Mitä aerobista harjoittelua huonokuntoiselle läskille?

Niin, olen aloitteleva kuntoilija. punttisalia takana heinäkuusta asti. Aerobista kuntoa ei kuitenkaan ole juuri lainkaan. Itse mietin lähinnä kuntopyörää, kun ei oo fyysistä suorituskykyä oikein edes kävelylenkille saati sitten hölkkää tms.

Esim. nyt ku kävelin portaat toiseen kerrokseen niin melkeen jo siinä aloin huohottamaan.

Mulla on myös lantion asennon kanssa ongelmia näin fysioterapeutti meinasi. Pitäis ottaa häntäluun päästä kiinni ja vetää eteenpäin.

Oisko ideaa polkea kuntopyörää vaikka 3*viikossa ja 45min kerralla!

Kun alkuun pitää nostaa aerobista kuntoa ja kun se on tarpeeksi korkea voisin aloittaa hölkkä/kävelylenkin. Samalla vähennän kalorien saannin johonkin 2500kcal/vrk, jos ei tuolla ala rasva tiristä, niin pudotan kalorit 2200kal.

Kun olen vielä niin alkuvaiheessa treenamisen suhteen, niin pienilläkin kaloreilla luulen että ainakin voimatasot nousee, jos nyt lihas ei kasvakkaan, mutta tästä eturepusta on päästävä eroon.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Melkein mikä tahansa liikunta on hyväksi. Lähtisin tekemään sitä mikä tuntuu mielekkäältä oli se sitten kuntopyörää, lenkkeilyä tai uimista yms. Jos alat väkisin tekeen sitä "tehokkainta/parasta" voi into lopahtaa äkkiä.

Tuota minäkin ajattelin, ja mietin mukavuudenhaluisena kuntopyörää, kun siinä vois kuunnella podcasteja tms, eikä keli pääse yllättäämään.

Todellakin kannattaa valita se mieleisin ja sehän voi olla mitä tahansa vaikka uintia, kävelyä, kuntopyörää, pyörää, kävelymattoa.
Vaikka terveys edellä menisikin niin ikävillä asioilla tappaa innostuksen ja muutenkin salitouhussa ei ole pakko tehdä niitä liikkeitä joita netissä hehkutetaan jos ne ei vaan itselle omasta mielestä sovi, keksii korvaavan liikkeen tilalle mikä on itselle parempi. (ei tosin kannata jyystää pelkkää penkkiä ja habaa)

Sitten on vielä semmoinen, että "syökö" aerobinen harjoittelu punttisalilla tehtyjen harjoitteiden palautumista?
Eli kasvaako yhteisrasitus semmoseksi että ei voi salilla treenata niin kovaa, kun mä treenaan 3-jakosen 2*vkossa läpi.

Sitten on vielä semmoinen, että "syökö" aerobinen harjoittelu punttisalilla tehtyjen harjoitteiden palautumista?
Eli kasvaako yhteisrasitus semmoseksi että ei voi salilla treenata niin kovaa, kun mä treenaan 3-jakosen 2*vkossa läpi.
Jos käyt vain kaksi kertaa viikkoon salilla niin tuskinpa on juuri merkitystä.
Tuohon liikuntaan voi ottaa vaihtelua tekemällä vaikka mäkivetoa, kuntopyörää tms. hiit tyyppisesti 15-20min mittaisina treeneinä 1-2 kertaa viikkoon, itsellä ollut ainakin toimiva.

Tarkoitin, että ajan kolmejakoisen ohjelman 2*vkossa läpi, eli yhteensä 6 treenipäivää. Ts. kaikki lihasryhmät tehdään seitsämän päivän aikana kahdesti.

Treenin päälle aerobinen vapaavalintaisesti, auttaa monasti metaboliassa, mutta se varsinainen aerobinen hyöty jää pieneksi hyvin nopeaan, siis kunnon paraminen, koska silloin keho adaptoituu, joten sun pitää sitten nostaa esim vauhtia tai kulmaa matolla, siinäkin tulee sitten raja vastaan aika nopeaan. Juokseminen alkaa jo syömään pois palautumista.

Okei, poljen aluksi kuntopyörää, ja kunhan tulee kesä niin vaihdan oikeaan pyörään ja jalkapalloon. Pääasia on ettei se aerobinen ala syömään punttisalitreenistä tehoja.

Okei, poljen aluksi kuntopyörää, ja kunhan tulee kesä niin vaihdan oikeaan pyörään ja jalkapalloon. Pääasia on ettei se aerobinen ala syömään punttisalitreenistä tehoja.
Olinpas lukutaidoton tuossa aiemmin...
Dietillä voimatasot saattaa laskea mutta toisaalta olet vasta aloittava niin saatta nousta vaikka läskiä palaa, onnea siitä!
Itse olen nostanut hiljaksiin kapasiteettia monen vuoden ajan ja nyt menee 4-5 salitreeniä + 4-5 aerobista viikkoon mutta silti vaikka on totuttanut itseään niin joskus tuntuu että on liikaa joten alussa kannattaa pitää malttia ja lisätä hiljaksiin määriä ettei tule seinä vastaan.

Olinpas lukutaidoton tuossa aiemmin...
Dietillä voimatasot saattaa laskea mutta toisaalta olet vasta aloittava niin saatta nousta vaikka läskiä palaa, onnea siitä!
Itse olen nostanut hiljaksiin kapasiteettia monen vuoden ajan ja nyt menee 4-5 salitreeniä + 4-5 aerobista viikkoon mutta silti vaikka on totuttanut itseään niin joskus tuntuu että on liikaa joten alussa kannattaa pitää malttia ja lisätä hiljaksiin määriä ettei tule seinä vastaan.
Pannan korvan taakse, mulla on tosiaan kaks etua, olen vasta heinäkuun lopulla aloittanut ja käytän testosteronia, ja aloitan myös turinabolin ja boldenonin tuossa keväällä/kesällä. Nytkin menee yhtä steroidia ja testosteronia, kuukaudessa noussut penkkitulos kolmekymmentä kiloa 80:stä 110:neen kg:hen. Jos seuraavana kuutena viikkona kehittyisi vaikka 10kg vähemmän penkki, niin silti se nousisi vielä 20kg ja olisi sitten jo 130, aika hyvin 9kk treenin jälkeen. noh, mutta eipä sitä tulevaa kehitystä voi noin ennustaa, koska laitan kalorit pienemmäksi.

3x30min viikossa riittää hyvin alkuun, lenkkeily tai kuntopyörä tms. Siitä kun kunto kasvaa, niin luulen että innostut tekemään enemmänkin aerobista. Itelle lenkkeily/sauvakävely/luistelu on hyvä, tuulettuu pää samalla.

Joo, kuntopyörällä aloitan, kunnes saavutan semmoisen kunnon, että ei ihan heti ripeää kävellessä ala puuskuttaa, ni sitten alan tekemään myös ulkona lenkkejä.
Tuulettuuhan siinä pää samalla, mikä ei oo ikinä haitaksi. Ja nyt kun on kevät tulossa, niin ihan mukavaa hommaahan tuo on.

Mulla on vaan lantion virheasento, jolloin kävellessä tulee selkä kipeäksi, tosin varmasti iso osa kivusta johtuu ylipainosta. Myös lantion virheasento johtuu osaltaan vyötärölihavuudesta.
Mulla on kertyny pelkästään vatsan seudulle tuo rasva, esim reidet on melkein rasvattomat, ts. rasvakerros on todella ohut.

Eikö tuo oo kaikista hankalin laihdutettava tuo vyötärölihavuus?

Pannan korvan taakse, mulla on tosiaan kaks etua, olen vasta heinäkuun lopulla aloittanut ja käytän testosteronia, ja aloitan myös turinabolin ja boldenonin tuossa keväällä/kesällä. Nytkin menee yhtä steroidia ja testosteronia, kuukaudessa noussut penkkitulos kolmekymmentä kiloa 80:stä 110:neen kg:hen. Jos seuraavana kuutena viikkona kehittyisi vaikka 10kg vähemmän penkki, niin silti se nousisi vielä 20kg ja olisi sitten jo 130, aika hyvin 9kk treenin jälkeen. noh, mutta eipä sitä tulevaa kehitystä voi noin ennustaa, koska laitan kalorit pienemmäksi.

Tossahan on jo tärkeimmät kunnossa niin mitä turhaan miettiä aerobista. Kunhan penkki kulkee.

Suosittelen kuntopiiriä, raskaahkoa sellaista. Kehonpainolla ei onnistu vielä?

Esimerkiksi kaksi kierrosta:
20 kahvakuulaheilautusta
20 askelkyykkyä käsipainot käsissä per jalka
20 pystypunnerrusta käsipainoilla

Viiteen minuuttiin pitäisi nämä kaksi kierrosta saada, ja sitten kun menee, nostat painoja ylöspäin. Tulee (an-)aerobinen ja lihaskuntoharjoittelu samassa.

Matalan sykkeen aerobinen yhdistettynä voimaharjoitteluun tuskin tuo "porrasjaksamiseen" varsinaista hyötyä.

Kannattaa myös harkita MET-ohjelmaa. Eli siis kuntopiirimäisesti toteutettu ohjalma, jonka tarkoitus on nostaa työkapasiteettia ja toimii "bodarin peruskunto" ohjelmana. Scott Abelin introduction to MET on tuohon oivallinen ohjelma.

Tuossa toki pitää sitten muistaa noudattaa täysin sen ohjelman mukaisesti eikä esim tehdä tuota muun puntin ohella.

Mulla jää aerobiset tekemättä jos pitäisi kuntopiiriohjelmia vääntää. Eri lajit tuo mukavaa kontrastia salitouhuun. On tullut käytyä uimassa, hölkkäämässä, maastopyöräilemässä, kuntonyrkkeilyssä ja brassijujutsussa. Kunto kasvaa huomaamatta ja on hauskaa harrastaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom