Mitä jos päivä "ilman" proteiinia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juffe
  • Aloitettu Aloitettu
Moi!

Ajattelin tässä kysäistä, että miten paljon lihaksille on haittaa, jos päivittäinen tarve on mulla n. 200g/pvä, niin jos jääkin yksi päivä ettei tule otettua kuin ehkä 80-100g, tai jopa vain 40g, niin miten se vaikuttaa lihaksistoon?

Ja yleensäkin, jos elimistö ei saa kuin sen tarvitsemansa normaali-ihmisen minimimäärän, niin lähteekö lihakset samantien kohti kataboliaa?

Olen monesti miettinyt, että jos on esim. yöprotskut jääny ottamatta yötävasten niin aamulla herätessä on kattonu peiliin ja psyykannu itteensä että "Ei perkele, oon pienentyny varmaan 15%" :lol2:

-- Juffe

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Todennäköisesti sillä on vain positiivisia vaikutuksia. Olen ymmärtänyt, että kun koko ajan syötetään kropalle isoja määriä protskuja niin se lakkaa hyödyntämästä sitä määrää 100%:sti (tjsp).

Joo ei mikään hirveen huono juttu, relax. Yksi matalaproteiininen päivä silloin tällöin tekee gutaa, vaikka ihan säännöllisestikin jos vaikka lataa hiilareita tai muuta.

jos kroppa saa saman märän protskua joka päivä pitkän ajan syntyy proteiiniaddiktio. kroppa alkaa hyödyntämään saatavaa proteiinia löyhällä kädellä: "kyllä tätä riittää"
eli kaikkea proteiinia ei pystytä hyödyntämään. jos proteiinin saantia vain lisätään, pahenee riippuvuus entisestään ja jos proteiinin saannin määrä pienennetään, uhkaa lihaskato. AIKA PAHA PAIKKA.
paras ratkaisu on käyttää syklejä eli päivittäinen proteiinin saanti pitäisi vaihdella 1-3 grammaa/painokiloa kohti.

Samaa MUTUA mullakin on mitä aikasemmin vastanneilla, eli todella matalan ptoteiinimäärän päivän tekee hyvää ja myös joskus vetää nekin överiksi huolella. Mutta kannattaa niitä kaloreita jostain ottaa, muuten voi vetää yleisesti olo äkkiä aika heikoksi. Jo aattelee vaikka vatsataudissa olemista, sillon ei nyt yleensä pysty päivään syömään yhtikäs mitään kun ei pysy sisällä ja senjälkeen on jokunen päivä kyllä aika vetämätön olo, mutta enpä usko että noin pikanen juttu paljon lihasta polttaa.

No hyvä. Tuossa yksi päivä ankaralla viihteellä ollessa unohtu syödä... Hiilaria kyllä tuli hörpittyä. Oho, hups.

Porkkanaraastin sanoi:
jos kroppa saa saman märän protskua joka päivä pitkän ajan syntyy proteiiniaddiktio. kroppa alkaa hyödyntämään saatavaa proteiinia löyhällä kädellä: "kyllä tätä riittää"
eli kaikkea proteiinia ei pystytä hyödyntämään. jos proteiinin saantia vain lisätään, pahenee riippuvuus entisestään ja jos proteiinin saannin määrä pienennetään, uhkaa lihaskato. AIKA PAHA PAIKKA.
paras ratkaisu on käyttää syklejä eli päivittäinen proteiinin saanti pitäisi vaihdella 1-3 grammaa/painokiloa kohti.

On tullut Massaa! Voimaa! luettua. ;)
Se on hyvä, "lukeminen kannattaa aina".

juu on tullut luettua ja huolella.
siitä kuinka vakavaa tuo proteiiniaddiktio on niin en tiedä. paljonko siinä sitten sitä proteiinia voi jäädä käyttämättä?

Meidän koulussa on todella hento pitkä muija, ei riuku, joka syö niin perkeleesti. Aina on joku suklaapatukka tai karkkipussi tai joku muu menossa. Ruokailussa syö saman verran kuin minä ja minä syön paljon. Eli täys lautasellinen. Varmaankin tahti jatkuu kotonakin.
Mietin, että ei varmaankaan käytä ruuansulatus kaikkea hyväksi, muija ei meinaan lihoa ollenkaan. Taitaa paskoa kokonaisia perunoita...

Saapas sanoi:
Meidän koulussa on todella hento pitkä muija, ei riuku, joka syö niin perkeleesti. Aina on joku suklaapatukka tai karkkipussi tai joku muu menossa. Ruokailussa syö saman verran kuin minä ja minä syön paljon. Eli täys lautasellinen. Varmaankin tahti jatkuu kotonakin.
Mietin, että ei varmaankaan käytä ruuansulatus kaikkea hyväksi, muija ei meinaan lihoa ollenkaan. Taitaa paskoa kokonaisia perunoita...

Ootko kuullu puhuttavan bulimiasta? :) Lapamato tai joku vakavahko sairaus myös mahdollisia selityksiä. Vaikka kyllähän sitä silloin nuorempana itsekin pysty sullomaan ällistyttävät määrät epäterveellistä safkaa naamariin ilman että lihoi..

Kovasti kiitokset kaikille vastanneille. Mulla tuo proteiinin saanti nyt liukuu about siinä 140-200g, riippuen vähä päivistä. joinakin päivinä tulee sitten vedettyä jopa about 300g:aa, jos on ollut esim. kalaa tarjolla, kun mä oon varsinkin kylmäsavuloheen niin heikkona :kuola:

Gradient sanoi:
Ootko kuullu puhuttavan bulimiasta? :) Lapamato tai joku vakavahko sairaus myös mahdollisia selityksiä. Vaikka kyllähän sitä silloin nuorempana itsekin pysty sullomaan ällistyttävät määrät epäterveellistä safkaa naamariin ilman että lihoi..

:offtopic: Bulimikot eivät yleensä ole hoikkia..

Saapas sanoi:

Oletuksia... Et tiedä mitä se syö kotona, etkä tiedä kuinka kauan tätä mahdollista "tankkausta" on jatkunut. Kaikki ei ole sitä miltä näyttävät. Syöhän laihiksella olevat lihavatkin todella vähän muiden nähden ja silti ovat aina vaan paksuja. Toimiiko niillä ruuan sulatus mielestäsi loistavasti?

ljp sanoi:
Todennäköisesti sillä on vain positiivisia vaikutuksia. Olen ymmärtänyt, että kun koko ajan syötetään kropalle isoja määriä protskuja niin se lakkaa hyödyntämästä sitä määrää 100%:sti (tjsp).

Mihin tämä mukamas perustuu?
Entäs rasva, hiilari?

Linkkiä, jos löytyy.
Vaikka tästä "proteiiniton-päivä-hyvä-päivä" asiasta on jankutettu pitkin kyliä ja foorumeita ties kuinka kauan, niin kuullostaa IMO aika omituiselta.

HooEee sanoi:
Mihin tämä mukamas perustuu?
Entäs rasva, hiilari?

Linkkiä, jos löytyy.
Vaikka tästä "proteiiniton-päivä-hyvä-päivä" asiasta on jankutettu pitkin kyliä ja foorumeita ties kuinka kauan, niin kuullostaa IMO aika omituiselta.

Mun mielestä tällainen proteiinimäärien kierrätys on aika järkeen käypää...vaihdellaanhan sitä esim. harjoitusohjelmiakin ja kalorimääriäkin sen takia, että kroppa tottuu aina ennemmin tai myöhemmin tietyntyyppisiin olosuhteisiin...miksi tämä siis olisi poikkeus. Hiilareiden kierrätys ei sinänsä ole niin mielenkiintoista, koska niitä tarvitaan yleensä lähinnä kalorimäärän lisäykseen (+tietty palautumisjuomissa) mutta kuinkahan on noiden rasvojen kanssa...löytyykö tutkimustuloksia jostain päin? Heikkeneekö esim. keto-ruokavaliolla olevan henkilön kropan rasvojen käsittely (jolloin se muuttuisi suuremmalla todennäköisyydellä ihraksi), jos aikaväli on pitkä?

Ihmisroppa tuppaa olemaan vähän sellainen, että sitä pitää jekuttaa koko ajan, jos aikoo saada tuloksia :)

Ehdottomasti kannattaa protskun vuorokausiannoksia vaihdella.
Itse olen kuullut että 1 - 4g/painokilo väli olisi sopiva alue.

Siitä millä aikasyklillä vaihtelu tulisi suorittaa ei minulla ole varmaa käsitystä.
Pieni kutina kuitenkin olisi, että vuorokausittain tapahtuva vaihtelu ei olisi mitenkään tehokas, vaan kutakin protskutasoa tulisi pitää pidempi aika.

Vaihtelu ei koske pelkästään proteiinia, vaan samanaikaisesti myös hilarit tulee vaihdella.
Idea on, että protskujen ollessa 4g/kg on hilarit minimissään, ja protskujen ollessa 1g/kg niin hilarit ovat maksimissaan.
Hilareilla säädellään, jotta vuorokaudessa saadaan sopivasti energiaa.

Kime76 sanoi:
Oletuksia... Et tiedä mitä se syö kotona, etkä tiedä kuinka kauan tätä mahdollista "tankkausta" on jatkunut. Kaikki ei ole sitä miltä näyttävät. Syöhän laihiksella olevat lihavatkin todella vähän muiden nähden ja silti ovat aina vaan paksuja. Toimiiko niillä ruuan sulatus mielestäsi loistavasti?

tai sitten se vain treenaa paljon, esim. aerobista :rolleyes:

Kime76 sanoi:
Ei kylläkään ole oletuksia... Ainoastaan se, jatkaako se samaa "tankkausta" kotona, ei ole täysin selvää. Jutuista päättelin sen. Tankkausta on jatkunut noin kaksi tai kolme vuotta.
No piru, minneköhän se ruoka sitten menee?? Joko se paskoo perunoita tai käy oksentamassa. En usko jälkimmäiseen. Mutta on se ihme, että muija ei todellakaan lihoa.

Fiona sanoi:
:offtopic: Bulimikot eivät yleensä ole hoikkia..

Vaan normaalipainoisia.

Saapas sanoi:
Ei kylläkään ole oletuksia... Ainoastaan se, jatkaako se samaa "tankkausta" kotona, ei ole täysin selvää. Jutuista päättelin sen. Tankkausta on jatkunut noin kaksi tai kolme vuotta.
No piru, minneköhän se ruoka sitten menee?? Joko se paskoo perunoita tai käy oksentamassa. En usko jälkimmäiseen. Mutta on se ihme, että muija ei todellakaan lihoa.

eihän tämä nyt mikään ihme ole, toisilla ihmisillä on vain nopeampi aineenvaihdunta kuin toisilla ja ethän sinä tiedä miten paljon neiti liikkuu vapaa-ajallaan..

Suositut

Back
Ylös Bottom