Mistä tilatulle esitykselle hinta?

... Siinä on kuitenkin mun omaa erikoisosaamista järjettömän iso määrä.

...
Mä oon aikoinaan laittanut tähän kyseiseen esitelmään hyvinkin paljon aikaa ja vaivaa kiinni, koska se on mulla toiminut luentojen pohjana. Nyt tuosta luennosta haluttiin Powerpointtiesitys eli muokkasin materiaalia haluttuun muotoon yhden työpäivän verran. Esitys ei ole netistä copypastettu, vaan siinä on mun omaa osaamista ja kuvamateriaalia useamman vuoden ajalta.
...
Mä oon päivätöissä muissa hommissa, mutta tää esitys koskee alaa, jossa huippuluokan nimekkäitä ammattilaisia ei ole juurikaan ja itselläni alkaa jo nimeä olla.
...
Edelleen: mun mielestä mahdollinen tuhansien eurojen korvaus on järjettömän suuri suhteutettuna työn määrään, mutta onko kuitenkin kaikesta huolimatta kohtuullinen? Paha sanoa, en minä oikeasti tiedä.
Kyllähän tuon kertomasi pohjalta sulla pitäisi olla aika hyvin pohjaa hinnoitella tuo hiukan eri tasolle kuin vain PP-slidejen modaamiseen kuluva aika. Tässä kuitenkin tarjotaan vuosien työn tulos julkiseen levitykseen ja ns. nimi alle.

Kaapeli sanoi:
Vaikka kyseessä olisi proffa, joka opettaa alansa saloja livenä luentosalille tuon esityksen kera, niin ei se siitä 4000 euroa päivältä veloita.
Kannattaisiko näitä yrittää "ei kukaan varmasti jne." perustella jotenkin? Seuraa matemaattinen pähkinä: Olin joku vuosi takaperin Lontoossa 2-päiväisessä koulutuksessa, teemana oli SS7/IP Internetworking eräässä kontekstissa. Kurssilla oli joku 40 henkeä ja hintaa vajaa 1500 Eur per lärvi. Kouluttaja oli Teksasissa yliopistossa opettava proffa, joka teki siis viranpelihommina päätyönsä ohella tuon tyyppisiä koulutuksia järjestävälle firmalle ja veti koko 2-päiväisen kurssin yksin. Veikkauksia paljonko proffa/firmansa laskutti tuosta per päivä noita koulutuksia organisoivalta firmalta? Oma veikkaukseni on kyllä selkeästi yli mainitut 4 KEur.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Edelleen, ota sen ALVin kanssa vähän alta neljä donaa tuosta ja ole tyytyväinen että sait tilin vuosien varrella tekemääsi työhön.

Ei tota nyt helvetti vie voi hinnoitella sen mukaa paljonko materiaalin kasaaminen tiettyyn muotoon vie aikaa! Ihan sama kun vaatis että mun on saatava ne kotisivut max 200 eurolla kun ei sillä IT kaverilla kuitenkaan mene kuin 3-4 tuntia kun se just ne mun peussivut kasaa.
 
Kyllähän tuon kertomasi pohjalta sulla pitäisi olla aika hyvin pohjaa hinnoitella tuo hiukan eri tasolle kuin vain PP-slidejen modaamiseen kuluva aika. Tässä kuitenkin tarjotaan vuosien työn tulos julkiseen levitykseen ja ns. nimi alle.

tätä komppailen. toki kannattaa ajatella työn hintaan se aika minkä olet jo aiemmin kaiken materiaalin haalimiseen käyttänyt. kun täällä jotkut ovat huudelleet sitä että ei kukaan saa päivältä tuollaista palkkaa, voisi vertauksena käyttää vaikka taidemaalaria; suunnittelet ja maalaat viikkoja/kuukausia tauluja ilman minkäänlaista korvausta, mietit ja tutkailet mitä niihin voisi tulla. sitten yhtenä päivänä joku tulee ja ostaa taulun, saat siitä sen kymppitonnin ja heti joku tulee huutelemaan että "eihän kukaan voi tienata päivässä noin paljon!"

viitsiikö kimmeli muuten kertoa mikä ala kyseessä?
 
^Bingo. Helvetin mediaseksikästä touhua.
 
Tämä ketju on erittäin hyvä esimerkki siitä miten kaukana paperinpyörittäjät ovat todellisuudesta. Maksaa nyt vittu jostain PowerPoint esityksestä monta tuhatta. Kyllä se vain niin on että mitä enemmän on lukenut toisten kirjoittamia kirjoija sitä tyhmempi ihminen on.
 
Tämä ketju on erittäin hyvä esimerkki siitä miten kaukana paperinpyörittäjät ovat todellisuudesta. Maksaa nyt vittu jostain PowerPoint esityksestä monta tuhatta.

Juuri näin. Itse heittäisin hintahaarukan 500-1000 euroa + alv, riippuen laajuudesta/laadusta. Käsityöaloilla sä pääset yleensä laskuttamaan enemmän, kun olet saanut alalla jota edustat hieman mainetta osaamisestasi. Perinnerakentamisen puolella ei Suomessa taida olla kuin Panu Kaila joka saattaisi laskuttaa noita täällä huudeltuja summia.
 
Tämä ketju on erittäin hyvä esimerkki siitä miten kaukana paperinpyörittäjät ovat todellisuudesta. Maksaa nyt vittu jostain PowerPoint esityksestä monta tuhatta. Kyllä se vain niin on että mitä enemmän on lukenut toisten kirjoittamia kirjoija sitä tyhmempi ihminen on.
Oletko noin pihalla todellisuudesta? Joskus on mennyt puoli vuotta Powerpointin tekemiseen. Laskettu tuloksia, joiden saaminen vaatii kuukausia softankoodausta, mittauksia satojen tuhansien oskilloskoopeilla, joten kulut ovat helposti joskus satatonnia tiettyjen esitelmien teossa. Helppohan se on Esson baarista huudella, jos ei ole mitään käsitystä hommista, joita kommentoi. Voit lähteä tekemään esitelmää vaikkapa siitä, miten saadaan helppo puolijohdekomponentti pulssittamaan itsensä medikaalisovelluksissa teraherzin taajuudella ilman pulssisignaalia. Mitä pitäisit esityksen arvona?

Ratkaisevaa on työmäärä, ei sivumäärä. Jossain kunnallisella puolella nyt porukka maksaa järjettömiä summia höpöhöpöesityksistä, joiden arvo lähentelee nollaa. Valitettavasti myös jotkut yrityksetkin tekevät näin konsulttien kohdalla.

Mitä vähemmän on lukenut toisten kirjoittamia kirjoja, sitä tyhmempi keskimäärin on, riippumatta mitä käytetään mittarina.
 
Kyllä se vain niin on että mitä enemmän on lukenut toisten kirjoittamia kirjoija sitä tyhmempi ihminen on.

Juuri näin! Kyllä ihmiskunnan pitäisi selvitä kokonaan ilman kirjoitustaitoa.

Juuri näin. Itse heittäisin hintahaarukan 500-1000 euroa + alv, riippuen laajuudesta/laadusta. Käsityöaloilla sä pääset yleensä laskuttamaan enemmän, kun olet saanut alalla jota edustat hieman mainetta osaamisestasi. Perinnerakentamisen puolella ei Suomessa taida olla kuin Panu Kaila joka saattaisi laskuttaa noita täällä huudeltuja summia.

Noh, kohtahan meillä on toinen "Panu", joka laskuttaa niin, että pakkiksen vinkujilta menee löysät housuun.
 
Luulisi että se tähän ns perinnerakentamiseen liittyy?

^Bingo. Helvetin mediaseksikästä touhua.

Ujuta nyt sinne esitykseen meidän mieliksi joku tämän tyyppinen lause: "Hirsijumi, tupajumi, suklaahämis, kuolemankello ja papintappaja ovat jossakin määrin vaurioittaneet hirsirakennuksiamme kautta aikojen, mutta niiden vauriot on aikaisemmin osattu minimoida." ;)
 
Mutta mitä tulee Jimmyn alkuperaiseen kysymykseen, niin ottaen huomioon aiheen spesifisyyden ja tuohon luentojen tekemiseen käytetyn työmäärän, sanoisin järkiratkaisun olevan 3000-4000€ ja tarjoat ostajalle vielä tuon jälkeen kunnon perinneoluet. Tuon jälkeen voi ostaa sulta toistekin hommia. Itse annoin joskus ilmaiseksi käyttöön kirjoittamani opetusmateriaalin, jota tein puoli vuotta. Mutta syy oli se, että halusin tukea alan koulutusta Suomessa.
 
Itse annoin joskus ilmaiseksi käyttöön kirjoittamani opetusmateriaalin, jota tein puoli vuotta. Mutta syy oli se, että halusin tukea alan koulutusta Suomessa.
Juu, hyvät työt on hyviä töitä. :) Mähän olisin innokkaana kossina tehnyt tän homman jopa ilmaiseksi näkyvyyden vuoksi sekä saadakseni jalkani oven väliin tähän kyseiseen lafkaan. Sitten alkoivat puhua, että mun pitää laskuttaa...

Katotaan. Mä pistän tänne vielä infoa, että minkälaiseen soppariin sitten lopulta päästiin.
 
Back
Ylös Bottom