It's great to be Finn!!!
Tänä vuonna olen saanut tutustua jenkkilän treeni-tyyliin for real. Aiemmin siellä treenatessani tai ihmisiä/lehtiä seuratessa on jo saattanut huomata tendessin että mitään ei tehdä as usual. Mitä erikoisempaa sen parempi, ja toisaalta jos vain markkinoit tavallisen idean hyvin ja keksit sille myyvän nimen se nousee ihan uuteen arvoon. Hyvä esimerkki on ruokavalion puolella termit superfoodit ja ketoosi jotka ovat nousseet jopa villitys asteelle. Hei comeoon!!! Suomalaiset ovat aina syöneet superfoodeja kuten marjoja ym. nyt sille on vaan keksitty mediaseksikäs nimi ja mustikat kulkeekin tänäpäivänä nimellä superfood.
Mussa ei oo yhtään insinööriä ja kun alat selittää jotain ihme settiä esim. treenaan dc-tyylillä ym. voin vain sanoa we ain't in the same page hun! Mutta ehkä pitäisi itsekkin keksiä joku ''ennennäkemätön'' treenisuuntaus esim. hi-low12s by Minna yhdistettynä spartan style-ruokavalioon and you'll get the best results ever! Ja lopulta treenaat salilla perustreeniä, yhdistettynä pudotus- ja supersarjoihin, liiketempoja ja toistoja vaihdellen. Mutta onhan super-paljon sweetimpää sanoa treenaavansa hilow12s tyyliin kuin että tänään treenaan penaa ja haukkaa ;)
Sitten jenkkilään, missä ihmiset kyllästyy nopeasti ja uutta on kehitettävä jatkuvasti. Ensin tuli spinning sitten marathon spinning ja lopulta naked spinning, how fab!
Juoksumatolla/porraskoneella ei tietenkään mennä ns. basic-tyylin mukaan vaan sivulaukat, väärinpäin rullaukset, askelkyykyt jopa jalanheitot väliin ovat juttuja mitä näet jokaisella salilla jenkeissä, that's the thing, i'm not basic i'm different! Huippu-juttu oli kun joku jamppa alkoi juosta New Yorkissa väärinpäin niin pian siitä tuli jo hitti. Jenkeissä tehdään siis kaikki isosti ja erikoisesti olisi niin lame vaan treenata salilla ja käydä välillä vähän lenkillä.
Itse olen niin perustyyliin ihminen kun olla voi. Suomessa on ihanaa treenata kun menee salille ei vielä hirveästi kikkailuja näe. Viihdyn hirmu hyvin voimannosto-tyylisillä saleilla missä rauta nousee, hiki haisee ja sinulle sanotaan moi kun ylität tietyn voimatason. Perus raw-training, that's my style. Jenkeissähän ei tulisi kuuloonkaan että fitness/bikini-kilpailija treenaisi kehonrakennus-tyyliin. How awfull...Kun aloitin jenkki-valmentajan kanssa sieltä tuli hyvin selvät ohjeet ettei fitness-kilpailija voi treenata niinkuin kehonrakentaja you have to train like girls if you want to be fitness girl. No way! My thing is to train harder than boys and still be a girl!
Myös aerobisen määrä ja laatu on erilaista rapakon takana kuin täällä. Euroopassa ns. off-kaudella ei juuri tehdä aerobista ja myös ns. bulkkaus kuuluu asiaan. Jenkeissä ei ole off-seasonia ja aerobista tehdään kisakaudella 2-3h päivä, muuten vain 1h/päivässä...jenkeissä aerobinen tehdään salilla ja kovalla temmolla. Suomessa lähdetään ulos sauvojen kanssa, ideana ettei liian kova aerobinen polta vaivalla hankittua lihasmassaa.
Sanoin valmentajalleni, että minulle on aivan sama miltä näytän kisojen välissä, kunhan olen kisoissa kunnossa. Isompi minna on minulle ja itse-tunnolleni ok. Ns.off-kaudella kun motivaatiota salilla ei saa siitä että suonet ja säikeet näkyvät, kyllä silloin kun olkapää on säikeillä hymyilen jatkuvasti
. Motivaatiobuustiin saa esim. siitä, että olen vahvempi kuin vieressä tekevä tero-petteri.
Katson ihaillen 80/90-luvun treenipätkiä saleilta tai ennemminkin luolista, jossa miehet ja muutama kovempi nainen treenaa tiendat päällä eikä superfoodeista, dc-trainingistä ym. ole tietoakaan.
Olen syntynyt voiman maahan missä kilpailijat treenaavat kovaa ilman kikkailuja ja toivon että vielä 10-vuoden päästäkin saleilla on sama meininki! Vaikka todellisuus on sitä että mitä jenkit edellä sitä Eurooppa perässä...
It's great to be Finn!!! Let's keep us real!!!