Minulle sopiva treeniohjelma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pune
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen 15 vuotias nuori.
Aloitin salilla käynnin tuossa tammikuun puolivälin paikkeilla.
Ensimmäinen kysymys, onko minulla liian suuret painot?

Reisissä (loitontaja ja lähentäjä) minulla oli ensi kertaa 20-25kg, tällä hetkellä 35kg. (Toistot 3x12, vatsoissa 3x15).
Jalkaprässi on pysynyt aika samana 30-35kg.
Alataljan kanssa aloitin 20kg, nyt käytän 25 (viim. sarjan saatan joskus vetää 30kg, harvoin)
Ylätaljan kanssa aloitin 20kg, nyt mulla on 25kg (viiminen sarja taas harvoin 30kg).

Sitten treenaamiseen. Pääasiassa käyn 3-4/vk salilla (kipeänä en, jos on kiireitä 2)
Mitään ohjaajaa minulla ei ekalla kerralla ollut, mutta yritän tehdä liikkeet niin hyvin/oikein, kuin mahdollista.

Onko se jotenkin vaarallista, jos liike ei ihan täydellisen kaavan mukaan mene?

Protskujuotavia olen aloitellut treenin jälkeen vedellä. Ruokavalioni on kunnossa, niin proteiinipitoista ruokaa, kuin vain mahdollista. Kasviksia/hedelmiä syön päivittäin myös.
Roskaruokaa 1krt/vk, aina ei sitäkään. Karkkia samanapäivänä kuin roskaruokaa.

Ohjelmani on 2-jakoinen (se on siis itseni suunnittelema).
1. rinta-hauis-selkä 2. vatsa-jalat. Jokaista liikeryhmää kohden teen 3 liikettä, joskus kaikki liikkeetkin (max. 4).

Mavea ja kyykkyä en tee, koska ne voivat vaurioittaa selkäydintä.

Mutta, tuo ohjelma ei ole paras, mutta kyllä tulosta on tullut, ainakin hauikseen ja vatsaan:D.
Pitkä lista tuli, mutta vastailkaa!

Ei pysty tän perusteella palon sanomaan. Mun mielestä sitten on liikaa painoa kun tekniikkaa hajoaa tai sitten ei vaaan kykene niitä painoa liikuttamaan.
EI
Naurettavin väite taas vähään aikaan...

Jep, ja nuita laitteiden kilomääriä ei voi vertailla keskenään, koska laitteet ovat itsessäänkin kaikki erilaisia. Tuosta sun kaksjakoisesta puuttuu olkapäät kokonaan. Paras vaihtoehto ois varmaan ottaa täältä pakkikselta joku valmis perusliikkeisiin perustuva 1- tai 2-jakoinen ohjelma. Ja kyllä, perusliikkeisiin kuuluu myös mave ja kyykky. Jos sulla ei mitään terveydellistä syytä oo estämässä näiden liikkeiden tekoa, niitä ei todellakaan kannata jättää omasta ohjelmasta pois.

Olen 15 vuotias nuori.
Aloitin salilla käynnin tuossa tammikuun puolivälin paikkeilla.

Reisissä (loitontaja ja lähentäjä) minulla oli ensi kertaa 20-25kg, tällä hetkellä 35kg. (Toistot 3x12, vatsoissa 3x15).
Alataljan kanssa aloitin 20kg, nyt käytän 25 (viim. sarjan saatan joskus vetää 30kg, harvoin)
Ylätaljan kanssa aloitin 20kg, nyt mulla on 25kg (viiminen sarja taas harvoin 30kg).

Sitten treenaamiseen. Pääasiassa käyn 3-4/vk salilla (kipeänä en, jos on kiireitä 2)
Mitään ohjaajaa minulla ei ekalla kerralla ollut, mutta yritän tehdä liikkeet niin hyvin/oikein, kuin mahdollista.

Protskujuotavia olen aloitellut treenin jälkeen vedellä. Ruokavalioni on kunnossa, niin proteiinipitoista ruokaa, kuin vain mahdollista. Kasviksia/hedelmiä syön päivittäin myös.

1. rinta-hauis-selkä 2. vatsa-jalat. Jokaista liikeryhmää kohden teen 3 liikettä, joskus kaikki liikkeetkin (max. 4).

Mutta, tuo ohjelma ei ole paras, mutta kyllä tulosta on tullut, ainakin hauikseen ja vatsaan:D.

Selkäydin ei vaurioidu kun teet sopivilla painoilla. Tottakai pituuskasvu ja selkä kärsii jos mavessa alat vetämään 1-3 huonolla tekniikalla sellasia kiloja joita saat repiä oikein tosissaan. Ota sopivat painot joilla voit tehdä 10-12 toiston sarjoja. Ihan turvallista. Ja kyykky? Jos niin kovasti pelkäät tota selkäydin juttua niin tee vaikka prässillä sitte, mutta ei kyykky mikään vaarallinen ole (: Ja olkapäät voisit ottaa mukaan treeniin, jotta sopusuhtasuus pysyy hyvällä mallilla.

Koko ajanhan niitä painoja pitäisi koittaa kasvattaa, kukaan ei voi sanoa mikä on sulle sopiva juuri tällä hetkellä vaan itse se pitää tietää. Teet niin isoilla painoilla ku suinkin pystyt ilman että tekniikka pettää, ja pyrit aina kasvattamaan painoja. Nuo lihavoidut kohdat kuulostaa vähän koomiselta, mikset tee isommilla painoilla jos kerran pystyt tekemään? Ylöspäin!

Mikä on täydellinen kaava? Mitä tällä tarkoitat? Ei se oo niin tarkkaa kuitenkaan.

Moni sanoo että ruokavalio on kunnossa vaikkei olekaan. Jos paino nousee hiljalleen niin syöt ainakin tarpeeksi, muuta paha sanoa ilman että kerrot miten ja mitä syöt.

Ohjelmastasi puuttuvat olkapäät ja ojentajat. Kannattaa katella valmiita ohjelmia niin tulee kaikki otettua huomioon. Tahtoo aloittelijoilla yleensä olla nuo ohjelmat vähän niin ja näin jos ite pitäny saada kehitellä se oma ohjelma.

Tämä myytti lienee jo käsitelty.

Tiedät itekki että ohjelma ei ole hyvä, joten kannattaisko laittaa vähän uusiksi? Hauis ja vatsa on aika pieni osa kuitenkin kroppaa.:rolleyes:

Ei pysty sanomaan onko sulla liian suuret painot. Se riippuu millasessa kunnossa olet. Ihmisiä on niin eri tasoisia iän suuhteessa.

Eli... Paljonko painat? Onko urheilu taustaa?
Jos kerrot nuo kaksi asiaa niin pystyisi ehkä vastaamaan onko sinulla liian suuret painot.

Ei pysty sanomaan onko sulla liian suuret painot. Se riippuu millasessa kunnossa olet. Ihmisiä on niin eri tasoisia iän suuhteessa.

Eli... Paljonko painat? Onko urheilu taustaa?
Jos kerrot nuo kaksi asiaa niin pystyisi ehkä vastaamaan onko sinulla liian suuret painot.

Miten helvetissä noilla tiedoilla voi vastata onko liian isot painot? Painon ja taustan perusteella ajattelit tehdä sellaisen päätelmän että onko kaveri liian vahva vai sopivan vahva? Vai mitä ihmettä ajat takaa? Ei sitä nyt voi kukaan ulkopuolinen niitä treenejä näkemättä sanoa että onko sitä painoa liian paljon vai vähän. Ite veikkaan että tässä tapauksessa liian vähän kun sanotaan että harvoin tekee esimerkiksi 30kg. Miksi tehdä harvoin jos kerran pystyy sillä tekemään? Ja jos joku paino on nyt sopiva, niin muutaman viikon päästä se voi olla aivan liian vähän kun puhutaan aivan aloittelijasta. Järki päähän.

Ei tänne nyt jokaisen tarvi tulla heti haukkumaan pystyyn, jos joku aloittelija ei kaikkea tiedä:D.
Mistä näitä valmiita ohjelmia saisi, ja mikä ohjelma minun kannattaisi ottaa?
Eikös pystypunnerrus käsipainoilla ole hyvä lisä olkapäille treeniin?
Entäs ojentajat?
Kannattaako mun aloittaa tekemään kyykkyä ja mavea pelkän tangon kanssa?
Hankalempaa tämä on, kuin luulinkaan :D:D.
Antaisiko joku tähän sivun, josta löytäisin valmiin treeniohjelman!

Kiitän.

Silmä käteen, tuossa aloittelijoiden osion ylälaidassa on useita tärkeiksi merkattuja threadeja joiden nimistä voi päätellä paljon, esimerkiksi tämä: http://www.pakkotoisto.com/showthread.php?32394-FAQ-Treeniohjelmat-lihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej%E4. Otat sieltä vaikka ohjelman sellaisenaan käyttöön. Treenipuolella on juttua myös hyvästä ohjelmasta eli arnoldin kultaisesta kuusikosta. Starting strenghtiin kannattaa myös tutustua. Kyykyssä ja mavessa lähdet, ihan oikein, vaikka pelkällä tangolla liikenteeseen ja vähän kerrallaan sitten lisäät painoa ja pidät huolen että tekniikka pysyy kasassa. Pyydä vaikka jotain kokeneempaa katsomaan sitä tekniikkaa joskus kun kyykkäät.

Ja ei sua kukaan oo nähdäkseni haukkunu mitenkään, vaan ihan oikeaan suuntaan koitettu opastaa. Kannattaa lueskella noita tärkeiksi merkattuja threadeja tässä aloittelijoiden osiolla, niin selviää monikin asia. Sitten jos jotain jää epäselvää niin ei muutaku kysymään lisää.

Kaikki alottelijat(minä myös) vois pari kuukaut lukee pakkikselt kaiken näköst ja eka käyttää HAKU nappii ja jos senki jälkee joku asia on epäselvä ni alottaa uuden aiheen. Pakkikselt nimittäin löytyy vastaus aika monee punttis kysymyksee ku vähä jaksaa ettii.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuntuu nyt jotenkin turhauttavalta, kun on tehnyt ilmanohjelmaa kaiken melkein.

Kyykyn korvaan prässillä, mutta mavea voisin alkaa tekemään.

Miltä kuulostaa:

Penkkipunnerrus/vinopenkki 3x10
Hauiskääntö käsipainoilla/tangolla 3x10
Pystypunnerrus 3x10
Vatsat penkillä 3x20
Ylä-ja alatalja 3x10
Jalkaprässi 3x12
Reidet (loitontaja, lähentäjä, koukistaja, ojentaja) 3x12
Vinotvatsat 3x15
Mave 3x10-12

Mitä tuosta pitäisi lisätä/ottaa pois?

Muutan ohjelmani 1-jakoiseksi, katsotaan olisiko parempi (?).
Eikö se ole kuitenkin pääasia, että kehityn?
Tuo 1-jakoinen kuulostaa helpoimmalta, koska siinä treenaan koko kropan 3krt/vk, n. 1-2 liikettä/lihas ryhmä.
Eli eikö se olisi parempi?

Onko tuo myös liikejärjestys? Jos on niin vaihda mave äkkiä pois ensimmäisten liikkeitten joukkoon. :)

Penkki/vinopenkki 3x10
Pystypunnerrus 3x10
Mave 3x10
Jalkaprässi 3x12-15
Ylä-ja alatalja 3x10-12
Vatsatpenkillä 3x20
Vinot vatsat laitteessa 3x15
Hauiskääntö tangolla 3x10
Hauiskääntö käsipainoilla/taljalla 3x10
Reidet (samat mitä edellisessä luettelin) 3x12-15
Lonkat 3x12

Parempi? :)

Tuossa on ihan tuhottoman paljon tekemistä yksijakoiseksi ohjelmaksi. Katsopas vaikka Arskan G6 ja sen lisäksi lapa ruokaa nassuun niin rupeaa sitä papua näkymään muuallakin kuin vaan vatsassa ja hauiksessa.

Suosittelen käyttämää Arnoldin Kuusikkoa kans. Se on hyvä ohjelma aloittelijalle. Pari kuukautta teet sitä ja sit etit uuden ohjelman.

Back
Ylös Bottom