Mistä maahanmuuttajia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zarkus
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tästä ollaankin varmaan keskusteltu osittain jo mutta ei varsinaisesti tällä otsikolla.

Suomeen ollaan tulevaisuudessa ottamassa runsaasti (?) lisää maahanmuuttajia työvoimapulan takia. Mitä kansalaisuutta sinä suosisit eli mikä ryhmä on potentiaalisesti paras sopeutumaan tänne?

Esim. Afrikasta tulleet ovat pääsääntöisesti sopeutuneet/integroituneet melko huonosti (ja esimerkkejä on muualtakin kuin Suomesta esim. Ranskasta), toisaalta taas esim. kiinalaiset ja vietnamilaiset (ja muut aasialaiset) ovat käsittääkseni poikkeuksetta sopeutuneet hyvin Suomeen, ja heitä myös arvostetaan työntekijöinä. Virosta, ja muista Balttimaista, sekä Venäjältä on kait toisaalta tällä hetkellä eniten potentiaalisia tulijoita.

Maahanmuuttajien ja pakolaisten ottaminen maahanhan ovat selektiivisä prosessejä eli maa voi jossain määrin itse vaikuttaa mistä tuo uutta työvoimaa/ottaa pakoilaisia. Tai pakolaisten ottaminen on osittain YK:n hallinnassa (YK antaa listoja eri maille otettavista pakolaisista), mutta siihenkin voi yksittäinen maa vaikuttaa.

Omasta mielestä ainakin naapurimaista tulisi ensisijaisesti ottaa työvoimaa jos on halukkaita, sen jälkeen voidaan ruveta valikoimaan muualta, itse näkisin että mainitut aasialaiset olisivat aika korkealla listalla.

Vai tulisiko rajat teidän mielestä sulkea kokonaan ja säilyttää status quo? Vai onko se edes mahdollista? Teollisuus ja palveluala kun tarvitsee työvoimaa.

zarkus sanoi:
Tästä ollaankin varmaan keskusteltu osittain jo mutta ei varsinaisesti tällä otsikolla.

Suomeen ollaan tulevaisuudessa ottamassa runsaasti (?) lisää maahanmuuttajia työvoimapulan takia. Mitä kansalaisuutta sinä suosisit eli mikä ryhmä on potentiaalisesti paras sopeutumaan tänne?

Esim. Afrikasta tulleet ovat pääsääntöisesti sopeutuneet/integroituneet melko huonosti (ja esimerkkejä on muualtakin kuin Suomesta esim. Ranskasta), toisaalta taas esim. kiinalaiset ja vietnamilaiset (ja muut aasialaiset) ovat käsittääkseni poikkeuksetta sopeutuneet hyvin Suomeen, ja heitä myös arvostetaan työntekijöinä. Virosta, ja muista Balttimaista, sekä Venäjältä on kait toisaalta tällä hetkellä eniten potentiaalisia tulijoita.

Maahanmuuttajien ja pakolaisten ottaminen maahanhan ovat selektiivisä prosessejä eli maa voi jossain määrin itse vaikuttaa mistä tuo uutta työvoimaa/ottaa pakoilaisia. Tai pakolaisten ottaminen on osittain YK:n hallinnassa (YK antaa listoja eri maille otettavista pakolaisista), mutta siihenkin voi yksittäinen maa vaikuttaa.

Omasta mielestä ainakin naapurimaista tulisi ensisijaisesti ottaa työvoimaa jos on halukkaita, sen jälkeen voidaan ruveta valikoimaan muualta, itse näkisin että mainitut aasialaiset olisivat aika korkealla listalla.

Vai tulisiko rajat teidän mielestä sulkea kokonaan ja säilyttää status quo? Vai onko se edes mahdollista? Teollisuus ja palveluala kun tarvitsee työvoimaa.

Taidat olla pahimman luokan rasisti, kun edes ajattelet tuollaista!! Kyllä ne afrikasta tulleet sopeutuvat yhtä hyvin kuin muutkin. Se on vaan meistä suomalaisista junteista kiinni, koska me emme sopeudu heidän tapoihinsa, muista se.
Teollisuus tuskin hirveästi tulee tarvitsemaan lisää työvoimaa tulevaisuudessa, ehkä olisi järkevämpää keskittyä siihen kuinka saamme teollisuudesta irtisanotut suomalaiset hakeutumaan/kouluttautumaan palvelualalle.

training_addict sanoi:
Näitä tulee ainakin riittään, eikä siihen ole kellään paljoa sanomista...http://www.yle.fi/uutiset/oikea/id31943.html

Voi JU&%¤/8%¤:Mitä tyhmyyttä on vielä olemassa.

Virolaiset ovat rodullisesti samaa kuin suomalaiset.On todella lapsellista ja sivistymätöntä alentaa virolaisia.Mikä luulet olevasi,"puhdas pohjoisen rodun helmi"?

Parempi ainakin samaa rotua,kuin afrikkalainen mutavyöry.

Uskon että työvoimapula ei tule olemaan lähitulevaisuudessa niin suuri että tarvitsisimme työvoimaa ulkomailta. Yritykset tietenkin haluavat pieneen palkkaan tyytyviä työntekijöitä mahdollsimman paljon ja maalailevat sen takia uhkakuvia työvoimanloppumisesta. Olen kuullut että Helsingissäkin on useampi kännytetty siivousfirman ovelta sen takia että työkokemusta ei ole ollut. Eli tuskin se työvoimapula todellisuudessa kovin suuri on.

Jos jostain olisi pakko ottaa ihmisiä niin Virosta ja Kiinasta. Afrikasta tai arabimaista ei mielellään ketään tänne.

musselman sanoi:
Voi JU&%¤/8%¤:Mitä tyhmyyttä on vielä olemassa.

Virolaiset ovat rodullisesti samaa kuin suomalaiset.On todella lapsellista ja sivistymätöntä alentaa virolaisia.Mikä luulet olevasi,"puhdas pohjoisen rodun helmi"?

Parempi ainakin samaa rotua,kuin afrikkalainen mutavyöry.
Niinpä tosiaan. Kaikenlaista tyhmyyttä sitä näköjään onkin olemassa.

Oli varmaan sitten epäselvästi sanottu, mutta en todellakaan yrittänyt alentaa virolaisia. Aloituspostissa nyt spekuloitiin ketä tänne mahdollisesti tulee: vastasin virolaisia. Lisäks siinä pohdittiin voidaanko me itse jotenkin päättää tulijat: vastasin ei aina voida. Miksi? Koska molemmat kuulutaan EU:hun. Onko mulla jotain virolaisia vastaan? Ei. Afrikkalaisia? Ei. Ketä muita pitää vielä mainita?

btw. hyvä toi viimenen lause...:rolleyes:

Mä en usko, että tulevaisuudessa tulee minkäänlaista laajamittaista työvoimapulaa. Jotain alakohtaista työvoimapulaa on jo nyt ja tulee varmaan olemaan jatkossakin. Esimerkiksi putkimiehistä taitaa olla pirummoinen pula pääkaupunkiseudulla, kun rakennuksia on paljon siinä iässä, että putket pitää uusia. Kysyntä on kova ja tarjonta pientä, joten remonttifirmat ja putkimiehet käärii isot rahat. Totta kai on hyvä, jos uusista EU-maista tulee tilapäistä työvoimaa tänne paikkaamaan tilapäistä työvoimapulaa ja laskemaan hintoja.

Pakolaispolitiikka ja maahanmuuttopolitiikka on sitten kaksi täysin eri asiaa. Tätä ei vaan kaikenmaailman punavihreät idiootit ymmärrä taikka halua ymmärtää. Kaiken maahanmuuton pitää hyödyttää Suomea eikä siinä saa olla pisaraakaan humanismia mukana!

Thaimaasta saisi tuoda vitusti nuoria naisia tänne Suomen syrjäseuduille. Lisäksi miljoona kiinalaista muuttotappio/harvaan asutuille alueille.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
jantunen7 sanoi:
Kyllä ne afrikasta tulleet sopeutuvat yhtä hyvin kuin muutkin. Se on vaan meistä suomalaisista junteista kiinni, koska me emme sopeudu heidän tapoihinsa, muista se.

Korjattakoon että vierailevien tähtien täytyy ensin sopeutua meidän tapoihin, ei päinvastoin. Faktahan on se, että afrikkalaiset (lähinnä Somalit) ovat heikoimmin tässä yhteiskunnassa mukana maahanmuuttajista. Osa syyttään ja osa täysin ansaitusti. Somalithan ovat tunnettuja Afrikan mustalaisia ja eivätkä omalla mantereellakaan kovin suurta arvostusta ansaitse tai saa, itseasiassa taitaa olla Afrikan vihatuimpia kansoja "ovensuukyselyssä".
"Maassa maan tavalla" unohtuu monesti matkalla Mogadishusta Vuosaareen.
Ettei nyt innostuta liikoja, niin kyllä valtaväestölläkin olisi hiukan asenteissa korjaamisen varaa.
Afrikka ei muutenkaan näin sopeutumisen kannalta, ole niitä helpoimpia paikkoja lähteä pakolaiseksi varsinkaan minnekään Pohjolaan. Voisi olettaa jääkarhunkin pakolaisena sopeutuvan hieman helpommin Grönlannista Islantiin kuin Grönlannista Nigeriaan.

Omasta mielestä nää sompulakeskustelut alkaa olla aika vanhoja. Pakkislaisista 99% ei diggaa ja loput diggaa niistä. Ei ne lähde täältä pois kulumallakaan..

Virolaisia ottaisin lisää. Perusteluja:
* Viron kieli on lähellä omaamme -> Virolaisen helpompi oppia meidän kielemme. Myös televisio on kummasti opettanut virolaisille suomen alkeita. Kielen nopea oppiminen parantaa kummasti sopeutumista ja auttaa varmasti monissa työtehtävissä.
* Koti-ikävää voi helpottaa parinkympin laivamatkalla.
* Nykyiset virolaiset tuntuvat sopeutuneen (oma kokemus) hyvin.

Afrikkalaisia välttäisin niin paljon kuin mahdollista. Eivät ole sopeutuneet kovin hyvin Eurooppaan, joten miksi tuoda lisää? Vika voi hyvin olla meissä, mutta itse mielummin ottaisin maahan sellaisia, jotka pystyvät sopeutumaan tai joihin pystytään sopeutua.

No kaikki Euroopan Unionin jäsenmaiden ihmiset ovat jo varsin tervetulleita, itse en niin välitä mistä tulevat... Puolasta tulisi kuuluisasti hyvin paljon niitä putkimiehiä, mutta näyttävät kaikki menneen Lontooseen, jossa pelätään jo kansalaisten työpaikkojen puolesta kun kaikki paikat menee itäeurooppalaisille.

EU:n ulkopuolelta on valmiiksi jo niin vaikea päästä Suomeen asumaan pidemmäksi aikaa, enkä usko että tilanne kauheasti muuttuu vaikka mitä sanotaan työvoimapulasta. Kiinalaisten ja Intialaisten ja vastaavien työmoraali taitaa olla huippua, mutta mites niille Suomea markkinoitaisiin? Taitaisi joku Lontoo tai Pariisi tai vastaava napata vähän enempi jos ylipäätänsä ollaan Eurooppaan tulossa. Sinne on sitäpaitsi helpompi päästäkin, miksi edes yrittää Suomeen.
Uskon että Somaleille se on ollut aika sattumankauppaa miten he ovat alunperin Suomeen eksynyt, eivätkä useimmat heistä mitään tietoista päätöstä Suomeen muutosta ole tehneet. Löysivät nyt itsensä jostain missä on turvassa. Eiköhän pakolaiset voi jättää työntekokeskusteluista pois sillä heidän sopeuttaminen kestää kauemmin.

Kauheasti kyllä kuulee miten vaikeata on ulkomaalaisen sopeutua Suomeen, ei täällä oikein ymmärretä mistään mitään kun on niin outo kieli, ja on vaikea sopeutua kun Suomi ei oikein tule vastaan. Helpompi se heille on muuttaa maahan jossa on jo valmiiksi kansainvälisempää.

Kaikki erilaisista kulttuureista Suomeen tulevat pitäisi aluksi keskittää sopeutusleireille missä opiskeltaisiin suomen kieltä, kulttuuria, käytöstapoja, lakia jne.

Mä en kyllä usko mihinkään laajamittaiseen työvoimapulaan. Tuota samaa diipadapaa on puhuttu 90-luvulta asti. Rakennusmiesten palkkojen piti just eikä melkein heti tuplaantua (liiton miähet tuli työmaalle hehkuttamaan) ja mihinkään paskahommiin ei enää olla tarvetta vaan muut hoitavat ne. Kolme vuotta odottelin, ei näkynyt tuplatiliä. Ei kyllä ole vieläkään näkynyt, kun tossa vuosi sittevn kyselin.

Sen suhteen ei kyllä tarvitse ketään ottaa tänne.

Eikö suomessa nyt ole ihan helvetisti työttömiä vieläkin ja nykyisistäkin ulkomaalaisista suuri osa on työttömiä. Mun mielestä on parempi potkia työttömiä perseelle ja hankkimaan uusi ammatti, kuin ottaa muita tekemään heidän työnsä. Mäkään en ole ollut päivääkään työttömänä, kun on kelvannut lähestulkoon mikä tahansa työ. Parempi tilanne on mun mielestä työvoimapula, kuin se, että ei ole mitään töitä.

Ei tässä enää kovin montaa vuotta mee ku suuret ikäluokat jää eläkkeelle. Sillon ainakin on työtä tarjolla ja varsinkin niille joilla on koulutus... Jos nyt kauheesti esim. ulkomailta hankitaan työvoimaa ja koko ajan suuret yritykset vähentää työpaikkoja niin kohta taitaa ennemmikin olla liian vähän työpaikkoja...

Edit:

Kehäkettu sanoi:
Eikö suomessa nyt ole ihan helvetisti työttömiä vieläkin ja nykyisistäkin ulkomaalaisista suuri osa on työttömiä. Mun mielestä on parempi potkia työttömiä perseelle ja hankkimaan uusi ammatti, kuin ottaa muita tekemään heidän työnsä. Mäkään en ole ollut päivääkään työttömänä, kun on kelvannut lähestulkoon mikä tahansa työ. Parempi tilanne on mun mielestä työvoimapula, kuin se, että ei ole mitään töitä.

totta... mä oon ollut yhden kesän periaatteessa työttömänä mutta silloinkin olin työharjottelussa... Nytkin kun selaan mol.fi sivuja työtä on tarjolla aivan tajuttomasti, varsinkin sairaanhoitajille/lähihoitajille. Vaikka niitä työpaikkoja olis vaikka kuinka tarjolla niin koulutettuja työntekijöitä ei ole tarpeeksi. Eli siis mitä järkeä on ottaa maahanmuuttajia joilla ei ole mitään koulutusta ku Suomen omat työttömätkin voidaan laittaa koulunpenkille ja voilá, meillä on työvoimaa...

-pipsa- sanoi:
Eli siis mitä järkeä on ottaa maahanmuuttajia joilla ei ole mitään koulutusta ku Suomen omat työttömätkin voidaan laittaa koulunpenkille ja voilá, meillä on työvoimaa...

Olen rankasti samaa mieltä. Ei mene millään jakeluun tämä logiikka että tehdään seuraava proseduuri:

1: työvoimapulaa on, ja koulutettua väkeä tarvitaan, niin roudataan tänne väkeä jotka on 18 ikävuoteen mennessä ehtineet käydä vuoden koulua, ennen kuin koulu pommitettiin ja ne jotka ei päässeet pakoon kaapattiin lapsisotilaiksi.

2: nämä vuoden hiekkaan tikulla numeroita piirrelleet eivät sitten pääse kauheen hehkeisiin hommiin, osa ottaa mitä työtä saa, osa huomaa että sossu on aika pähee palkanmaksaja

3: haukutuaan Suomea ja suomalaisia rasisteiksi, kun kerran kouluttamattomat maahanmuuttajat joutuu niin huonoihin hommiin. Eiks nyt vois vaikka oppisopimuslääkäreiksi tai jotain...

4: koulutetusta työvoimasta edelleen pula, jatketaan kohdasta 1...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom