Mitä mieltä ristikkäistaljasta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Scud
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Originally posted by Metri
Miun mielestä tarpeellinen liike, koska ristikkäistaljalla sen voi kohdentaa ala- tai keskirintaan. Ite teen sitä nykyisin harvoin,mutta joskus haluan kohdistaa sen nimenomaan tuonne alemmaksi.

Siis ihan oikeesti, lihas joko supistuu tai on lepotilassa.Rasitusta ei todellakaan voi kohdentaa tiettyyn kohtaa rintalihaksessa.Rasitus kohdentuu osittain muille lihaksille jos teet esim.ristikäistaljaa eri asennoissa.Aivan sama teetkö vinopenkkiä tai tavallista penkkipunnerrusta, toinen käy enemmän olkapäille,mutta rintalihas jännittyy ja supistuu aina koko lihaksen alueelta ,ei osittain.

Originally posted by Dbol
Siis ihan oikeesti, lihas joko supistuu tai on lepotilassa.Rasitusta ei todellakaan voi kohdentaa tiettyyn kohtaa rintalihaksessa.Rasitus kohdentuu osittain muille lihaksille jos teet esim.ristikäistaljaa eri asennoissa.Aivan sama teetkö vinopenkkiä tai tavallista penkkipunnerrusta, toinen käy enemmän olkapäille,mutta rintalihas jännittyy ja supistuu aina koko lihaksen alueelta ,ei osittain.

Mitähän nyt tähänkin vastaisi. Tässä jotain pureskeltavaa rinnan alueen anatomiasta alkuun:

Pectoralis Major, Sternal
Pectoralis Major, Clavicular
Pectoralis Minor
Serratus Anterior

En tiedä minkä/mitkä lihakset ymmärrät rintalihaksiksi, oletan että sinulle Pectoralis Major == rintalihas. Kuitenkin minun tietoni ja yo. linkkien mukaan ko. lihaksessa voi aktivoida eri motorisia yksiköitä eri liikkeillä, eli eri liikkeet rasittavat samaa lihasta eri kohdista. Oikaise toki jos olen ymmärtänyt väärin.

Mielestäni joutaisi kaatopaikalle koko tilaa vievä laite yhtä liikettä lukuunottamatta. En tiedä saako tästä kukaan mitään selvää taikka onko liike tuttu, mutta yksi hyvä liike löytyy:

Rintalihaksille viimeinen pumppiliike. Kahvat alas kiinni, seisotaan jalat yhdessä selkä suorana noin metrin päässä ristitaljasta keskellä taljaan nähden. Kahvat käsissä, kädet suoriksi jännitettyinä sivuilla. Tästä nostetaan kädet kokoajan suorina pitäen eteen keskelle. Siis niin, että kämmenesi ovat kasvojesi korkeudella kämmenet ylöspäin.

Liikkeen "hoksaamiseen" menee tovi, mutta käy rintalihaksiin ihan sairaasti...

Epäilyttää vähän toi kädet täysin suorina! :rolleyes: Eikös nappaa aika pahasti olkapäille? Mulla ei varmaankaan toimisi, mutta kokeilla vois, niin tietäis, et miten tuntuu...

Tein tuota monta vuotta viimeisena liikkeena niinkuin punttilehdissa neuvottiin ja kyllahan siina hyvan pumpin saa. Nyt oon ollut monta vuotta tekematta ristitaljaa eika oo todellakaan ikava tullut. Liike on samassa kategoriassa kick-backien, reidenojennusten ja muitten hifistelyjen kanssa: kiva tehda kun ei ota keuhkojen paalle, mutta kasvuarsykkeena sielta pahnan pohjalta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom