Mistä tullut painoa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jouni95
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Status
Viestiketju on suljettu.
Hei kaikki olen 14-vuotias poika. Pituus 174cm paino 75kg. En harrasta mitään, enkä liiku paljoakaan(erittäin laiska).
Tässä ihmetyttää se, että paino on noussut nyt 3 viikon aikana 4 kiloa, mutta en näytä yhtään läskiltä, kroppa tasainen paitsi mahanpäällä pieni "olutmaha", mutta se on ollut aina melkein. Enkä usko, että lihakset ovat kasvaneet niin paljon, kun en liiku / käy salilla, enkä ole syönyt mitään roskaruokia pitkään aikaan, herkuttelen vain viikonloppuisin.

Ensi viikolla alotan hölkkäämisen, että lähtee ylimääräiset läskit kehosta ja sitten alotan saliharjoittelun.
Ruokalilen miten sattuu, en katso kaloreita jne, kun en oikeestaan tajua niitä:nolo:

Voi laittaa linkkiä tähän miten syyä jne/paljon protskuja/hiilareitä per pv mun ikäiselle.

Olet kasvavassa iässä, joten painonnousu on varsin tavallista, syitä on monia. voi olla läskiä, voi olla lihasta, voi olla pituuskasvusta johtuvaa, voi olla nesteitä. Aineenvahdunnalla voi olla vaikutusta asiaan. Itsellä saattaa paino joskus ton 3-4kg heitellä päivän aikana. Kun syöt monipuolesti ja terveellisesti, niin sinulla on kaikki hyvin, enkä alkaisi huolehtimaan parin kilon painonnoususta. Mikäli et tosiaan liiku etkä käy salilla, niin en alkaisi myöskään kovin paljon pohtimaan noita pp/hh/r suhteita, mut yleinen ja hyvä on pp30%/hh40%/r30%.

Lenkkeilyn aloittaminen plussaa kunnon kannalta. Lenkkeilemällä kulutat myös kaloreita, jolloin todennäköisemmin pystyt hävittämään "olutmahaasi", mikäli niin haluat. Painosi riippuu lähinnä siitä, paljonko syöt ja paljonko kulutat. Eli juurikin tuosta kaloriasiasta, josta et sanomasi mukaan mitään tajunnut :D Äkkiä nekin oppii.

Jos taas tosissasi aloitat esim puntin tms. ja haluat saada kireyttä tai lihasta, silloin suosittelen esim selailemaan tätä http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/32394-faq-treeniohjelmat-lihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/ postia, jossa on hyvää asiaa treenaamisesta ja ruokavalioesimerkkejä. Tällöin voit alkaa kiinnittämään enemmän huomiota pp/hh/r -suhteeseen. Suositus proteiinin saannilla on jotain 2-3g/kg, tosin tästäkin asiasta on varmasti monilla eri mielipiteitä. Mutta tältä foorimilta löytyy paljon tietoa, kannattaa käyttää hakukonetta.

Kiitos erittäin paljon asiallisesta vastauksesta! Tosta linkistä oli paljon apua! :)
Kiitos :worship:

Mulle tuli painoa ainakin silloin kun oli kasvuspurtti menossa. Joskus 12 vuotiaana taisin venähtää vuodessa yli kymmenen senttiä. Painoa taisi olla siinä 12v jotain 50 kiloa, mutta 13-vuotiaana painoin jo 70kg. Sen jälkeen pituuskasvu hidastu, eikä painoakaan oo hirveesti tullut lisää.

Olitko sillon 13v lihava? Vai lihasta tuo 70kg?
Ei ollut mitään "olutmahaa"?

Olitko sillon 13v lihava? Vai lihasta tuo 70kg?
Ei ollut mitään "olutmahaa"?
Olin kyllä silloin hieman fläsämmässä kunnossa kuin nyt, koska muistelisin että nostin silloin vain hikiset 50kg penkistä. :D Mutta harrastin liikuntaa koko tuon kasvuvuoden ajan, kävin nyrkkeilysalilla 2 kertaa viikossa. Ehkä pari kiloa ylimääräistä oli tullut, mutta muuten sanoisin että 15kg tuli pelkästä kasvusta. En lihonut tuona aikana, eli kasvusta se vain johtui. Eikä mulla ole koskaan ollut mitään ns. olutmahaa. :D Leukojakin meni silti yli 10!

Olin kyllä silloin hieman fläsämmässä kunnossa kuin nyt, koska muistelisin että nostin silloin vain hikiset 50kg penkistä. :D Mutta harrastin liikuntaa koko tuon kasvuvuoden ajan, kävin nyrkkeilysalilla 2 kertaa viikossa. Ehkä pari kiloa ylimääräistä oli tullut, mutta muuten sanoisin että 15kg tuli pelkästä kasvusta. En lihonut tuona aikana, eli kasvusta se vain johtui. Eikä mulla ole koskaan ollut mitään ns. olutmahaa. :D Leukojakin meni silti yli 10!

Itse kasvoin 10 cm vuodessa ja paino ei noussut grammaakaan. 168cm 53kg ja 178cm 53kg. Kuudenella painoin joku 35kg, olin tosin tosi lyhyt. Hauska kun kattoo vanhoja kuvia kun 17v:nä painoi vielläkin ton 53kg, mutta 20v:nä melkein 90kg pituuden ollessa sama :)

Kröhömm.. Itse keskittyisin sinun iässäsi pelkästään vain monipuoliseen liikkumiseen. Jalkapalloa, sählyä, jääkiekkoa, juoksemista jnejne... Ja kun suurin pituuskasvu päättynyt, niin katselisin sitten vasta salitreeniä.

Moni voi olla asiasta erimieltä, mutta näin "järkipohjaisesti" ajateltuna, niin liika innokkuus tuon ikäisenä voi olla turmioksi vanhempana. Selkäranka, pituuskasvu, nivelet..jne.. voi kärsiä hiukan turhasta painon kanssa taiteilemisesta liikaa.

Tuon ikäiselle riittää oikeasti ihan perusliikunta monipuolisena. Se pitää sinut paljon paremmassa kunnossa.

Ei sinulla ole vielä kiire hankkia "massaa", sen ehdit aloittaa muutamia vuosia myöhemminkin. ;)

Auttaa myös sitten myöhemmin salihommissa, jos on rautainen peruskunto alla, siitä on sitten hyvä ponnistaa tähän puntinnoston pariin ja hakea sitä monipuolisuutta täältä.

Kröhömm.. Itse keskittyisin sinun iässäsi pelkästään vain monipuoliseen liikkumiseen. Jalkapalloa, sählyä, jääkiekkoa, juoksemista jnejne... Ja kun suurin pituuskasvu päättynyt, niin katselisin sitten vasta salitreeniä.
Itse aloitin salitreenin vuosi sitten (14v), enkä ole kasvanut pituutta yhtään. Kasvu oli kyllä jo hidastunut, koska kasvoin edellisestä vuodesta vain 4 senttiä. Joten siinä mielessä, ei tuo salitreeni ole vaikuttanut pituuskasvuun. Ja kaiken lisäksi oon käynyt epäsäännöllisesti salilla, joten jatkuvaa rasitusta ei ole päällä.

Itellä tuli kivasti kans se 10kg painoa lisää kasvupyrähdyksen aikana... Olisi voinut tulla varmaan enemmänkin, jos en silloin olisi juossut/pelannut korista niin paljoa... Ja ihan tuossa iässä kerron nyt sen että jos ikinä aiot olla nopea/mitään sen tapaista... Siis juosta nopeasti yms. Niin nyt on sen aika. Kannattaa tosiaan paljon liikkua noinkin kuin meze tiivisti. Punttia sitten kun pituuskasvu (siis pyrähdys) on selvästi ohitse.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Status
Viestiketju on suljettu.
Back
Ylös Bottom