Missä vaiheessa et ole enää harjoittelija/aloittelija?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja verboten
  • Aloitettu Aloitettu
Heips,

Mulla on nyt taustaa ~parin vuoden ajalta jolloin oon treenannu enemmän ja vähemmän aktiivisesti. Yleensä sykleittäin kun elämä on suonut mahdolliseksi treenaamisen rahallisesti, fyysisesti ja henkisesti. Tässä olis taas uutta projektia ja kautta varmaan kohta lähdössä ja mietinkin kovasti, että millaista treeniä sitä pitäisi alkaa väsäämään itselle jolloin heräsi kysymys: Milloin salillakävijä ei ole enää aloittelija joka saa hirveät hyödyt salilla käymisestä, treenasi sitten kuinka surkeasti tahansa ja sattui syömään niin tai näin? Onko mun aloittelijavuosi/kuukaudet menny nyt tämmösen on/off nysväämisen takia jo takanapäin vai tuleeko jossain välissä vastaan joku salaperäinen rajapyykki minkä jälkeen lihasten kasvaminen hidastuu?

Kylläpä on sekavaa tekstiä, mutta toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan.

Ihminen on yksilö. Jokainen kehittyy erinlailla, jokaisella on omat metodit yms yms.. Näissäkin hommissa oppii aina uutta. 2 vuotta ei ole mitään sali hommissa.. Yleensä monet on parhaassa kunnossa 20 vuoden treenin jälkeen.. Ihmisellä on kuitenkin lihasmuisti että jos taukoa on ollut niin nopeesti saat menetettyä/surkastunutta lihasta takaisin. Jossain vaiheessa kyllä kehitys hidastuu, silloin hyvä vaihtaa esim treenityyliä. Ruoka-treeni-lepo-lihashuolto pyhäneliö. Tollainkun mietit niin aika turhaa koska ei sitä tiedä millainen kehitys olisi jos olisit treenannut kovemmin ja kauemmin..:puntti:

Heips,
Milloin salillakävijä ei ole enää aloittelija joka saa hirveät hyödyt salilla käymisestä, treenasi sitten kuinka surkeasti tahansa ja sattui syömään niin tai näin?

Itse treenasin aloittelijana tosi surkeasti ja söin vähän niin ja näin, mutta massiiviset aloittelijagainssit jäi kumma kyllä saamatta. Pari vuotta eteenpäin kun treeni ja ruoka oli paremmilla kantimilla, tuli tulostakin. Ei tosin massiivisia vieläkään.

Kyllä mä uskon et saat lihasta hommattuu ilman kunnollista ruokavalioo tai jotain viimesenpäälle treeniohjelmaa, tosin vähän hitaammin. Voithan sä kokeilla jotai starting strength tyylistä ohjelmaa, jos se e toimi ni et oo ihan alottelija vaan joudut hiukan enemmän tehdä työtä jotta saisit lihaksesi kasvamaan

10v salia takana ja vieläkin tunnen olevani aika ajoin jossain määrin aloittelija/puuhastelija. Ihan puhtaita ns. aloittelijagainsseja ei varmaan saa kuin kerran, mutta tämä johtuu juurikin hermottumisesta lähinnä ja siitä, että ne ihan ensimmäisen aloituspainot ovat yleensä suht mitättömiä. Mielestäni usein kuitenkin on mahdollisuus suht. nopeaan kehittymiseen olemassa, jos toimintatapoja muutetaan radikaalisti. Mitään mystistä tässä ei kuitenkaan ole, että esim. ensimmäinen vuosi olisi tehokkainta aikaa ja ne voisi jotenkin hukata. Riippuu aina lähtötasostasi, miten helppo kuntoa on nostaa, olit sitten käynyt salilla 1kk tai 5vuotta.

0pv salilla -> alkaa käymään salilla vaikkei tee mitään kovin järkevästi = jotain tuloksia tulee ja kehitys tuntuu nopealta
jotain tuloksia jo ja salilla käyty -> alkaa käymään säännöllisemmin ja tekemään kovemmin = taas tulokset alkaa nousta
säännöllistä salia -> nostaa vielä frekvenssiä 4-5 kertaa viikossa ja syö helvetisti = taas tulokset nousee
treenaa kovaa -> alkaa treenaamaan valmentajien kanssa kisatreeniä ja bodymunkkimode = edelleen kehittyy

Koko ajan noissa vain homma vaikeentuu ja hidastuu. Yleensäkkin progressio hidastuu jos tekee pitkään samaa ohjelmaa samoilla liikkeillä ja samalla intensiteetillä. Ns. "natulimitti" voi tulla aikaisinkin eteen jos ei enää ole halukas treenaamaan kovemmin. Silloin kehitys voi jäädä junnaamaan paikalleen.

Back
Ylös Bottom