Mistä sähkötarvikkeita halvalla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Itse ostettuihin tarvikkeisiin suhtaudutaan sen takia nihkeästi, että varsinkin tällaisen pienyrittäjän hintatasolla työn tuntiveloituksesta ei yritykselle jää juuri mitään kun lasketaan kaikki palkka ym. kulut. Pyöreästi voidaan kuitenkin sanoa, että 14e tuntipalkkaa nauttiva työntekijä maksaa yritykselle 28e.
Eli se kate joka otetaan tavaroista on se raha millä firmaa todellisuudessa pyöritetään. Tietysti noilla suurketjuilla on ostotkin sitä luokkaa, että saavat tietty paremmat alennukset.
Itse ainakin sanon aina näille kyselijöille jotka ovat honkkarista tms. hommanneet tarvikkeet, että hakekaa siltä sitten myös se sähkäri.

Eikös se kannattaisi hinnoitella se työ sen hintaiseksi, että se kannattaisi, tai sitten perustaa ihan vain sähkötarvikekauppa. Eihän se nyt voi hyvää bisnestä olla jos pitää työtä "ilmaiseksi myydä".

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Lähempänä olisi vertaus, että eihän renkaan vaihtoon viedä omia renkaita jotta saatais halvemmalla.... eiku kyllähän sitä viedäänkin, vähän niinkuin tässä sähkärihommassakin.

Keksikääs nyt joku osuva vertaus, ei tästä muuten tule mitään. Mulla ei mene jakeluun miksi työt pitää myydä ilmaiseksi.

Toki ymmärrän, että vituttaa jos pitää tehdä asiakkaan ostamasta huonolaatuisesta tavarasta ilman katetta, kun voisi kiskoa hyvät palkanlisät myymällä tarvikkeet ylihintaan.

Kursivoitu on provoa, ei tartte vetää herneitä.

Keksikääs nyt joku osuva vertaus, ei tästä muuten tule mitään. Mulla ei mene jakeluun miksi työt pitää myydä ilmaiseksi.

Toki ymmärrän, että vituttaa jos pitää tehdä asiakkaan ostamasta huonolaatuisesta tavarasta ilman katetta, kun voisi kiskoa hyvät palkanlisät myymällä tarvikkeet ylihintaan.

Kursivoitu on provoa, ei tartte vetää herneitä.
Miten se Strömforsin Artic-kytkin muuttuu huonolaatuiseksi sillä välillä kun sähkäri ostaa sen SLO:lta tai itse ostan sen vaikkapa Sähköbitiltä? Sähkäri pyytää tuosta kytkimestä vaikkapa 12 euroa ja itse saan sen saman kytkimen kaupasta 4.90 eurolla. Kyllä tuo on jo minusta sen verran rankka ero, että joko a) viilataan linssiin tai b) tuntihinta on hinnoiteltu liian alhaiseksi.

Sitten kun lasketaan että kytkimiä ja rasioita menee omakotitaloon vaikkapa yhteensä 200kpl. Tuossa tulee eroa pelkästään noissa tarpeissa jo 1000 euroa.

Tietysti noihin tarvikkeisiin lasketaan kate siinä missä työn osuudellekin, mutta jos miettii vaikka kilpailutusta niin kyllähän suurimmaksi osaksi tuijotetaan tuntihintaa ja näin ollen sähkäri, jolla katteen painotus on tarvikkeiden puolella vaikuttaa ensi silmäyksellä hyvältä vaihtoehdolta. Kokonaiskulut tietysti ratkaisee. Sähkötöiden tilaajan kannalta tuo on huono painotus jos aiotaan kotitalousvähennystä hyödyntää. Ja noilla tarvikkeiden kalliilla hinnoilla tosiaan lisätään houkutusta tilata itse kamat ja sitten etsiä sähkäriä hoitamaan loput..

Zone-sarja -42%
Oma käsitys on se että isäntä käy eka ostamas honkkarista jotain halppis paskaa jonka kans sähkömies sitte saa tuskastella ku rasiat on liian pieniä ja kytkimetki hajoaa käsiin. -> vi**uuntuneella sähkömiehellä kestää asentamisessa kauemmin, parin vuoden kuluttua loputkin kytkimet hajoilee itsekseen ja muovi kellastuu ensimmäisen kesän aikana, johtoki lahoaa seinän sisällä ja sulakkeet rupee poksumaan -> isäntä sitte huoltsikalla kahvilla ollessaan haukkuu sähkömiehen hitaaksi ja huonoksi asentajaksi, kalliski oli isäntä omien sanojensa mukaan osti laatutarvikkeet itse isolla rahalla. -> huonoa mainetta ja työt loppuu.

Mutta kun isäntä antaaki sähkärin tuoda omat tarvikkeet ja kuuntelee kiinnostuneena sähkömiehen mahdollisuuksia saa isäntä taloonsa uusinta tekniikkaa ja huoltamollakin voi sitte kehaista kavereille et paljohan se maksoi mutta kattokaas ku saan tällälailla kivasti kännykälläki suoraa säädettyä ilmalämpöpumppua ja tosta ku painan niin saan ulkovalot päälle. Sähköistys on huippu kunnossa vielä 30v päästäkin ku isäntä rupeaa myymään taloansa eikä tällöin uuden omistajan tarvitse niitä ruveta uusimaan ensitöikseen sähkömies saa mainetta ja töitä on enemmän kun kerkeää tehdä.

:D ei tarvi ihan tosissaan ottaa tietenkää.

Seuraavalla kerralla ostan kyllä itse rasiat ja painikkeet. Kyllä korpesi tulla kämpille ja huomata mitä ne sähkärit menny asentelee. Onhan noi varmasti mukavia asentaa, mutta törkeen näkösiä. Asiakkaalta voisi ehkä kysyä mitä se haluaa.

Itsellä oli sellainen diili kun uusittiin koko kämpän sähköt, että työstä maksettiin erikseen ja kamat erikseen. Sähkäri tilasi kamat tukusta ja maksoin myös "vaan" tukkuhinnan. Sain mitä halusinkin, eli rintamamiestaloon sopivat valkoiset Strömforsin Renova -kytkimet. Niin joo ja vastaus siis alkuperäiseen kysymykseen, eli SLO:lta.

Viimeksi muokattu:
Itsellä oli sellainen diili kun uusittiin koko kämpän sähköt, että työstä maksettiin erikseen ja kamat erikseen. Sähkäri tilasi kamat tukusta ja maksoin myös "vaan" tukkuhinnan. Sain mitä halusinkin, eli rintamamiestaloon sopivat valkoiset Strömforsin Renova -kytkimet. Niin joo ja vastaus siis alkuperäiseen kysymykseen, eli SLO:lta.

Kyllä sähkäri tossa on kamoista saanut mukavat katteet silti, jos listahinnasta sähköurakoitsija saa -30% alennusta ja saa vielä alvit pois eli 23% niin johan siinäkin tulee reilu 50% halvemmaks sähkärille noi kamat vaikka velottaa vain listahinnan. Mutta ilman tommosia ei yrittäminen kannata, eräs helsinkiläinen putkifirman tj just sano että maksaavat hyville putkareille 20€/h ja firmalle se maksaa melkein 40€/h kun lisätään työnantajan sivukulut. Firma ei jää voitolle siis mitään :wtf: Koska putkareista ei voi veloittaa 70€/h kuitenkaan. Vaan se 50€/h on aika maksimi. Mutta tulosta tehdään just osien myynnillä ja muilla lisillä kuten laskutuslisä, huoltoauton käyttö (25-50€ per keikka) jne.

1.65-1.70 on kutakuinkin se mitä työntekijän palkka maksaa yksityiselle työnantajalle (eli minun kirvesmieheni palkan kerroin). Eli jos työntekijä pyytää 10e/tunti (summa on täysin kuvitteellinen, helppo pyöreä luku), minä maksan siitä 17e/tunti, kirvesmies maksaa sitten itse veronsa (tai siis tässä tapauksessa tilitoimisto ennakkopidättää). Firmalle tosiaan varmasti jopa yli 2.0 kun on kaikkia firman ylläpito ja hallintokuluja lisäksi.

Suomessa on halpa palkata työvoimaa :D :D :D
Tuosta 10e/tunti otetaan vielä vaikkapa 30% veroja, jää 7e/h. Tuolla ostetaan ruokaa, bensaa yms, kokonaisveroasteen ollessa 43,1% (muistaakseni), eli käytännössä jää alle 6e/h käteen kun työnantaja maksaa 20e palkkaa. Eli eipä tuosta paljoa kostu työntekijäkään.

Tosiaan, ei ole helppoa yrittää Suomessa, kyllähän tuon katteen repimisen ymmärtää pientarvikkeissa ja huoltoauton maksuissa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllä sähkäri tossa on kamoista saanut mukavat katteet silti, jos listahinnasta sähköurakoitsija saa -30% alennusta ja saa vielä alvit pois eli 23% niin johan siinäkin tulee reilu 50% halvemmaks sähkärille noi kamat vaikka velottaa vain listahinnan.

Tähän liittyen, me haettiin siis itse kamat suoraan tukusta ja maksettiin ne käteisellä sinne, joten en usko sähkärin itse saaneen siitä mitään välistä, mutta ihan sata varma en tietenkään asiasta ole (kuitenkin tuli halvempaan hintaan kuin listahinnalla tyyliin jostain k-raudasta (kärjistäen).

Muitten duunareiden kanssa oli diili, että he hommaa kamat omilla aleillaan ja siihen he laittaa päälle tietyn prosentin. Kun homma oli avoimesti sovittu, ei mua haitannut maksaa raksa-ukoille kamoista lisähintaa, kun heidän hinnat (tämän prosentinkin jälkeen) oli kuitenkin paremmat kuin hinnat rakennusliikkeiden antamien raksa-alejen jälkeen. Eikä mun tarvinnut miettiä kipsilevyjen ja puutavaran määriä, vaan pojat teki sen...

Onko näistä kokemuksia? http://www.elko.fi/elko2_fin/frontend/files/CONTENT/ELKO Wireless_0822.pdf
tai vastaavista.
Ajattelin päivittää katkaisimia taloon, niin kannattaako edes harkita langattomuutta(sais helposti lisättyä valoja)? Ulkonäkösyistä tämä alkoi, kun tavalliset valkoiset ei miellytä silmää. Tilalle jotain rosteria, harmaata/hopeeta, lasia tms. ja muutamaan huoneeseen ois tarkoitus vaihtaa himmentimellä olevat katkaisijat, kun on tykätty niistä nykyisessäkin asunnossa. Ja mistä noita kannattaa ostaa vai ottaako sit sähkärin kautta?

Back
Ylös Bottom