Missä vaatteissa lenkille?

Erittäin hyvä kysymys.

Oon ravannut +- 50km/viikko jo pitkälti yli vuosikymmenen ajan, ja nyt vasta ekan kerran tulee mietittyä tuota. Tähän mennessä oon vaan alistunut asiaan, ja koittanut väkisin hokea ittelleni, että lätäköiden väistelystä saa lisätreeniä. Just.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Talvella juoksentelen vaelluskengät ja villasukat jalassa. Saattaa vähän varpaat hiota, mutta eipä tuo nyt niin vakavaa ole. Tosin asun täällä korvessa, itärajalla, joten täällä tuo loska-aika on varsin lyhyt.

No tuskin ne nyt ihan optimaaliset on, mutta minun köpöttelyihin välttää.

Miten villasukat voi rikkoo jalkapohjan? Pistä tavalliset sukat alle niin ei riko, tai käytä pehmeempiä villasukkia.

Mä en yleensä palele ja liikkuessa nyt ainakin aina on lämmin, joten vaatteet ei juurikaan huoleta...

... mutta millä KENGILLÄ talvella jolkotetaan lenkkiä? (Olen hölkännyt lenkkejä vasta tästä kesästä alkaen, joten en ole törmännyt tähän ongelmaan aikaisemmin.) Tavalliset lenkkitossut? Nehän kastuvat läpi sohjossa/lumessa. Onko olemassa talvilenkkitossuja? Vai mitä käytätte? Lenkilläni on suurin osa matkasta asfalttitietä, osa soratietä ja osa polkuja (kivasti kurassa juuri nyt). Näin etelässä voi hyvin pysyä sisällä niinä kolmena päivänä talvessa kun on parikymmentä astetta pakkasta, mutta sohjoa on varmasti tiedossa.

Monella tossuvalmistajalla on nykyään gore tex-versioita juoksutossuista. En oo ite vielä hommannut, mutta kyllä himottais.

Miten villasukat voi rikkoo jalkapohjan? Pistä tavalliset sukat alle niin ei riko, tai käytä pehmeempiä villasukkia.

Ne vaan rikkoo.:itku: Semmosilla vanhanajan mummonkutomilla oon posotellut menemään tavallinenkin sukka alla muttei toimi. Pitäis vissiin käyttää pehmeempiä villasukkia, tai ostaa ihan juoksusukkia.

Erilaisia villapohjaisia ja muita erikoissukkia vaellukseen, juoksuun ym. on urheilukaupat täynnä. En nyt oo varma millaisista villasukista puhutte, mutta mulla ainakin on toiminut hyvin villapohjainen (pehmeä, vaikea uskoa että rikkoisi jalkapohjan) sukka talvella. Urheiluliikkeistä löytyy... Prismastakin taisin jotkut ostaa, mutten nyt muista merkkiä

edit: mullahan on siis eri sukkavarasto talviliikuntaan ja kesäliikuntaan

Eikös myynnissä ole gore-tex sukkiakin. Itsellä ei kokemusta ole, mutta voisi kokeilla tavallisia lenkkitossuja ja gore-tex sukkia.

itse käytän haltin drymax pukua ja takin alla joku pitkähihan sen jälkeen korkeakauluksinen fleece...Housuina drymaxit ja fleece alla, kengät adidas gore-tex.
Nastat olisi kyllä hyvä olla kengänpohjissa, välillä on vatsalihakset aika kovassa rääkissä...Ja perse kipeenä :rolleyes:

lyhyiden kalsareiden päälle aluskerrasto ja Haltin joku hiihtopuku. hanskat on Sinisalon super thermot. pipon merkkiä en muista. kenkinä pelkät Niken lenkkarit. Hyvin on pärjännyt 25 asteen pakkasessakin

Riippuen pakkasen määrästä järjestys on mennyt viimesen vuosikymmenen ajan suurinpiirtein seuraavasti:
vähän pakkasta (jotain ~0-5): lämpökerrasto (usein ilman kerrastohousuja) ja edesta tuulenpitävä mutta ohut _talvi_juoksupuku, jossa selkäpuolella hengitys.

peruspakkanen: 5-10 : lisätään kerraston housut jalkaan. Pakkasen lähestyessä kymmentä ja sen ylittyessä vaihdan yleensä tommosen vähän paremman ja lämpimämmän kerraston yläosan päälle. Mulla on noita vanhoja hyviksi havaittuja Rukan valmistamia kerrastoja joista näkee lähes läpi - sopivat loistavasti pikkupakkaseen.

pakkanen jo pureskelee 10-15: Lisään kerraston päälle vain erittäin ohuen ja kuluneen t-paidan. Kerraston alaosa vaihtuu lämpimämpään.

15-20: t-paita paksunee hiukan. yleensä käytän tässä vaiheessa viimeistään myös erillistä kauluria. Kaluria pidän lähellä -20 puolittain suulla niin hengitysilma ei tunnu niin kylmältä.

20-: Kommandopipo päässä pitää painella jo tästä eteenpäin. samoin pistän usein, jollain tosi kovalla pakkasella (ennätyskeli jolloin olen juossut -34) sellaisen lämpöliivin päälle ja hengityssuojaimen myös. Jonkinlaiset lasit ois kyllä kiva kans koska silmäripset jäätyy yhteen eikä nää enää mitään.

Ostin nyt sitten nastapohjaiset vedenpitävät lenkkitossut (Sarva, made in Orivesi), pito on mainio ihan jäällä hölkytellessä ja varpaat pysyivät kuivina ja lämpiminä ainakin eilen hangessa kahlatessa. Jees.

Kai ton mun tän aamusen 10 km työmatkan voi melkeinpä lenkkeilyksi laskea. Reipasta kävelyä ja ajoittain hölkkää. Pakkasta oli -8 ja hyvin riitti kerrasto+ neulepaita ja juoksupuku. Kylmä ei tullu ja pystyssäkin pysy ihan tavallisilla lenkkareilla. Välillä kyllä sai syvät vatsalihakset treeniä enemmänkin, kun meni tasapainoiluksi tuolla jäisillä teillä.

Ite oon huomannu, että mulla pitää olla pipo, hyvät haskat ja lämpimät jalat ni kaikki menee hyvin vaikka ois vähän viileempääkin.

Itse käytän ja suosittelen lämpimästi alimmaiseksi tuota moneen kertaan mainostettua craftin lämpökerrastoa, sitten jos tarvitsee niin fleece-paita, ja päällimmäiseksi Haltin coretex/drymax housut ja takki. Kengät on Salomonin coretex vaelluskengät, hyvät ainakin kävellä, juoksusta ei juuri kokemusta. Hanskoina Haltin coretex pyöräilyhanskat ja päässä kypärämyssy(on muuten ihan vitun hyvä jos yhtään tuulee, eikä käy kylmä ilma yhtään kurkkuun) ja tän päälle vielä pipo/takin huppu.

Tällä varustuksella pärjää hyvin -5-20 asteen pakkasessa, kun vielä säätää fleeceä ja hanskoja ohuemmaksi tai paksummaksi kelin mukaan. Eli käytännössä -5:ssä ei vielä tarttee edes fleeceä.

Porukka kattoo kyllä vähän ihmeissään tuota kypärämyssyä, kun naamasta ei juuri muuta erotu ku silmät...Mutta mitä siitä, pääasia että on kiva kävellä eikä naama jäädy!

Lämpökerrasto/hikipuku/tekninen alusasu kelien mukaan, päällimmäiseksi jotain tuultapitävää, väliin tarvittaessa fleeceä, oikein kovilla pakkasilla lämpöliivi koko komeuden päälle. Sukkina käy lämpimät vaellussukat tai talvikäyttöön tarkoitetut juoksusukat, lumisilla keleillä voi laittaa säärystimet niin lumi ei tunge kenkiin/ lahkeen sisään. Ilmeisesti olen ainoa joka turvautuu vanhaan kunnon kauluriin hanskojen ja pipon lisäksi? Sitä voi kätevästi rullailla naaman yli jos paleltaa, tosin pitemmillä rupeamilla jäätyy ärsyttävästi. Pakkasrajan ylittyessä lenkit vaihtuu kävelyksi.

Talvinen kenkäongelma liittyy lähinnä pystyssä pysymiseen. Lenkkareihinhan saa suutarilta nastoja pohjiin, mutten oikein ole päässyt niiden kanssa sinuiksi. Tai ehkä se vaan kuuluu lajin luonteeseen olla muutaman kerran silmällään jossain jäisellä pyörätiellä...

Ilmeisesti olen ainoa joka turvautuu vanhaan kunnon kauluriin hanskojen ja pipon lisäksi? Sitä voi kätevästi rullailla naaman yli jos paleltaa, tosin pitemmillä rupeamilla jäätyy ärsyttävästi.

Minä ainakin käytän kovilla pakkasilla... tuossa ylempänä taisin mainitakkin. Eli et ole ainoa :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom