• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Mistä sähkötarvikkeita halvalla?

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
43
Omakotitalon sähköistäjälle varmasti hyödyllinen ketju. Takuulla myös saneeraajalle. Sähkömiehethän ottavat "hyvät katteet" tarvikkeistaan. Karkeasti voisi sanoa että noin 50% enemmän kuin mitä vaikkapa joku nettikauppa myy tarpeita. Sitten toki pitää vaan löytää sähkömies kuka kytkee netistä tilatut tarpeet kiinni.

Elikkä mistäs saisi halvalla sähkötarvikkeita? Vaikkapa Enston keskusta, Jussi-sarjan kytkimiä, pistorasioita ja ihan vaan mmj-kaapelia? Kaapeliakin menee se ehkä jopa 2000 metriä omakotitaloon joten metrihinnallakin on merkitystä.

Itse löysin pikaisella googletuksella edullisen tuntuisen Electratecin:

http://www.electratec.net/tuotteet.html?id=32/

Tukut, esim. elektroskandia eivät taas myy kuluttajille suoraan:
http://www.elektroskandia.fi

Muutenkin rakentaessa saa olla tarkkana ja tarjouksia kannattaa pyytää. Eräs kirvesmieskin kertoi että eri sähköurakoitsijoilta kysyttäessä hintaeroa samaan urakkaan oli jopa 7000 euroa. Tämä(kin) on siis jopa 50% kokonaisurakan hinnasta!

Kiinalaiset/Saksalaiset Bauhausin kamat eivät tällä kertaa kiinnosta, vaan tosiaan esim. kotimainen Ensto.

Vaikka ei nyt aivan otsikon aihetta koskekkaan, niin annanpa silti pienen vinkin: Valaistusta suunnitellessa kannattaa tutustua alla olevaan sivustoon. Kyseseessä on siis langattomat valokatkaisijat, jotka eivät tarvitse lainkaan johtoja. Todella kätevä systeemi varsinkin vanhaa taloa saneeratessa.

http://www.johdoton.fi/

No nyt löytyi hyvä topicci!
Halvimmalla sähkökalusteita saa varmasti siten, että etsii käsiinsä jonkun tutun/sukulaisen/kaiman/tmv. jolla on oma tai firman tili joihinkin isommista sähkötukuista (SLO, Elektroskandia, Onninen). Esim. perus MMJ-asennuskaapelin hinta on Onnisella perusalennuksilla n. 30% halvempi sähköbitillä (sis. Alv 23%).
Toinen juttu on hakea rakennustarvikkeet ulkomailta esim. Virosta. Ainakin siellä hintataso on edullisempi ja tunnettujen valmistajien tuotteita löytyy hyllystä...Talkooviinatkin tulis samassa kyydissä ;)

Sähkötarvikkeissa, niin kuin monessa muussakin halvalla ei saa hyvää. Halvemmissa tarvikkeissa on monesti heikommat ruuvit ja liittimet ym. Kannattaa tosiaan ostaa Enstoa ym. tunnettuja merkkejä ja jättää biltemat ja malmbergsit hyllylle.

OFF-TOPIC:
Kannattaa muistaa hankintoja suunnitellessa että urakoitsijat suhtautuvat usein melko nihkeästi siihen että asiakas hankkii itse kalusteet (jää katteet pois ja tarvikkeet on halvinta ja "parasta"). Pahimmassa tapauksessa käy niin, että asennustyö maksaa tolkuttomasti, tai sitten työn tekee joku jolla ei ole sähkötöihin mitään pätevyyttä (eli rakentaja itse).. joten kannattaa varmistaa asennusten tekijältä että homma onnistuu.

Sähkötöissähän ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, muuta kuin väri väriin jne... mutta jos se isompi "oho" tulee ja hirsimökki muuttuu kertalämmiteiseksi, niin vakuutusyhtiö on varmasti kiinnostunut tekijästä. Eli rakentajat/remontoijat: http://www.sahkoturva.info/sahkon_kaytto_kotona/aiotko_tehda_sahkotoita_kotona/fi_FI/sallitut_sahkotyot/

P.S. Nuo Jussisarjan kytkimet on nykyään aika heikkoja (johtuisiko lie tuotannon siirtämisestä viroon?), tuntuu ettei kestä edes paria vuotta. Jos jotain voi suositella niin Strömforsia tai Elkoa.

Suosittelen jättämään sähkötarvikkeiden hankkimisen asentajalle, joka tietää mikä on parasta. Ei asentaja huvikseen osta teidän mielestä niin "kalliita" sähkötarvikkeita. :)

Ja kyllä, olen sähköasentaja.

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
43
Suosittelen jättämään sähkötarvikkeiden hankkimisen asentajalle, joka tietää mikä on parasta. Ei asentaja huvikseen osta teidän mielestä niin "kalliita" sähkötarvikkeita. :)

No jos vaikkapa Jussi-kytkin maksaa 12 euroa asentajan kautta ja 8 euroa sähköbitissä niin mitäs tietämistä tuossa tarvitaan?

P.S. Nuo Jussisarjan kytkimet on nykyään aika heikkoja (johtuisiko lie tuotannon siirtämisestä viroon?), tuntuu ettei kestä edes paria vuotta. Jos jotain voi suositella niin Strömforsia tai Elkoa.
Aijaahas! No oli hyvä tietää tuokin :eek:

wnha

Banned
Ei asentaja huvikseen osta teidän mielestä niin "kalliita" sähkötarvikkeita. :)

Mutta miksi se asentaja perii niistä samoista sähkötarvikkeista niin paljon enemmän kuin sen hakisi kaupasta? Muuttuuko se tarvike sen aikana kun sinä otat se hyllystä ja minä kävelen perässä samalle hyllylle ja nappaan saman tarvikkeen?

kyseinen aihe korpeaa itseä urakoitsijana sen verran, etten viitsi edes alkaa kaikkiin kommentoimaan, mutta pikaisesti niin tuohon tietämishommaan niin se ei todellakaan ole niin yksinkertaista, että haet kaupasta kelan kaapelia ja kasan kytkimiä vaan pitäisi tosiaan tietää, että mihin tarvitaan minkäkin kokoista ja moniko johtimista kaapelia ja minkä tyyppistä. Ja kytkimiä on valittavana 1,2,5,6,7,6+6,1+1+1 jne. Kyllä noita oman elämänsä sähkömiehiä aina välillä tulee vastaan ja sellaisia tappovirityksiä,että alta pois. talon palaminenkin on vielä mielestäni pientä,mutta kun sähköllä saa myös helposti itteltä tai joltain muulta hengen pois.
Noista katteista niin on turha kyllä kitistä, että otetaan katetta tarvikkeista jos ei ole itsellä kokemusta yrittämisestä.
Itse ostettuihin tarvikkeisiin suhtaudutaan sen takia nihkeästi, että varsinkin tällaisen pienyrittäjän hintatasolla työn tuntiveloituksesta ei yritykselle jää juuri mitään kun lasketaan kaikki palkka ym. kulut. Pyöreästi voidaan kuitenkin sanoa, että 14e tuntipalkkaa nauttiva työntekijä maksaa yritykselle 28e.
Eli se kate joka otetaan tavaroista on se raha millä firmaa todellisuudessa pyöritetään. Tietysti noilla suurketjuilla on ostotkin sitä luokkaa, että saavat tietty paremmat alennukset.
Itse ainakin sanon aina näille kyselijöille jotka ovat honkkarista tms. hommanneet tarvikkeet, että hakekaa siltä sitten myös se sähkäri.

Omat sähkötarvikkeet olivat tässäkin threadissa mainitulta Perniön jesuiitalta, joille tilasin sähkärin kytkemään ja vetämään kaapelit. Sähkäri otti kaapeleiden vedosta ja jakoihin kytkennästä alle 500€ kuitin kanssa (ja kotitalousvähennyksellä vielä vähemmän), mikä sisälsi kulut niistä letkuista mitä mulla ei ollut. Keskukseen ja rasiohin kytkeminen pitää vielä tilata samalta sähkäriltä heti alkuvuodesta kun on uusi verovuosi. Tuskin maksaa maltaita.

Mulla nyt oli pienen omakotitalon perussähköistyksen sekä muiden kaapeleiden uusiminen ja uppoasennus, joten mitään eksoottisempaa ei tarvinnut tilata. MMJ:tä taisi mennä vajaa 400 m, rasioita vajaa 50 ja rahaa tarvikkeisiin oli mennyt reilu tonni. Tuossa oli mukana myös kolmen tilan lattialämmitystarvikkeet, sulakkeet, vikavirrat jne. Kokonaisuudessaa sähköjen uusiminen tulee varmaan maksamaan sellaiset 1500 € kotitalousvähennyksen kanssa. Onhan tuo vähän vähemmän kuin se 5000-7000€ haarukka josta mua varoiteltiin. Mullekkin varoiteltiin ettei kukaan sähkäri tule kytkemään jos on omat kamat, mutta ei ainakaan mulle kukaan mutissut mitään.

teeppä sillä talos valo ohjaukset halpaa ja paskaa, kannattaako pilata kallis projekti?! laattoihin ja kodinkoneisiin laitetaan kyllä mutta laadukas sähkösuunnittelu ja toteutus! miksi se ei kiinnosta.
(tarkoitin tuota johdoton sydeemiä)

Ikä
37
Olen käsittänyt että joku kontakti sähkötukkuun ja puolituttu sähkömies = edulliset omakotitalon sähkötyöt.

wnha

Banned
teeppä sillä talos valo ohjaukset halpaa ja paskaa, kannattaako pilata kallis projekti?! laattoihin ja kodinkoneisiin laitetaan kyllä mutta laadukas sähkösuunnittelu ja toteutus! miksi se ei kiinnosta.
(tarkoitin tuota johdoton sydeemiä)
Mikäs tuossa johdottomassa on vikana? Mitä katselin hintoja niin esim. valokatkaisimet eivät kyllä ole mitään erityisen halpoja.

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
43
Mikäs tuossa johdottomassa on vikana? Mitä katselin hintoja niin esim. valokatkaisimet eivät kyllä ole mitään erityisen halpoja.
En kyllä ymmärrä mitä teppok ajaa takaa jutullaan ja kenelle hän "vastaa" vai hölisee muuten vain.
Johdoton on kätevä tapa kyllä korjata suunnittelussa tehtyjä perseilyjä. Ei muuta.

kyseinen aihe korpeaa itseä urakoitsijana sen verran, etten viitsi edes alkaa kaikkiin kommentoimaan, mutta pikaisesti niin tuohon tietämishommaan niin se ei todellakaan ole niin yksinkertaista, että haet kaupasta kelan kaapelia ja kasan kytkimiä vaan pitäisi tosiaan tietää, että mihin tarvitaan minkäkin kokoista ja moniko johtimista kaapelia ja minkä tyyppistä. Ja kytkimiä on valittavana 1,2,5,6,7,6+6,1+1+1 jne. Kyllä noita oman elämänsä sähkömiehiä aina välillä tulee vastaan ja sellaisia tappovirityksiä,että alta pois. talon palaminenkin on vielä mielestäni pientä,mutta kun sähköllä saa myös helposti itteltä tai joltain muulta hengen pois.
Noista katteista niin on turha kyllä kitistä, että otetaan katetta tarvikkeista jos ei ole itsellä kokemusta yrittämisestä.
Itse ostettuihin tarvikkeisiin suhtaudutaan sen takia nihkeästi, että varsinkin tällaisen pienyrittäjän hintatasolla työn tuntiveloituksesta ei yritykselle jää juuri mitään kun lasketaan kaikki palkka ym. kulut. Pyöreästi voidaan kuitenkin sanoa, että 14e tuntipalkkaa nauttiva työntekijä maksaa yritykselle 28e.
Eli se kate joka otetaan tavaroista on se raha millä firmaa todellisuudessa pyöritetään. Tietysti noilla suurketjuilla on ostotkin sitä luokkaa, että saavat tietty paremmat alennukset.
Itse ainakin sanon aina näille kyselijöille jotka ovat honkkarista tms. hommanneet tarvikkeet, että hakekaa siltä sitten myös se sähkäri.
Nimenomaan näin! Eihän kukaan mene baariinkaan oma lasi kädessä ja vaadi alennusta oluesta sen perusteella.

ssp

Eikai siinä varsinaisesti mitään vikaa ole, mutta kuulemma joutuu painamaan vähän aikaa nappia, että valot syttyy. Sanovat ettei ole yhtä sulava käyttää kun normaali katkaisija. Olen myös huomannut, että noista ei ole saatavilla kuin noita valkoisia ihan perusneutraaleja kamoja. Muutenkin vähän sellaisia kiinalaisen oloisia. Itse odottelisin, että isot valmistajat pääsevät tähän junaan mukaan ja tekevät omat paremmat versionsa noista langattomista kytkimistä.

Nyt jos olisin taloa rakentamassa tai remppaamassa niin ilman muuta panostaisin sähköihin hieman enemmän ja laittaisin jotkut hienot "design" sähkökalusteet talon tyylin mukaisesti. Tekee heti normaalistakin asunnosta paljon prameamman oloisen.

Nimenomaan näin! Eihän kukaan mene baariinkaan oma lasi kädessä ja vaadi alennusta oluesta sen perusteella.
Aika ontuva vertaus.

Mutta on ne kalliita, ne hienot. Viimeksi kun tehtiin sähköjä, niin nettohinta metallinvärisille valokatkaisijoille oli luokkaa 80e... Sattuneesta syystä laitettiin jotain muuta.

ssp

Aika ontuva vertaus.

Mutta on ne kalliita, ne hienot. Viimeksi kun tehtiin sähköjä, niin nettohinta metallinvärisille valokatkaisijoille oli luokkaa 80e... Sattuneesta syystä laitettiin jotain muuta.
No on ollut aikamoinen rosvo sitten keltä olette hintoja kyselleet tai sitten ollut jotain valkokultaa koko katkaisija :D Kun kattelee jo ihan noista tämänkin ketjun verkkokaupoista ja sieltä hintaa noille "hienommille" sarjoille niin ei ne nyt noin kalliita ole lähimainkaan. Parhaat hinnat saa toki ainoastaan tuntemalla ihmisiä oikeissa firmoissa.

Sukulaismies oli, ammattilainen, eikä suostunut sitä meille tukusta edes hommaamaan koska se oli senkin mielestä ylikallis. En muista enää tarkkaan speksejä, mutta metallia taisi olla. Olisi tarvittu vaan yksi kun olisi sopinut kaakeleihin.

Hyvä kirjotus ja samaa mieltä! Sillon kun tuli itse noita hommia tehtyä, ja poka oli ite hommannut kalut, ne oli aina yleensä väärät tai täyttä paskaa...
Mäkään en sitten enään ottanut keikkoja, jossen saanut myydä myös kamoja. Ja nyt en puhu siitä, että joku oli hommannut itselleen parit valaisimet.

Mutta näkeehän niitäkin tyyppejä jotka vie autohuoltoon omat öljyt sun muut...jokainen tavallaan...