Mitä mielipuolta, tuleeko liian pitkät tauot??

Eli tarkoitan siis, että kun on 4-jakoinen ohjelma
jonka tekee 3 kertaa viikossa siten siis
että on 4 eri ohjelmaa 1,2,3,4
ja nämä
1 ma, 2 ke, 3 pe, sitten taasen 4 ma, 1 ke, 2 pe, ja sitten
3 ma, 4 ke, 1 pe jne...

Eli tulee siis 8 päivän palautuminen per treeniohjelma.

ohjelma 1 on rinta, hauis, forkut, vatsa
ohjelma 2 on reiden etu ja takaosat, pohkeet
ohjelma 3 on ojentajat, olkapäät
ohjelma 4 on selkä, pohkeet

Vai pitäisikö vaan tehdä 1 ma, 2 ti, 3 to, 4 pe tyyliin?=?

No näistä ohjelmajaoista ja treenikierron kestostahan täällä(kin) on viime-aikoina väännetty kyllästymiseen saakka, mutta veikkaisin (sen kummemmin treenitaustaasi tuntematta), että lyhyemmällä kierrolla ja harvemmalla jaolla tehty ohjelma toimisi sinullekin paremmin. Vaan kukin tietysti tyylillään.

Eli tarkoitan siis, että kun on 4-jakoinen ohjelma
jonka tekee 3 kertaa viikossa siten siis
että on 4 eri ohjelmaa 1,2,3,4
ja nämä
1 ma, 2 ke, 3 pe, sitten taasen 4 ma, 1 ke, 2 pe, ja sitten
3 ma, 4 ke, 1 pe jne...

Eli tulee siis 8 päivän palautuminen per treeniohjelma.

ohjelma 1 on rinta, hauis, forkut, vatsa
ohjelma 2 on reiden etu ja takaosat, pohkeet
ohjelma 3 on ojentajat, olkapäät
ohjelma 4 on selkä, pohkeet

Vai pitäisikö vaan tehdä 1 ma, 2 ti, 3 to, 4 pe tyyliin?=?

Mielestäni melkeinpä voisi sanoa että tulee liian pitkät tauot. Tuo viimeinen ehdotuksesi kuulostaa jo paremmalta!

4-jakoinen kolme kertaa viikossa venyttää treenikiertoa turhan pitkäksi. Mutta voipahan ainakin runtata menemään vähän reilummin sarjoja per lihasryhmä sekä vähän joka eri kulmasta ja suunnasta sikäli kuin sillä on mitään merkitystä. Eikä haittaa niin paljon vaikka hermosto vähän rasittuu kun kierto on sen verran pitkä.
Itse henkilökohtaisesti kyllä lyhyentäisin tuota treenikiertoa. Muista lyhyemmistä treenijaoista en ala sen enempää kirjoittamaan, sillä niitä ketjuja löytyy ihan riittävästi.

Ja kuten tämän aihepiirin keskusteluissa on ennenkin todettu, niin riippuu paljon treenijaosta ja liikevalinnoista. Jos tietyn lihasryhmän treenikertojen välillä on viikko tai enemmän, niin ehdottomasti kannattaa sitten laatia ohjelma niin, että tulee kunnolla myös epäsuoraa rasitusta jonain toisena päivänä. Esimerkiksi etu- ja takareidet eri päiville, etureisipäivänä etukyykky ja takareisipäivänä takakyykky. Tai jotain vastaavaa. Mutta itse kyllä ehdottomasti siirtyisin vähempijakoiseen ohjelmaan, jos treenejä viikossa tulee vaan kolme.

Treenasin itse vuodenpäivät juuri 4-jakoisella ja kolme treeniä viikossa...Toimi ainakin mulle ihan hyvin.Kroppa saa kyllä palutua hyvin.Riippuu ihan siintä miten kovaa treenaat...Mun mielestä palautumiseen ei ole liikaa aikaa,ainakaan jos teet sarjat tappiin asti! Pidin silti joka neljännen viikon kevyempänä...Treenaan natuna ja ainakin mulle oli ihan toimiva setti.Nyt kokeilen 2-jakoista kolmella treenillä,ihan koemielessä ja vaihtelun vuoksi...Eihän sitä ikinä liian nopeasti kehity:)Mutta jos löytyisi se "nopein"tapa natuna kehittymiseen...Kokeile rohkeasti,ei kannata uskoa ihan suoraan jos joku sanoo ettei toimi.Jokainen keho on erilainen,eli yhtä ohjelmaa ei ole!!

No juu

Päädyin tosissaan itsekkin siihen tulokseen, notta käyn neljä kertaa
viikossa... Kyllä toi tauko menis muutoin liian pitkäksi..

Ei se tauko ole liian pitkä jos treenaa sarjat tappiin asti ja vielä satunnaisesti ottaa pakkotoistoja ja pudotus sarjoja ym...Tauko saattaa olla liian lyhyt,jos natuna treenaa.Mutta kumpa sitten on parempi:Treenata 9 päivän välein lihas täysillä vai kaksi kertaa viikossa hieman kevyemmin??? Tohon ei kukaan voi vastata 100% varmuudella! Toinen toimii toiselle ja toinen taas toiselle,joten kokeilemalla ja tuloksia ja kroppaa kuuntelemalla asia selviää:)

ma rinta+haukka+vatsaa
ti jalat kokonaan
ke lepo + vähäinen aeroobinen ja venyttelyä
to alaselkä+olkapäät
pe yläselkä + ojentajat

ojentajat vikana kun alkuviikosta tulee niin paljon työntöliikkeitä.
toimii mulla ainakin parhaiten. ja vkonloppuna voi vetää lepiä tai sitte pikku jumppaa tuulipuvussa suomen talvessa vaimonkans, jos semmonen on.

Ite oon ainaki nelijakoisella puskenu tyylillä treeni
1. rinta, hauis, forkut
2.Jalat
3.Ojentajat, olkapäät
4.Selkä
ja vatsoja silloin kuin huvittaa(eli melkein aina keskittyen sitten välillä alavatsoihin, kylkiin jne...)
2on 1off 2on 2off tyylillä. eli --> ma 1, ti 2, ke lepo, to 3, pe 4, la su lepoa. Vaikka pakko tunnustaa että välillä on kyllä pakko ollu lähtee sunnuntainaki treenaamaan ku on tota tekemisen puutetta ollu :D

Back
Ylös Bottom