Kyllähän tuon kertomasi pohjalta sulla pitäisi olla aika hyvin pohjaa hinnoitella tuo hiukan eri tasolle kuin vain PP-slidejen modaamiseen kuluva aika. Tässä kuitenkin tarjotaan vuosien työn tulos julkiseen levitykseen ja ns. nimi alle.... Siinä on kuitenkin mun omaa erikoisosaamista järjettömän iso määrä.
...
Mä oon aikoinaan laittanut tähän kyseiseen esitelmään hyvinkin paljon aikaa ja vaivaa kiinni, koska se on mulla toiminut luentojen pohjana. Nyt tuosta luennosta haluttiin Powerpointtiesitys eli muokkasin materiaalia haluttuun muotoon yhden työpäivän verran. Esitys ei ole netistä copypastettu, vaan siinä on mun omaa osaamista ja kuvamateriaalia useamman vuoden ajalta.
...
Mä oon päivätöissä muissa hommissa, mutta tää esitys koskee alaa, jossa huippuluokan nimekkäitä ammattilaisia ei ole juurikaan ja itselläni alkaa jo nimeä olla.
...
Edelleen: mun mielestä mahdollinen tuhansien eurojen korvaus on järjettömän suuri suhteutettuna työn määrään, mutta onko kuitenkin kaikesta huolimatta kohtuullinen? Paha sanoa, en minä oikeasti tiedä.
Kannattaisiko näitä yrittää "ei kukaan varmasti jne." perustella jotenkin? Seuraa matemaattinen pähkinä: Olin joku vuosi takaperin Lontoossa 2-päiväisessä koulutuksessa, teemana oli SS7/IP Internetworking eräässä kontekstissa. Kurssilla oli joku 40 henkeä ja hintaa vajaa 1500 Eur per lärvi. Kouluttaja oli Teksasissa yliopistossa opettava proffa, joka teki siis viranpelihommina päätyönsä ohella tuon tyyppisiä koulutuksia järjestävälle firmalle ja veti koko 2-päiväisen kurssin yksin. Veikkauksia paljonko proffa/firmansa laskutti tuosta per päivä noita koulutuksia organisoivalta firmalta? Oma veikkaukseni on kyllä selkeästi yli mainitut 4 KEur.Kaapeli sanoi:Vaikka kyseessä olisi proffa, joka opettaa alansa saloja livenä luentosalille tuon esityksen kera, niin ei se siitä 4000 euroa päivältä veloita.