Mistä verotietoihin käsiksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarre55
  • Aloitettu Aloitettu
Heh, en kyllä antaisi pätkääkään painoarvoa työntekijän palkkavaatimuksille jos peruste on se että verotiedoista tarkistin ja se ja sekin tienaa näin paljon...

No ei kai kukaan sano, että on tarkistanut verotiedot. Itteä ainakin kiinostas tietää kuinka paljon samaa työtä tekevät kollegat tienaa. Tietäs onko perusteita ulvoa lisää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miksi tällästen tietojen pitää olla edes julkisesti nähtävissä. Eiköhän ole jokaisen oma asia mitä tienaa ja mistä. Ihme touhua kun pitää naapurin tulot tarkistaa ettei vaan tienaa enemmän kuin itse. Ja vielä maksetaan siitä.

Mulla on semmoinen mielikuva että joskus männä vuosikymmeninä vuosittain ilmestyvässä "juorukalenterissa" oli julkisesti nähtävillä kaikkien kunnan asukkaiden verotiedot, ei pelkästään hyvätuloisimpien.

Miksi tällästen tietojen pitää olla edes julkisesti nähtävissä. Eiköhän ole jokaisen oma asia mitä tienaa ja mistä. Ihme touhua kun pitää naapurin tulot tarkistaa ettei vaan tienaa enemmän kuin itse. Ja vielä maksetaan siitä.

Miksi ei? Miksi palkasta puhuminen on välillä tabu? Lyötäisiin vaan palkkatiedot duunipaikan ilmoitustaululle niin alkaa jengi ansaitsemaan sitä mitä ansaitsee.

Miksi ei? Miksi palkasta puhuminen on välillä tabu? Lyötäisiin vaan palkkatiedot duunipaikan ilmoitustaululle niin alkaa jengi ansaitsemaan sitä mitä ansaitsee.

Tolla systeemillä ei saataisi kuin hirveä itku aikaiseksi, isoissa firmoissa toiset vaan saavat enemmän aikaan kuin toiset. omassa duunissakin tietää muutamat mitkä kyllä tekee hommia koko ajan mutta eivät vaan tehtyä niin nopeasti kuin toiset vaikka omasta mielestään tekevät niin saatanasti hommia, ja ne tuntien eivät ymmärtäisi että saavat palkkaa vähemmän. Sama pätee oma-aloitteisuuteen ja kehittämiseen yms,
Ja mitä tulee pelkkiin verotietoihin niin lukeeko noissa että onko kyseisellä ihmisellä useampia töitä? vai pelkkä loppusumma.

Tolla systeemillä ei saataisi kuin hirveä itku aikaiseksi, isoissa firmoissa toiset vaan saavat enemmän aikaan kuin toiset. omassa duunissakin tietää muutamat mitkä kyllä tekee hommia koko ajan mutta eivät vaan tehtyä niin nopeasti kuin toiset vaikka omasta mielestään tekevät niin saatanasti hommia, ja ne tuntien eivät ymmärtäisi että saavat palkkaa vähemmän. Sama pätee oma-aloitteisuuteen ja kehittämiseen yms,
Ja mitä tulee pelkkiin verotietoihin niin lukeeko noissa että onko kyseisellä ihmisellä useampia töitä? vai pelkkä loppusumma.

Työpaikoilla tuo kyllä aiheuttaisi aikamoisen porun. Jos noita julkisesti joku työpaikka nyt päättäisi esitellä, niin aika tarkkaan kannattaisi ikälisät, kokemuslisät ja muut pistää ylös, jotta palkkojen muodostuminen olisi läpinäkyvää.

Itse verotiedoissa näkyy pelkästään ansiotulojen ja pääomatulojen kokonaissumma. Näkyy siellä myös varallisuus, mutta sillä ei hirveästi väliä, koska luku ei oikein kerro mitään ihmisen kokonaisomaisuudesta.

No ei kai kukaan sano, että on tarkistanut verotiedot. Itteä ainakin kiinostas tietää kuinka paljon samaa työtä tekevät kollegat tienaa. Tietäs onko perusteita ulvoa lisää.

Joo ja tähän lisäksi alan yleinen palkkataso niin voi varsin hyvin ainakin sen keskiansion pyytää. Pätevämpi sitten vähän enemmän. Mutta ehkäiseempä senkin, ettei hinnoittele itseään pihalle, olipa kyse mistä alasta tahansa.

Veropörssi nimistä lehteä ainakin joskus myytiin ihan marketeissa. Tuo oli siis muistakseni maakuntakohtainen. Sieltä löytyi aika pieniinkin vuosihankkeisiin asti pienempien paikkakuntien ansiot. Taisi Jyväskylästäkin löytyä johonkin 20 tai 25 kiloon ja siitä ylöspäin tienaavat. Muistaakseni oli vielä erikseen ansiotulot ja pääomatulot. Tuloilla yhteensä ei tee mitään. Jollakin voi olla vaikka 2-3 sijoituskämppää joista ei jää käteen mitään, mutta pääomatuloja noista tulee jo komea summa jne jne.

No verotiedot ei vaan kerro koko totuttaa varsinkaan pienemmissä tuloluokissa, missä vähennyksillä on suhteellisesti suurempi merkitys. Itselläninkin tulee pitkän työmatkan ja lainojen korkojen yms takia vähennyksiä lähelle 10ke.

Verotoimistosta

Menet vaan verotoimistoon, jossa on yleisölle pari tietokonetta. Kirjautumalla sisään voit tarkastella ihmisten verotietoja v. 2010 syöttämällä maakunnan tms, nimen ja syntymävuoden (tai sitten pelkästään XXXX, jos et tiedä sitä) Ja kas kummaa, tiedot ilmestyvät esiin parillä rivillä.

Työpaikoilla tuo kyllä aiheuttaisi aikamoisen porun.
Meillä töissä yks vuosi asia järkättiin niin, että pistettiin tuohon silloin toimineeseen 16400-numeroon viestiä (firman maksamalla liittymällä toki) ja rankattiin pomoportaan palkat liitutaululle. Aika nopsaan ne toki lähti kun asianomistajat huomasivat...

Mielenkiintoista on kyllä nuo iltalehdissäkin julkaistut listat. Pari vanhaa tuttua taas löytyi >200ke luokasta ja yksi uusi yllättäjä.

No kävikö taas kateeksi niin kuin viime vuonnakin?

Ei oikein avautunut että miksi te haluatte jonkun verotietoja ettiä? Ainut järkevä selitys jonka löysin tästä keskustelusta oli jos tulevaa työpaikkaa varten haluaa tutkia että mitä muut saa vastaavasta työstä. Kavereitten tuloja voi kysyä heiltä itseltään ja julkkisten tulot löytyy lehdestä (joka sekin on niin turhan päiväistä tietoa..)

Suomalainen perversio. Itseä ei kiinnosta enkä tajua miksi niiden tulee olla muille kuin viranomaisille julkisia. Ihan yhtä yksityinen asia kuin uskonto, liittoon kuuluminen, terveystiedot jne. Julkisen sektorin tiedot voisi jotenkin perustella viranomaistoiminnan julkisuudella.

Ei oikein avautunut että miksi te haluatte jonkun verotietoja ettiä? Ainut järkevä selitys jonka löysin tästä keskustelusta oli jos tulevaa työpaikkaa varten haluaa tutkia että mitä muut saa vastaavasta työstä. Kavereitten tuloja voi kysyä heiltä itseltään ja julkkisten tulot löytyy lehdestä (joka sekin on niin turhan päiväistä tietoa..)

Just XD ( Minä taas en ymmärrä miksei verotiedot voi olla julkisia, olihan tässä takavuosona verokalenterit josta tiedot selvisi
ihan pikkurahalkla ostettavissa)

Nuo pitäisi olla kaikkien Googletettavissa. Jokainen niissä muuten kusettaa kuitenkin. Tuo toisi läpinäkyvyyttä tässä korruptiosta vapaassa maassa. Paskat mun palkka ainakaan mikään salaisuus ole. 32.000 euroa viimevuodelta pyöristettynä. Siihen jotain 2500 osinkotuloja päälle. Tämän vuoden tulot jää pienemmiksi, koska olin puoli vuotta vuorotteluvapaalla.

Mun mielestä se on ihan hyväkin että palkat tiedetään, ainakin nyt noiden suurempituloisten osalta. En mä ole kateellinen kenenkään tuloille, todella moni on ne ansainnut. Mutta sitten on myös niitä palkkajohtajia, jotka potkii väkeä pihalle kun menee firmalla huonosti ja keplottelee itselleen lisää liksaa. Nämä on ihan kiva tietää. Voi vaikka itse miettiä, kannattaako tuollaisen yrityksen palkkalistoille edes hankkiutua.

Sitten on vielä poliitikot. Mielenkiintoiseksi tässä korruptiottomassa maassa homma menisi jos noidenkaan verotietoja ei saisi.

Ei oikein avautunut että miksi te haluatte jonkun verotietoja ettiä?
Kyllä mua ainakin kiinnostaa missä tässä yhteiskunnassa raha liikkuu. Sekä urasuunnittelun että yleisen uteliaisuuden vuoksi. Jos esimerkiksi oman ikäinen jannu vetää miljoonan liksaa vuodessa niin alkaahan siinä miettiä mitä tekee itse väärin.

Eipä ton ymmärtämiseen toki verotietoja tarvi, mutta helpottaa se hahmottamista. Yrittäjä pärjää jos tekee sen hyvin tai on onnea. Esim pienellä raksapuljulla tekee kovemman tilin kuin olemalla palkkajohtajana melkein missä vain. Eritoten hyvin näyttää tienaavan kun tekee alihankintaa sosiaalisektorilla. Aivan hirveitä rahoja liikkuu siellä, näemmä.

Kyllä mua ainakin kiinnostaa missä tässä yhteiskunnassa raha liikkuu. Sekä urasuunnittelun että yleisen uteliaisuuden vuoksi. Jos esimerkiksi oman ikäinen jannu vetää miljoonan liksaa vuodessa niin alkaahan siinä miettiä mitä tekee itse väärin.

Eipä ton ymmärtämiseen toki verotietoja tarvi, mutta helpottaa se hahmottamista. Yrittäjä pärjää jos tekee sen hyvin tai on onnea. Esim pienellä raksapuljulla tekee kovemman tilin kuin olemalla palkkajohtajana melkein missä vain. Eritoten hyvin näyttää tienaavan kun tekee alihankintaa sosiaalisektorilla. Aivan hirveitä rahoja liikkuu siellä, näemmä.

Aiheutti lievän hajoamisen :lol2:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom