Mistä tilatulle esitykselle hinta?

Jimmy on tekemässä julkiseen jakeluun menevää esitystä, joka sisältää hänen oman alansa erityisosaamista. Powerpoint-esityksiä ja niiden sisältönä olevaa erityisosaamista on helvetin montaa eri tasoa, joten on aika köykäinen heitto, että voisi vääntää tuollaisia 3 kpl/vko. 3 kpl/vko väännetään jotain "webasin vähän tämän aiheen tiimoilta ja copypastesin netistä" esityksiä, jotka pääosin aiheuttaa Powerpoint-esitysten huonon maineen.

Ylipäätään annetuilla taustatiedoilla on jotakuinkin täysin mahdotonta arvioida mikä on kohtuu hinta ja mikä ei, kaikki riippuu esityksen tieto/osaamissisällöstä. Vaikka ostajana on joku puolijulkinen taho ei sekään loppujen lopuksi (valitettavasti) aseta mitään raameja sille mitä joku voi maksaa tai olla maksamatta.

Jos kyseessä olisi jokin tutkimus- ja kehitystyö (eli laatisit siihen pp:lle vaikkapa firmalle myyntistrategian tai organisaation uudelleenjärjestelyn) eikä vain luentoa vastaavaa esitelmää, niin silloin tehtävä saattaisi olla vaativampi ja hintavampi.
Esimerkiksi korkeakoulujen opettajat/luennoitsijat laativat pitkiä alansa saloja raottavia pp-esityksiä ja luennoivat niistä päälle opettaen taitojaan uusille osaajille eivätkä hekään taida laskuttaa päivästään (tai edes viikosta) 4000 euroa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sen verran tähän offtopiciin oikaisua Kaapelille että asiakkaan laskutus ja työn suorittajan (konsultti/automekaanikko) palkkaus ei ole sama asia ;)
 
No jopas on automekaanikoistakin tullut hyvin palkattuja.

Suunnittelu- ja konsulttitoimistojen liiton mukaan keskituntiveloitus vuonna 2010 koulutetulta toimihenkilöltä oli noin 70 euroa, joka tarkoittaa siis insinöörin tai vastaavan palveluita. Olisi kai pitänyt ryhtyä automekaanikoksi siis.

Saman lafkan laskutustietoa:

Tuntihintataulukon 1/2012 mukaan, normaali
E 180€/h
01 143€/h
02 115€/h
03 94€/h

E Johtavat asiantuntijat / erityisasiantuntijat
01 Johtavat konsultit / johtavat erikoissuunnittelijat / johtavat arkkitehdit
02 Vanhemmat konsultit / vanhemmat erikoissuunnittelijat / vanhemmat arkkitehdit
03 Konsultit / erikoissuunnittelijat / kokeneet toimistoarkkitehdit

Tuota joukkoa voi kaiketi kutsua konsulteiksi. Suunnittelijat, assarit ja kesäduunarit jätin pois.

Muistaakseni Fixus ryösti lohkolämppärin asennustyöstä >60€/h, mutta siinä taitaa kyllä olla alvi jo mukana.
 
Sen verran tähän offtopiciin oikaisua Kaapelille että asiakkaan laskutus ja työn suorittajan (konsultti/automekaanikko) palkkaus ei ole sama asia ;)

Siksi puhuinkin tuossa ylempänä puolen summasta vähentämisessä veroihin ja kuluihin (mm. firman siivu), jolloin silti puhutaan vielä suurista summista. Mutta vaikka muihin kuin palkkaan menisi vaikkapa tuollaisesta 500 eurosta 2/3 (verot ja firman siivu sekä kulut), niin siitä tulee kokeneen insinöörin kuukausipalkka (noin 3300 euroa).
 
Siksi puhuinkin tuossa ylempänä puolen summasta vähentämisessä veroihin ja kuluihin (mm. firman siivu), jolloin silti puhutaan vielä suurista summista. Mutta vaikka muihin kuin palkkaan menisi vaikkapa tuollaisesta 500 eurosta 2/3 (verot ja firman siivu sekä kulut), niin siitä tulee kokeneen insinöörin kuukausipalkka (noin 3300 euroa).


2009, keskipalkat, ei kokeneen:
"Tekniikka&Talouden keräämien tietojen mukaan diplomi-insinöörien keskipalkat nousivat vuodesta 2000 vuoteen 2009 kaikkiaan 29 prosenttia 4 860 euroon. Insinöörien keskipalkat ovat nousseet samalla aikavälillä 32 prosenttia 3 790 euroon."
 
No sen verran mitä muutaman kerran asiantuntijakonsultaatioita on meille tarjottu niin kyllä se on pyöreästi tonni/päivä+matkat.

Muutenkin yrittää laskea jonkinlaista korrelaatiota yrityksen tuntilaskutuksen ja työn suorittajan tuntipalkan välille on väärä lähestymistapa kun ei tiedetä yrityksen kustannusrakennetta.
 
No sen verran mitä muutaman kerran asiantuntijakonsultaatioita on meille tarjottu niin kyllä se on pyöreästi tonni/päivä+matkat.

Muutenkin yrittää laskea jonkinlaista korrelaatiota yrityksen tuntilaskutuksen ja työn suorittajan tuntipalkan välille on väärä lähestymistapa kun ei tiedetä yrityksen kustannusrakennetta.

Keskimäärin 50-65% palkkoihin vois olla aika hyvä veikkaus.

Edit. tonni/päivä on hyvin lähellä myös sitä käsitystä, mikä mulla on hintatasosta. Enkä itsekään halvemmalla tee, ehkä 800 jos tilanne vaatii.
 
Saman lafkan laskutustietoa:

Tuntihintataulukon 1/2012 mukaan, normaali
E 180€/h
01 143€/h
02 115€/h
03 94€/h

E Johtavat asiantuntijat / erityisasiantuntijat
01 Johtavat konsultit / johtavat erikoissuunnittelijat / johtavat arkkitehdit
02 Vanhemmat konsultit / vanhemmat erikoissuunnittelijat / vanhemmat arkkitehdit
03 Konsultit / erikoissuunnittelijat / kokeneet toimistoarkkitehdit

Tuota joukkoa voi kaiketi kutsua konsulteiksi. Suunnittelijat, assarit ja kesäduunarit jätin pois.

Muistaakseni Fixus ryösti lohkolämppärin asennustyöstä >60€/h, mutta siinä taitaa kyllä olla alvi jo mukana.

Kyllä ne konsultteja vaan ovat loputkin veloitusluokat kuten perus insinöörit, jotka näitä hommia tekevät.

Mutta laitetaanpa se koko taulukko vuodelta 2011. Keskiarvot toteutuneista hinnoista ilman alv:ia.
7. 174
6. 136
5. 112
4. 91
3. 77
2. 65
1. 56

Tuo luokka numero 3 on arkkitehdille ja insinöörille, jolla on muutama vuosi työkokemusta.

Kuten huomaatte, niin ei tuo 4000 euron veloitus olisi realistinen päivän duunista edes tuolle kaikkein kokeneimmalle johtavalle konsultille, erikoissuunnittelijalle tai arkkitehdille.
 
2009, keskipalkat, ei kokeneen:
"Tekniikka&Talouden keräämien tietojen mukaan diplomi-insinöörien keskipalkat nousivat vuodesta 2000 vuoteen 2009 kaikkiaan 29 prosenttia 4 860 euroon. Insinöörien keskipalkat ovat nousseet samalla aikavälillä 32 prosenttia 3 790 euroon."

Meikäläisen insinöörialalla ei aivan ylletä noihin lukuihin. Oman liiton mediaanipalkka oli jotain 3250 euroa, kun viimeksi muistan lukeneeni. Mutta oliko tässä tarkoitus saivarrella satasista ja päteä tilastoilla vai perustella se 4000 euron päiväveloitus jotenkin?
 
Kuten huomaatte, niin ei tuo 4000 euron veloitus olisi realistinen päivän duunista edes tuolle kaikkein kokeneimmalle johtavalle konsultille, erikoissuunnittelijalle tai arkkitehdille.
Edelleen kannattaa tehdä ero sen oikean tilannekohtaisen erikoistuneen osaamisen ja "homman jonka random alan huippuosaaja tekee päivässä" sekä projektin ja tuntilaskutuksen välillä. Mä olen R&D inssi enkä tee hirveästi asiakasprojekteja tee, mutta viimeksi kun tein miniprojektin firma laskutti mun parin päivän duunista asiakkaalta 16 000 USD. Olisiko asiakas voinut ostaaa tuon duunin muualta? Ehkä, mutta mulla oli valmiiksi hommaan erikois/taustaosaamista, joka teki tuon projektin tuossa ajassa ylipäätään mahdolliseksi.
 
Meikäläisen insinöörialalla ei aivan ylletä noihin lukuihin. Oman liiton mediaanipalkka oli jotain 3250 euroa, kun viimeksi muistan lukeneeni. Mutta oliko tässä tarkoitus saivarrella satasista ja päteä tilastoilla vai perustella se 4000 euron päiväveloitus jotenkin?

Vai oliko tarkoitus kuitenkin osoittaa, että 500€/päivä ei saa juuri minkäänlaista konsulttia näyttämään edes niitä copypastetettuja powerpointteja.
 
Edelleen kannattaa tehdä ero sen oikean tilannekohtaisen erikoistuneen osaamisen ja "homman jonka random alan huippuosaaja tekee päivässä" sekä projektin ja tuntilaskutuksen välillä. Mä olen R&D inssi enkä tee hirveästi asiakasprojekteja tee, mutta viimeksi kun tein miniprojektin firma laskutti mun parin päivän duunista asiakkaalta 16 000 USD. Olisiko asiakas voinut ostaaa tuon duunin muualta? Ehkä, mutta mulla oli valmiiksi hommaan erikois/taustaosaamista, joka teki tuon projektin tuossa ajassa ylipäätään mahdolliseksi.

Noniin. Ja tässä tehtiin noin 50 dian powerpoint-esitys, jossa esitellään ammattialaa.
Vaikka kyseessä olisi proffa, joka opettaa alansa saloja livenä luentosalille tuon esityksen kera, niin ei se siitä 4000 euroa päivältä veloita.

Kyllä on varmasti veloitettu jossain joskus miljooniakin dollaria siitä, että käydään työmaalla pyörittelemässä päätä kahvikuppi kädessä, mutta koitetaanpa nyt kuitenkin säilyttää realismi sen suhteen mistä tässä tapauksessa on kyse.
 
Vai oliko tarkoitus kuitenkin osoittaa, että 500€/päivä ei saa juuri minkäänlaista konsulttia näyttämään edes niitä copypastetettuja powerpointteja.

Taulukon mukaan sillä saa insinöörin muutaman vuoden työkokemuksella viideksi tunniksi.
 
No vaikka nyt esimerkiksi omista hommistani, tutkimushommia teknologiateollisuudessa. Puolen vuoden tyot, raportointiin menee ehka max viikko ja tuloksena voi hyvinkin olla about 50 sivun powerpoint-esitys. Jos tekisin hommat freelancerina, saattaisin ehka laskuttaa vahan muutakin kuin tuon raportointiin menevan ajan...

Myymalavartijalle tai autoasentajalle on vaan vaikea selittaa, mita se yksi powerpoint-esitys voi vaatia, ja mita sen tuottaminen oikeasti maksaa.
 
Melkein tekis nyt mieli nähdä tämä powerpointti mistä puhutaan ;) Kai se sisältökin jotain maksaa. Pelkkiä kalvojahan nyt voi kuka tahansa tehdä.
 
Kimmelin Jimmy tuli netistä kyselemään että kehtaiskohan sitä muutamia satasia pyytää powerpoint esityksestä ja muutamassa tunnissa esityksen arvo on noussut jo 16 tonniin. Arvo kohoaa kuin Roviolla konsanaan.... Tosin rahaa kukaan ei ole vielä maksanut. Tällaista se on tämä nykyajan virtuaali talous :D
 
Minulla tulee oman alan esitelmästä lähinnä mieleen sellainen dia-show, jossa kerron vaikkapa jostain erilaisista työmenetelmistä käyttäen lähteinä alan kirjallisuutta, nettiä ja omia kokemuksia niistä. Sellaisia laatisin ja olen laatinutkin vajaassa päivässä. Ei ole kovin arvokas homma vaan normi palkkatyötä.
Mutta jos kyseessä olisi esitys, johon on koottu vuosien oma tutkimustyö/kokemus ja periaatteessa myy sitä uniikkia ei-julkista tietoa, niin voihan se olla jo kallistakin tietoa.

Yksi juttu kannattaa muistaa ennenkö lyö ison laskun pöytään, että jos sieltä nauretaan heidän mielestään tolkuttomille vaateille, niin sen jälkeen on enää paha lähteä peruuttelemaan että "miten ois sitten edes parisataa euroo" uskottavuuden kärsimättä aika rankasti. Eli riskiveto voipi olla, mutta kerro Jimmy sitten miten lopulta kävi.
 
Jos se asia on heti aluksi maksanut 3tonnia, niin siitä maksaa tyytyväisenä jatkossakin saman. Vaikka se olisi alunperin ollut ylihinnoiteltu. Ja en sano että sun duuni on.
Helvetin suhteellista! :D Siis kyllähän mun mielestä muutaman tunnin hommasta maksettava neljän tonnin korvaus on suuruudessaan täysin naurettava. En ite maksaisi, mutta jos muut sen verran ottavat, niin en halua omaa hommaani myydä 15 euron tuntikorvauksella.

Naurettavan suuri korvaus työstä, mutta onko se naurettavan suuri korvaus itse tuotetusta sisällöstä? Siinä on kuitenkin mun omaa erikoisosaamista järjettömän iso määrä.

Minulla tulee oman alan esitelmästä lähinnä mieleen sellainen dia-show, jossa kerron vaikkapa jostain erilaisista työmenetelmistä käyttäen lähteinä alan kirjallisuutta, nettiä ja omia kokemuksia niistä. Sellaisia laatisin ja olen laatinutkin vajaassa päivässä. Ei ole kovin arvokas homma vaan normi palkkatyötä.
Mutta jos kyseessä olisi esitys, johon on koottu vuosien oma tutkimustyö/kokemus ja periaatteessa myy sitä uniikkia ei-julkista tietoa, niin voihan se olla jo kallistakin tietoa.
Mä oon aikoinaan laittanut tähän kyseiseen esitelmään hyvinkin paljon aikaa ja vaivaa kiinni, koska se on mulla toiminut luentojen pohjana. Nyt tuosta luennosta haluttiin Powerpointtiesitys eli muokkasin materiaalia haluttuun muotoon yhden työpäivän verran. Esitys ei ole netistä copypastettu, vaan siinä on mun omaa osaamista ja kuvamateriaalia useamman vuoden ajalta.

Esimerkiksi korkeakoulujen opettajat/luennoitsijat laativat pitkiä alansa saloja raottavia pp-esityksiä ja luennoivat niistä päälle opettaen taitojaan uusille osaajille eivätkä hekään taida laskuttaa päivästään (tai edes viikosta) 4000 euroa.
Opettaja/proffa on todennäköisesti töissä kuukausipalkalla ja kuukausipalkkaan kuuluu tehdä oppimateriaali. Ainakin silloin kuului, kun itse opetin. Mutta jos joku instanssi ottaa opettajaan/proffaan yhteyttä, koska haluavat julkaista yleisessä levityksessä hänen tuottamaansa materiaalia, niin antaako se proffa matskun ilmaiseksi, koska saa jo kuukausipalkan tekemästään työstään? Tuskin. Mä oon päivätöissä muissa hommissa, mutta tää esitys koskee alaa, jossa huippuluokan nimekkäitä ammattilaisia ei ole juurikaan ja itselläni alkaa jo nimeä olla.

Edelleen: mun mielestä mahdollinen tuhansien eurojen korvaus on järjettömän suuri suhteutettuna työn määrään, mutta onko kuitenkin kaikesta huolimatta kohtuullinen? Paha sanoa, en minä oikeasti tiedä.
 
Nyt on kyllä pakko ehdottaa, että pyydä vaikka 3 donaa + jotain "kukkojuttuja", jos tilaajan edustaja on herkullinen.:pano:
Ei valitettavasti ole! :D Mutta oon mä joskus nuorena kloppina asiakkaita dippaillut... :D
 
Back
Ylös Bottom