se bond leffa missä ne pösötteli siellä jossain iranin rajalla nuken kanssa.

Luonnollisesti ihmisillä tuli olla samat oikeudet kaikkialla ja vapaa liikkuminen kuuluu niihin. Jos kerran haluan itse liikkua vapaasti niin miksi ei sitten somali?

Re: Hehe arvasin että saan tosi positiivista palautetta

Originally posted by AG+
Luonnollisesti ihmisillä tuli olla samat oikeudet kaikkialla ja vapaa liikkuminen kuuluu niihin. Jos kerran haluan itse liikkua vapaasti niin miksi ei sitten somali?

No tämähän ei nyt aina mene ihan noin yksiselitteisesti. Ei meikäläinenkään nykymaailmassa EUn ulkopuolella ihan vapaasti liikkumaan pääse ja jos pääseekin, niin en välttämättä pääse jonkin maan kansalaiseksi & sosiaaliturvaverkoston piiriin ihan noin vaan.

Ja mun mielestä kansallisvaltioilla pitääkin olla oikeus valita siirtolaiset (mahdolliset tulevat kansalaiset). Ethän sä päästä ketään tuntematonta kotiisikaan sohvalle nukkumaan ihan tuosta vaan, miksi sen pitäisi siis olla eri juttu suuremmassa mittakaavassakaan?

Kuten yllä sanoin, ei kannata sekoittaa pakolaispolitiikkaa siirtolaispolitiikkaan. Edellisessä pitää toimia humaanien eettisten periaatteiden mukaan, jälkimmäisessä "itsekkäästi" oman maan parasta ajatellen. Koulutettu somali kelpaa mun mielestä työvoimaksi siinä missä koulutettu suomalainenkin. Ja kiintiöpakolaiset on OK juttu, heidät pitäisi vain saada integroitua tehokkaammin tähän yhteiskuntaan. Mutta ylipäätään ei pitäisi ajatella, että mahdollinen tuleva työvoimapula voidaan hoitaa kouluttamattomilla pakolaisilla. Eli ei pitäisi sotkea pakolaispolitiikkaa siirtolaispolitiikkaan.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom