Minkälainen ruohonleikkuri kannattaa ostaa?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Tänään on käytävä hakemassa kaupasta ruohonleikkuri. Leikattavaa nurmea on noin 500m2. Päältäajettavaa en aio ostaa.

- Minkä merkkinen?
- Alle silppuava vai sivulle heittävä?
- Perässä käveltävä vai työnnettävä?
- Muuta huomioitavaa, jota noviisi ruohonleikkaja ei ehkä itse hoksaa?

Näillä eväillä ostoksille tänään.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Isännöitsijä joskus suositteli jotain merkkiä, taisi olla mm. K-raudassa saatavilla. En muista mikä mutta on ns. "paras" ;)
Itse panostaisin siihen että siinä on ruohonkeräin ja sen kerätyn ruohon painon vuoksi se on myös itsevetävä. Se märkä vihreää väriä päästävä ruohosilppu on aivan hanurista minkä ne ei-keräävät jättävät jälkeensä, aivan sama heittääkö sen sivulle vai alle...

En ole varma, olikohan Klippo hyvä?
http://www.klippo.fi/node2844.aspx?nid=27905&cid=27902&productgroupmode=true

Partenereissa näköjäs sama kone:
http://www.partner.fi/node1855.aspx?nid=49009

Kai joku Husqvarna on tuolla saralla aika kova tekijä myös:
http://ulkotuotteet.husqvarna.fi/node1816.aspx?nid=68111

Klippo varmsti olis paras, taloyhtiöllä sellanen joka toimii hyvin vielä ja on varmaan -70 luvulta.
Valualumiinirungolla painaa helkkaristi, mutta tuossa on onneks veto.
Älä missään nimessä ainakaan osta sellasta Jonseredin punasta jossa muovirunko,
ihan täyttä kuraa. Jos ei Klippoa niin sitten Husqvarna taikka, jos rahat piisaa niin Honda.

Keräävä ja työnnettävä, varsinkin jos on puskaa ja kukkapenkkiä. Itsevetävä on ihan jees jos leikkaa puskatonta neliönurtsia.

Kaikissa noissa perusleikkureissa on saman valmistajan kone eli Briggs&Stratton, ja silläkin nyt ajelee, mutta ei sitä kovin hyväksi voi kehua. Ainetta menee enemmän ja melu on vähän kovempi kuin paremmissa koneissa. Kaikista paras vaihtoehto on varmasti Klippo Hondan koneella tai sitten Hondan ruohonleikkuri. On hieman parempia jaksamaan nuo Hondat ja melu sekä kulutus on pienempää, vaikkei ehkä se kulutus nyt kovin merkittävässä roolissa ole jos kesän aikana menee hädin tuskin 20l bensaa.

Meillä on mökillä ja nyt sitten mummollekin ostettiin Hondan koneella olevan Husqvarnan leikkuri, ja on se vähän eri tasoa kuin noi perus-Stigat. Kotona talonyhtiössä meillä on joku Stigan mukamas hyvä Multiclip B&S:n koneella ja se on kyllä aivan paska. Leikkuri on uusi, mutta siinä ei ole ollenkaan kaasua, vaan siinä pitäis olla joku alipainekaasu, mutta ei se mitään toimi tarpeeksi hyvin. Vähänkään pidempää nurmikkoa saat ajella mateluvauhtia, että se suvaitsee pysyä käynnissä. Suosittelen kyllä sellaista leikkuria, jossa on oikeasti kaasu eikä mikään alipainehärpätin, koska niillä ei tee hevon vittuakaan. Tuossa Stigassa kierrokset on normaalisti niin onnettoman alhaiset, että ei se mitään jaksa leikata.

Allesilppuavat leikkurit on ihan hyviä nykyään ja leikkaa kohtalaisen siististi pidempääkin nurmikkoa, eikä ole pakko haravoida niitä jätöksiä. Jos ajaa viikon välein nurtsin, niin ei siitä jää edes mitään kasoja. Silppuavaan käy hyvin työnnettävä malli jos ei vetävää raaski ostaa, mutta keräävää ei hullukaan jaksa työntää, ellei siitä vetoa löydy. Kaikissa keräävissä taitaa toisaalta nykyään olla veto.

Ja jos nyt halua välttämättä ostaa sen surullisen kuuluisan Stigan, niin älä osta mitään perusmallia. Siinä perusmallissa on muovinen etuosa, ja se on kyllä hajalla parissa vuodessa aivan varmasti. Mahdollisimman vähän muovia niin hyvä tulee.

Eipä oo paljoa uusista kokemusta, pääasiassa 20v vanhoilla "romuilla" lykitään. Rämisee ja on vähä raskaita mutta toimii vuodesta toiseen. Sulla on niin vähän nurmikkoa että vois melkein ostaa käytetynkin leikkurin tai koittaa sopia jonkun kanssa lainasta jne.

Mitä simppelimpi peli sen parempi. En nyt prkl millään muista mikä sen yhden työnnettävä käkättimen merkki/malli oli, mutta siinä oli sellainen punainen valuruko mihin oli pultattu kiinni keltainen "x":n mallinen ohjaustanko missä ei ollut muuta kuin jykevähkö kaasukahva.

Hyvät puolet tässä nimettömäksi jäävässä punaisessa paholaisessa oli siis, että siinä oli hyvin jykevä ja simppeli rakenne minimaalisilla säätöominaisuuksilla. Mahd. vähän kaikkea rikkoontuvaa / helisevää krääsää. Raskaanoloisesta rakenteestaan huolimatta sitä oli kevyt liikutella ja kun kaikki osat oli tiukasti toisissaan kiinni niin se perhena meni just sinne minne piti, eikä tarvinnut keplotella ja vekslata sitä joka paikkaan.

Jossain teiden varsilla ja puistoissa olen ammattimiehillä nähnyt samanlaisia. Varmaan ihan syystä käyttävät ko. vekotinta koska se on hyvä. Itse jyräsin sillä ihan kohtuullisen kokoista kartanon piha-aluetta.

V*ttu kun en löytäny sitä merkkiä...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitä simppelimpi peli sen parempi. En nyt prkl millään muista mikä sen yhden työnnettävä käkättimen merkki/malli oli, mutta siinä oli sellainen punainen valuruko mihin oli pultattu kiinni keltainen "x":n mallinen ohjaustanko missä ei ollut muuta kuin jykevähkö kaasukahva.

Hyvät puolet tässä nimettömäksi jäävässä punaisessa paholaisessa oli siis, että siinä oli hyvin jykevä ja simppeli rakenne minimaalisilla säätöominaisuuksilla. Mahd. vähän kaikkea rikkoontuvaa / helisevää krääsää. Raskaanoloisesta rakenteestaan huolimatta sitä oli kevyt liikutella ja kun kaikki osat oli tiukasti toisissaan kiinni niin se perhena meni just sinne minne piti, eikä tarvinnut keplotella ja vekslata sitä joka paikkaan.

Jossain teiden varsilla ja puistoissa olen ammattimiehillä nähnyt samanlaisia. Varmaan ihan syystä käyttävät ko. vekotinta koska se on hyvä. Itse jyräsin sillä ihan kohtuullisen kokoista kartanon piha-aluetta.

V*ttu kun en löytäny sitä merkkiä...
Tarkoitat varmaan jo mainittua klippoa. Itse hankkisin myös jonkun klippon perusleikkurin. Mitä vähemmän on lisäominaisuuksia sitä parempi. Itsevetävät on eläkeläisille..

Champion.preview.jpg

Itse hommasin just ton Klippo-merkkisen koneen.
Eli ei mitään turhia härpäkkeitä. Vedä narusta ja nauti kesästä. Tekee muuten niin hienoa silppua, ettei keräystä tarvita. Tietenkin on omasta viitseliäisyydestä kiinni, että kuinka usein sitä jaksaa ajella. Mikään ruohonleikkuri ei ole oikein kotonaan missään viidakossa.

Sinänsä ihan pieni ja tasainen ala ajettavana, niin ei ehkä kannata kauhean arvokasta hankkia. Kunhan huoltaa sitä konetta säännöllisesti. Jos taas on isompi ala ja monimutkaisempaa muotoa, mäkeä ja semmoista, niin siten katsoo, että on laakerointi pyörissä kunnollinen. Viimeisin tönäri oli Husqun ihan halpismalli ja se kesti 15 vuotta. Huonolla huollolla vielä. Siinä tuli tehoton kone vastaan usein. Ja pyörät siitä piti usein vaihtaa.

Jos ei halua mitään pettymyksiä ja ei oo niin finanssista kiinni, niin suosittelen Klippoa Hondan koneella. Sieltä sitten käteensopivin vaihtoehto.

Nimim: 2 tuntia viikossa ruohonleikkuuta omalla pihalla.

Aikamoista hifistelyä noissakin on kun löytyy sähköstarttia jne. Eikös noita ole jotain ohjelmoitaviakin malleja, jotka kulkee annetun reitin mukaan?

Se sähköstartti on ehdoton varuste :) Itse ostin pari vuotta sitten stigan työnnettävän ku oli tarjouksessa jotain 200e. Myyjä olikin epähuomiossa antanut meille sellaisen koneen jossa oli sähköstartti...en ole valittanut myyjän virheestä. :hyper:

Zone-sarja -42%
Tiedän, että ketjun aloittaja ei aio ostaa päältäajettavaa, mutta jos joku muu sellaista harkitsee, niin tätä suosittelen:

string-emil_365_215795a.jpg

e. saa poistaa jos tuntuu, että ketju meni pilalle...

Tuliskohan tossa "Rally" -päälleajettavassa toi kuski mukana. Sais naapurit äimistellä kun kaivais tuon apinan ja koneen varastosta aina kun nurmikkoa olis tarvista ajaa. :)

Ostin Hondan perusleikkurin. Makso 495 oli kampanjahinta. Nyt on nurmi ajettu, hyvin pelasi. Tuossa leikkurissa on veto-ominaisuus, joten ei tule hiki jos ei halua työnnellä. Tosin se vetää eteenpäin vaarivauhtia, eli jos on kiiru, niin sitten veto pois ja puskua peliin.

Tossa on irrotettava toi sivulle heitin. Laitoin sen jauhamaan alle, kuulemma lannottaa nurmikkoa.

Toi Honda oli mun mielestä kaikista sporttisimman näkönen noista perusvehkeistä. Aerodynaaminen ja tyylikäs.

hrs536c2_690.jpg

Jos maasto on sopiva, osta automaattileikkuri. Ne ne vasta pelejä on. Ja itse voi keskittyä olennaiseen.

edit: myöhästyin, teitkin jo kaupat

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom