Minkälainen treeniohjelma tytölle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fearow
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moikka Pakkotoiston tyypit!

En tiiä kuulostaako tää teiän korvaan ihan tyhmältä, mut miten mun kannattais alottaa salillä käynti? Oon 18v/174cm/56kg/tyttö. Painoo en lähde pudottamaan, tarkoituksena ois lihasten kasvattaminen – pääasiassa kiinnostais treenata jalkoja. Vatsaa haluaisin kans kiinteemmäksi, koska se on ruvennut ikävästi pömpöttämään, ottaen huomioon muun kropan hoikkuuden.

Hankin pitkän pohdinnan jälkeen itelleni salikortin, mut eilen ekaa kertaa ujostelin niin pahasti, et tyydyin vain juoksemaan matolla ja vähän kuntopyöräilemään.

Olisko teillä neuvoja minkäänlaiseen yksinkertaiseen, vaikka 3-jakoiseen, treeniohjelmaan? Ja jos joltain löytyy innostusta niin auttais kertomaan, että millaisella laitteella kyseinen liike tehtäisiin. Koska jos tietäisin jonkun muun kuin jalkaprässin niin uskaltaisin ehkä tehdäkin jotain :D

Toki voisin kysyä salilla pyöriviltäkin apua, mutta välissä on kielimuuri.

Motivaatiota multa löytyy, ainut vaan et oon urheilun suhteen uusissa asioissa kovin ujo. En tosin tiiä mistä sekään johtaa, koska oon koko elämäni ajan melkein harrastanut jonkinlaista urheilua joukkueessa/yksin.

Olen puhunut!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
1) Työnnä.
2) Vedä.
3) Kyykkää.

Noita sopivasti ja muutamia erilaisia variaatioita 1-3 joka kohtaan. Oheen voit ottaa silleen 1-20% ajasta ja energiasta käyttäen pienempiä kissanpesuliikkeitä, kuten vatsalihaksia ja olkapääjuttuja ja toki järkevää syömistä, niin hyvä tulee.

Opiskele loput täältä aloittelijoiden osiolta, reeni- ja ruokaosioilta, stumptuous.comista, exrx.netistä, juutuubista ja kirjaston kirjoista. Tarkempaa ohjelmaa ja neuvontaa saat ostamalla, mutta ilmaiseksikin on paljon materiaalia, kuvia, tekstiä ja filmejä. Kriittinen kannattaa olla ja mieluiten valita tietoa, mikä perustuu sekä tieteelliseen tutkimukseen, että kokemukseen, koska se on yleensä parasta tietoa.

Mistä kielimuuri johtuu? Voisiko sitä murtaa pikkuhiljaa?

Tunnetko jonkun saliharrastajan? Pyydä apua joltain joka osaa homman, niin saat suuremmalla todennäköisyydellä tekniikat kuntoon. Tai tosiaan palkkaa pt edes muutamaksi tunniksi, niin pääset alkuun.

oma kokemus on opettanut sen että naisilla toimii pääsääntöisesti yksjakoset parhaiten (oli tavote sit mikä vaan). samaten tavoitteena tulisi olla pääosin voima. jos valitset jonkun yksjakosen ohjelman mitä netissä on pilvin pimein, monesti ne on suunniteltu tehtäväks ~3krt/vko mikä on naisille liian vähän. naiset palautuu yleensä huomattavasti nopeammin kun miehet, lähinnä johtuen siitä että absoluuttiset painot on niin paljon pienempiä, ja myös siitä et naisten on hankalampi edetä seteissä yhtä pitkälle suhteellisen intensiteetin skaalalla kuin miesten (mikä on itseasiassa ihan hyvä asia monesti).

pt opettamaan liikkeet voi olla hyvä idea. toinen keino on vaan iskeä silmää jollekkin osaavan näköselle. :)

eli:
- mieluiten koko kroppa kerralla
- isoja moninivelliikkeitä 3-6 kpl / treeni
- sarjoja 2-4 per liike, ja alottelet 8+ toistoilla
- tavoitteena kasvatella voimatasoja
- treeniä 2-3 päivää ja lepo
- muista syödä!

^Eli yksijakoista 2-3 päivänä putkeen koska palautuminen on niin nopeaa? Jos palautuu tuolla tahdilla, treenit ovat liian kevyitä.

http://www.pakkotoisto.com/treeni/39774-arnoldin-kultainen-kuusikko/ Arnoldin kultaisella kuusikolla moni aloittelija on lähtenyt liikenteeseen ja sopii varmasti naistreenarillekin hyvin. Ohjelmassa on leuanveto, jonka voi korvata esimerkiksi tekemällä ylätaljaa, alataljaa tai kulmasoutua. Tämä siis jos leukoja ei yhtään saa vedettyä. Kolme kertaa viikkoon on varmasti hyvä tahti yksijakoista ohjelmaa sekä miehelle että naiselle. Ja tosiaan mielellään ei peräkkäisinä päivinä, esim. ma-ke-pe tai ti-to-la.

Kiitos kaikille jo vastauksista. Pitää varmaan googlailla mitä nuo monet termit tarkoittavat.

Oon siis tällä hetkellä ulkomailla, ja nää ei kovin monet puhu sujuvaa englantia täällä. Näitten PT:t maksaa kans ihan järkyttäviä määriä verrattuna Suomeen.

Tiedän tunteen, olin ite kans ihan hukassa alkuun ja en juuri uskaltanut kokeilla mitään, kun en tiennyt mitä missäkin pitäisi tehdä :D.

Starting Strenght on hyvä aloittelijalle muutamaksi ekaksi kuukaudeksi ja tässä ketjussa on heti alussa hyvät ohjeet liikkeistä: http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ength-1-jakoinen-perusohjelma-aloittelijalle/ Siitä vaan terminologiaa opettelemaan ja videoita tutkailemaan :).

Edit: Nämä treeniohjelmat sinänsä EIVÄT sitten sovellu aloittelijoille ollenkaan, mutta kivoja ja selkeitä opastevideoita suomeksi on tuossa FASTin Muscle Challenge -setissä (oletan, että vieläkin pääsee rekisteröitymään). Eli jos kiinnostaa ihan se perusopettelu, että mikä on talja, mitä mitä milläkin tehdään jne.
http://www.musclechallenge.fi/

Käy Treeniohjelma.org sivuilla, sieltä löytyy monentasoisia ohjelmia ja useimmissa on näytetty miten liike suoritetaan.

Jabbar: palautuu kyllä hyvinkin, kun suhteellinen intensiteetti on sopiva. kukaan ei pakota tekemään sarjoja hamaan loppuun saakka ja vielä erikoistekniikoita päälle. hommat on kiinni järkevästä toteutuksesta. esim. vaimoni treenaa aina yksijakoisella, tällä hetkellä tulee treenejä 4-6 per/vko, voimatasot on kuntoilijalle (ei kisaa missään) kohtalaiset, mm. veto 1x118, lantionojennus (hip thrust) 30x110, leuat lisäpainoilla 1x+16 noin 60kg kehonpainolla. ei ole ainut tapaus.

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä taas väitän, että naiset palautuvat hitaammin ja huonommin. Koska itse olen 2-3 päivää niin jumissa salin jälkeen (tauon jälkeen), että ei olisi mitään järkeä mennä peräkkäisinä päivinä. Jos treenaisin kevyemmin, mitään tulosta ei tulisi.

jokainen on tietysti yksilö, mutta itselläni on pääosin mainitsemiani kokemuksia naisten treenaamisesta. voimatasot voi taatusti nousta ja lihas kasvaa ilman minkäänlaisia jumeja ja kiputiloja seuraavina päivinä. ihan harhaa et sellasta kannattaa tavotella. tauon jälkeen noita domseja just tulee, kun ei ole tottunut, se siitä.

jokainen on tietysti yksilö, mutta itselläni on pääosin mainitsemiani kokemuksia naisten treenaamisesta. voimatasot voi taatusti nousta ja lihas kasvaa ilman minkäänlaisia jumeja ja kiputiloja seuraavina päivinä. ihan harhaa et sellasta kannattaa tavotella. tauon jälkeen noita domseja just tulee, kun ei ole tottunut, se siitä.

Jos pystyt kaksi päivää putkeen reenaamaan samoja lihaksia, on kyllä reeni aikamoista läpsyttelyä. Ja se lihas kasvaa levossa.

Jabbar: palautuu kyllä hyvinkin, kun suhteellinen intensiteetti on sopiva. kukaan ei pakota tekemään sarjoja hamaan loppuun saakka ja vielä erikoistekniikoita päälle. hommat on kiinni järkevästä toteutuksesta. esim. vaimoni treenaa aina yksijakoisella, tällä hetkellä tulee treenejä 4-6 per/vko, voimatasot on kuntoilijalle (ei kisaa missään) kohtalaiset, mm. veto 1x118, lantionojennus (hip thrust) 30x110, leuat lisäpainoilla 1x+16 noin 60kg kehonpainolla. ei ole ainut tapaus.

En ala epäilemään, mutta tuollainen treeni vaatii jo jonkin verran suunnittelua, tietämystä ja oman kerhon kuuntelua. Ja ilmeisesti sinun esimerkissä kyse on enemmän voimatreenistä, ketjun aloittaja halusi lihasta, oli menossa ensimmäisiä kertoja salille ja tietotaitoa ei ole käytännössä lainkaan. Tuolloin on varmasti parempaa mennä useimmille toimivaksi todetulla 1on1off-rytmillä.

Back
Ylös Bottom