Mistä paska pingi voi johtua?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu

lej

Liittynyt
27.12.2003
Viestejä
2 841
Mulla jostain syystä BF2:sta pelatessa pingi on aina ihan perseestä. Ei koskaan alle sadan, ja kaikki eri serverit mitä listaan paukahtaa on pääsääntöisesti yli 300 ms. Muutama joskus alhaisemmalla pingillä löytyy.

Eroa ei noihin pingeihin ole juuuri tullut Saunalahden 1 megan HomePNA:lla, Welhon 525/200, Welhon 1M/300 ja Soneran 512/512 liittymillä. Nettipelaaminen toimii silti huomattavasti paremmin noilla liittymillä tuossa järjestyksessä, mutta Sonera on ainoa, jolla toimii lähes tulkoon pelattavasti.

Mutta nuo pingit ei juuri ole pienentyneet missään välissä. Muilla liittymillä yhteys ei montaa sekuntia päällä pysynyt, mutta Soneralla toimii, mutta usein tökkii helvetisti.

Missä välissä voi olla jotain, joka vaikuttaa tuolla tavalla?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lataatko muuta paskaa netistä? Jotain wareja taustalla? Missä serveri on? Jos pelaat jollain jenkkien länsirannikon BF2 serverillä niin pienin mahdollinen pingi on aika suuri... siis kun ei tuo tieto niissä putkissa liiku maapallon toiselle puolelle kovin helposti
 
Tämä olisi ehkä sopinut paremmin tyhmien kysymysten kerhoon, mutta kertokaa tyhmälle mitä tuo pingi yleensäkin tarkoittaa?
 
Pingi tarkoittaa käsittääkseni viivettä (latency) pelaajan ja serverin välillä, elikkä esim pingi 300 ms tarkottaa että kun sä painat nappia A niin tapahtuma B tapahtuu 300 millisekuntia myöhemmin.
Ja itse asiaan, elikkä BF2 on käsittääkseni todella raskasta nettikoodia sisältävä peli (64 pelaajan massamoninpelissä se ei ihmetytä) niin et voi noin pienellä kaistalla kauheasti pienempää pingiä vaatiakkaan. Itselläni on 8mb kaista ja pingi on yleensä siinä sadan jommalla kummalla puolen, riippuen serveristä ja pelaajien määrästä. Mutta kuten on jo mainittu niin sun pitää kattoa tosiaan et mikään muu ei käytä sun nettiä samaan aikaan (ware, spyware, naapurin lapset).
 
Nettipelien termi ping tarkoittaa aikaa joka kuluu kun sun koneesi lähettää paketin serverille ja se vastaa siihen. Tähän sitten vaikuttaa kummankin koneen kuorimitus sekä tietty kaikki muut koneet jotka ovat välissä.

Mitä pienempi pingi sen parempi, koska tällöin olet pelissä lähempänä "reaaliaikaa" etkä näe pelin tapahtumia viiveellä.

Fl4m3:n selitystä tarkennettakoon vielä sen verran että jos ping on 300ms tarkoittaa se sitä että kun olet painanut esim tulitusnappia, kestää 150ms että serveri saa tiedon sinun ampuneen, sen jälkeen laskee osuman kohdan ja siihen toiset 150ms että serveri lähettää sulle tiedot mihin se luodinreikä tuli. Eli 300ms napin painamisen jälkeen ilmestyy seinään reikä :)

Hyvä vertailukohta pingille on esim kaikuluotain, josta kuuleman mukaan tuo termi on alunperin lähtenyt. Luotain lähettää signaalin ja mittaa ajan koska kaiku vastaanotetaan, puolittaa sen ja laskee näin etäisyyden.
 
Hyvä että tuli nyt mullekkin tuo asia selvitettyä oikein kunnolla, pakkis on kyl kumman opettavainen sivusto :)
 
TomBombadil sanoi:
Lataatko muuta paskaa netistä? Jotain wareja taustalla? Missä serveri on? Jos pelaat jollain jenkkien länsirannikon BF2 serverillä niin pienin mahdollinen pingi on aika suuri... siis kun ei tuo tieto niissä putkissa liiku maapallon toiselle puolelle kovin helposti
Eipä juuri väliä missä serveri sijaitsee. Jollain ruotsalaisilla ja suomalaisilla voi päästä johonkin 100:n pintaan.

Ja taustalla ei koskaan ole muita kaistaa vieviä ohjelmia päällä, koska silloin pingi olisi ties mitä.
 
TheLORD sanoi:
Hmmm.


Minusta Pyranhan ja Fl4m3 tekstit ovat ristiriidassa keskenään. Kumpi on oikeassa?

Millä tapaa ristiriidassa? Mun kirjoitukseni on vaan aavistuksen tarkempi, voisin kaivaa oikein luennon aiheesta mutta se lienee turhaa :D

Kysy toki mikä askarruttaa ?

Nettipelien pingi on vielä hiukan eri asia kuin "normaali" pingaus. Tämä johtuu sittä että kun pingaat vaikka toista lähiverkossasi olevaa konetta se pystyy vastaamaan siihen välittömästi samanlaisella paketilla. Pelissä taas kun lähetät tietoa serverille, se joutuu prosessoimaan sen ja muiden pelaajien samaan aikaan lähettämät paketit ja vasta sitten lähettämään vastauksen.

Oma asiansa on sitten vielä se perustuuko pelin nettikoodi UDP vaiko TCP liikenteeseen mutta jälleen, turha kait lähteä luennoimaan.. :)
 
tuo bf2:sen serveri browseri näyttää ne pingit miten sattuu.. itelläki näyttää about 100 tai vähän yli aina siinä, mut ite pelissä se pyörii sit 30-70 välissä.
 
Pyranha sanoi:
Millä tapaa ristiriidassa? Mun kirjoitukseni on vaan aavistuksen tarkempi, voisin kaivaa oikein luennon aiheesta mutta se lienee turhaa :D

Kysy toki mikä askarruttaa ?

Nettipelien pingi on vielä hiukan eri asia kuin "normaali" pingaus. Tämä johtuu sittä että kun pingaat vaikka toista lähiverkossasi olevaa konetta se pystyy vastaamaan siihen välittömästi samanlaisella paketilla. Pelissä taas kun lähetät tietoa serverille, se joutuu prosessoimaan sen ja muiden pelaajien samaan aikaan lähettämät paketit ja vasta sitten lähettämään vastauksen.

Oma asiansa on sitten vielä se perustuuko pelin nettikoodi UDP vaiko TCP liikenteeseen mutta jälleen, turha kait lähteä luennoimaan.. :)

Juu ei ne välttämättä olekkaan ristiriidassa. Tuosta Fl4m3 tekstistä sain sen käsityksen että menee se 300 mms että se tapahtuma tapahtuu siellä serverissä mutta ilmeisesti siinä tarkoitettiinkin omaa konetta?
 
Fl4m3n teksti olikin katsos harhaluuloisten oppia joka korjattiin :)
 
Pyranha sanoi:
Tämä johtuu sittä että kun pingaat vaikka toista lähiverkossasi olevaa konetta se pystyy vastaamaan siihen välittömästi samanlaisella paketilla.
Jos nyt tarkasti puhutaan, niin ei sentään samanlaisella paketilla :)

Pyranha sanoi:
Oma asiansa on sitten vielä se perustuuko pelin nettikoodi UDP vaiko TCP liikenteeseen mutta jälleen, turha kait lähteä luennoimaan.. :)
TCP:n uudelleenlähetysstrategian vuoksi se ei sovellu reaaliaikaisiin sovelluksiin, joissa luotettavuuden sijasta tärkeämpää on viive ja sen vaihtelu. Kadonneen paketin uudelleenlähetys vain kasvattaa viivettä ja tosiaikasovelluksissa liian myöhässä saapuneet paketit ovat täysin hyödyttömiä. Lisäksi TCP:n ruuhkanhallinnan sahalaitamainen käytös ei myöskään ole kovin optimaalinen tällaisiin sovelluksiin.
 
zak- sanoi:
Jos nyt tarkasti puhutaan, niin ei sentään samanlaisella paketilla :)


TCP:n uudelleenlähetysstrategian vuoksi se ei sovellu reaaliaikaisiin sovelluksiin, joissa luotettavuuden sijasta tärkeämpää on viive ja sen vaihtelu. Kadonneen paketin uudelleenlähetys vain kasvattaa viivettä ja tosiaikasovelluksissa liian myöhässä saapuneet paketit ovat täysin hyödyttömiä. Lisäksi TCP:n ruuhkanhallinnan sahalaitamainen käytös ei myöskään ole kovin optimaalinen tällaisiin sovelluksiin.


Arvasin ! Eikös sieltä joku tietotekniikkainssi jo rynnännyt tarkentelemaan kun mä koitin vääntää rautalankasta sinnepäin :hyper:

edit: Siis kenelle osoitit tuon tarkennuksen ? tietoliikenne ei varsinaisesti ole alaani mutta olen sitä jonki verran lukenut täällä TTY:llä
Kumpaakin protokollaa on muuten käytetty pelien nettikoodeissa, ihan pelin luonteesta riippuen. Jotkut pelit vaan vaativat ehdottomasti varmistuksen pakettien perille menosta.
 
Pyranha sanoi:
Kumpaakin protokollaa on muuten käytetty pelien nettikoodeissa, ihan pelin luonteesta riippuen.
Varmasti luonteeltaan tällaisiakin pelejä löytyy, mutta ei ainakaan fps:sistä, mitä threadin aloitusviesti koskee :) Tuleeko mieleesi jotain esimerkkiä jonka voisit antaa?
 
Nussitaan nyt sitten pilkkua :whip:

zak- sanoi:
Varmasti luonteeltaan tällaisiakin pelejä löytyy, mutta ei ainakaan fps:sistä, mitä threadin aloitusviesti koskee :)

Kuka niistä on puhunut?

Pyranha sanoi:
Kumpaakin protokollaa on muuten käytetty PELIEN nettikoodeissa, IHAN PELIN LUONTEESTA RIIPPUEN

zak- sanoi:
Tuleeko mieleesi jotain esimerkkiä jonka voisit antaa?

DOOM :D

okok, vähän uudempaa lienee wold of warcraft..

Hmm, toisella meistä on nyt välttämätön tarve vängätä plus hankaluuksia luetun ymmärtämisessä.. :piis:
 
Pyranha sanoi:
Kuka niistä on puhunut?
Puhuin threadin aloitusviestistä:
lej sanoi:
Mulla jostain syystä BF2:sta pelatessa pingi on aina ihan perseestä.
Tarkoituksena ei ole vängätä, oot tulkinnu mun viestien sävyn täysin väärin. Ihan asiallista keskustelua yritin harjoittaa.
 
zak- sanoi:
Puhuin threadin aloitusviestistä:
Tarkoituksena ei ole vängätä, oot tulkinnu mun viestien sävyn täysin väärin. Ihan asiallista keskustelua yritin harjoittaa.

Tajusin kyllä mistä sinä puhuit, koitin vain osoittaa että minä en rajoittanut keskustelua fps peleihin vaan puhuin nettipeleistä yleensä !

Kaikki ok, ihmettelin vain kun minä nimenomaan yritin esittää asian kansantajuisessa muodossa ja sä menet pintaa syvemmälle. Mutta kuten sanottua :piis: :thumbs:
 
FPS peleistä ainakin COD:issa punkbuster kickii pelaajan ulos servulta jos liikaa paketteja katoaa..liittyköhän täänyt taas mitenkään tähän mistä puhuitte :rolleyes:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom