Minkälaisesta kusetuksesta tässä on kyse? Vai onko? Kusettaja 'kusetettavissa'?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Humid
  • Aloitettu Aloitettu
Mystinen tarjous tuli tänään kaverille ja myöhemmin myös minulle. Ilmainen lounas kiinnostaa aina, mutta eiköhän tässä jostain vedätyksestä ole kyse. Apua kaivataan, kokemattomana minulla saati ystävälläni ei ole havaintoa minkälaisesta.

Ystävälläni ei ole kokemusta kaupalliselta alalta, mutta ystävä johon hän luottaa tarjosi hänelle vuonna 1995 perustetun firman toimitusjohtajan virkaa. Juju on siinä, että virallinen omistaja on saanut joskus 90-luvun alussa liiketoimintakiellon (mitä ilmeisemmin) eikä voi omissa nimissään pyörittää mitään firmaa. Oli syy tämä tai jokin muu, ystäväni ystävä, kutsuttakoon häntä Timoksi, ei kuulemma ole omissa nimissään omistanut firman firmaa n. 20 vuoteen.

Timo siis tarjosi ystävälleni Villelle mahdollisuuden ostaa muutamalla tonnilla ko. firman, joka on jo myyty eteenpäin Intiaan samalla summalla, jolla Ville olisi ostamassa yrityksen. Intian kaupasta löytyvät kuulemma kaikki paperit. Timo on valmis vastaamaan hänelle esitettyihin kysymyksiin ja tuomaan esim. kirjanpidon minun ja ystäväni Villen nähtäväksi. Firmalla ei kuulemma ole velkaa. Tiedä sitten millä tuon tarkistaa. Timo on myös valmis auttamaan kaikissa firmaan liittyvissä ruljansseissa. Vaikuttaa siltä, että Timo tarvitsee uuden "oikeudellisesti hyväksyttävän henkilön" toimitusjohtajaksi, mutta miksi vaihtaa nykyinen? Nykyinen toimitusjohtaja ei siis ole Timo itse, vaan henkilö X.

Minulle tarjottiin tuntuvaa summaa vastaan varahallitusjäsenen paikkaa, joten asiasta itsekin täysin tietämättömänä kiinnostaa kovasti tietää, minkälaisesta kusetusvedätyksestä tässä oikein on kyse...vai onko?

Ystäväni Ville on lähdössä kuukauden sisään pitkälle opintomatkalle (5-6 vuotta), jonka Timo on tiennyt jo vuoden päivät. Ville sai tietää toimitusjohtajan paikasta reilu kuukausi sitten Timon kautta, mutta hyvästä syystä on epäröinyt eikä ole vastanut Timolle mitään. Nyt Timo ilmoitti, että pestiin löytyy myös toinen halukas ja aikaa on reilu viikko.

Kysymyksiä jotka heräsivät itselleni ovat:

1) Miksi nykyinen toimitusjohtaja pitää vaihtaa juuri ennen Intian kauppaa?
2) Miksi firman hallitukseen pitää ottaa uusi jäsen ennen kauppaa? Olenko vain tuki, jolla toimitusjohtaja saadaan vaihdettua?
3) Mikä motiivi tälle kaikelle on? Onko kyseessä vain porsaanreikien metsästys ja rehellinen fyffen kääriminen?
4) Haetaanko ystävästäni Villestä syntipukkia? Entä minusta, mahdollisesta varahallituksen jäsenestä?

Kellään viisaita mietteitä/ajatuksia?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
vaikuttaa kyllä hyvin epäilyttävältä! silti kiinnostais tietää et mitä siitä vois seurata... edit juuri tuo toiminta kielto jos se on varmasti sellainen viittaa hyvin vahvasti johonkin epärehelliseen toimintaan... ja vielä elinikäinen...

vaikuttaa kyllä hyvin epäilyttävältä! silti kiinnostais tietää et mitä siitä vois seurata... edit juuri tuo toiminta kielto jos se on varmasti sellainen viittaa hyvin vahvasti johonkin epärehelliseen toimintaan... ja vielä elinikäinen...

Sanoppa muuta. Ystäväni Villen mukaan Timo on nuoruudessaan tehnyt virheitä ja töpeksinyt pahemman kerran. Yksityiskohdista en tiedä.

hanki vipit ja kysy Tatulta. Saat muutakin kuin mutua. mutta lyhyesti mun mutu: älä koske tikullakaan. Susta ja kaveristas ollaan tekemässä bulvaaneja. Ja jossain vaiheessa voi tulla paskaa niskaan jos ei tiedä missä mennään.

Esimerkkinä henkilötakaajat ennen lamaa. ei ollu nättiä ei.

hanki vipit ja kysy Tatulta. Saat muutakin kuin mutua. mutta lyhyesti mun mutu: älä koske tikullakaan. Susta ja kaveristas ollaan tekemässä bulvaaneja. Ja jossain vaiheessa voi tulla paskaa niskaan jos ei tiedä missä mennään.

Esimerkkinä henkilötakaajat ennen lamaa. ei ollu nättiä ei.

Mistään takaamisesta ei ole kyse, siihen ei ystäväni suostu, minusta nyt hallituksen mahdollisena varajäsenenä puhumattakaan.

Tässä koitankin selvittää, että missä kohtaa sitä paskaa voi tulla niskaan ja miksi? Voiko paskalta välttyä?

Helppo raha houkuttaa ahnasta tietenkin... :( Sekä minä, että Ville olemme opiskelijoita. :<

No jo tuo herätti epäilykset. Klassikko :)
Nyt Timo ilmoitti, että pestiin löytyy myös toinen halukas ja aikaa on reilu viikko.

Helppo raha houkuttaa ahnasta tietenkin... :( Sekä minä, että Ville olemme opiskelijoita. :<

Sori vaan.. mutta jos joku homma kuulostaa kusetukselta, se yleensä on sitä.

Ja tuo on ihan takuuvarmasti kusetusta, en edes jaksa alkaa miettiä kaikenlaisia skenaarioita mitä tuossa voi seurata.

En ole kauhean perehtynyt talousrikosllisuuteen, mutta kusetukselta kuulostaa ja voimakkaasti. Eräs tuttavani meni tyhmyyksissään aikoinaan antamaan nimensä erään firman käyttöön ja nyt hän vastaa siitä oikeudessa. Tosin rikosnimike (ei onneksi) ole mikään kauhean paha, joten todennäköisesti pelkillä sakoilla selviää. Kyseessä oli rekisterimerkintärikos. Oiskohan ollut niin, että hänestä tehtiin hallituksen jäsen,vaikka hän ei oikeasti tehnyt itse minkäälaisia päätöksiä. Itse hän asui tuolloin ulkomailla eikä pahemmin seuraillut tapahtumien kulkuja. On kuitenkin viettänyt unettomia öitä tämän takia. Kuvitteli tekevänsä vanhalle YK -kaverille palveluksen. Mutta oma moka kun "tyhmä". Tai mistäs mä tiedän vaikka olisi oikeasti ollut tietoisesti mukana kaikessa ja saanut siitä itselleen jotain hyötyä, mutta ei myönnä sitä kellekään.

Katsopa ihan huviksesi, löytyykö kyseistä firmaa edes Yritys- ja yhteisötietojärjestelmästä:

http://www.ytj.fi/yrityshaku.aspx?path=1547;1631;1678&kielikoodi=1

no siis toi on ihan perus kuvio. Entinen omistaja on mennyt vuonna nakki konkkaan, miljoonavelat, on pitänyt siirtää firma/alottaa uusi firma toisiin nimiin jottei valtio vie kaikkea. Kannattaa tarkistaa firman tiedot ja kaikki jottei joku taas sitten yritä siirtää vastuuta timolle.

Timo siis tarjosi ystävälleni Villelle mahdollisuuden ostaa muutamalla tonnilla ko. firman, joka on jo myyty eteenpäin Intiaan samalla summalla, jolla Ville olisi ostamassa yrityksen.
Jos Ville ei käytännössä 100% tiedä mitä on ostamassa muutamalla tonnilla niin neuvoisin pitämään rahat omalla pankkitilillä. Ja miten firma, jota se henkilö X ei voi edes omistaa on myyty eteenpäin. Kuka sen on myynyt? Timoko? Tämä kuulostaa välityskusetukselta, vähän samantyyppistä toimintaa kuin Nigerialaiskirjeet.

Nyt Timo ilmoitti, että pestiin löytyy myös toinen halukas ja aikaa on reilu viikko.
Tuo on kyllä jo niin legendaarinen mistä voi päätellä jotain..

Kaverin kaveri joskus osti mopoo kieron oloselta kaverilta. Kun kaveri etti aika kauan niitä vikoja nii tän isä tulee huutaan siihen: "no nyt löyty sitten toinen ostaja ja tulee kohta ostaan ton pois, joten päätäs nyt!" :D

No nih! Ystävämme Timon ongelma on jo ratkennut ja vapaaehtoinen toimitusjohtaja löydetty, joten ei enää hätää, voitte unohtaa koko homman. Varmasti Timo olikin jo melkoisessa ahdingossa, kun piti löytää toimitusjohtajan paikalle ostaja. Firma ilmeisesti tulee vielä kaupan päälle. Tokihan toimitusostajan ja hallituksen varajäsenen paikka ostetaan firman entiseltä omistajalta, eikä esimerkiksi uusi Herra Intianomistaja halua itse moisilla päätään vaivata. Jos Villelle on tarjottu koko puotia parilla tonnilla, hittojako sitä toimitusjohtajan pestiä saati hallituksen varajäsenyyttä tässä tyrkytetään, tulevalle omistajalle?

Hallituksen varajäsenenä todennäköisesti pääsee kätevästi varsinaisen jäsenen poissaollessa allekirjoittamaan vastuuvapauksia kirjanpidosta ja varainhoidosta vastaaville. Toimitusjohtaja taas vastaa yhtiön kirjanpidon lainmukaisuudesta. Toivotan onnea molempiin tehtäviin. TJEU: Osakeyhtiölaki.

Koonti edellisestä: ÄLKÄÄ!

Kysymyksiä jotka heräsivät itselleni:
Timo siis tarjosi ystävälleni Villelle mahdollisuuden ostaa muutamalla tonnilla ko. firman, joka on jo myyty eteenpäin Intiaan samalla summalla, jolla Ville olisi ostamassa yrityksen. Intian kaupasta löytyvät kuulemma kaikki paperit.?
Kysymyksiä jotka heräsivät itselleni ovat:
1) Miksi nykyinen toimitusjohtaja pitää vaihtaa juuri ennen Intian kauppaa?
2) Miksi firman hallitukseen pitää ottaa uusi jäsen ennen kauppaa?
Onko se Intian kauppa papereineen nyt sitten tehty vai ei?

Eräällä tutun tutun kummin kaiman sedällä oli rakennusfirma, jossa tietoisesti jätettiin kaikki lakisääteiset maksut maksamatta (esim. verot).

Eli homman nimi oli esimerkiksi, että firma otti jonkun ison urakan ja teetti varsinaiset työt alihankkijoilla. Hommat siis tuli tehtyä. Kuitenkin muistaakseni ALV:it tuosta välistä jätettiin tietoisesti maksamatta, ja firma haettiin konkurssiin. Toimitusjohtajaksi palkattiin joku esim. alkoholisti tai muu hölmö.

Suositut

Back
Ylös Bottom