Mistä saada oikeata tietoa treeneistä ja ravinnosta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hubbari
  • Aloitettu Aloitettu
Eli tilanne on tämä. Haluan oikeasti kehittää lihasta/voimaa ja saada sitä myös näkyviin. Olen harrastanut juoksemista 5 vuotta, joten minulla on ''kova'' aerobinen kunto ja pariin maratooniinkiin olen osallistunut. Ikää minulla on vasta 17v, ja täytän parin kuukauden päästä 18v. Olen aivan sekaisin omasta treeniohjelmastani, salillani on pääasiassa 2 ohjaajaa, ja heilläkään ei tunnu olevan samoja mielipiteitä liikkeistä, täälläkin ihmiset ovat montaa eri mieltä samasta asiasta. Salilla on nyt käynyt 3-4 kuukautta, ja olen kyllä huomannut tuloksia itsessäni ja olen saanut lisää voimaa.

Lisäravinteina käytän kalaöljyä, d-vitamiinia ja magnesiumsitraattia, joita olen käyttänyt jo kauan aikaa. Kun aloin käymään salilla, aloin käyttämään kreatiinia kuureina, glutamiinia ja proteiinijuomia. Boosteriksi salille mennessäni käytän joskus myös roosteria. Esim. jos on ollut raskas päivä lukiolla ja tunnen oloni vähän väsyneeksi, tulee helposti mieli ottaa roosteria.

Ruokavaliosta en tiedä, olisi todella helppoa jos olisi aivan selkeä ruokavalio kirjoitettuna paperille, että mitä syödä ja milloin. Mutta perus kotiruualla olen tähän asti mennyt. Mistä tälläistä tietoa ja taitoa saisi hankittua? Olenko liian nuori rakentamaan ''oikeasti'' kehoani? Olen myös kova kilpailemaan, kuten tuosta maratooni-jutustani saattoi käydä selville, ja olisi myös kiva kilpailla tässä asiassakin (siis kehonrakennuksessa). Tiedän, että aerobinen kuntoni tulee huonontumaan koska minulla ei yksinkertaisesti oli aikaa/energiaa käydä salilla ja vetää samanlaisia aerobisia harjoituksia, kuin aiemmin, kun harrastin pelkästään juoksemista (onpa aerobinen kuntoni jo vähän huonontunut näinä kuukausina, mutta ainakin vielä menee 25km lenkki suhteellisen kevyesti).

Pitäisikö minun hankkia itselleni jostain joku personal-trainer jolta saisin kaipaamaani tietoa?

Menit sikäli perse edellä puuhun, että ruokavalion ja makroravinteiden pitää olla hanskassa ennen kuin syytää rahaa glutamiineihin ja magnesiumsitraatteihin. Lisäravinteista on hyötyä vasta kun ravinto on kunnossa.

Tieteellistä tietoa lisäravinteiden todellisesta tehosta ja muusta treenistä saat muun muassa pakkiksen jhulmilta eli lihastohtorilta http://lihastohtori.wordpress.com/

On olemassa yksi universaali totuus:

/fit/ sanoi:
EAT BIG
LIFT HEAVY SHIT
IT'S NOT MOTHERFUCKING ROCKET SCIENCE
MOTHERFUCK

Menit sikäli perse edellä puuhun, että ruokavalion ja makroravinteiden pitää olla hanskassa ennen kuin syytää rahaa glutamiineihin ja magnesiumsitraatteihin. Lisäravinteista on hyötyä vasta kun ravinto on kunnossa.

Tieteellistä tietoa lisäravinteiden todellisesta tehosta ja muusta treenistä saat muun muassa pakkiksen jhulmilta eli lihastohtorilta http://lihastohtori.wordpress.com/

Jahas, meikä näemmä ei osaa lukea. No, tulipahan kahteen kertaan varmuuden vuoksi ;)

Ehkä tuo tiedon luotettavuuden arviointi ei ole ihan itsestäänselvää, varsinkin nuoremmalla iällä. Kannattaa aina miettiä vähän kriittisesti: mitkä olivat perustelut jonkin väitteen takana (esim. "kun mun äitikin tekee niin", "koska niin ja niin moni muukin tekee niin", "koska teeveestä tuttu", "koska mun mielestä" tai ... selkeä syy-seuraussuhteen esittäminen) ja onko ko. henkilöllä tai yhteisöllä esim. jokin taustalla piilevä motivaatio väittää näin (esim. tuotteiden tai palveluiden markkinointi & myynti). Jos olet kiinnostunut tietämään miten asiat oikeasti toimivat, kannattaa suunnata mielenkiinto aluksi joihinkin perusteoksiin tai luotettaviin lähteisiin, kuten tuohon lihastohtori-blogiin.

Hyviin tuloksiin riittää kuitenkin jo perustiedot ravinnosta, harjoittelusta ja levosta. Hyvä motivaatio ja kova työn tekeminen sitten realisoivat nuo konseptit käytännössä.

Se, mikä alussa kannattaisi myös ymmärtää, on se, että treenaamisesta tai siihen liittyvistä tekijöistä ei ole olemassa mitään yhtä totuutta, minkä voisi imaista itseensä kun jostakin löytää, vaan hyviä tuloksia on saavutettu ja voi saavuttaa lukuisilla eri tavoilla. Siksi on turha ihmetellä, jos eri ihmisiltä saa erilaisia ohjeita ja ajatuksia. Ne voivat kaikki olla yhtä oikeita. Kun oppii suodattamaan täydet myytit, RHP-mentaliteetit ja aloittelijoiden tyypilliset väärinkäsitykset pois ja tekemään asioita jotenkin järkevästi, niin siitä eteenpäin pääsee vain hankkimalla lisää tietoa, uusia ideoita ja kokeilemalla, mikä itselleen toimii parhaiten. Pidemmän päälle jokainen joutuu vielä vaihtelemaan ja jaksottelemaan tekemisiään enemmän tai vähemmän uusien ärsykkeiden hakemiseksi, joten siltäkin kannalta tuollainen yhden oikean ohjelman ja ruokavalion etsiminen on jo lähtökohtaisesti huuhaata. Mitä enemmän tietoa ja ideoita luotettavista lähteistä saa hankittua, niin sen enemmän saa tietenkin eväitä itselleen oikeiden juttujen etsimiseen, mutta millään ei voi välttää sitä soveltamisen vaatimaa kokeilun, epätietoisuuden ja ajoittaisten vikatikkien vaivaa. Kärsivällisyyttä ja kokeilunhalua on siis löydyttävä sitä enemmän, mitä pidemmälle haluaa päästä.

Samalla on varottava sitä, ettei metsä katoa puilta ja liika kokeilu ja hifistely mene itsetarkoitukseksi yli kovan perustyön. Siksi tuo ChildInTimen lainaus kannattaa pitää itsellään huoneentauluna, sillä jos sitä soveltaa tosissaan, niin voi jo päästä yllättävän pitkälle vaikkei sen tieteellisempää treenitietoa päässä kovin paljoa olisikaan.

Oikeastaan ihan sama miten treenaa jos tulokset pitkällä aikavälillä nousevat toistoalueen ollessa oikealla välillä sen hetken tavoitteisiin nähden. Aika, eli pitkäjänteisyys sen ratkaiseen. 10 vuodessa on todella hyvässä kunnossa aktiivisella treenillä. Se ei silti tarkoita etteikö vuoden sisään saisi jo ihmeitä aikaan.

Back
Ylös Bottom