Mitä lajia alkaa harrastamaan?

Jostain syystä alkoi tekemään mieli alkaa treenaamaan jotakin kamppailu lajia.

Tarkoitus olisi treenata lähinnä kuntoilu/urheilu mielessä eikä niinkään itsepuolustus taitojen kehittämiseksi.

Itse ajattelin lähinnä savatea ja potkunyrkkeilyä sopiviksi vaihtoehdoiksi.

Pari kysymystä kuitenkin olisi.
1. Kannattaako enään 25v vuotiaana alkaa mitään treenaamaan? Löytyykö mistään saman ikäisiä aloittelijoita vai joutuuko vääntämään 15v heppujen kanssa?
2. Olisi kiva joskus päästä ottamaan jonkinlaisia otteluitakin, painoa kuitenkin löytyy lähemmäs sata kiloa ja minkäänlaista kamppailulaji taustaa ei löydy. Eli pääseekö kyseisissä lajeissa ottelemaan suurinpiirtein oman tasoisia kavereita vastaan, säilyisi varmaan tuo innostus paremmin jos pääsisi edes joskus testaamaan taitoja.

Brickster sanoi:
1. Kannattaako enään 25v vuotiaana alkaa mitään treenaamaan? Löytyykö mistään saman ikäisiä aloittelijoita vai joutuuko vääntämään 15v heppujen kanssa?
.
Tottakai kannattaa. Meijän treeneis ainakin on 25 vuotiaita aloittelijoita. Kurssille vaan. :thumbs:

Itsekkin olen uutta lajia etsimässä. Nykyisin harrastan Krav Magaa ja nyrkkeilyä. Magan lopetan ja nyrkkeilyä jatkan ihan kuntoilupohjalta.

Uuden lajin pitäisi olla fyysisesti rankempi. Haluaisin, että treenien jälkeen todella tuntee tehneensä jotakin. Myös sparrausta pitäisi olla tarpeeksi.

Mitään älyttömiä potkuja ei saisi olla, koska olen niin pirun jäykkä.

Apua lajin etsimisessä todella tarvittaisiin koska olen niin hukassa noiden lajien kanssa... Niitä on niin paljon ja lajien kotisivuilta ei oikein saa kunnollista kuvaa lajista.

Cooper sanoi:
Itsekkin olen uutta lajia etsimässä. Nykyisin harrastan Krav Magaa ja nyrkkeilyä. Magan lopetan ja nyrkkeilyä jatkan ihan kuntoilupohjalta.

Uuden lajin pitäisi olla fyysisesti rankempi. Haluaisin, että treenien jälkeen todella tuntee tehneensä jotakin. Myös sparrausta pitäisi olla tarpeeksi.

Apua lajin etsimisessä todella tarvittaisiin koska olen niin hukassa noiden lajien kanssa... Niitä on niin paljon ja lajien kotisivuilta ei oikein saa kunnollista kuvaa lajista.

Hokutoryu ju-jutsu on RANKKAA..... ainakin itse kun sitä harrastin olin puolikuollut treenien jälkeen......että jos niitä treenejä et saa tuntumaan niin olet teräsmies :D

Savate on hauskaa. Potkut tulee enimmäkseen reisiin, ja jos olisikin pääpotku, niin ainakin Helsingissä on sellainen politiikka, että saa ihan vapaasti vetää sen saman potkun sinne reiteen, jos on kankeampi sälli. Eli maalaisjärki on kunniassaan.

Tuo Savate vaikuttaa kyllä todella mielenkiintoiselta.

Minkä hintaista on lajin harrastaminen? Peruskurssi näköjäänkin maksaa 85 euroa, mutta entäs sen jälkeen?

Älä pelkää että 15 vuotiaden kanssa painimaan joutuisit.. tai no varmaan joutuisitkin mutta tuli tuossa 15 vuotiaana pyöriteltyä paria vanhempaa :kippis1:

Jos haluat kuntoilupuolta korostaa, niin lähes kaikki lajit sopivat. Krav Magassa meille tosin sanottiin "Täällä ei jumpata, vaan reenataan tekniikoita ja itsepuolustusta monipuolisesti." ja niin myös toimittiin. (en siis mollaa lajia, vaan totean, että siellä ei painotettu kuntoilua/jumppailua) Mun makuun potkunyrkkeily tai tav. nyrkkeily sekä judo tai paini olisivat kuntoilumielessä ehkä parhaimpia lajeja. Monessa muussakin lajissa saa kyllä hyvää peruskuntoilua.

Etsi seura, jossa on riittävästi päteviä vetäjiä ja muutenkin vireä meininki ja jonka reeneihin sinun on suht kätevä mennä, niin tuskin menee pahasti pieleen kuntoilumielessä.

Brickster sanoi:
Pari kysymystä kuitenkin olisi.
2. ...pääseekö kyseisissä lajeissa ottelemaan suurinpiirtein oman tasoisia kavereita vastaan, säilyisi varmaan tuo innostus paremmin jos pääsisi edes joskus testaamaan taitoja.

1. Reippaasti mukaan vain! Alkeiskursseilla on yleensä mukana myös yli 40-vuotiaita mukana, joten olet vielä nuori näihin hommiin. Kovaksi kilpailijaksi et ehkä enää tule mutta todella kivan harrastuksen saat itsellesi.

2. Potkunyrkkeilyssä saat kyllä sparrata mielin määrin eritasoisia kavereita vastaan ja jos kyvyt antavat myöden, niin kehäänkin pääset ottelemaan esim. salikisoihin jo hyvinkin lyhyen treenauksen jälkeen.

Kevään alkeiskurssit ovat juuri alkaneet lähes kaikissa seuroissa, mutta todennäköisesti pääset vielä mukaan kunhan otat reippaasti yhteyttä.
Muutaman ensimmäisen treenin väliinjääminen ei maailmaa kaada.

Juha1 sanoi:
Älä pelkää että 15 vuotiaden kanssa painimaan joutuisit.. tai no varmaan joutuisitkin mutta tuli tuossa 15 vuotiaana pyöriteltyä paria vanhempaa :kippis1:

TKD-harjoituksissa sain viime keskiviikkona potkun päähän tuollaiselta itseäni yli päätä lyhyemmältä kaverilta, joka taitaa olla vielä ala-asteella. Eli ei niitä nuorempia kannata välttämättä hylkiä. Suurin osa taitaa olla ihan osaavaa sakkia, lajista hieman riippuen.

Olisin samoilla linjoilla Iivilin kanssa. Jos et ole tottunut lajiin, jossa "vastuksena" on toisen ihmisen paino (paini/bjj/judo), voi rasitus olla hyvinkin kovaa johtuen rasituksen erillaisuudesta. Peruskurssi on harvoin mitään kovin raskasta, koska painotus on luonnollisesti oppimisella.

Lisäksi ainakin judo on levinnyt lähes kaikkialle Suomeen ja maailmaan, joten siirtyminen toiseen maahan tai kaupunkiin ei katkaise harrastusta, mikä on varmasti ongelma joissain marginaalilajeissa.

Cooper sanoi:

Thainyrkkeily, Potkunyrkkeily, Savate. Esim. thainyrkkeilyssä on periaatteessa vain kaksi potkua ja molemmat toimii hyvin myös vyötärönseudulle ja siitä alas. Potkunyrkkeilyssä on hiukan monipuolisemmat potkut sekä vyöasteet. Savatesta voi joku muu kertoa enemmän mutta se sopii hyvin tähän samaan kastiin. Kaikkiin näistä on hyötyä tuosta nyrkkeilykokemuksestasi.
Kaikki toimivia lajeja, joissa kunto kasvaa. Suosittelen.

Joona sanoi:
TKD-harjoituksissa sain viime keskiviikkona potkun päähän tuollaiselta itseäni yli päätä lyhyemmältä kaverilta, joka taitaa olla vielä ala-asteella. Eli ei niitä nuorempia kannata välttämättä hylkiä. Suurin osa taitaa olla ihan osaavaa sakkia, lajista hieman riippuen.

Tuo nyt ei kovin hyvää kuvaa kaverista antanut. Itsekin olen saanut päätäni lyhemmältä kaverilta potkun kasvoihin ja lisäksi myös päätä pidemmältä. Taekwondossa ei tietääkseni ole päähän tarkoitus potkia.

Wade sanoi:
Tuo nyt ei kovin hyvää kuvaa kaverista antanut. Itsekin olen saanut päätäni lyhemmältä kaverilta potkun kasvoihin ja lisäksi myös päätä pidemmältä. Taekwondossa ei tietääkseni ole päähän tarkoitus potkia.

No ei se kaverista kuvaa antanut, mutta kyllä päähän potkuista matseissa saa enemmän pisteitä kuin lyönneistä.

Joona sanoi:
No ei se kaverista kuvaa antanut, mutta kyllä päähän potkuista matseissa saa enemmän pisteitä kuin lyönneistä.

Jaaha, mä en ole kilpailusääntöihin perehtynyt lainkaan. Olen elänyt siinä uskossa, että potkut päähän on kiellettyjä. Vähän kuitenkin epäilen, että se kaveri tahallaan potkaisi päähän :)

Wade sanoi:
Jaaha, mä en ole kilpailusääntöihin perehtynyt lainkaan. Olen elänyt siinä uskossa, että potkut päähän on kiellettyjä. Vähän kuitenkin epäilen, että se kaveri tahallaan potkaisi päähän :)

[OFF TOPIC="on"]Joo, eihän sen potkun varmaan ollut tarkoitus päähän tulla, eikä se liian kova potku ollut. Yritin (nyt jälkeenpäin mietittynä) sanoa, että tuo poika olisi saanut erästä pisteet kotiin. Eli kyseessä oli minua parempi harrastaja, joka on luultavasti ainakin 8 vuotta nuorempi. Lopetetaan tähän, ennen kuin tulee sanomista ylemmältä taholta.[OFF TOPIC="off"]

iivili sanoi:
Krav Magassa meille tosin sanottiin "Täällä ei jumpata, vaan reenataan tekniikoita ja itsepuolustusta monipuolisesti." ja niin myös toimittiin.
Toi on musta hyvä asenne. Itseäni vitutti aikoinaan ju-jutsua harrastaessani suunnattomasti aina treenin alussa ja lopussa pidetyt punnerrus/haarahyppy-sessiot. Mielestäni lämmittelyt tulisi suorittaa siten, että niistäkin on jotain hyötyä lajin ja itsepuolustuksen kannalta. Vaikka kevyttä painia pystyssä ja matossa. :evil: :whip:

Pecman sanoi:
Mielestäni lämmittelyt tulisi suorittaa siten, että niistäkin on jotain hyötyä lajin ja itsepuolustuksen kannalta. Vaikka kevyttä painia pystyssä ja matossa. :evil: :whip:

Totta töriset. Mielekkäämpäähän se on vetää lämmöt kevyillä ping-pong tekniikoilla ja semmosilla. Kunnon lämmittely on tietenkin erittäin tärkeää ja ainakin mulla kun on hiukan tota ikääkin tullut niin paikat ei aina edes perus "heilumisen ja pomppimisen" jälkeen ole edes lämpimänä - ja se vasta ketuttaa jos joutuu kylmiltään aloittamaan.

Pecman sanoi:
Toi on musta hyvä asenne. Itseäni vitutti aikoinaan ju-jutsua harrastaessani suunnattomasti aina treenin alussa ja lopussa pidetyt punnerrus/haarahyppy-sessiot. Mielestäni lämmittelyt tulisi suorittaa siten, että niistäkin on jotain hyötyä lajin ja itsepuolustuksen kannalta. Vaikka kevyttä painia pystyssä ja matossa. :evil: :whip:

Itse olen hieman eri mieltä. Tuo painiminen saattaa reväyttää kylmät lihakset (pahimmassa tapauksessa). Ensin itse ainakin mieluummin tekisin tuota juoksemista ja sen semmoista (en nyt kuitenkaan noita punnerruksia suosisi), ei kuitenkaan liian raskaasti (Aikoinaan treeneissä oli alkulämmittely niin raskas, ettei potkuja ja lyöntejä enää oikein jaksanut tehdä täydellä teholla) ja sen jälkeen painiminen olisi kyllä...aika kivaa :D

Ei tuo painiminen ehkä mitään parasta lämmittelyä ole... Siinä aika helposti teloo paikat.

Itselläni venähti niska pahemman kerran painiessa. Oli kyllä yhtä tuskaa pari seuraavaa päivää. Niska oli ihan kivikova ja pirun kipeä.

Mutta kyllä se siitä parani.

Back
Ylös Bottom