Missä vaatteissa lenkille?

Syksy on saapunut jo aikaa sitten ja talvi tekee tuloaan. Itselläni on kauhea ongelma sopivan pukeutumisen kanssa. Kävelylenkeille osaan yleensä pukeutua sopivasti, mutta sitten, kun tarkoituksena on juosta, niin vaatetus menee ihan päin metsiä ja aina on joko liian kylmä tai liian kuuma. :jahas:
Millaisessa vaatetuksessa siis lenkkeilette/olisi hyvä lenkkeillä?
Ja entäs sitten, kun tulee tosiaan talvi ja pakkasta on esim. 10 astetta?
Ajattelin tänä talvena hankkia sellaiset vaatteet, että talvellakin on kiva lenkkeillä (tuulipuvussa kun tulee pakkasella kylmä ja toppavaatteissa liian kuuma).

Modet poistakoot, jos tästä on jo olemassa keskustelu jossain..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä olen myös pohtinut tätä, koska olen päättänyt ensimmäistä kertaa juosta silloin tällöin myös talvella ylläpitääkseni juoksukuntoa. Itselläni olisi tarkoitus ostaa ainakin joku poolokauluksinen alusasu, jotta saisi tuota kaulaa suojattua viimalta.

Noissa oikeissa juoksutakeissahan muuten on se etuosa viimalta suojaavaa materiaalia ja takapuoli hengittää. Onko tällaisia erikseen talveksi ja kesäksi vai hoidetaanko alusasulla tuo lämpötilasäätö?

Syksyn keleillä windstopper fleecetakki ja alle t-paita tai viileämmällä ilmalla urheilukerraston paita. Jalkaan normaalit tuulipuvun housut.
10 astetta pakkasta tuottaa jo ongelmia pukeutumisen suhteen => juoksumatto/spinning...

Minä olen myös pohtinut tätä, koska olen päättänyt ensimmäistä kertaa juosta silloin tällöin myös talvella ylläpitääkseni juoksukuntoa. Itselläni olisi tarkoitus ostaa ainakin joku poolokauluksinen alusasu, jotta saisi tuota kaulaa suojattua viimalta.

Noissa oikeissa juoksutakeissahan muuten on se etuosa viimalta suojaavaa materiaalia ja takapuoli hengittää. Onko tällaisia erikseen talveksi ja kesäksi vai hoidetaanko alusasulla tuo lämpötilasäätö?

Tulipa tästä muuten mieleen, että itse olen miettinyt,että ostaisinko tämän lenkkeilypuvun. Tuossa on just se viimalta suojaava etuosa ja hengittävä selkäosa.. Ei olis kallis ja mukaan sais sellaisen teknisen North ICE alusasun, joka ehkä? voisi olla hyväkin. Onko kellään tuosta kokemuksia?

Mä olen käyttänyt talvellakin hiihtäessä (en ole talvella kauheasti juossut, mutta uskoisin soveltuvan juoksuun) craftin alusasua ja vuorillista hengittävää tuulipukua. Yläkroppaan olen saattanut laittaa ohuen fleecen välikerrokseksi. Hyvin on toiminut. Viime talvena ostin osittain villaisen craftin aluskerraston (ihoa vasten kuitenkin pehmeä, ei kutita), jolla tarkenee hyvin ilman fleeceäkin noin 10 asteen pakkasessa. Suosittelen siis alusasuihin panostamista!

Joku lämpökerrasto alla, sitten tarpeen mukaan loput. Pelkkä lenkkeilypuku, sen kaveriksi fleese hieman kovemmalla pakkasella ja sitten kun olosuhteet ovat siperian tasoa, pitää laittaa jo toppavaatteet päälle... Minua ei hirveämmin haittaa, jos tulee kuuma, joten mieluummin hieman liikaa kuin liian vähän. Mutta kuten wippe tuossa yllä sanoi, alusasuihin kannattaa panostaa!

Tulipa tästä muuten mieleen, että itse olen miettinyt,että ostaisinko tämän lenkkeilypuvun. Tuossa on just se viimalta suojaava etuosa ja hengittävä selkäosa.. Ei olis kallis ja mukaan sais sellaisen teknisen North ICE alusasun, joka ehkä? voisi olla hyväkin. Onko kellään tuosta kokemuksia?
Mulla löytyy erittäin hyvää mutu faktaa asiasta :). Itse olin jo ihan täpinöissäni tilaamassa tuota, kunnes kuulin, että avovaimoni tuttu oli joskus tilannut tuolta tuommoisen air tex -asun ja oli ollut kuulemma aika huonolaatuista. Tuon takia en itse aio tilata tuota, ellei täällä joku vakuuta minua henkilökohtaisilla kokemuksillaan :). Tää on näitä "kaverin kaveri kertoi" -juttuja, mutta mieluummin ostan jonkun tunnetun merkin kuin sian säkissä.

Me tehtiin kavereitten kanssa kimppatilaus viime vuonna tuolta ja palautukseen meni minun pukuni, samaten muutaman kaverinkin puku. Materiaali tuntui oikeasti hyvältä molemmissa, ulkoilupuvussa ja tuossa alusasussa, mutta pukujen mitoitus oli tosi kummallinen:eek: Tilatessa piti ilmoittaa pituus, paino sekä lantion- ja rinnanympärys ja ne niiden perusteella lähettivät puvut. Mulle puku oli auttamattomasti ihan liian iso silti:( Tuota ulkoilupukua oisin ehkä voinut joskus käyttää jos alle olis laittanut jonkun kolme kerrosta vaatetta...:D Eli en ainakaan juoksuasuna olis sitä voinut käyttää, kun tykkään, että juostessa "vaatteet ei oo tiellä".

Tää siis mun kokemukseni tuosta puvusta. Ne kaverit, jotka sen puvun tilasivat ja pitivät ovat kyllä olleet tyytyväisiä ja just kehuneet sitä monipuolisuutta, kun voi käyttää oikeastaan ympäri vuoden kun vähän alla pidettyjä vaatteita vaihtelee vuodenaikojen mukaan.

Mä pidän talvisin lenkillä tuulipukua ja pakkasmittarin mukaan valitsen pistänkö alle fleeceä vai jotain kevyempää. Toppatakilla en vois juosta, läkähtyisin kuumuuteen.

Mä oon käyttäny talvella juoksemiseen aivan normaalia tuulipukua jonne alla vaan bokserit ja pitkät kalsarit. Takin alle on riittäny lyhyt hihainen ja joku college-paita. Oon siis käyny tuolla asusteella lenkilla -20 asteen pakkasillakin ja mitää ongelmaa ei oo ollu kylmyyden kans. Jos siis oikeasti meinaa juosta nii toppapuvut saa heittää helevettiin ja ihan vaan tuulipuvulla tai kunnon juoksupuvulla juoksemaan. Eikös noita juoksupukuja saa jo prismastakin alle satasella?

Mulla toimii tähän vuodenaikaan hyvin tällainen vaatetus: alle pitkähihainen ja -lahkeinen "hikikerrasto" (eli kosteutta läpäisevä urheilukerrasto) ja siihen päälle juoksupuku (siis nimenomaan juoksuun tarkoitettu puku, eikä mikään tuulipuku). Päähän lämpötilan mukaan pipo tai lippis, kaulaan kevyt puuvillahuivi ja käsiin ohuet hanskat. Just soppeli juoksuvaatetus, ja kun ilmat kylmenee niin laitan väliin vielä ohuen microfleecen (mahdollisesti jalkaankin saman materiaalin pökät, sitten kun oikein kylmä alkaa tulla).

Kyllä oikee vaatetus on juoksunautinnon A ja O talvikeleillä. Muistathan myös nastat tossuihin tarvittaessa sekä heijastimet! :rock: :)

Mä oon käyttäny talvella juoksemiseen aivan normaalia tuulipukua jonne alla vaan bokserit ja pitkät kalsarit. Takin alle on riittäny lyhyt hihainen ja joku college-paita. Oon siis käyny tuolla asusteella lenkilla -20 asteen pakkasillakin ja mitää ongelmaa ei oo ollu kylmyyden kans. Jos siis oikeasti meinaa juosta nii toppapuvut saa heittää helevettiin ja ihan vaan tuulipuvulla tai kunnon juoksupuvulla juoksemaan.

Jep. Samaa mieltä. Talvella lenkkeilessä oon käyttänyt tuulitakkia ja tuulihousuja ja lämpötilan mukaan laittanut alle vaatetta. Yleensä jalassa pitkät kalsarit ja päällä t-paita ja villapaita (ei kovin paksu) ja kauluri ehdottomasti. Ja heijastinliivillä itsensä näkyväksi.

Lämpökerrasto, Trikoohousut, mikrofleece paita ja päällä Haltin Drymax tuulipuku.

Jos on tosi kylmä niin laitan vielä mikrofleece housut ja vaihdan fleecepaitaa paksumpaan

Mulla toimii tähän vuodenaikaan hyvin tällainen vaatetus: alle pitkähihainen ja -lahkeinen "hikikerrasto" (eli kosteutta läpäisevä urheilukerrasto) ja siihen päälle juoksupuku (siis nimenomaan juoksuun tarkoitettu puku, eikä mikään tuulipuku).

Itse ostin muutama viikko sitten ihka oikean juoksupuvun (75% alennuksen jälkeen puvulle jäi hintaa 25 euroa :D). Jotenkin vaan epäilen, että riittääkö se talvipakkasilla.. :rolleyes: Tällä hetkellä ei ole mtn kunnon alusasua alle laittaa, joten olen käyttänyt vaan ohutta pooloa tai sit fleece-takkia (mikä on ollut aivan liian paksu vielä näille lämpötiloille). Pitänee nyt siis oikeasti panostaa niihin alusasuihin. :thumbs:

Hermione sanoi:
Tilatessa piti ilmoittaa pituus, paino sekä lantion- ja rinnanympärys ja ne niiden perusteella lähettivät puvut. Mulle puku oli auttamattomasti ihan liian iso silti:(

Mainitsin tänään mutsille, et harkitsen ostavani jonkun North Icen puvun erätukusta.. Mutsi sit mainitsi, että sillä on tuolta tilattu kevyttoppapuku (mitenhän mä en ole sitä tajunnut.. :rolleyes: :D). Sekin sano, että jos tilaa, niin kannattaa reippaasti valehdella omat mitat alakanttiin, koska muuten saa ihan liian suuren puvun. Mutsilla on kuulma xs ja oli täysin varma, et mahtuis mullekin. :eek: Pitänee viikonloppuna käydä kokeilemassa, niin sitpähän näkee.. Tietysti sit, jos laittaa mittojaan vähän alakanttiin, niin laittavat mulle jonkin xxs:n. :rolleyes:

Itse ostin muutama viikko sitten ihka oikean juoksupuvun (75% alennuksen jälkeen puvulle jäi hintaa 25 euroa :D). Jotenkin vaan epäilen, että riittääkö se talvipakkasilla.. :rolleyes:

Osta siihen päälle esim. Prismasta Mikrofleece-puku. Ei muistaakseni ole hirmu kallis.

Onko kukaan juoksennellut maihinnousukengät jalassa?

Itse en ole törmännyt yksiinkään lenkkitossuihin, joilla olisi ollut yhtä hyvä juosta. Tuli huomattua kun juoksin kaverilta kotiin noin 5km.

Itse olen käyttänyt talvilenkeillä ja hiihtäessä windstopper aluskerrastoa esim. rukka ja päällä hengittävämpää tuulipukua (joku halpa markettimallikin toimii). Hengittävä, mutta lämmin yhdistelmä! Kunnon windstopper tuulipuvuista ei ole kokemusta, mutta uskon, että toimii.

Itse olen käyttänyt talvilenkeillä ja hiihtäessä windstopper aluskerrastoa esim. rukka ja päällä hengittävämpää tuulipukua (joku halpa markettimallikin toimii). Hengittävä, mutta lämmin yhdistelmä! Kunnon windstopper tuulipuvuista ei ole kokemusta, mutta uskon, että toimii.

Toimii oikein/kunnolla vain jos alla on oikean laiset vaatteet

Mä oon käyttäny talvella juoksemiseen aivan normaalia tuulipukua jonne alla vaan bokserit ja pitkät kalsarit. Takin alle on riittäny lyhyt hihainen ja joku college-paita. Oon siis käyny tuolla asusteella lenkilla -20 asteen pakkasillakin ja mitää ongelmaa ei oo ollu kylmyyden kans. Jos siis oikeasti meinaa juosta nii toppapuvut saa heittää helevettiin ja ihan vaan tuulipuvulla tai kunnon juoksupuvulla juoksemaan. Eikös noita juoksupukuja saa jo prismastakin alle satasella?

Samaa mieltä. Ihan perus tuulipuku riittää, t-paita tai pitkähihainen paita alle kelin mukaan. Näin menin viime talven säällä kuin säällä. Jos on oikein kylmä, niin lisäksi vielä toki pipo ja pitkät kalsarit :)

Mie kyllä sanoisin että ei ehkä kannata enää paljon alle -18 keleissä juosta, tai ainakin suojata jo kasvot esim. kypäräpipolla. Muuten kyllä -15 riittää kerrasto, mahdollisesti toinen ohut pitkähihainen ja tuulipuku. Ja nilkat täytyy suojata säärystimillä.
Ja jos vilu meinaa tulla niin ei kun lisää vauhtia. :hyper:

Mä en yleensä palele ja liikkuessa nyt ainakin aina on lämmin, joten vaatteet ei juurikaan huoleta...

... mutta millä KENGILLÄ talvella jolkotetaan lenkkiä? (Olen hölkännyt lenkkejä vasta tästä kesästä alkaen, joten en ole törmännyt tähän ongelmaan aikaisemmin.) Tavalliset lenkkitossut? Nehän kastuvat läpi sohjossa/lumessa. Onko olemassa talvilenkkitossuja? Vai mitä käytätte? Lenkilläni on suurin osa matkasta asfalttitietä, osa soratietä ja osa polkuja (kivasti kurassa juuri nyt). Näin etelässä voi hyvin pysyä sisällä niinä kolmena päivänä talvessa kun on parikymmentä astetta pakkasta, mutta sohjoa on varmasti tiedossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom