Mistä verotietoihin käsiksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarre55
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tolla systeemillä ei saataisi kuin hirveä itku aikaiseksi, isoissa firmoissa toiset vaan saavat enemmän aikaan kuin toiset. omassa duunissakin tietää muutamat mitkä kyllä tekee hommia koko ajan mutta eivät vaan tehtyä niin nopeasti kuin toiset vaikka omasta mielestään tekevät niin saatanasti hommia, ja ne tuntien eivät ymmärtäisi että saavat palkkaa vähemmän. Sama pätee oma-aloitteisuuteen ja kehittämiseen yms,
Ne jotka tienaavat ansionsa mukaista palkkaa, eivät lienisikään se suurin "ongelma". Meillä (kuten varmasti monessa isossa firmasssa) on duunissa muutamia pullasorsia, jotka ovat jollain ihmeen konstilla muinoin saaneet palkan hilattua älyttömälle tasolle nykytyöpanokseen nähden. Jos muut samalla osastolla tietäisivät palkan, niin varmaan putoisi hanskat samantien. :D

Toki näiden kavereiden lähtöä toivotaankin enemmän kuin kuuta nousevaa, jolloin saataisiin tilalle kaksi "normipalkalla" olevaa suunnittelijaa tms.

Ne jotka tienaavat ansionsa mukaista palkkaa, eivät lienisikään se suurin "ongelma". Meillä (kuten varmasti monessa isossa firmasssa) on duunissa muutamia pullasorsia, jotka ovat jollain ihmeen konstilla muinoin saaneet palkan hilattua älyttömälle tasolle nykytyöpanokseen nähden. Jos muut samalla osastolla tietäisivät palkan, niin varmaan putoisi hanskat samantien. :D

Toki näiden kavereiden lähtöä toivotaankin enemmän kuin kuuta nousevaa, jolloin saataisiin tilalle kaksi "normipalkalla" olevaa suunnittelijaa tms.

Tästä tuleekin mieleen, että pitäisikö sen pakkatason ollakin käänteinen V, eli kun olen siinä 30-50 eli urasi huipulla, oletpa sitten trukkikuski tai työnjohtaja, niin tinaat eniten ja sitten kun se työpanos ikääntymisen myötä vähenee, niin palkkakin laskee vaikka ikäkertoimen myötä?

Tästä tuleekin mieleen, että pitäisikö sen pakkatason ollakin käänteinen V, eli kun olen siinä 30-50 eli urasi huipulla, oletpa sitten trukkikuski tai työnjohtaja, niin tinaat eniten ja sitten kun se työpanos ikääntymisen myötä vähenee, niin palkkakin laskee vaikka ikäkertoimen myötä?
Tässä on aika paljonkin järkeä. ;) Lisäksi nuorena ajelisi paljon mieluummin kalliilla urheiluautoilla ja taasen vanhana käpysäkkinä voisi kuvitella että sillä ei ole läheskään samanmoista merkitystä.

Vanhanahan sitä pitää lelujen olla kunnossa, nuoret saa ilmankin.

eli ansaidut edut pois ja palkka aina tilanteen mukaan. Vai miten määrittelet "ansionsa mukaan" , kovasti tuntuu että kokemusta ei arvosteta nykyään vaikka varsinkin ongelma tilanteissa saattaa vanhalla olla jotain mitä ei nuoremmilta löydy.

Sitä kun on vanhoja joilla on osaamista mutta kohtuu palkka. Sitten on nuoria märkäkorvia joilla kova palkka vaikka osaaminen hyvin köykäistä.
Palkka yleensä riippuu siitä miten röyhkeästi kehtaa huudattaa.

No niin, sain provottua hyvää keskustelua. Ja siksi en viitti lainata ketään tai mitään erikseen...

Mutta siis, jos mennään oikeasti sinne työelämään. Ei se ikä tee sinua tai minua miksikään osaajaksi tai asiantuntijaksi. Itse voin sanoa tähän ihan oikealla kokemuksella jotakin. Olen ollut samassa firmassa kohta 13 vuotta töissä. Voin sanoa puhtaalla omalla tunnolla, että en ole se penaalin tylsin kynä. No olen tehnyt minua huomattavasti kokeneempien kanssa hommia. Moni on ollut valitetettavasti minua paljon tyhmempiä ja ihmettelen mistä niille maksetaan! No nyt kun olen olut sen yli 10 vuotta tuolla töissä, niin tiedän oikeasti aika vitun paljon kaikesta. Mun osaamista voisi käyttää monessa kohdaa hyödyksi. No nyt noin vuosi sitten meille tuli uusi päällikkö, mun kanssa noin samaa ikää, nyt näyttäisi että se huomaa että mä oikeasti tiedän jostakin jotakin ja osaan tehdä paljon työyhteisön eteen. Jos ja toivottavasti kun en ole väärässä, niin saan uusia vastuualueita ja mielekästä hommaa. Saan siis jotain sisältöä tyelämään, jippikaijeehei!

No varmasti on sitten taas niitä minua nuorempia suorittajia. Ja tiedän että niitä onkin. Niitä on minun vuorossakin. En edes yritä pärjätä niille tietyissä suoritteissa, en vain pärjää ja se siitä. Mun mielestä on ok, että he tienaisivat suoritteisaan hyvää liksaa. Parempaa kuin minä.

Ja jos vedetään koko paska yhteen. Niin tarvitaan se hyvä esimies joka osaa johtaa joukkoja. Tarvitaan pari meikäläistä, jotka osaa orhanisoida hommat ja tehdä kaikkea. Tarvitaan osa niitä suorittajia, jotka ovat törkeen nopeita tekeen ne hommat ja ottamaan vielä jopa muut huomioon. Niin ja sitten, sitten on ne jotka ei tee vittujakaan ja jotka pilaa työympäristön ja ehkä vetää kohtuu liksaakin.

Ja sitten heräsin.

Täällä viikollahan IL listasi nuo kovatuloisimmat suomalaiset. Tuli silloin tajuttua että mitä vittua, verotiedothan on julkiset. Olen suorastaan hämmästänyt että kuka tahansa voi selvittää kuinka paljon toinen ihminen tienaa. Miksi sen pitää olla julkista? Miksi ihminen ei saa pitää tulojaan yksityisenä?

Ennaltaehkäisee veronkiertoa kun naapuri voi narauttaa kateuspuuskissaan pimeitä raksahommia vääntäneen tuoreen muskeliveneilijän.

Paljos kaikki teoreettisen vähennykset ovat yhteensä? Onko niissä jotain maksimia? Kilometreissä ja asuntolainan vähennyksissä on ainakin maksimit. Mites muut tulonhankkimismenot.

Noilla on aika paljon merkitystä pienemmissä tuloluokissa jos vertaa kahden ihmeisen ilmoitettua vuosiansiota.

eli ansaidut edut pois ja palkka aina tilanteen mukaan. Vai miten määrittelet "ansionsa mukaan" , kovasti tuntuu että kokemusta ei arvosteta nykyään vaikka varsinkin ongelma tilanteissa saattaa vanhalla olla jotain mitä ei nuoremmilta löydy.

Tätähän se EK yritti t&t sopimusneuvotteluissa paikallisella sopimuksella. Mutta metalli sai oman "perälautasopimuksensa" läpi eli jos yhteisymmärrykseen ei päästä paikallisesti kenen palkka korotetaan enemmän ja kenen vähemmän niin kaikkien palkka nousee korotuksien verran. Arvatkaapa vain kelpaako paikallisesti sopimus jossa korotettaisiin enemmän huonoiten tienaavien tai nuorimpien tai ahkerampien palkkoja ja taas muiden vähemmän. Ja kun ei kelpaa korotus menee tasaisesti kaikille.

e: verotiedoista sen verran että kiitos verosuunnittelun ainakin hieman enemmän tienaavilla ne eivät yleensä kerro yhtään mistään yhtään mitään...

Ennaltaehkäisee veronkiertoa kun naapuri voi narauttaa kateuspuuskissaan pimeitä raksahommia vääntäneen tuoreen muskeliveneilijän.

No jos niitä niinpaljon vääntää, että voi muskeliveneitä ostella, niin sietää käräyttääkin!

Jos sitä taasen lisätienisteja puuhastelee kuititta, niin tuo on varsin ok mun mielestä. Muutenhan tämä valtio verottaa hengiltä ja toisinsanoen ei edes kannata tehdä niitä lisäduuneja tai sitten pitäisi saada törkykova palkka niistä. Ei onnistu taasen tuokaan jos kuitilla tekee.

^ samoin kuin kaikenlaisille työttömille suon mielelläni kuititta pienten lyhytaikaisten duunien teon. Jos valtiovalta on niin vammainen että luo verotuksella pitkäaikaisten passiivisten työttömien luokan niin se on mun silmissä vain plussaa jos joku viitsii parista pimeästä lisähuntista touhuilla aina välillä jotain.

Arvatkaapa vain kelpaako paikallisesti sopimus jossa korotettaisiin enemmän huonoiten tienaavien tai nuorimpien tai ahkerampien palkkoja ja taas muiden vähemmän. Ja kun ei kelpaa korotus menee tasaisesti kaikille.

Miksei kelpaisi? Varmasti kelpaa ainakin työntekijäpuolen edustajille. Suurempi riski olisi siinä, että sovittu korotus jaetaan työnantjan puolesta parhaille työntekijöille, eli ts. johtajille ja heidän suosikki HR-assarimuijille. Tai voihan sitä olla kokonaan jakamattakin sillä jos niitä korotuksia ei jaeta kaikille, niin korotusten valvominen menee mahdottomaksi. Siihen en ota kantaa, että olisiko ollut parempi olla jakamatta mitään yleiskorotuksia ym. kenellekään. Se olisi varmaan idea tasolla hyvä, mutta ei taida onnistua ilman täydellistä kommunistista diktatuuria. Joku haluaa kuitenkin lisää fyffeä, ja sitten haluaa naapurikin.

Miksei kelpaisi? Varmasti kelpaa ainakin työntekijäpuolen edustajille. Suurempi riski olisi siinä, että sovittu korotus jaetaan työnantjan puolesta parhaille työntekijöille, eli ts. johtajille ja heidän suosikki HR-assarimuijille.
Niin miksei kelpaisi? Ainakin niissä työpaikoissa missä olen ollut, on tuo jakaminen onnistunut hyvinkin, tyyliiin isoimmat prosentit pienipalkkaisimmille. Se pahin vaihto ehto on, kun se perälauta puuttuu, ei korotuksia ole saanut kukaan.

^ samoin kuin kaikenlaisille työttömille suon mielelläni kuititta pienten lyhytaikaisten duunien teon. Jos valtiovalta on niin vammainen että luo verotuksella pitkäaikaisten passiivisten työttömien luokan niin se on mun silmissä vain plussaa jos joku viitsii parista pimeästä lisähuntista touhuilla aina välillä jotain.

Samaa mieltä. Tuo on täysin käsittämätöntä, ettei muutaman viikon työsuhteita kannata edes ottaa vastaan. Ei etenkään osa-aikaisena.

Ja nämä seikat ei ihan oikeasti ole mikään harmaan talouden ongelma. Jos joku työtön tienaa muutaman huntin kuititta, niin se menee kulutukseen eli kiertoon eli taas maksetaan veroja. Se ongelma on isot rakennustyömaat, jossa rahaa liikkuu miljardeja pimeästi. Tässä isona apuna ulkomainen työvoima, joiden piirissä ei paljon kuittien perään kysellä. Näitä verotietoja voisi julkkisten sijaan joskus toimittajat penkoa...

Niin, eihän käytännössä noiden sorsien palkka laskekaan, mutta palkkojen julkistaminen aiheuttaisi varmasti vekkuleita tilanteita. Kokemuksesta ja sitä kautta pätevyydestä toki kuuluukin maksaa -> ansionsa mukaan.

"Ansionsa mukaan" olevan palkan voi määritellä vaikka siten, että jos muutkin tietäisi sen, niin ei aiheuta sen kummempia ihmettelyjä. Aika hyvin sitä pystyy mielessään rankkaamaan porukkaa "pätevyysjärjestykseen" ja sen mukaisesti sitten olettaisi palkankin olevan.

Mutta siis, jos mennään oikeasti sinne työelämään. Ei se ikä tee sinua tai minua miksikään osaajaksi tai asiantuntijaksi. Itse voin sanoa tähän ihan oikealla kokemuksella jotakin. Olen ollut samassa firmassa kohta 13 vuotta töissä. Voin sanoa puhtaalla omalla tunnolla, että en ole se penaalin tylsin kynä. No olen tehnyt minua huomattavasti kokeneempien kanssa hommia. Moni on ollut valitetettavasti minua paljon tyhmempiä ja ihmettelen mistä niille maksetaan! No nyt kun olen olut sen yli 10 vuotta tuolla töissä, niin tiedän oikeasti aika vitun paljon kaikesta. Mun osaamista voisi käyttää monessa kohdaa hyödyksi. No nyt noin vuosi sitten meille tuli uusi päällikkö, mun kanssa noin samaa ikää, nyt näyttäisi että se huomaa että mä oikeasti tiedän jostakin jotakin ja osaan tehdä paljon työyhteisön eteen. Jos ja toivottavasti kun en ole väärässä, niin saan uusia vastuualueita ja mielekästä hommaa. Saan siis jotain sisältöä tyelämään, jippikaijeehei!

No varmasti on sitten taas niitä minua nuorempia suorittajia. Ja tiedän että niitä onkin. Niitä on minun vuorossakin. En edes yritä pärjätä niille tietyissä suoritteissa, en vain pärjää ja se siitä. Mun mielestä on ok, että he tienaisivat suoritteisaan hyvää liksaa. Parempaa kuin minä.

Ja jos vedetään koko paska yhteen. Niin tarvitaan se hyvä esimies joka osaa johtaa joukkoja. Tarvitaan pari meikäläistä, jotka osaa orhanisoida hommat ja tehdä kaikkea. Tarvitaan osa niitä suorittajia, jotka ovat törkeen nopeita tekeen ne hommat ja ottamaan vielä jopa muut huomioon. Niin ja sitten, sitten on ne jotka ei tee vittujakaan ja jotka pilaa työympäristön ja ehkä vetää kohtuu liksaakin.
Paljon hyvää settiä. Tehdastyössä ne räikeimmät "kokeneet" (=vanhat) työntekijät ovat juuri niitä, jotka tietävät ettei heitä pystytä irtisanomaan (työtilanne on parantunut tms) ja käyttävät sen häikäilemättä hyväkseen; Tietävät vanhasta kokemuksesta kuinka helposti "luvallisia poissaoloja" saa ja käyttävät sen hyväkseen, ovat kehityshankkeita vastaan vaikka pitäisi ymmärtää, että muuten loppuu hommat kaikilta, tekevät vain minimimäärän töitä ja siitä huolimatta ruikuttavat henkilökohtaisista osuuksista - ja lisäksi sivutoimenaan yrittävät vielä myrkyttää talossa ja puutarhassa. Onneksi kuitenkin päteviäkin / motivoituneita kehäkettuja löytyy useita.

Hyvä esimies löytää kyllä pätevät yksilöt ja palkitsee / auttaa uraa eteenpäin. Valitettavasti joskus firmat ovat tehneet palkitsemisenkin julmetun vaikeaksi ja suora esimies ei voi sille mitään... mutta hyvä että sut huomattiin. Johtamisen pitäisi muuttua ensinnäkin tehtävän / ihmisen mukaan - jotkut asiat ovat sen luontoisia, että vaativat käskyjä, toisissa voidaan osallistaa enemmän työntekijöitä. Kaiken lisäksi ihmisiä pitäisi johtaa heidän taitotasonsa / motivaationsa mukaan ja muuttaa johtamistyyliä ihmisten kehittyessä (-> antaa ihmisille mahdollisuus kehittyä).

Eipä tässä mun duunissa mitään ihmeellisiä mahdollisuuksia ole edetä uralla. Enkä itse edes kaipaa esimiestehtäviä. Taasen on mukavas päästä suunnittelemaan uusia juttuja ja miettimään miten arkityö sujuu paremmin ja tehokkaammin ja mukavammin. Ja jos se vielä joskus näkyy palkassakin, niin aina parempi.

Mutta se on huomattu että esimiehiä on moneen lähtöön. Valitettavan harvasta on oikeasti johtamaan. Ja moni vissiin kuvittelee että ovat koviakin johtajia ja taidot on täysin ala-arvoiset. Siitä sitten kärsii vähän kaikki.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom