Minkälaisia vakuuksia autolainaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja masa00
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
40
eli minkäslaisia vakuuksia ne pankissa vaati tollaseen 10000 euron autolainaan.
maksan nyt autoani rahoitusyhtiölle mutta olen miettinyt että tulisi halvemmaksi ottaa pankista lainaa ja maksaa auto pois rahoitusyhtiölle.
ajattelin nyt etukäteen kysellä täältä ennen kuin lähden pankkeihin kyselemään...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuskin kovin kummoisia. Riippuu vähän pankista. Meillä oli emännän kanssa 11000€:n laina ja saatiin se niin, että laina oli emännän nimissä ja minä olin henkilötakaajana. Tämä tosin ennen kuin oltiin naimisissa. Mutta uskoisin, että yksi "hyvä" henkilötakaaja riittää.

-edit- Niin, tämä siviilisäädyn selvittäminen sen takia, että pankin setä sanoi jotta jos oltaisiin naimissa, niin noin ei voisi tehdä. Silloin oletetaan, että jos toiselta loppuu rahat niin toiseltakin loppuu...

-edit2- Kyseessä ei ollut autolaina.

Minäkin luulisin, että yksi ns. hyvä takaaja riittää.
Itse otin suunnilleen samansuuruisen autolainan ja siinä on yksi takaaja.

BadHair sanoi:
Mutta uskoisin, että yksi "hyvä" henkilötakaaja riittää.
Tämä riippunee pankista. Nimittäin itse autoani hankkiessa kävin eri pankeilta tarjouksia kyselemässä ja esim. Nordea ei hyväksynyt ollenkaan henkilötakaajia. Mutta ainakin osuuspankissa yksi henkilötakaaja riitti.

BadHair sanoi:
Tuskin kovin kummoisia. Riippuu vähän pankista. Meillä oli emännän kanssa 11000€:n laina ja saatiin se niin, että laina oli emännän nimissä ja minä olin henkilötakaajana. Tämä tosin ennen kuin oltiin naimisissa. Mutta uskoisin, että yksi "hyvä" henkilötakaaja riittää.

ja luultavasti molemmilla pitää olla vaki duuni eikö näin?
vai käykö se niin että jos toinen on osaaikainen ja toinen vakkari duunissa ja lainan ottaa se osaaikainen ja vaki duunissa oleva takaa?
täytyypi varmaan lähteä kyselemään asiasta.

Juu, ainakin meidän tapauksessa molemmilla oli vakipaikka.

Monkeyman: Tämä meidän tapaus oli Osuuspankissa. Myöhemmin sitten, kun haettiin asuntolainaa oli Nordean vaatimukset pirun paljon tiukempia kuin esim. Osuuspankissa. Riippuu tosiaan pankista aika paljon.

Osuuspankista on mullakin laina. Sellaista juttua on joiltain tutuilta kuulunut, että Nuurdealla saattaisi olla tiukemmat vaatimukset vakuuksien yms. suhteen.

Paljonko sulla on korko rahoitusyhtiösi lainassa?

Kovin usein ei nimittäin pankit pysty samoihin, perustamiskulut tuppaa olemaan kalliita. Esim. Nordean joustoluotossa 3 kk euribor + marginaali 6 % = paljon.

osuuspankista 10k lainaa ilman takaajaa; pankin "jäsenyys" riittää ja silloin voi anoa jäsenluottovakuutta 10k euroon asti. siis pankin omaa takuuta. maksaa 70e vuodessa. myös henkilötakaus olisi ollut toinen vaihtoehto, mutta sitä kun ei mulla ollut saatavilla.

fish sanoi:

Kovin usein ei nimittäin pankit pysty samoihin, perustamiskulut tuppaa olemaan kalliita. Esim. Nordean joustoluotossa 3 kk euribor + marginaali 6 % = paljon.

Autolainasta tässä puhuttiin eikä mistään joustoluitoista. Mä just vaihdoin emännän kanssa 16.000 euron autolainan rahotuksesta pankille. Ja korko on jotain 3,8 paikkeilla marginaaleineen ja noita perustamiskuluista kannattaa pyrkiä tinkimään. Yleensä ne tinkii jos pankissa on muutenkin jo lainaa, tai sitten uhkaa pankin vaihdolla niitä.

Ja meillä tarvittiin takaajan (asuntolaina) suostumus tähän uuteen lainaan. Ei oltu vielä maksettu asuntoa niin paljon, että ois voitu tiputtaa takaaja pois kokonaan. Eli jos asunnon arvon ja jäljellä olevan asuntolainan erotus on riittävästi, niin asunto riittää vakuudeksi autolainalle. Muuten siihen tarvitaan takaaja ja mun tietääkseni ei puoliso voi toista taata jos on jo yhteistä lainaa muuten. Eihän koko takaajassa ois sitten enää mitään järkeä.

Itse otin vuosi sitten nordeasta 11.500e lainaa autoon. Korko marginaaleineen oli about 3.9% tai jotain sinnepäin. Takausta ei tarvittu minkään sorttista. Itsekin tätä oikein ihmettelin ja kysyinkin vielä varmistukseksi etteikö tarvitse. Ei tarvittu. Asuntolaina on samassa pankissa, mutta asuntoa ei oltu maksettu kuin 6kk, joten tuskin se riitti takaamaan.

fish sanoi:

Tähän muuten törmää todella usein, että täysi-ikäiset täysivaltaiset kansalaiset eivät aina välttämättä ymmärrä mikä ero on rahoituksella, joustoluotolla ja tavallisella vakuudellisella lainalla.

Juuri viime viikolla duunikaveri hehkutti rahoituksen kautta saamaansa korkoa ja kun kysyin miksi ei ottanut pankista autolainaa, kun kerran omistaa kämpänkin. Syy oli, että pankin korko on kuulemma reilusti huonompi kuin rahoituksen.

Todellisuudessa pankit kyllä pystyvät aina tavallisissa vakuudellisissa lainoissa peittoamaan rahoituksen korot reippaasti. Itse sain viime kuussa mp:n ostoon lainaa 3.18% korolla (6kk Euribor + marginaali 1%) Nordeasta käyttämällä vakuutena kämppää.

Lisäplussana pankin lainassa on, että ajolaite on sitten omissa nimissä ja sillä voi tehdä ihan mitä lystää - ei tarvitse rahoitusyhtiöitä konsultoida, jos kaaran haluaa myydä. Samoin pankin normilainassa ei tule noita omituisia sivukuluja muiden lisien muodossa samalla tavalla kuin rahoituksessa & joustoluotoissa.

Kyllä minä ymmärrän erot eri luottojen välillä, mutta viimeksi pankista autolainaa kysyessäni (8 v sitten), minulle kerrottiin, että joustoluotto on ainoa vaihtoehto. Ajat ovat muuttuneet, tai sitten minulla on ollut umpityperä virkailija jota minä hölmö menin uskomaan. Voi perkeleen perkele.

Tosin silloin sain Stockalta rahoitustarjouksen "3,9 % ei muita kuluja", joka on aika kohtuullinen.

Nostan vanhaa ketjua niin ei tarvi uutta perustaa. Pankkien tuotteet ovat varmaankin kehittyneet sitten 05 kun tässä ketjussa ollut keskustelua, eli kysymys kuuluu millaisia vakuuksia jengillä on, tai onko joistakin pankeista mahdollista saada vakuudetonta lainaa auton ostoon? Tai onko rahoitusyhtiöiden lainanhinnat nykyään jo miten kilpailukykyisiä vs pankit? :)

Joustoluottoa tarjoavat, tuppaa olemaan 3kk euribor + 5-7%. Jos on henkilövakuuksia, saa vähän halvemmalla. Asunto tms reaalivakuus vakuutena vielä halvemmalla.

Edelleen kannattaa kytätä rahoitustarjouksia, ovat välillä jopa 1,9-3,9% ilman sivukuluja, ja vaikka olisi euromääräinen lainanhoitomaksu, niin todellinen korko ei silti mene yli pankin tarjoaman.

Kannattaa kilpailuttaa.

Jos auton meinaa pankkilainalla ostaa niin se on kulutusluottoa nimitti sitä joustoluotoksi, pankkilainaksi tai miksi tahansa. Sillä nyt ei loppupeleissä ole merkitystä onko se auto ostettu kulutusluotolla tai rahoitettu rahoitusyhtiön kautta. Luoton hinta on se mikä ratkaisee. Autoa myydessä se, että auto on rahoitusyhtiön nimissä ei ole mikään ongelma. Tietenkin tässä voi vielä kiinnittää huomiota siihen, että yleensä rahoitusyhtiö edellyttää täyskaskoa, koska haluavat turvata omaisuutensa. Jos et ole täyskaskoa ottamassa niin tuo kannattaa laskea myös mukaan "hintaan".

Eikö kaikista helpoin ole että jos omistaa asunnon ni menee pankkiin ja sanoo että tarvii remppalainaa asuntoon ja sitten 1kk euribor +marginaali ja ostaa auton ja ei tee mitään remppaa.

Eikö kaikista helpoin ole että jos omistaa asunnon ni menee pankkiin ja sanoo että tarvii remppalainaa asuntoon ja sitten 1kk euribor +marginaali ja ostaa auton ja ei tee mitään remppaa.

Tai sit varastaa sen auton. Juu, laitonta siinä missä veropetoskin.

Ei se nyt laitonta ole. Ehkä sopimusrikkomus korkeintaan.

Ja on sillä merkitystä paljonkin, onko se ostettu rahoitusyhtiön lainalla jossa auto toimii vakuutena ja omistajuus säilyy rahoitusyhtiöllä kunnes laina on maksettu.

Ei se nyt laitonta ole. Ehkä sopimusrikkomus korkeintaan.

Ja on sillä merkitystä paljonkin, onko se ostettu rahoitusyhtiön lainalla jossa auto toimii vakuutena ja omistajuus säilyy rahoitusyhtiöllä kunnes laina on maksettu.

Ai, milloin verottaja on alkanut hyväksymään kulutusluoton korkovähennyksiä asuntolainan korkovähennyksinä?

Edit: tai tietenkin jos on mahdollista (en tiedä mutta luulis, että olisi) niin ilmoittaa verottajalle, että xx osaa asuntolainen koroista en halua vähentää (koska se todellisuudessa on autolainan korkoja).

No kerros mitä merkitystä sillä noin käytännössä on?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom